Uiteraard. Het Alfa Giorgio platform is veel te leuk voor serieproductie.
Af en toe is het lastig om te bevatten hoe men om is gegaan met het gedachtegoed van Alfa Romeo. Er zijn diverse momenten aan te wijzen dat het ‘fout’ ging. De overname van Fiat is niet door iederen positief ontvangen, maar het was nodig. Begin jaren ’90 haalde Alfa de laatste achterwielaandrijvers (RZ, SZ, 75, Spider) uit het gamma.
Alfa Giorgio platform nu al exit?
Maar ook toen ging het nog redelijk goed met het merk. Denk aan de 147 en 156. Die voorwielaandrijvers waren puike auto’s. Het is met name rond de 159 dat het écht verkeerd ging. Het gekke is, Alfa Romeo verlangt kennelijk terug naar die tijd. Want ze gaan nu exact hetzelfde doen. Het Giorgio-platform wordt namelijk naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Ja, echt. Dat meldt AutoNews Europe.
In een vraaggesprek met diverse Italiaanse journalisten laat de nieuwe Alfa CEO Jean-Philippe Imperato weten dat nieuwe Alfa’s niet op het Giorgio-platform zullen staan. In plaats daarvan wordt het STLA-platform van Stellantis gebruikt. Het Giorgio-platform gaat waarschijnlijk nog gebruikt worden voor een Maserati crossover (onder de Levante) en enkele Amerikaanse auto’s.
Enige modellen
Dat is heel erg zonde. Want zo’n platform ontwikkelen kosten miljoen. Nu wordt het slechts gebruikt voor twee auto’s, die bijna niet verkocht worden. Het is extra zonde als je bedenkt dat de Giulia en Stelvio uitstekend rijdende auto’s zijn juist dankzij dat platform. Het zijn overigens ook de enige twee Alfa Romeo’s op dit moment. De bejaarde Mito en Giulietta zijn naar de automobiele jachtvelden verdwenen.
Voor de rest klinkt het erg onheilspellend. De Alfa Romeo Tonale had er al lang moeten zijn. Uiteraard is daarvan de introductie uitgesteld. Daarnaast heeft Alfa Romeo hard geld nodig, dus komt er nóg een compacte crossover. Deze plug-in hybride wordt nog onder de Tonale gepositioneerd. Daarnaast zal Alfa Romeo binnenkort een 5 en 10 jaren plan onthullen, volgens Imperato. Alweer.
Herkenbaar patroon
Introducties die vooruitgeschoven worden, een chronisch tekort aan modellen in (én interesse!) in de showrooms en mooie plannen die nog lang niet levensvatbaar zijn. Het begint nu gewoon wéér. Want kijk maar naar de 159. Voor die auto werd er een nieuw platform (Premium Platform) ontwikkeld.
Dat platform was eveneens erg duur. Dat kwam omdat het voor D- en E-segment auto’s met voor-, achter- en vierwielaandrijving geschikt was. Dat was de planning, althans. Daarom was de 159 zo zwaarlijvig: het was in feite een E-segment auto die ze wat krapper hebben gemaak. Het peperdure platform werd vervolgens nergens meer voor gebruikt.
Twee modellen op Alfa Giorgio platform
Op dit moment zijn de Giulia en Stelvio (die beide gebruik maken van het Giorgio-platform) de enige twee auto’s die Alfa bouwt. Koop er snel eentje, want als er al een toekomst is voor het Italiaanse merk met het rijkste verleden, dan lijkt het dus een generieke EV zonder onderscheidende techniek te gaan worden. Althans, de voortekenen zijn niet bijster goed.
Via: Autoblog.com
dalmore zegt
Potdomme, als ik het geld had stond er al lang een Gulia. Jammer dat het vooruitzicht er somber uitziet voor het merk
fabian159 zegt
Ik had een offerte ingediend bij mijn werkgever voor een blauwe giulia maar plots moest het een audi a4 of een superb worden…
Tonnie zegt
@fabian159: ontslag genomen of privé een alfa aangeschaft neem ik aan?
dalmore zegt
Gecondoleerd
nokia zegt
Helemaal niet Jammer want het artikel klopt niet. Het Giurgio Platform gaat helemaal niet weg het krijgt een nieuwe naam Giorgio-EVO wat het bij FCA ging heten word omgedoopt naar de nieuwe firma STLA staat voor Stellantis. Dus STLA is Stellatis Large platform a.k.a Giorgio EVO. Dus we krijgen PSA producten op Giulia basis :).
knapzuur zegt
Nou dat “nieuwe” platform van de 159 was natuurlijk gewoon een geüpdate GM (Opel Vectra) platform, dus die zal net super nieuw zijn geweest. Het platform van de Guilia, Stelvio en (komende) Maserati is wel degelijk een nieuw platform en dat is inderdaad een verloren investering maar ook dat lijkt erger dan het is de simulatie gegevens en geometrie analyse kunnen gewoon gecopy-paste worden naar het STELLA platform, alleen de bodem zal opnieuw ontworpen moeten worden en waars. krijgen we dan ook van die opgehoogde sedans en stations.
willeme zegt
@knapzuur: Nee, dat klopt niet. Het Vectra platform is het Epsilon. De doorontwikkeling dat gebruikt werd, is het Epsilon II platform (Saab 9-5, diverse Buicks en de Opel Insignia). Beide Epsilon platforms hebben niets met het Premium Platform te maken. Het was destijds een enorme investering die ze hebben afgeschreven op één model. Het was de bedoeling dat diverse Saabs, Holdens en andere modellen er gebruik van gingen maken.
Het Stellantis platform zal niets met het Giorgio platform van doen hebben. Die investering is naar zijn grootje geholpen. Het STLA platform zal elektrische (of in elk geval grotendeels geelektrificeerd) zijn en toegepast moeten worden op alle Stellantis platforms.
Juist de bodem en het platform ontwikkelen is verreweg het duurste bij het ontwikkelen van een nieuwe auto, dus het wel zeer opmerkelijk dat Alfa tot twee maal toe een uitstekend platform afdankt.
basman147 zegt
Ik had begrepen dat het voornamelijk GM is geweest die de rekening voor het Premium-platform heeft betaald, ook al hebben ze er niets mee gedaan? GM had op dat moment een koopoptie op het gehele Fiat-concern, maar toen ze de boeken mochten inkijken zijn ze er schijnbaar dusdanig van geschrokken dat ze Fiat 2 miljard hebben betaald om het maar niet over te hoeven nemen…
Sowieso is dat Premium-platform een gevalletje what-if, want Cadillac is er op een gegeven moment uitgestapt omdat ze perse achterwielaandrijvers wilden, en hebben toen een aantal auto’s ontwikkeld die aan alle kanten werden geprezen om hun wegligging. Als ze daarop hadden kunnen meeliften, had de 159 gewoon een achterwielaandrijver kunnen zijn…
willeme zegt
@basman147: klopt helemaal, financieel heeft GM daar het meeste aan geleden. Het zou wel wat zijn, een Alfa op het onderstel van een Cadillac ATS… Nu wordt het waarschijnlijk een verlengd Peugeot 308 chassis.
basman147 zegt
😭.
Svenska II zegt
Ze lopen gewoon constant achter de feiten aan… Het Giorgio platform is naar het schijnt niet geschikt voor elektrificatie, vandaar de cancelling. En vandaar ook steeds de uitstel van nieuwe modellen. Jaguar heeft er ook een handje van. Kijk naar de E Pace: geen hybrid mogelijkheden, dus die kost zomaar 80 a 90 mille. Voor een simpele 2.0 turbo..
basman147 zegt
De Jaguar E-Pace is ook als hybride leverbaar, alhoewel die dan nog steeds 61 mille kost. https://www.jaguar.nl/jaguar-range/e-pace/hybrid/index.html
Bedoel je misschien de XE en de XF?
Robert zegt
Lag die zwaarlijvigheid van de 159 echt alleen aan het gebruikte platform? In de jaren dat deze auto op de markt kwam had elk merk last van obesitas; z’n beetje elk nieuw model wat in die jaren op de markt kwam, was 100-200 kg zwaarder dan z’n voorganger. Het was ook één van de redenen waarom veel oudere modellen regelmatig nog één tot twee jaar werden door geproduceerd náást de nieuwe generaties.
Op zich hoeft een generiek platform trouwens geen doodssteek voor een merk als Alfa Romeo te zijn. Qua performance en handling zijn de ontwikkelingen van de laatste twintig jaar zo groot geweest, dat ze elkaar in kwaliteit steeds meer benaderen en de onderlinge verschillen, net als de ‘eigen’ karaktertrekken, al voor een groot deel verdwenen zijn. als je nu nog een auto met een ‘heel eigen karakter’ zoekt, moet je het zeker niet hebben van een massaproduct.
Nee, je kunt treuren om het verlies van eigen identiteit, maar Alfa moet gewoon doen waar ze óók goed in waren: een uitgesproken exterieur combineren met een stijlvol en uniek interieur.
eklasse zegt
@RRRobert: Dat laatste wordt ook lastig want het worden allemaal grote schermen die verticaal dansen horizontaal het dashboard beslaan.
spidermann zegt
Alfa was een serieuze Italiaanse concurrent van BMW. Ik heb er 6 gehad maar daarna was de 159 te klein met 3 kids en de Guilia mag maar 1600 kg trekken.
ericc zegt
Hoeveel medewerkers heeft Alfa eigenlijk? Waarom duurt het zo lang voor er een nieuw model uitkomt? Zelfs Ferrari en Lambo bouw meer modellen dan Alfa?
Begrijp ook niet waarom ze verder borduren op chassis van hun amerikaanse zustermaatschappijen. Op basis van een Jeep konden ze een kleinere SUV op de markt brengen. Bij Dodge een opvolger voor de 166..
En ze dienen deze zelfs niet in Italië te fabriceren. Kon mee in de productielijn in the US-fabrieken.
En bij Fiat kunnen ze een chasis lenen voor een nieuwe hatchback.
Waarom duurt het steeds zo lang?
basman147 zegt
Dat er geen 166 opvolger is gekomen snap ik wel . Waarschijnlijk had die voornamelijk met de Ghibli geconcurreerd ipv de 5 serie (zie het succes van Jaguar XF, en die heeft wel kleinere diesels en een estate).
Maar een kleine Alfa SUV op basis van de 500X of zelfs de Guilietta had toch niet zo’n probleem moeten zijn zou je zeggen…
Vooral na de introductie van de Guilia hadden er meer nieuwe producten moeten komen om het momentum vast te houden.
mashell zegt
Alfa is een Milanees merk met onnavolgbare trekjes. Kijk maar de foto van de groene Giulia en Stelvio op dat plein, dat is in Turijn…
Op zich is het logisch dat Alfa gewoon platformen van Stellantis moet gaan gebruiken, het dure achterwielaangedreven platform is immers geen sleutel tot succes gebleken. Maar misschien kan Chrysler het nog recyclen.
rwdftw zegt
Als voormalig Giulia rijder vind ik dit erg jammer, want wat reed die Giulia lekker!
De Giulia is er al sinds 2016, dus als Alfa Romeo doet wat ze altijd doen laten ze een model 10 jaar doorlopen. In 2026 zal het dan einde zijn voor de Giulia en de Stelvio. De indentiteit van AR wordt straks verwaarloosd met badge engineering dus wat mij betreft stoppen ze er mee. Het was goed, ze hebben briljante auto’s gemaakt, veel geraced en veel gewonnen. Maar maak er een eind aan. We hoeven AR niet te zien lijden toch? Gewoon op een hoogtepunt stoppen. Nog een keertje een Giulia Quadrifoglio GTAm, en om het echt af te maken een TGT Alfa Romeo Tribute door Jeremy zelf.
vpowert zegt
We kunnen treuren om het einde van het fijne Giorgio platform, maar wat weten we eigenlijk over dat STLA platform? Misschien wordt dat ook wel een puik platform, dat beter op de toekomst (elektrificatie) is voorbereid dan het Giorgio platform? En daarom gedeeld kan worden met Maseratic, DS, Dodge, Chrysler en misschien zelfs Lancia?
Hoeveel verschilt het STLA platform eigenlijk van het Giorgio platform? Als het STLA platform 80% Giorgio is met een nieuwe naam en wat extra ruimte voor accu’s dan hoeven we ons misschien weinig zorgen te maken?
nokia zegt
Alles het is namelijk een naamsverandering. Het Giurgio Platform gaat helemaal niet weg het krijgt een nieuwe naam Giorgio-EVO wat het bij FCA ging heten word omgedoopt naar de nieuwe firma STLA staat voor Stellantis. Dus STLA is Stellatis Large platform a.k.a Giorgio EVO. Dus we krijgen PSA producten op Giulia basis :).
dirkv zegt
Het 5 en 10 jaren plan van Alfa… ze kunnen beter met een 1 jaar plan komen. Ze kunnen nog geen maand vooruit plannen bij Alfa.
Dat is jammer want mooie auto’s bouwen kunnen ze wel. Wat een mooie auto blijft die 159!
mout zegt
Kennen jullie een merk dat nog slechter is in continuiteit?
Modellen zonder opvolger, modellen die eindeloos gerekt worden, eindeloos uitgesteld, beloofd maar niet gebouwd.
En nu een platform dat net nieuw is, hoog wordt gewaardeerd, en voor er ooit geld mee kan worden verdiend alweer afgeserveerd.
Richmond zegt
@mout: Lancia?
baserace zegt
@mout: Lancia? Oh nee wacht; die zijn al dood… of toch niet? Er schijnen nog nieuwe Ypsilons gefabriceerd te worden op basis van de Fiat Panda (die dan weer niet meer gefabriceerd worden…)
qoekje zegt
@mout: lotus
mout zegt
Nou… Ze hebben natuurlijk een hele hoop beloofd en niet gebouwd.
Maar vanaf de oprichting tot vandaag kan je er terecht voor een lichtgewicht 2-seater op een eigen chassis. Ergens onder de Boxster-klasse, maar boven pakweg een NX-100.
Henkie zegt
Fiat.
Design_Driven zegt
Een 159 in dat Rosso red, daar ruil ik mijn zwarte wel op in.
baserace zegt
Emotioneel doet het pijn, Rationeel de enige juiste keuze. Stellantis moet vol inzetten op elektrificatie en dat doen ze nu dan ook. De Tonale is/wordt (?) de laatste ICE stuiptrekking van Alfa en daarna komen ze met een juweel van een EV: Een Sportwagon in het D segment….
Wordt plotseling wakker en realiseerde zich dat het bij deze droom zal blijven…
supertjeduc zegt
Toch zie ik hier in de buurt steeds vaker een giulia
En het is nog steeds een mooie auto
Nu nog even geld om er eentje te kopen
ttr6 zegt
Dus….ik rijd mijn Giulia maar door….en door….hoop dat ‘ie 3 ton aan kan.
Rossifummi zegt
In het ETCR heeft Romeo Ferraris alvast een eerste elektrische Alfa gemaakt en ook nog eens een Giulia. Kinderen en vrouw meenemen daarin is wat lastiger…….
Honda NSX zegt
VW wilde Alfa Romeo kopen. Dat is tegengehouden.
Nu betaalt VW Autoblog om dit soort artikelen te schrijven.
geelbarrel zegt
twee jaar geleden begon mn 159 toch wat bejaard te worden met 320.000 vrijwel probleemloze kilometers. Sindsdien een Giulia met Squadra kuurtje, iedere kilometer is genieten. Kwaliteiten van het Giorgio platform merk je vooral als je even de Audi van de buurman stuurt. Met de Juul nog ff genieten tot we veroordeeld zijn tot 100% elektrisch & waterstof
Honda NSX zegt
Ja, als je ‘m met een Audi vergelijkt is het logisch dat je een wereld van verschil voelt. Tot voor kort hadden veel Audi’s nog de motor voor de vooras ! En ze sturen wollig en gevoelloos. En je betaalt er veel voor. Maar een Europeaan gaat voor het mooie interieur en de status en betaalt er dus grif voor.
10x liever jouw Alfa
Lemon zegt
Merk gewoon opdoeken ipv investeren in een bodemloze put.
gtke zegt
Gelukkig heb ik sinds 2 weken een stelvio 2.0t wat rijd dat zalig
deboes zegt
Tja van een paar peyrolheads kan de schoorsteen helaas niet roken, het gros van mensen least/ koopt een auto op basis van bijtelling, een I pad om mee te pronken en of de auto een beetje compatible is met de telefoon en of je de buurman er een beetje jaloers mee kan maken, rijeigenschappen hebben ze nooit van gehoord.