• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autorijbewijs gehaald? Niet meer dan 95 pk in de eerste 3 jaar!

Auteur: RubenPriest, gepost 4 juli 2023 om 09:44 – 46 Reacties

Autorijbewijs gehaald? Niet meer dan 95 pk in de eerste 3 jaar!

Verplicht in een langzaam gebakje rijden als je net je autorijbewijs hebt gehaald.

Maak je geen zorgen, in Nederland is dit nog niet aan de orde. Maar dit zou misschien geen onaardig idee zijn. Voorheen was het zo dat je in Italië in het eerste jaar van je autorijbewijs met maximaal 95 pk mocht rijden. Een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat jongeren meteen in een snelle bolide stappen. Beleidsmakers zijn nu bezig met een nieuwe variant op die oude regel.

De nieuwe wet brengt deze regel terug, maar dan met een restrictie tot drie jaar. Als je op je 18de het autorijbewijs hebt gehaald kun je dus pas op je 20ste met iets deftigs gaan rijden. Een vrij strenge maatregel. De regel is voor een ieder die net een rijbewijs heeft gehaald. Ben je 34 moet je dus wachten tot je 36ste om met meer vermogen dan 95 pk te mogen rijden.

Ondergetekende begon met een 110 pk Citroën, maar op mijn 19de maakte ik de upgrade naar een 258 pk BMW 330i die ik altijd netjes heb gehouden. Een restrictie tot 95 pk voor drie jaar klinkt behoorlijk streng.

De wet moet nog langs het Italiaanse parlement, maar de kans is groot dat deze er gaat komen. Voor aspirant automobilisten in Nederland die dromen van bijvoorbeeld een Golf GTI als eerste auto zou zo’n wet bij ons niet goed vallen. Het is niet ongebruikelijk dat lidstaten afkijken bij elkaar als het gaat om regelgeving. Er is echter geen enkele indicatie dat de Nederlandse regering naar een dergelijk systeem kijkt.

Hoe het dan zit met Italiaanse automobilisten die net hun rijbewijs hebben gehaald is nog niet duidelijk. Daar spreekt het wetsvoorstel niet over. Met 95 pk valt er nog steeds een hoop te kiezen hoor. Een Toyota Aygo bijvoorbeeld. Of een Volkswagen Polo. Of een vette Daihatsu? Niets om je voor te schamen, Italiaanse vrinden. En na drie jaar kan het gaspedaal eindelijk gevloerd worden met de nodige dosis rijervaring. Hoop je dan. (via Quattroruote)

Ook interessant!

  • Man rijdt bijna 200.000 km met Taycan in 2 jaar
    Man rijdt bijna 200.000 km met Taycan in 2 jaar
  • Video: vader van het jaar leert kinderen de geneugten van RWD
  • Video: 1.000 pk Volkswagen Bora is krankzinnig
    Video: 1.000 pk Volkswagen Bora is krankzinnig
  • Eerst elektrische Dodge Charger is goed voor 670 pk
    Elektrische Dodge Charger is goed voor 670 pk

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

italie, rijbewijs

Vorig bericht: « Nieuwe Kia Picanto lijkt wel een mini Niro
Volgend bericht: Video: u mag daar niet parkeren meneer »

Lees Interacties

Reacties

  1. ronnys zegt

    4 juli 2023 om 09:57

    Langzaam gebakje?
    Als het een gebakje is dan is 95PK niet langzaam!
    95PK in een 3500kg zware bus is langzaam, maar voor een model wat <1000kg weegt is het echt prima te rijden.
    Ik zou er wel voorstanders van zijn om het ook hier in NL in te voeren om al die 18 jarige testosteron bommen wat te beteugelen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 juli 2023 om 11:25

      Eigenlijk zou het aantal pk’s gerelateerd moeten worden aan de massa van de auto, bijvoorbeeld maximaal 1 pk per 20 kilo.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 juli 2023 om 13:16

      Precies, mijn tweede auto was een Daihatsu Charade met 90pk, en met 805 kilo was dat ding echt wel rap. Later nog een 1.6 ingesleuteld met 105pk en hoewel dat niet klinkt als veel, maakte die 15 pk en het extra koppel echt een wereld van verschil.

      Login om te reageren
  2. wceend zegt

    4 juli 2023 om 09:57

    Top regel, mogen ze in de hele EU wel invoeren. Goede les bescheidenheid, zo weet iedere weggebruiker hoe het is om kwetsbaar in het verkeer te zijn. Geven ze tenminste een keer ruimte als een aygo oid moet invoegen.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      4 juli 2023 om 11:13

      Mee eens.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      4 juli 2023 om 13:13

      Begrijp het sentiment, maar volgens mij gaat dit geen effect sorteren:

      1. Op lange(re) termijn onhoudbaar aangezien EV’s eigenlijk altijd al meer vermogen hebben dan dit.
      2. Volgens mij is er een beperkte correlatie tussen aantallen pk’s en gevaarlijk rijgedrag. Bumperkleven, te hard rijden, geen richting aangeven, spiegels niet checken, verkeersagressie … Kan allemaal ook met 95pk.
      3. Een beginners-/puntenrijbewijs (weet niet of ze dat hebben in Italië) is volgens mij veel efficiënter.
      4. Sarcasmemodus: ik kan mij gezien het type autofabrikanten in Italië moeilijk voorstellen dat hier geen autoindustrie lobby achter zit. Langs deze weg nog even lekker een paar panda’s, multi airs, 500tjes etc. op de markt brengen voordat het slot op de ICE gaat.

      Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        4 juli 2023 om 14:45

        Met EV’s is dit juist prima te hanteren. Zijn toch rijdende computers/softwareoplossingen dus kan je mooi af laten dwingen door bigbrother. Wedden dat dit dan echt alleen hiervoor gebruikt gaat worden en nooit zal over druppelen naar andere weggebruikers…..

        …. alhoewel… nee toch maar niet.

        OT. Dit kan toch gewoon via de verzekering afgedwongen worden? Rijd je dan toevallig Pa/MA/ X zijn auto in de prak dan weet je waar je de eerst komende 15 jaar voor moet betalen.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          4 juli 2023 om 16:46

          Hoe gaat oom agent langs de weg dat checken? Wordt dan bij iedere auto individueel de registratie aangepast ipv het fabrieksvermogen? Dit lijkt me veel administratieve rompslomp. Of ze moeten een rollenbank meesjouwen naar hun controles. Lijkt me te simpel gedacht. En Italiaanse instanties kennende ook echt niet in de praktijk te realiseren.

          Login om te reageren
  3. rulefollower zegt

    4 juli 2023 om 10:00

    Dat wordt lastig elektrisch rijden dan.
    3 jaar verplicht vervuilen.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      4 juli 2023 om 11:09

      software matig afknijpen

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        4 juli 2023 om 13:15

        Dat wordt wel lastig controleren voor de Carabinieri. Of ze moeten overal een rollenbank mee naartoe slepen.

        Login om te reageren
        • theghost zegt

          4 juli 2023 om 15:52

          Nee hoor, computer eraan en uitlezen….. bij moderne auto’s prima te doen via de ODB2 interface.

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            4 juli 2023 om 16:48

            Dit moet wel door verkeersagenten worden gedaan. In Italië. Ik zie dat niet gebeuren.

            Login om te reageren
    • Jagris zegt

      4 juli 2023 om 16:58

      Een Dacia Spring heeft maar 50 pk ofzo hoor, dus je kan gewoon elektrisch rijden met deze regel ;)

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    4 juli 2023 om 10:08

    Het zou mij niks verbazen als de Agnelli’s hiervoor gepleit hebben omdat ze een gigantische overvoorraad oude Lancia Ypsilon’s en Fiatjes 500 met Twinair hebben staan waar ze vanaf moeten.

    Login om te reageren
  5. wimof zegt

    4 juli 2023 om 10:15

    Een ander voorstel, stel een grens van X pk per 50 kg

    Login om te reageren
  6. ggj1987 zegt

    4 juli 2023 om 10:21

    Dan kan je nog net in een Ford Sport/StreetKa rijden. Zijn leuke karretjes en vrij vlot!

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    4 juli 2023 om 10:26

    Ohnee, mijn 1e auto was een space star 1.6. 100pk!!!!!! Ding was ook echt bloedjesnel. Dat ik daar levend vanaf ben gekomen.

    Login om te reageren
  8. Visje66 zegt

    4 juli 2023 om 10:34

    Tegenwoordig zie ik al het jonge grut in oude A45’s, Golf R’s e.d. beginnen welke natuurlijk flink getuned zijn tot 400 a 500pk. Lekker op naam van pa of ma en knallen maar, met alle gevolgen van dien.

    Zou hier ook een prima regel zijn.

    Login om te reageren
  9. reactief zegt

    4 juli 2023 om 10:36

    In principe is het niet heel gek dat er een vermogensgrens aangehouden wordt voor de 1e jaren dat je je rijbewijs hebt, al zou ik het zelf logischer vinden als het tot een bepaalde leeftijd is. Maar zet het dan op 150pk tot je 25e ofzoiets. Scheelt ook een hoop van die achterlijke gastjes die als een bezetene in hun huur AMG-tjes rond racen.

    95pk is echter wel heel erg weinig, zeker met oog op de elektrificatie waarbij meer vermogen zo goed als standaard is….

    Login om te reageren
  10. bassrt zegt

    4 juli 2023 om 10:38

    Ik zou deze regel wel zonde vinden, maar ik kan me wel voorstellen dat deze regel goed kan zijn. Ik vind 95pk wel heel weinig, want je keuze van voertuigen is niet zo groot. Mijn verzekering ZLM limiteerd mij tot 150pk met de eerste 5 schadevrije jaren. Alles daar boven moet ik een toeslag betalen of verzekeren ze me gewoon niet.
    Zelf vind ik 150pk ook niet zo veel, maar dan heb je wel een ruimere keuze om uit te kiezen, dus ik zou persoonlijk voorstander zijn van dat.

    Login om te reageren
  11. rwdftw zegt

    4 juli 2023 om 10:42

    Ik zeg meteen invoeren hier! Niet zeggen dat het niet kan, voor motorfietsen hebben we het ook. Electrische auto’s zijn ook prima te begrenzen op 95PK hoewel dat een probleempje kan worden met de 2 ton die de gemiddelde EV weegt.

    Login om te reageren
  12. petrolicious zegt

    4 juli 2023 om 10:45

    De probleemstelling klopt, de intentie zit goed, maar in de uitvoering loopt het mank. Iedereen verplicht naar bepaalde merken / type wagens duwen omdat je hen niet vertrouwt met veel vermogen lijkt me absurd.

    En ja, snelheid is een factor bij dodelijke ongevallen maar je kan evengoed heel hard rijden met een wagen van 95pk. Sterker nog, ik zou het wel weten als ik zou moeten kiezen of mijn dochter een boom kopt aan 70km/h met een Toyota Aygo of met pakweg een Volvo XC90, Tesla Model S (ik doe even een greep uit de zogezegd veiligste wagens van 2023 …).

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 juli 2023 om 12:40

      Een boom koppen vind ik niet zo erg.
      Gaat mij vooral om het gedrag tegenover ander verkeer. Dan kop ik liever een puber in een Aygo dan een puber in een XC90.

      Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      4 juli 2023 om 19:36

      Het gaat niet alleen om jouw dochter, maar ook om het verkeer om haar heen, al denk ik dat vermogen vooral invloed gaat hebben op het aantal eenzijdige ongelukken.

      Hoe vaak lezen we wel niet dat er ergens een auto tegen een boom is gereden en de politie nog onderzoekt wat de toedracht was. Als je dan het verfrommelde wrak ziet, weet je genoeg en besef je dat de politie alleen technisch gezien nog niet weet wat de toedracht was.

      In die gevallen was de auto gewoon te snel voor de rijkunsten van de jonge bestuurder. Maar die boom had dus ook een kind, en fietser of een andere auto kunnen zijn.

      Login om te reageren
  13. kniesoor zegt

    4 juli 2023 om 10:49

    Als 3 jaar : 18 -> 21 (niet 20) en 34 -> 37 (niet 36).

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 juli 2023 om 12:41

      Kniesoor…

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 juli 2023 om 13:18

      18-19-20 en 34-35-36. Dus 21 en 37 klopt wel.

      Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        4 juli 2023 om 19:41

        Nee, klopt niet. Op je 21e mag je pas een snellere auto rijde. Kun je creatief proberen te rekenen, maar 3 jaar nadat je 18 wordt, word je 21. En dan pas mag je een>95pk auto rijden. Op je 20e ben je een jaar te vroeg :P

        Edit: snel je reactie aangepast, maar nu slaat het nergens meer op.

        Login om te reageren
  14. petroldrinker zegt

    4 juli 2023 om 10:50

    Belachelijk in mijn ogen, vrije markt toch? Als iemand een koenigsegg als 1e auto wilt en kan betalen bijwijzevan, zie ik daar geen enkel probleem in, je betaald lekker je dure verzekerong en prima in mijn ogen. Ik begon zelf ook met een e46 m3 toen ik mn rbw haalde op mn 18e…

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      4 juli 2023 om 12:24

      Nadeel is alleen dat je met de verzekering geen overledenen kan terughalen. Als je ziet dat zelfs mensen met genoeg rij ervaring een snelle sport auto nog verongelukken, dan kan je dat bij een beginnend bestuurder helemaal verwachten. Als zij alleen zichzelf daar leed mee aan doen, heb ik er geen problemen mee. Helaas is toch vaak zo dat zij er vooral anderen mee hebben.

      Ik vind het idee van anderen hier in de comments om een maximaal toegestaan vermogen vast te stellen op basis van gewicht wel een goede. Geeft iets meer ruimte, maar beperkt alsnog. Dan kan die 18 jarige influencer die dik heeft verdiend een Urus met bijvoorbeeld 180pk kopen. Direct een nieuwe markt voor Lamborghini om in te springen ;-)

      Login om te reageren
  15. joos straetmans zegt

    4 juli 2023 om 11:35

    Deelnemen aan het verkeer is iets anders dan deelnemen aan de vrije markt. In het verkeer kun je namelijk verongelukken, daarom gelden er allerlei zinnige regels. Op de vrije markt kun je alleen financieel verongelukken.

    Login om te reageren
  16. omarrs6 zegt

    4 juli 2023 om 11:37

    Dat wordt lastig werken in Italië dan als je een werkbus of auto van de zaak moet gaan rijden met >95pk. Gelukkig staan die meestal op naam van het bedrijf.

    Het idee is goed maar de uitvoering minder denk ik: je kunt namelijk de auto ook gewoon op je ouders naam zetten en verzekeren. Behalve als je opeens wordt gecontroleerd door de Polizia, dan heb je een probleem.

    Hier in NL hebben we een soortgelijke maatregel, maar dan qua waarde. Tot je 24ste mag je geen auto boven de X waarde verzekeren. Dus dan ben je verplicht om een goedkopere auto te rijden wat meestal ook minder PK heeft. Heb ik laatst meegemaakt met mijn eigen E91 320i. Kreeg ‘m niet verzekerd omdat de waarde te hoog is voor mijn leeftijd, met maar nog 6 maanden te gaan tot mijn 24e verjaardag…

    Login om te reageren
  17. gt500eleanor zegt

    4 juli 2023 om 11:46

    De Focus MK1 die ik tot voorheen reed was met 101 pk al niet vooruit te branden, laat staan met 6 paardjes minder. Die 95 pk zal in een klein gebakje veel uitdagender zijn dan in een grote sedan, station etc.

    Login om te reageren
  18. kennone zegt

    4 juli 2023 om 11:47

    Dit is wel makkelijk op te lossen met een import. Zo reed een maat van mij een Subaru WRX die ingevoerd was als 1.6 en onder die 95pk zat op kenteken. Ik zelf had een Lancer Evo III die als 1.8 was ingevoerd omdat dat een berg aan verzekeringskosten scheelde. En bij de RDW liepen toen echt alleen knakworsten rond die 0 kennis hadden van auto’s en denk dat dit niet echt veranderd is.

    Login om te reageren
  19. Entwicklung88 zegt

    4 juli 2023 om 11:55

    Het idee is niet gek, maar zoals vaker genoemd de uitwerking wel. Volgens mij heeft het KNMV onderzocht dat het bij motorrijders ook ervoor gezorgd heeft dat motorrijders wachten met opstappen en gewoon wachten tot ze 24 jaar oud zijn. Dan hebben ze alsnog geen ervaring.

    Login om te reageren
  20. Tim zegt

    4 juli 2023 om 12:05

    Vind het totale onzin. Het aantal jongeren dat in een auto met meer dan 200pk rijdt is echt niet zo groot. En als het wel zo is, dan betaald deze jongere zich automatisch blauw aan benzine, wegenbelasting en verzekering. Dus dat is dan een hele bewuste keuze.
    Gevaarlijk rijden kan je met elke auto..

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      4 juli 2023 om 12:11

      ja, want die 18 jarige die de auto van pa of ma meekrijgt doet alles inderdaad echt als een bewuste keuze…..

      Ik vind het altijd erg verfrissend om te lezen dat er nog optimisten zijn. Dank !

      Login om te reageren
  21. herve11f zegt

    4 juli 2023 om 12:43

    Onzin, sorry. Je bent dan verplicht met een keicar te rijden. Hebben ze maar zo weinig vertrouwen in hun jeugd?
    Trouwens je kan met 95pk evengoed iemand doodrijden.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      4 juli 2023 om 14:24

      Gaat natuurlijk om risico’s te verkleinen. Elk auto is een wapen, maar niet elke auto is hetzelfde. Gas geven in een auto met veel vermogen is niet hetzelfde als gas geven met 95pk.

      Login om te reageren
  22. morph zegt

    4 juli 2023 om 13:43

    Er zijn auto’s die ingeschreven worden met een beperkt vermogen, om wat voor reden dan ook.. Mijn Tesla Roadster had op papier 40kW / 54pk. Nooit geweten waarom…

    Login om te reageren
  23. EmJayBee zegt

    4 juli 2023 om 15:34

    Goede regeling. 95 pk is dan denk ik wel aan de lage kant. Persoonlijk heeft mij het al langer verbaasd dat dit nog niet bestaat. Bij motoren is dit tenslotte al lang zo. Rijbewijs A1 (18 jr.) max. 125 cc & 11 KW; Rijbewijs A2 (20 jr.) max 35 KW; Rijbewijs A (24 jr. of 2 jr. A2) vol vermogen. En met de motor is dit vooral uit zelf bescherming. Met een auto kan je toch flink meer schade aan mede weggebruikers aanbrengen.

    Login om te reageren
  24. bmw1cabrio zegt

    4 juli 2023 om 17:06

    Goeie regeling! Toen ik 18 was (20 jr geleden) kreeg ik een Volvo 360 van mijn vader om mee rond te rijden. Slome tank, maar het zorgde er wel voor dat je niet zo makkelijk over de scheef ging. Tuurlijk reed ik wel wat te hard en met overstuur door de bochten (achterwielaandrijving!), maar het ging allemaal heel beheerst. Vriendjes reden in GTI’tjes en dat ging gewoon echt een stuk harder en sneller fout.
    Ook wel eens een paaltje gepakt, maar dat maakte met die tank toch niet uit.

    als 18-20 jarige man ben je voor een groot deel nog onbezonnen en doe je weleens domme dingen. Prima om ouders te helpen die dat niet inzien.

    Login om te reageren
  25. Generalsquirrel zegt

    4 juli 2023 om 22:09

    Ik vind het zelf als iemand die nog geen rijbewijs heeft een goed idee. Alleen pas het dan wel aan naar een bepaald pk per kilo (of andersom).

    En ik las (niet in dit artikel) dat in het buitenland het soms ook het geval is dat een beginnend bestuurder een sticker met of een letter of een symbol erop die aan geeft dat de bestuurder een beginnend bestuurder is

    Login om te reageren
  26. wimbers zegt

    4 juli 2023 om 22:11

    Dus mijn kinderen hebben geen donder aan hun rijbewijs de eerste 3 jaar tenzij ik ook nog een lullig autootje erbij ga kopen??
    Ze studeren allebei dus een eigen auto gaat niet gebeuren..

    Ze doen nu hun ervaring op door de onze te lenen, dat zou dan niet meer mogen..
    lekker doordacht plan

    Login om te reageren
  27. mustang750supersnake zegt

    5 juli 2023 om 13:00

    gaat weinig effect geven…..ook met n gebakje kun je jezelf of anderen doodrijden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North