
De maand mei ligt achter ons, en dus komen de eerste verkoopcijfers bovendrijven. In mei zakten de Nederlandse nieuwverkopen ten opzichte van 2011 in met 4,4% (niet zo erg als de -13,6% van april). Volkswagen bleef soeverein aan kop, Opel en BMW maakten een flinke sprong, terwijl vooral Kia fors inleverde.
Helaas pindakaas voor de Kia: in mei kondigden de Koreanen vol trots aan de grootste Aziatische fabrikant op de Nederlandse markt te zijn, maar al na een maand moeten ze deze kroon teruggeven aan Toyota. Kia verkocht in mei 1.979 auto’s, tegenover 2.608 in april (-24,1%), en zakte hiermee van plaats 6 naar 11. Ten opzichte van mei 2011 (2.083 verkopen) noteerde Kia een min van 5%.
Grootste stijgers ten opzichte van april 2012 waren BMW (+66,7%, nieuwe 3 Serie), Opel (+58,1%), Renault (+41,3%) en Audi (+27,3%), in een markt die maand-over-maand, met 47.628 verkopen, een plus van 15,7% noteerde.
Het lijkt er dus op dat mensen, een maand voordat de nieuwe bijtellingsregels ingaan, nog niet veel animo hebben een nieuwe auto op kenteken te zetten. De complete top 5 staat hieronder, de percentages vergelijken de verkopen met die van april 2012:
1. (1) VW 5.341 (+0,8%)
2. (5) Opel 4.254 (+58,1%)
3. (4) Renault 4.167 (+41,3%)
4. (2) Peugeot 3.618 (+17,7%)
5. (3) Ford 3.251 (+5,9%)
Bronnen: dealersupportnet, RDC.





Ik zie inderdaad de laatste tijd veel Opels rondrijden.
@bempi: allemaal Corsa Ecoflex…
@meneersander: Ampera zie je ook aardig veel!
@meneersander:
Ja hahaha :D
@meneersander: Je punt?
@pininfarina: Dat ze alleen de saaie kopen i.p.v. die met wat meer pit..
@The360box: De gemiddelde autokoper heeft geen pit nodig, maar een goede, goedkope, en betrouwbare auto…
@masterstig: Mijn gedachte. Maargoed, bij autoblog wordt door de meesten (immers niet in bezit van rijbewijs of auto) nog gedacht in PK’s en 0 tot 100 tijden als belangrijkste aspecten van een nieuwe auto en niet zozeer in de meer realistischer cijfers als verbruik en praktisch gebruiksgemak. Tja.
@pininfarina: Tjah en toch denk ik nog steeds in PKs, 0-100, wegligging en techniek. Daar zijn we toch autoliefhebbers voor? Ik ben al blij als ik mag rijden, dat klopt, maar ik ben alleen maar blijer als het sneller gaat ;)
@jzaero: +1. Het gaat om het rijplezier. Ik heb 0,0 rijplezier in een aygo. Lekker zuinig is hij wel, maar op 1 komt rijplezier. Aan de pomp zien we wel wat hij verbruikt.
Als je vooral denkt aan praktisch en zuinig.. Wat doe je dan op iets als autoblog?
@jeffreym3: Zoveel verbruiken die dikke 6 cilinders nog niet eens. Laatst een snelle rit naar Viva Italia in Assen gereden. 1:11,2km. Toch niet zo heel slecht.
@jzaero: Eens. Met de M3 kon ik normaal woon/werk, met een gangetje van 120km/u makkelijk 1 op 12 halen.
@masterstig: dan moet je niet bij VAG zijn. Verre van goedkoop en niet erg goed…
@rufctr01: je kan zeggen wat je wil, VW heeft meer status dan een opel , renault , ford, peugeot etc..
@KaCh1ng: niet alleen dat, maar afwerking van VW is altijd een pak beter geweest t.o.v. concurrentie
@KaCh1ng: Wees daar niet zo heel zeker van. Zeker niet een pak beter en vooral ook niet altijd. En ja ik kan er over praten want ik werk aan die VW’s maar ook andere. Nieuw en oud.
@KaCh1ng: Zal best zo kunnen zijn, maar motorisch zijn die VAG blokken echt niet voorruit te branden en dan met name de zuinige diesels. Bij 50 in zijn 3 bromt ie al als een gek, moet ik hem dan in zijn twee rijden? 80 in zijn 5 kan ook niet, betekent dus dat ie weer een versnelling lager moet. Heel leuk dat zogenaamde zuinige, maar als ie niet afgestemd is op de juiste verhoudingen is er natuurlijk niets zuinig aan omdat je telkens in hogere toeren moet rijden (2000+). Vind ik de blokken bij Opel, Ford of Toyota toch een stuk beter.
@KaCh1ng: Jij bent zo’n sukkeltje die een auto voor de .. status rijdt? Wil je stoer doen ofzo?
@rufctr01: VAG is prima hoor, alleen duur. Maar dat betalen de mensen er graag voor, dus is er geen reden voor hun om de prijs te verlagen. Begrijpelijk!
@rufctr01: Ah daar is’ie weer, ruftctr, ouwe boe-roeper!
@The360box: Hmmm… vreemd…
@bempi: het zijn ook gewoon goeie auto’s.
Dit lijstje geeft duidelijk aan hoe saai het Nederlandse wagenpark is ;)
@bofkont:
Of zuinig :P
@bofkont: Saai? Gevarieerd bedoel je. In Frankrijk zie je niet anders dan Citroën en Peugeot, voor Duitsland geldt dat je er enkel VW’s en BMW’s ziet. Af en toe een ‘vreemd’ merk. Wat bedoel je precies met saai?
@pininfarina: Niet zo moeilijk lijkt me..
@The360box: Duh, maar dat maakt het Nederlandse wagenpark juist niet saai ten opzichte van onze buurlanden.
@pininfarina: Klopt maar toch zie ik liever wat meer dat die eenheidsworst..
@pininfarina: Uiteraard hebben deze merken ook wel leuke wagens zoals de GTI/OPC/ST/RS, maar het gros zal zuinige groene meuk zijn en veelal lease.
Vandaar mijn opmerking saai :)
Ze germans are comming!!!
@bonkers: Oh nein Friedhelm, we have azzidentilly named ze car after ein fraugarten
hahaha
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij klopt die foto van die bmw voor geen meter.
Het impliceert dat ie óf in een rechte lijn rijdt (waarmee deze uit het glazen gebouw zou moeten komen?) of in een drift (waar is de banden rook?)
Apart in ieder geval..
@alassad: als het al geen render is…dan is het simpelweg een korte draai naar rechts en gasgeven..
@alassad: De foto is een render, dat ten eerste. Qua fotografische settings kan die foto wel aardig kloppen hoor, als hij net wegrijdt, zit er nog niet zo’n gigantische snelheid in (te zien aan de velgen en achtergrond). Waarschijnlijk met een sluitertijd van 1/80 en snelheidje 30-40km/u.. Op zich.
BMW bouwt zeker met de 3- en 5-serie hele mooie auto’s…méér dan terecht dus.
@Megakix: Die nieuwe 3 zie je al echt vaak rijden! Wordt weer een toppertje.
@jzaero: IS…is al een toppertje ! Strakjes smullen van de nieuwe coupé en over 1,5 jaar de nieuwe M3 :kwijl:
@Megakix: Hoop er zelf ook een ritje in te mogen maken! Werk als hiker voor Easyway (transporteur voor lease en huurmaatschappijen), dan kom je wel leuke auto’s tegen soms, ook al zitten ze in de lease.
@jzaero: same here (ander bedrijf) laatste model 5 serie paar keer gehad, echt een topper!
@alassad: Over dat model valt niet te klagen nee. Ik rijd regelmatig in een E60 en daar is het al lekker vertoeven, niks mis mee!
@jzaero: http://www.youtube.com/watch?v=kIfOjkB17BA
@Megakix: Nice!
@Megakix:
http://www.youtube.com/watch?v=kIfOjkB17BA
Dat mensen nog in zo’n graftakken ding durven rijden..
@The360box: Beter dan met een Xbox 360 rijden niet waar ;)?
@jzaero: Nee hoezo?
@The360box: ROFL, bestaat dat echt? Hahahahahaha
@The360box: Waar is het beeldscherm? Lijkt me vrij nutteloos zo…
@The360box: hahaha +1 voor de makert van deze render / auto !
Het zou anders wel leuk zijn om het hele lijstje te tonen want hier wordt ik ook niet blij van.. En waarom moet er nou altijd groei zijn? Denken mensen nou echt dat er elke maand meer en meer en meer verkocht wordt, ooit houdt het op en dan zeggen dat het slecht gaat. Wees blij dat je nog wat verkoopt!
@The360box: euh.. Nee! Groei stimuleert het vertrouwen in de economie.. Waardoor je nog meer groei krijgt en wij niet meer hoeven in te leveren aan de zogenaamde regering voor hun bodemlozeput/schatkist..
@lamborgfan: Snap je wel hoe het werkt? Als ik een nieuwe auto koop dan wacht ik weer tot hij aan vervanging toe is of met lease je een nieuwe auto krijgt. Oftewel de markt is zo langzamerhand wel verzadigt.
@The360box: Dat is geen goede insteek! Altijd voor het hoogst haalbare gaan, true?
@masterstig: Leg uit?
@The360box: Jij vraagt je af waarom groei belangrijk is, dat is belangrijk voor het consumentenvertrouwen (dan lijkt het een goed merk, als veel mensen het kopen). ”Wees blij dat je nog wat verkoopt!”, dat is dus geen goede insteek voor een bedrijf, je moet als bedrijf altijd naar het hoogst streven.
@masterstig: “altijd voor het hoogst haalbare gaan”. Hoe wil je dat bereiken als de markt al verzadigt is? Denk dat je “waarom moet er altijd groei zijn” verkeerd hebt opgevat omdat er altijd vanuit gegaan wordt dat er meer verkocht in de auto-branche. Losstaand van de economie zelf die met het huidige plan nog meer de stront in zakt.
@The360box:
klopt ..
groei is van ondergeschikt belang ..
gewoon je plekkie weten is het hoogst haalbare ..
@The360box: Maar is ie al verzadigd, geen idee, jij wel dan?
@The360box: Zolang niet alle 7 miljard mensen op aarde jouw producten kopen is er groei, zo simpel is dat.
@The360box: Hele lijstje?
Bron wordt toch gegeven?
Nou, v’ruit. Speciaal voor jou:
http://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2005-2012.pdf
Het was nog niet lang geleden dat Opel de meest verkochte auto in een jaar is. Dat is nu wel duidelijk veranderd zo te zien.
@jerry: Bron?
58.1 % !!
da,s een aardige klapper ..
Arm Opel… en dan nog geen winst maken!
@Carreza: Volgens mij schuift GM kosten van andere merken af op Opel. Het is zo raar dat het beste verkopende automerk, volgens mij (uit hun gamma) verliest maakt en die andere winst. Lijkt me niet dat de kosten voor een Opel zoveel hoger zijn.
@Lucb: opel kampt wel met overcapaciteit
Niet verrassend om VW weer boven aan te zien.
@gijs571: in NL zeker niet verrassend… maar wereldwijd was het in het eerste kwartaal toch weer Toyota die de meeste auto’s verkocht… en dat vond ik dan weer WEL verrassend.
Ford zal flink de wind in de rug krijgen als de Focus met 14% bijtelling (ja ook na 1 juli) leverbaar wordt in de zomer…
@w0o0dy:
Fiat heeft mag ook wel een boost gaan krijgen -41.8 % !!
Wat is de waarde van maandcijfers?
Ergens in de maand mei is de nieuwe Ceed in de KIA showrooms komen rollen. Uitlevering van die nieuwe Ceeds volgt later, maar veel ouwe zullen er in Mei niet meer op kenteken gezet zijn.
Hetzelfde zou ook voor andere merken kunnen gelden. Dus kijk nu gewoon naar de jaar aantallen of anders op z’n minst naar de kwartaal aantallen.
Het is altijd Audi in de ?