
En bij welk groot merk betaal je het minst voor de verzekering?
Als Gen Z’er vraag ik me af: hoe deden ze dat vroeger met energie-, telefooncontracten en autoverzekeringen toen er nog geen overvloed aan vergelijkingswebsites waren? Koos je dan maar het bedrijf waar je omgeving goede verhalen over heeft of liet je je door een expert adviseren? Nu hoeft dat niet meer dankzij dat grote aantal vergelijkingsboeren.
Een van de websites waar je je kunt laten adviseren is Geld.nl. Dat doen genoeg mensen waardoor zij een goed beeld hebben van wat we willen en wat we uiteindelijk betalen voor onze autoverzekering. Geld.nl heeft gekeken naar ruim 300.000 autoverzekeringen die in 2025 werden vergeleken én naar de premies van autoverzekeraars op basis van 120 vaste scenario’s. Hier komen de uitkomsten aan.
Premie wordt alsmaar duurder
Net als de rest van het leven betalen we ook steeds meer voor de premie. De stijging die in 2023 is ingezet, duurt voort. De gemiddelde premie in 2025 bedraagt € 88,95. In 2024 was dat € 80,10. Dat is een stijging van 11 procent. De premies stijgen natuurlijk door de inflatie, maar ook doordat de schadelast groeit. En dat terwijl we minder schade rijden met z’n allen. Vreemd toch?
Dat komt doordat de gemiddelde schadekosten per ongeluk flink zijn toegenomen. Dit komt dan weer onder andere doordat nieuwe auto’s moeilijkere technologie hebben. Bij een botsing ben je niet meer klaar met wat uitdeuken, maar moet de monteur ook kijken of de lane-assist nog werkt bijvoorbeeld. Zo nam het gezamenlijk betaalde schadebedrag vorig jaar ruim 6 miljard euro.
De gemiddelde premies stijgen ook dankzij de EV-transitie. Elektrische auto’s zijn over het algemeen duurder om te verzekeren, omdat ze natuurlijk een stukje zwaarder zijn dan benzine-equivalenten.
Nederlanders kiezen voor zekerheid
Waar betalen we dan voor? De meeste Nederlanders kiezen ervoor om volledig gedekt te zijn met een allrisk-verzekering. Vorig jaar had al meer dan de helft van de Nederlandse automobilisten een allrisk-verzekering met 53 procent. In het eerste half jaar van 2025 stijgt dit percentage naar 56 procent. Hierna volgt de WA + beperkt casco verzekering met 28 procent en dan WA met 16 procent.
Welk merk is het duurst en welke het goedkoopste?
De hamvraag die boven dit artikel hangt: wie is er het meeste en wie het minste geld kwijt aan de verzekering? Uiteraard zijn jongeren in de stad meer kwijt dan ervaren bestuurders in de buitengebieden. Maar bij de 15 populairste merken spant het er wel om.
Net als vorig jaar is Audi het duurste merk voor de autoverzekering. Zij betalen gemiddeld € 166,04 per maand. De drie daaropvolgende merken zijn ook allemaal Duits. Volgens Geld.nl zijn de premies van Audi’s, BMW’s en Mercedessen zo duur omdat de onderdelen, arbeidsloon en het herstel duurder is dan bij andere merken. Daarnaast zouden deze merken aantrekkelijk zijn voor dieven. Vreemd dat Toyota dan niet wat hoger staat, toch?
Rijders met een kleine portemonnee besparen het meest op de verzekering wanneer ze in een Suzuki stappen. Dit merk heeft de goedkoopste gemiddelde verzekeringskosten met een gemiddelde premie van € 66,25 per maand. Hieronder zie je het hele overzicht.
| Merk | Gemiddelde premie 2025 | Gemiddelde premie 2024 | Verschil |
| Audi | € 116,04 | € 110,05 | +5,4% |
| BMW | € 105,28 | € 108,05 | -2,6% |
| Mercedes-Benz | € 100,71 | € 102,77 | -2,0% |
| Volkswagen | € 89,70 | € 92,58 | -3,1% |
| Volvo | € 82,35 | € 78,13 | +5,4% |
| Peugeot | € 75,78 | € 71,41 | +6,1% |
| Toyota | € 73,03 | € 71,84 | +1,7% |
| Kia | € 73,00 | € 68,85 | +6,0% |
| Fiat | € 70,10 | € 68,82 | +2,8% |
| Opel | € 70,02 | € 69,92 | +0,1% |
| Ford | € 68,72 | € 71,08 | -3,3% |
| Hyundai | € 68,34 | € 67,10 | +1,8% |
| Citroën | € 67,85 | € 66,07 | +1,4% |
| Renault | € 67,12 | € 66,07 | +1,6% |
| Suzuki | € 66,25 | € 65,37 | +1,3% |
Foto: RS4 crash gespot door @kuifje via Autoblog Spots!
Bron: Geld.nl





Vreemd dat Peugeot niet hoger staat. Die zie ik het vaakst gekke dingen doen uit onkunde. Waren wijze woorden van Clarkson toendertijd. Hij zei iets in de trend van: als mijn dochters een rijbewijs hebben zal ik ze zeggen ver uit de buurt te blijven bij Peugeots op de weg.
Een lijstje van meest premium naar minst premium. En dan gaat het niet over ergonomie, smalle naden, geluid van dicht slaande deuren, gevoel van draaiknoppen (hoewel Audi daar met afstand de beste in is) of hoeveelheid opgeschuimd kunststof maar gewoon om de premium die betaald moet worden.
Ik betaal voor m’n Saab 46€ voor all-risk bij een niet nader te noemen verzekeraar voor hoger opgeleiden.
Neem aan dat dit voornamelijk komt omdat ze de dagwaarde laag is.
Voor hoger opgeleiden = Promovendum?
Dan zou ik nog maar eens heel goed de kleine lettertjes lezen, want zo zijn bijvoorbeeld de gevolgen van een whiplash worden uitgesloten van schadeclaims – ook bij all risk. Zo kan ik ook de premie laag houden. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het járen kan duren voor je zo’n whiplash fysiek helemaal te boven bent (áls je er al helemaal van herstelt…).
Oplichters, allemaal! 😉
Dit is wel het gemiddelde. Een Golf GTI, zeker de wat snellere versies van hetzelfde bouwjaar als mijn 640i gran coupé is aanzienlijk duurder in de verzekering. Alleen al de premie voor diefstal is meer dan mijn hele premie bij elkaar.
Onze A3 2.0 FSI kost 36 euro per maand voor wa casco met brand en diefstal. Perenkist is wel al 20 jaar oud maar zo lang hij niet stuk gaat, blijft ie.
Ik betaal €117 all risk voor m’n RS4 (B8).
Oef, ik zou willen dat ik bij het gemiddelde zat. 203 euro per maand all risc en extra’s zoals inzittende en rechtsbijstand >40.000 / km jaar, 1 jaar no claim voor een BMW 540D. (Partner werd geschept in de vorige auto).