Nu zijn ook de snelste Alfa’s sneller gemaakt. Beide zwaarlijvige Italiaanse schoonheden krijgen 352pk en 435Nm mee en de Brera valt zelfs 100kg af! De vraag is nu of dit die verwende nooit-tevreden Alfisti wel een beetje happy kan krijgen.
Laten we beginnen met de Brera S 3.2 Compressore. Dat deze babe een beetje dik was had Autodelta natuurlijk door. Leuk uiterlijk, stevig kontje, en veel te zware botten. Tijd dus voor een vakkundige amputatie, eentje waarbij het Q4 systeem is gesneuveld (scheelt dus 100kg). Vierwielaandrijving heb je namelijk helemaal niet nodig. Nou ja, niet nodig. Er is gewoon een mechanisch limited slip diff (=beturr dan Q2) gemonteerd om de 352 paarden te beteugelen. Verder is het onderstel aangepast om bij een leefbaar comfort nog steeds een uitmuntende wegligging te bieden. Prodrive is er uitgeknikkerd en Autodelta heeft zelf een Sportline setje ontwikkeld.
Op de 159 (J4 3.2C)is net een ander recept toegepast. De 159 bouwt voort op de J4 2.2 die we anderhalf jaar geleden al voorbij zagen komen, maar deze heeft dus wel een zescilinder! Verder mag de familie-alfa het Q4 systeem wel houden. Geeft net dat beetje meer zekerheid op wintersport, want de 159 wordt in tegenstelling tot de Brera natuurlijk wel in de sneeuw gebruikt. Naast de Brera zal de 159 op de MPH09 Performance Show gepresenteerd worden.
Nice!!!
Erg leuke auto’s zo, bloedmooi en snel. Alleen had Alfa dit soort uitvoeringen natuurlijk gewoon zelf moeten uitbrengen. Is er al ergens bekend wat ze gaan kosten?
Vraag me af of het een goed idee is om die q4 eruit te slopen, kunnen ze dan niet beter wat panelen vervangen voor carbon? Kun je volgens mij ook makkelijk 100 kg mee winnen, kost wat meer, maar je hebt uiteindelijk denk ik een minder zenuwachtige auto;)Verder zal het wel goed rijden, Alfa’s met pit worden er namelijk te weinig aangeboden!
Op een echte topper van Alfa zelf wachten we al jaren tevergeefs, dus dan maar een pakketje van Autodelta. :)
nice, vind alleen de brera niet altijd even mooi….
Was te verwachten dat er een gedrocht van AutoDelta van zou komen. Welk mooi verhaaltje ze er ook rond verzinnen: ze zullen het altijd en op elk model blijven doen.
Lekker hoor! Die 159 dan, want de brera kan me echt niet bekoren…
Het blijven prachtige wagens. Of die nou een upgrade krijgen of niet. Als ik het geld had, kocht ik ze al.
Ps: Ik heb kaarten voor Top Gear Live! :)
Winterbanden zijn ook alleen beter in de sneeuw. 2 aangedreven wielen, voor of achter, er is prima een leuk sturend auto’tje van te maken.
De GT is een alfa met pit……Ik geef toe, de laatste generatie Alfa’s liet wat te wensen over op het dynamische vlak…Een jaar geleden heb ik op een Alfa testweekend verschillende modellen getest …De GT JTD, De Brera JTD en de 159 V6….en van al deze modellen was de GT met het minste aantal pk’s en koppel…veruit de meest dynamische, de wagen die mij liet glimlachen …De 2 PK monsters voelden log aan…Het resultaat is dat ik nu een jaar later eigenaar ben van een GT, ja ik vond de Brera mooier ma dat rijgedrag hield me tegen…..Blijkbaar heeft alfa dit zelf ook door want ze proberen constant die 2 zwaargewichten te verbeteren……….We zullen zien wat de volgende generatie alfa’s brengt..
@Timmie, gedrochten? Vind persoonlijk Autodelta juist 1 van de tuningbedrijven die het wel subtiel aanpakt ipv allemaal belachelijke creaties te maken :)
Is dit serieus een persfoto?
Dat auto’s vies worden en krasjes opkomen en wat poetsmiddel achterblijft bij de randjes, dat komt ongetwijfeld voor, maar soep het wel weg of selecteer de foto niet :D
Wat ik me stiekem altijd af vraag of het niet mogelijk is om dat Q4 systeem dusdanig aan te passen dat de aandrijving alleen naar de achterwielen gaat. Maar zal wel niet werken zonder de hele versnellingsbak te vervangen.
@Jimmie:
352 pk vind ik niet subtiel. Tuning is verderf
hier zojuist begonnen met sparen ;)
hope dat ie snel uitkomt
mooie wagen
gehandicapte motor (general motors)
hopelijk vlug weer echte gta ( zoals 156 147 )
Gaaf!
Kan wel leven met autodelta als tuner,moeilijker is het wat de motoren van GM origine betreft……terwijl alfa zelf betere motoren kan bouwen qua prestaties en geluid
@alfadennis: Die GM v6 heeft zijn langste tijd gehad. De nieuwe v6 is de nieuwe motor van Chrysler en schijnt zonder multi-air al beter te zijn qua gewicht en qua verbruik maar ook qua vibraties en zeker qua productiekosten. Die pentastar v6 wordt nu uitgerust met multi-air en voor sommige uitvoeringen met turbo(‘s). Minimum vermogen voor de 3,3liter ligt nu al op 280pk meen ik en dat zal boven de 300 uitkomen. De twin turbo zou op 370pk komen uit 3 liter. Nu nog Rwd!
“verwende nooit-tevreden Alfisti”
Verklaar je nader…
Volgens mij is elke alfista al een stuk blijer met aandrijving op de juiste 2 wielen, een fors dieet en een kloppend hart van eigen makelij..
Aangezien dat nu niet gemaakt wordt.. prima, stappen we lekker in een alfa uit de tijd dat dit nog wel de waarheid was. En je hoort niemand klagen.
Zou ik in een 159/Brera rijden. Zou je me ook al niet horen klagen. Prachtige auto’s! Anders dan de massa! De rest neem je maar voor lief.
Nou, dat noem ik toch best tevreden…
Correctie – de Q2 diff die bvb in een 147 steken is wel mechanisch… Wat men de “electronische Q2” noemt op de MiTo misbruikt de remmen om een diff te simuleren :)
ik rij met 159 1.8 tb 200 pk
beste auto ooit, schitterde baanligging, prachtig geluid, schitterd uiterlijk, mooie prestatie en heel betaalbaar…
dus ik vind super dat er ng een zwaardere versie uitkomt
oja, vorige auto was een s4 en een honda integra type r, de alfa steekt er met kop en schouders boven uit
Geweldige Bella’s! De meeste Alfisten hebben naast hun dagelijkse Alfa nog een verstopte Alfa in de schuur zitten voor het ultieme plezier. De 159 1.8 TB is een sensationele wagen, eindelijk een kloppend hart die er vanaf begin af aan had moeten zitten. Ik verwacht hem binnenkort bij mij voor de deur. Nu nog zoeken naar een leuke 75 3.0 V6 America en je lacht de grijze massa uit.