• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autospotter vs Rolls Royce: Ken je klassiekers

Auteur: sacha, gepost 11 april 2006 om 23:59 – 21 Reacties

Gespot!

Onze full-time autospotter en part-time auto-encyclopedie ‘Appeltje‘ heeft deze week voor het thema Rolls Royce gekozen. En dan uiteraard niet de *bling bling* BMW Phantom uit de talloze MTV rap video’s, maar de Rolls van weleer. Uit de tijd dat echte mannen een pijp rookten, en Michael Jackson nog een lief klein donker jongetje was. Een hoop modellen en een bootlading foto’s passeren de revue, met bijpassende tekst en uitleg.

Met part-time auto-encyclopedie heb ik denk ik niets te veel gezegd. Ik geef het woord weer aan Jim Appelmelk, die zijn eigen foto’s van leerzame teksten voorziet:


Rolls-Royce Silver Cloud II

Na het succes van de eerste serie Silver-Cloud was het tijd voor een vernieuwing. De grootste verandering was de motor, want waar eerst een 4,9 liter 6-in-lijn lag, kwam toen een V8 van 6.2 liter. Het uiterlijk bleef echter hetzelfde. De Cloud II werd gebouwd van 1959 tot 1962, waarin er ruim 2700 exemplaren van de band rolden.

Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud II - Foto © Jim Appelmelk

In die tijd was het gebruikelijk om naast het standaard model ook nog modellen uit te brengen met andere koetswerken van een breed scala koetsenbouwers, H.J. Mulliner bouwde bijvoorbeeld de beeldige Convertible die hier staat afgebeeld. Helaas niet meer foto’s van dit bijzondere model, -er zijn er maar 107 van gemaakt-, want voor het maken van deze foto heb ik destijds al erg hard door de P.C. Hooftstraat moeten rennen.

Rolls Royce Silver Cloud II Mulliner Convertible - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Silver Cloud III

Na de tweede serie van dit redelijk succesvolle model was het ook maar eens tijd voor een uiterlijke vernieuwing. Het belangrijkste verschil is de koplampensectie, de enkele koplampen werden vervangen door dubbele exemplaren. Of de auto er op vooruit is gegaan laat ik in het midden, een moderner aanzicht kreeg hij er zeker door.

Rolls Royce Silver Cloud III - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud III - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud III - Foto © Jim Appelmelk

Ook hiervan werd weer een aantal carrosiers aan het werk gezet voor speciale koetsen, ik liet al eerder de Mulliner Park-Ward Convertible zien. Bij deze ook de coupé van diezelfde carossier.

Rolls Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Wald Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Wald Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Wald Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Wald Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Cloud III Mulliner Park-Wald Coupé - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Phantom VI

Een belangrijke reeks modellen werd geïntroduccerd midden in de jaren ’20: de Phantom. Van dit model zijn erg veel generaties op de markt gebracht, met als laatste uit deze klassieke serie de Phantom VI. De auto werd geproduceerd van 1968 tot 1991, wat vrij opmerkelijk was aangezien de jaren ’60 stijl koets gewoon nog werd gebruikt tot in 1991 het doek viel. Het uiterlijk was toen al bijna 30 jar oud, want de koets zat ook al op de serie V. Aangezien er in die hele periode nog allemaal andere modellen werden gebouwd, is het niet verwonderlijk dat de productie bleef steken op 374 stuks.

Rolls Royce Phantom V - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Phantom V - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Phantom V - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Phantom V - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Silver Shadow Series I en II

De opvolger van de prachtige en enorme Silver Cloud was de veel minder aansprekende Silver Shadow. De mooie, grootse, ronde vormen van de Cloud waren vervangen door vierkante lijnen die op papier niet veel indruk maken. De auto op straat zien was overigens ook geen straf, het blijft toch een echte Rolls en voor een vierkante auto is hij nog best mooi. De 6.2 liter V8 uit de Cloud II lag er nog in tot en met 1968, daarna kwam de 6,75 liter V8 ervoor in de plaats.

Rolls Royce Silver Shadow I - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Shadow I - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Shadow I - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Shadow I - Foto © Jim Appelmelk

In 1977 was het tijd voor een vernieuwing, en werd de series II utgebracht. Deze was herkenbaar aan de rubber bumpers, waar voorheen verchroomde exemplaren zaten.

Rolls Royce Silver Shadow II - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Shadow II - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Corniche

Van de Silver Shadow verschenen ook een coupé en een cabriolet, die later werden hernoemd tot Corniche coupé respectievelijk convertible. Koetsbouwer H.J. Mulliner was verantwoordelijk voor het ontwerp met die ietwat dubieuze knik in het koetswerk in de buurt van de achterpassagiers. Dit model is verschenen in series I tot en met IV, en daarna nog een gelimiteerde oplage van 25 stuks met de naam “S”. Alleen de eerste serie werd geleverd als coupé, alle andere modellen waren er uitsluitend als cabriolet. In de jaren negentig was de vierde serie een astronomisch bedrag van 798.000 gulden te koop.

Rolls Royce Corniche Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Corniche Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Corniche Coupé - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Corniche Coupé - Foto © Jim Appelmelk

Rolls Royce Corniche Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Corniche Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Corniche Convertible - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Corniche Convertible - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Camargue

Een van de meest merkwaardige modellen was de Camargue, een auto die gebaseerd was op de Silver Shadow maar geheel tegen de traditie in was ontworpen door Pininfarina! Erg mooi zou ik hem niet kunnen noemen, maar bijzonder is hij zeker! De bekende 6,75 liter V8 lag er weer in, naar de gewoonte van het merk leverde deze “voldoende vermogen” want tot de jaren tachtig werd er nooit iets gezegd over het precieze vermogen dat de motor leverde. Ik schat dat het ongeveer 220pk was. Toendertijd was het een van de allerduurste auto’s, ook voor RR-begrippen. Tussen 1975 en 1986 werden er ook niet meer dan 525 verkocht.

Rolls Royce Camargue - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Camargue - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Silver Spur

In 1980 werd er een einde gemaakt aan de productie van de Silver-Shadow II, het uiterlijk was immers al een jaar of 15 oud. De vervanger werd de Silver Spirit, een zo mogelijk nog vierkantere auto dan zijn voorganger. Hij wordt overigens ook niet erg gewaardeerd om zijn uiterlijk. De Silver Spur was zijn grote broer die niet 529cm lang was, maar zelfs 539, geheel in het voordeel van de achterpassagiers. Ook deze auto kent vele generaties, inclusief verschillende maten verlengde uitvoeringen tot bijna 6 meter voor de fabrieksmodellen, die “Touring Limousine” werden genoemd. Van de eerste serie Spirit/Spur werden in totaal meer dan 14000 exemplaren gemaakt, de modernste generatie,- met het voorvoegsel New-, rolden gezamenlijk niet vaker dan duizend keer van de band, overigens wel in iets kortere tijd.

Rolls Royce Silver Spur - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Spur - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Spur - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce Silver Seraph

En toen kwam er weer een echt mooie Rolls, vind ik zelf, want de Spirit en de Shadow waren toch wel erg hoekig. De auto was echter niet meer helemaal Brits, want de 5,4 liter V12 kwam uit de schappen van BMW. De motor is ongetwijfeld stukken beter dan de 6,75 liter V8 die sinds 1968 in elke Rolls lag, maar je had natuurlijk toch het gevoel dat je niet in een echte RR reed. Dat is misschien ook de reden dat je dit model stukken minder vaak zal tegen komen dat de Arnage, de Bentley equivalent van dit model. Die werd namelijk nog wel geleverd met dit blok, ookal begon dit model uit geldnood met een 4,4 V8 van BMW.

Rolls Royce Silver Seraph - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Seraph - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce Silver Seraph - Foto © Jim Appelmelk


Rolls-Royce New Corniche

Op basis van de Silver Seraph verscheen er een prachtige cabriolet, die natuurlijk ook weer Corniche heette. Deze had echter wèl weer de ouderwetse V8 van 6,75 liter onder de motorkap liggen, die zoals altijd een ongewoon laag maximum toerental had van niet ver over de 4000 tpm, wat hem een enorme trekkracht opleverde van 738Nm, waar de BMW motor niet verder kwam dan 490Nm. De auto was net als de eerdere Corniche belachelijk duur, helaas publiceerde Hessing sinds de Seraph geen prijzen meer, maar hij schijnt ongeveer een miljoen gulden te hebben gekost! Dan heb je wel ruim 2700 kilo auto, nog 400 kilo meer dan de Seraph, waarop hij deels was gebaseerd.

Rolls Royce New Corniche - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce New Corniche - Foto © Jim Appelmelk
Rolls Royce New Corniche - Foto © Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek
  • Rolls-Royce geeft 11-jarige een 'auto' cadeau
  • Veganistische Rolls-eigenaren
    Veganistische Rolls-eigenaren bestaan blijkbaar niet

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Gevleugelde Honda Civic
Volgend bericht: Ford roept ruim 19.000 Mustangs terug »

Lees Interacties

Reacties

  1. Donny zegt

    12 april 2006 om 04:10

    Cool!! Vet stukje tekst, en goede foto’s!

    Login om te reageren
  2. Marco zegt

    12 april 2006 om 07:58

    Super, echt super….wist niet dat er nog zoveel gave RR rond reden in NL. En volgens mij is de Silver Shadow van de eerste foto’s een beetje door z’n vooras gezakt, en ontzettend jammer van die Camarque, want om zo afgedankt te staan, dat heeft ie niet verdient

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    12 april 2006 om 08:47

    verhaaltje: Heb 10 jaar geleden (of zo) een verhaal gelezen over een Rolls Royce Silver Dawn(of het waar is weet ik niet maar tis wel een leuk verhaal). Een man kon hem voor een prikkie kopen want de auto was een wrak. Aangezien deze man al meerdere auto’s had opgeknapt leek het hem een goed idee. Hij kocht de Silver Dawn, haalde haar volledig uit elkaar en restaureerde de auto met veel geduld, vakmanschap en liefde. In zijn achtertuin onder het afdak stond na een paar jaar een prachtige Silver Dawn… en toen bleek dat de auto met geen mogelijkheid vanuit de tuin achter het huis uit via de oprit naar de straat te rijden…. Ik geloof dat de auto uiteindelijk met een grote kraanwagen over het huis heen op de openbare weg terecht is gekomen. De moeite waard want een goed gerestaureerde Silver Dawn is een kostbare auto!
    @Jim leuk al die oude dames, en goede teksten!

    Login om te reageren
  4. F.575.M zegt

    12 april 2006 om 09:03

    Goede foto’s en erg interessante tekst erbij! Complimenten!

    Login om te reageren
  5. d_vdm zegt

    12 april 2006 om 10:18

    Wijlen Prince de Lignac (aka Bram van Leeuwen) had vroeger ook een witte klassieke Phantom. Nog ergere wansmaak kan ik niet bedenken.

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    12 april 2006 om 11:21

    beetje zoals de intro van miami vice ook al die rols’ses

    Login om te reageren
  7. Skyline.. zegt

    12 april 2006 om 17:27

    Ik ging gisteren nog door P.C hoofdstraat.. Kwam niet echt iets bijzonders tegen: Mercedes CLK AMG,, 3 porsche’s 911 (waarvan 1 turbo).. Een porsche cayenne turbo en een S.. een Bentley Continental GT een BMW M5,, En een (mooiste vind ik) Aston Martin V8 Vantage.. ik zat te kwijlen:P.. We waren er voor een excursie.. had wel genoten.. we hadde ook nog Willy Wartaal gezien.. en nog iemand maar die ben ik vergeten:P..

    Login om te reageren
  8. Appeltje zegt

    12 april 2006 om 18:03

    @Skyline Leuke lijst! Die CLK AMG is trouwens veel zeldzamer dan je denkt, van de dichte versie (zag ik vandaag ook nog toevallig) staan er twee keer zo weinig (!)van op Autogespot als van de SLR McLaren!

    @W0o0dy Grappig verhaal over die Silver Dawn! Een kraan is dan inderdaad de enige oplossing, en die zou ik dan ook zeker benutten! Helaas heb ik er nog nooit eentje gespot, ze zijn ook heel veel zeldzamer dan Clouds en de meeste andere modellen.

    Login om te reageren
  9. Pier! zegt

    12 april 2006 om 18:39

    Mooie wagens! spreek je laterz!

    Login om te reageren
  10. Jan zegt

    12 april 2006 om 20:05

    Ik had eens een vraagje. Ik vroeg me dit al langer af. Sommige wagens hebben een zwart witte nummer plaat en sommige de nederlandse geel zwarte? Is die zwart witte voor oldtimers? En is dit in Nederland ook vanaf 25jaar dat je auto een oldtimer wordt? Want hier in België krijgen oldtimers een O-plaat, dus een nummerplaat beginnend met de letter O, zoals motorfietsen een M hebben en garageplaten een Z.

    Login om te reageren
  11. C30 CDI AMG zegt

    12 april 2006 om 20:23

    De blauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een ‘datum eerste toelating’ in Nederland voor 1 januari 1978. Deze plaat blijft in de huidige vorm bestaan en hoeft niet te worden omgewisseld.

    Login om te reageren
  12. MAkS zegt

    12 april 2006 om 20:37

    De titel is autospotter vs Rolls Royce, ik neem aan dat dit niet klopt?

    Login om te reageren
  13. Peter zegt

    13 april 2006 om 10:24

    Wie is Die Fysiotherapeut:P die krigt leuke klanten..

    Login om te reageren
  14. Appeltje zegt

    13 april 2006 om 21:55

    Dat is de vakfotograaf, die verzamelt RR’s!

    Login om te reageren
  15. Skyline.. zegt

    14 april 2006 om 00:28

    het was ook mn eerste keer dat ik een CLK AMG zag.. ik was in de hemel toen k m zag voorbij rijden.. en dan die geluid.. en klas genooit probeerde hem te fotograferen..hij maakte de de foto.. en die AMG trekt in 1 keer weg.. dat was echt mooi.. P.S de V8 vantange is in t echt nog mooier..:P

    Login om te reageren
  16. Fred zegt

    8 januari 2007 om 15:26

    En Jaguars…., die meneer van Drunen.

    Login om te reageren
  17. Fred zegt

    8 januari 2007 om 15:28

    Volgens mij verzamelt Mr. van D. (de fotograaf) tevens Jaguars

    Login om te reageren
  18. Aat zegt

    14 april 2007 om 17:23

    Wist je dat er van de Camargue slechts 172 zijn gebouwd met rechts (Engels) stuur? De rest dus allemaal links. En er bestaat zegge en schrijve 1 Bentley Camargue.

    Login om te reageren
  19. john zegt

    6 juni 2007 om 08:51

    Valt me vaker op: de Camargue is erg moeilijk te fotograferen door mn de verhoudingen van de auto. Gevolg in vele autoboeken en zoals op deze site: de auto is ronduit lelijk…. Nu vinden veel mensen dat ook, maar gelukkig is het tij aan het keren. Spreek uit ervaring, want ik rijd een Camargue uit 1984 (en behoor dus tot de groep die de auto juist wel erg mooi vind, juist door zijn excentriciteit). Als ik ergens goeie fotoos naar toe kan sturen, hoor ik het graag….

    Login om te reageren
  20. Aad zegt

    23 januari 2008 om 23:43

    De Rolls Royce Camargue is geen merkwaardige of lelijke auto zoals gesuggereerd word maar gewoon een van de mooiste en door Pininfarina ontworpen Rolls Royces aller tijden!!!Het is gewoon een tijdloos model, niet in geld uit te drukken, basta.

    Login om te reageren
  21. Aad zegt

    23 januari 2008 om 23:47

    Ik had de reactie van John nog niet gelezen maar ik hou me ten zeerste aanbevolen voor een bezoek aan zijn Camargue.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North