
Het einde van 2011 is in zicht. We maken ons op voor het jaar dat de wereld vergaat en de autoverkoop mogelijk in een steenharde dip belandt. Maar de afgelopen 12 maanden waren top. Voor de Nederlandse autoverkoop wel tenminste.
Instanties als de RAI Vereniging en BOVAG wierpen onlangs nog een blik in hun glazen bol der autoverkopen, en deden aan de hand daarvan de voorspelling dat we dit jaar op 550.000 nieuwe auto’s zouden uitkomen. Wrong! Dit getal zijn we reeds gepasseerd. De teller staat tot en met week 51 al op 554.399 units, aldus VWE. En het totaal van 2012 komt uit op ongeveer 560k registraties. De hardste stijgers zitten in het S-segment (midi-SUV’s) en B-segment. Uitschieter is de Renault Twingo, om wat voor reden dan ook.
Maar vanwaar deze harde eindspurt? Welnu, per 1 juli 2012 gaat het complete BPM-stelsel op de schop. Die wordt meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto, en dat heeft voor benzineslurpers soms grote voordelen. Toch zijn er uiteraard ook auto’s die er op achteruit gaan. Daarom worden er in de maanden november en december nog even volop auto’s geregistreerd vanwege het financiële voordeel. (via Bovagkrant)
2012 gaat sowieso een interessant jaar worden qua autoverkopen, en dan met name in de leasetent. Per 1 juli gaat het bijtellingsstelsel op de schop en moeten veel gezapige mueslibolauto’s met 14 of 20 procent bijtelling een plekje opschuiven op de bijtellingsladder. Maak uzelf op voor een terugvallende verkoopcijfers, consumenten die de hand op de knip houden vanwege algehele valuta-problematiek en opslagterreinen vol zúúnige auto’s die vanaf medio 2012 geen 14% bijtelling meer hebben en dus niet meer aan de straatstenen zijn kwijt te raken. Oh joy.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ja, is me het jaartje wel geweest. Geweldige aantallen, RUK resultaten… Al die kleine koektrommels wordt geen cent op verdiend. Of zoals een vriend en garagist graag zegt: op een bos bloemen verdien je tegenwoordig meer…
@Svenska_Aeroplan_AB: helemaal mee eens
@wassenaarbram: Goed nieuws voor de consument, lijkt mij.
@jelmer: helaas niet, gaat keihard ten koste van de kwaliteit..
@Svenska_Aeroplan_AB: ..dus..je krijgt ook al geen bosje bloemen meer bij de aflevering van je auto ? ;-)
Ben vooral weer benieuwd naar Kia… Die zijn meer dan 42% gestegen en dus wéér de grootste stijger… Zelfs top 10 binnen dit jaar, en waarschijnlijk nog 9e ook. Knap.
@Svenska_Aeroplan_AB: een nieuwe Rio en Picanto verklaart veel en dan mag je niet vergeten dat de nieuwe C’eed er nog aankomt. 2012 kan niet anders dan een topjaar worden voor Kia.
@Carreza: Yup, en dan de Sportage en de Venga nog, die verkopen ook als een malle. Is niet mijn merk, maar vind het razend knap!
@Svenska_Aeroplan_AB: ga je je naam veranderen in Kia Motors?
@betonstaal: lol. Ehhhm nee…
Och, de fabrikanten moeten niet echt klagen. Oké, hier verkopen ze misschien enkel Muesli-auto’s maar die XL-modellen worden toch gewoon naar China verscheept!
@Carreza: Zonder de muesli-regels zouden ze de ‘XL’ modellen óók hier verkopen.. ;)
@kaasboerin: welnee, ‘we’ hebben gemiddeld helemaal geen interesse in auto’s. ‘We’ kopen liever een klein hok en geven het geld wat ‘we’ overhouden uit aan een concert van de floppers.
OVerschat nooit je landgenoten. :)
@tinnemans: Vooral dat, inderdaad.. *thumbs up*
Schatting 550k en het is 560k? Bijzonder accuraat.. Nice. Denk dat volgend jaar wel mee gaat vallen..
@kaasboerin: Inderdaad heel accuraat. Ricardo schrijft ‘wrong!’, maar dat zegt meer over z’n zuurgraad dan de kwaliteit van de inschatting.
Volgens de regelgeving kun je 90% van de huidige 14% auto’s in 2013 en zelfs in 2014 bestellen en genieten van de huidige regelgeving.
Ik zie het probleem niet zo. Het lijkt mij juist dat deze auto’s alleen maar meer bestelt gaan worden de komende jaren!
@noir8: in plaats van auto’s waar wél geld op verdiend wordt… Let maar op, gaan veeeeel autodealers omvallen komend jaar.
“Uitschieter in de Renault Twingo, om wat voor reden dan ook.” Moet volgens mij “is de Renault Twingo” zijn.
Achja het zijn wel mooie resultaten, ik ben alleen wel reuze benieuwd wat 2012 voor Nederland gaat brengen.
Elk jaar wordt gezegd dat t slechter gaat worden, de december inkopen zouden óók erg tegenvallen nu blijkt t dat we nog nooit zoveel hebben besteed als dit jaar. Deze vergelijking is misschien een beetje ver gezocht, maar het schetst wel een reël beeld over die voorspellingen die praktisch altijd incorrect zijn. Dus ik moet t nog zien hoe dit jaar gaat verlopen.
@datbenik: Het probleem is vooral de enorme, ongegronde negativiteit. Natuurlijk gaat het minder dan drie jaar terug, maar dat apocalyptische doemdenken wat zo onderhand de alomvertegenwoordige ondertoon wordt is om moe van te worden.
@Svenska Aeroplan AB
Eerlijk gezegd denk ik dat de dealers/ondernemers die omvallen vanwege de regelgeving hun zaak nooit op orde hadden. MAW die hadden sowiezo omgevallen. Je verdien model willen/durven aanpassen aan de markt. Misschien is dat een idee voor ze?
@noir8: ja en nee. Elke autodealer is natuurlijk een franchise. Je bent daardoor gebonden aan extreem veel regels die opgelegd worden door de importeur. Nieuw showroomconcept? Verplicht, en oh ja, hier is de factuur van 2 ton… Daarnaast denken fabrikanten van oudsher in aantallen, importeurs ook, maar is voor de dealers de marge ook ernstig van belang. En dat is nu het probleem. Hoe kleiner de auto, hoe kleiner de marge. Er is zelfs een brandbrief van de Bovag gegaan naar de regering: stop met subsidies op kleine auto’s of we gaan stuk (in a nut shell). Kortom, je kan als dealer nooit 100% je eigen keuzes maken en daarom zal het voor veel perfect georganiseerde bedrijven toch mis gaan…
Volgens mij moet ze plassen.
O.T. Hoeveel onverkochte VW’s worden er dit jaar weer op kenteken gezet?
@norge: Maar vóórdat ze gaat…. :twisted:
Verrast mij niet dat de Twingo een uitschieter is. Goede prijs, rijdt redelijk lekker en nu met de dieselmotor al helemaal een koopje in ons belastingsparadijs.
O wat gaat het economisch slecht en ondertussen hebben er toch heel wat mensen een nieuwe auto gekocht.
Onzin cijfers, export telt blijkbaar ook mee?
@tritone: nee, tellen niet mee want gaat om kentekenregistraties. Dus wat je nou weer raaskalt…
dus gewoon dik een half miljoen auto,s in de export of schredder ..
waarvan zeker 50% nog minimaal 2 jaar probleemloos dienst konden doen ..
er is vast wel een manier te vinden om deze vorm van overconsumptie in de schoenen te schuiven van de Amerikanen of de Chinezen ..
@Ricardo: :lol: @ Oh Joy ! ;-)
@Megakix: doet me hieraan denken…
http://www.youtube.com/watch?v=cXSOD1N5lR4&feature=related
@Megakix: Ja dat nummer is EIND-BAAS! Damn, bedankt dat je hem weer linked, al jaren niet meer gezien.