Thuis ’tanken’ oftewel, je EV opladen, is erg comfortabel. Dit komt er allemaal bij kijken.
Goed, je overweegt een elektrische auto of gaat binnenkort elektrisch rijden. Dan moet je de auto natuurlijk ook kunnen opladen. Hoe dat zit en welke mogelijkheden er zijn komen aan bod in dit tweede deel van Autoblog Goes Electric!
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
arhanso zegt
Hey Wouter..
i.p.v. een laadpaal had ik een persoonlijk tankstation in je voortuin verwacht… Waarschijnlijk is die laadpaal voor die garage vol met fietsen. Ik zie je gewoon fietsen op een electrische damesfiets…
simonbv zegt
Er zijn nu toch verschillende type aansluitingen? Als je volgende EV een andere aansluiting heeft moet je dan de hele paal vernieuwen of kan je deze open schroeven en een andere kabel monteren?
florisje zegt
@simonbv: De Mennekes connector (en CCS type 2) is de standaard connector voor de meeste merken in alle markten behalve Azië. Enkele uitzonderingen zijn de Tesla connector in de VS, en enkele oude Japanse modellen die nog CHAdeMO gebruiken. In Europa zit je met een Mennekes connector in ieder geval snor
degrotemuis zegt
@simonbv Aanvullend op @florisje : Voor zover ik weet heeft iedere EV hier leverbaar tegenwoordig een Type2 aansluiting voor thuis op wisselstroom laden. En voor de modellen met een afwijkende aansluiting is meestal wel een verloopstekker te krijgen. En CCS en ChaDeMo aansluitingen zijn voor onderweg snelladen op gelijkstroom. Dus de kans dat je een aansluiting thuis moet ombouwen bij een nieuwe EV is niet zo groot.
marcomanta zegt
Wij hebben gelukkig een eigen oprit en hebben een 230 volt waterdicht stopcontact onder een afdak zitten en druppelen met 2,6 kilowatt de accu vol. Ja het duurt lang, maar we rijden geen honderden kilometers per dag, dus ‘s morgens bijna altijd een “volle” tank. Moeten we toevallig veel rijden, ach, even aan de Fastned hangen onderweg en met maximaal 77KW aan de CCS lader tijdens een bakje koffie het accupakket (bijna) vol knallen.
Ja, elektrisch rijden is anders denken, maar afgezien van de aanschaf wat wel een dingetje is voor de meeste mensen, heeft het daarna veel financiele voordelen, geen wegenbelasting tot 2025, onderhoudskosten zeer laag en door de zonnepanelen geen stroomkosten meer ondanks thuis laden. De eerste onderhoudsbeurt was slechts 70 euro, een grote beurt 180 euro, dussss. Nadelen? Reageer maar, ja, ik weet het, geen caravan kunnen trekken, geen V8 geluid, verhalen tijdens verjaardagen hebben we al om de oren gehad.
loveforsportcars zegt
@marcomanta: mand !
florisje zegt
@marcomanta: Ik krijg vaak iets met “kinderhandjes in Congo” te horen!
marcomanta zegt
@florisje: klopt, dat kreeg ik ook te horen, maar is dat ook vandaag de dag nog echt waar, want dan zou iedereen met een smartphone, tablet etc ook een schuldgevoel moeten hebben en wat denk je van olietankers welke gesloopt worden in die landen of kleding industrie. Ik vrees dat het dan een discussie zonder eind wordt. Ieder geval bedankt voor je reactie.
Jantje_555 zegt
en zeg nu eens hoe je de auto oplaadt bij het wonen op 6 hoog in de stad…
marcomanta zegt
@Jantje_555: dat is ook het probleem waar de overheid geen rekening mee houdt, wel subsidie geven om elektrisch rijden te promoten, maar dan zou je duur moeten laden bij een openbare paal. Kortom, een terechte opmerking. Ik zie het al voor mij, allemaal verlengsnoeren van 100 meter vanaf de reling, eigenlijk iets om op de foto te zetten!
mashell zegt
Hoezo moet de overheid daar rekening mee gaan houden? Dat is toch je eigen keuze, als je geen eigen oplaadpunt hebt moet je publiek laden, iets duurder en misschien minder beschikbaar maar dan kun je wel goedkoop blijven wonen. Het is of het een of het ander. Hoewel je aan kinderbijslag, huursubsidie, zorgtoeslag en voedselbank anders zou denken is het helemaal niet de bedoeling om mensen (in achterstandswijken) op allerlei manieren in de watten te leggen.
flutterby zegt
@marcomanta: die openbare paal is nog steeds voordeliger dan die openbare pomp.
marcomanta zegt
@flutterby: klopt
koeberg zegt
Volgens mij heeft Wouter twee maal gezegd dat deze aflevering gaat over laden op eigen terrein en dat laden op straat in een komende aflevering nog behandeld wordt.
audiquattro71 zegt
Alleen voor die dame zou ik al een laadpaal laten installeren…?
Jantje_555 zegt
je zou er inderdaad een paal van krijgen!
snuffel77 zegt
22kw laden 3×40 amp heeft toch aardig wat meerkosten tov 3×25 amp/ 11 kw
Het vastrecht van de netbeheerder is toch €50 pm extra
Dus mevrouw van Eneco.. het verhaal klopt niet helemaal..!
pignon zegt
Klopt inderdaad. En laden middels eigen opgewekte stroom is ook niet gratis, want de panelen krijg je niet cadeau en wat je in de auto stop, kun je thuis niet gebruiken. Maar dat elektrisch een prima alternatief is voor veel situaties en voor sommige mensen onderschrijf ik graag.