#Bandengate: Pirelli bijt terug, maar verandert banden wel [updated]

Auteur: , 41 Reacties

Wie het afgelopen weekend de GP van Spanje volgde, merkte dat de bolides meer in de pits dan op de baan te vinden waren. Naderhand kreeg Pirelli een bak stront over zich heen waar de honden geen brood van lusten, maar vanaf nu gaat alles weer als vanouds worden.

Pirelli-band met slijtissues

Toegegeven, vier pitstops uitvoeren, en dan aan het eind van de race nog rustig rijden om je banden te sparen kan niet de bedoeling zijn, maar F1 wilde een sneller slijtende band, en die hebben ze gekregen. Pirelli zegt dus met zoveel woorden: ‘wat willen jullie nu?!’, een terugkaatsbal die voornamelijk op Red Bull is gericht, dat 1) niet in Spanje op het podium stond en 2) het hardste schreeuwde over de banden. (het een zal wel met het ander te maken hebben)

It is a bit bizarre – unless you all want us to give tyres to Red Bull to help them win the championship, which appears to be the case.

Oh, snap!

Welnu: er gaat verandering in de banden komen. Bernie Ecclestone, ook niet zo content met de gang van zaken, liet vandaag optekenen dat Pirelli weer dezelfde soort banden als vorig jaar gaat bakken, wat meer tweestoppers dan vierstoppers tot gevolg moet hebben. Iedereen blij, want auto’s die sneller van banden verwisselen dan Patricia Paay van bedpartner, daar zit niemand op te wachten.

Natuurlijk kan dit niet direct vanaf de volgende race in Monaco, Pirelli zal immers nog wel een aantal banden hebben liggen, en dat dure rubber gooi je niet weg (het onder je Golf II schroeven wordt wat moeilijk). Volgens de laatste informatie wordt er vanaf de GP van Canada op het ‘oude’ rubber gereden. Dat is al de volgende GP na Monaco. Le nice.

Ondertussen vormt de bandenkwestie een inspiratie voor grapjokers: Blipshift heeft een bemmend nieuw shirt in de aanbieding, en zoals gewoonlijk maakt Sniff Petrol er weer een lolletje van.

Update – In een reactie geven Lotus en Force India (teams die zich goed staande kunnen houden met de huidige compounds) aan not amused te zijn, om maar eens een understatement te gebruiken.

Update 2, 21-05 – Dit weekend liet de FIA weten geen wijzigingen in de banden toe te staan.



41 reacties

Jammer dat dit gebeurt. Pirelli heeft gedaan wat gevraagd is. Dat niet elke auto of coureur hier mee overweg kan is niet hun probleem.

Niet zeuren maar racen!
@Robbert89: tja maar het is nu meer managen van banden geworden ipv racen.
@str8six: Dus? Iedereen heeft dat probleem. Ik ben het geklaag wel een beetje zat.
@Robbert89: Dus? Racen is iets anders dan bandenmanagement en daarnaast zeg je het al; “Iedereen heeft dat probleem” maar problemen dienen opgelost te worden. Het liefst zou ik gewoon weer 2 leveranciers in de F1 zien dat was altijd mooi, Bridgestone vs. Michelin.
Ja, vooral tijdens de GP van de VS destijds! Oh, wacht…
@sir_smokalot: neem nog een slok azijn.
@str8six: Het liefst zou je twee bandenleveranciers zien maar het mag vooral geen spelletje bandenmanagement worden? Interessante tegenstelling.

Persoonlijk mis ik het uitrekenen van bandenslijtage en brandstof verbruik in combinatie met gewicht om zo tot een pitstop strategie te komen die voor zowel winst als verlies kon zorgen.
@Foramen: wat ik bedoel is dat ik het liever zo zou zien als vroeger, waarbij je niet zozeer op de slijtage hoeft te letten maar gewoon kan wisselen wanneer je wilt zonder verplichte wisselingen van compounds. Waarbij je de keuze over laat aan de teams aan wat voor merk en dus bandeigenschappen ze kiezen. Overigens ben ik het roerend met je eens dat de bandenslijtage icm brandstof gewicht voor veel meer spektakel zorgde, ik zie Schumi nog het WK binnenhalen op Magny Cours met 4(?) stops. Waanzinnig!
@str8six: Ik zou wel willen zien dat een pitscrew flink werd uitgedund, zoals o.a. bij de IndyCar het geval is. Ik bedoel, voor even is het leuk om te zien dat Red Bull een pitsstop uit kan voeren in 2,1 seconden, maar kijk naar de IndyCar, war er los van de lollipop-man, de krikmannen en de supervisor slechts één man per wiel aanwezig is, die het wiel los draait, wisselt en weer vastzet.
@Robbert89: Het gaat er toch om wie de beste auto kan bouwen en wie de beste coureur is. Dat is racen. Nu draait het er meer om wie het beste kan gokken welke banden hij moet gebruiken. Wat levert dit ook op voor de autofabrikanten? Het doel van participeren in de F1 voor een fabrikant leek mij altijd ervaring en kennis op doen die na loop van tijd in gewone auto’s toegepast kan worden. Bij de F1 wordt dat steeds minder het geval. Dat is ook de reden waarom Porsche niet in de F1 wil stappen en liever meedoet aan endurance. Daar hebben ze tenminste wat aan.
@str8six: In de F1 gaat het al jaren niet meer om racen. Het is belangrijker of je ergens een extra vinnetje kwijt kan en net iets meer downforce kan krijgen, dan werkelijk race skills. Als je niet kan inhalen moet je er gewoon achter blijven, krijg je van de FIA een knopje waardoor je minder je best hoeft te doen. Als 1 knopje dan niet werkt dan bedenkt de FIA gewoon nog een knopje. En zo kun je tegenwoordig dus met Kers en DRS iemand inhalen. Heeft niets met racen te maken, maar de auto’s verwisselen wel van plaats…
Tis net porno, je weet dat er niemand echt presteert maar ja wat moet je anders doen…
@911GT2: Oftewel, terug naar de V10’s/V12’s, KERS & DRS eraf, slicks erop laten en gewoon trappen met die wagens! No guts, no glory!
@911GT2: Dat was zo cool aan die A1 grand prix, zelfde auto’s en beperkt aantal boosts in een race… Wat is daar eigenlijk van gekomen, heb het al heeeel lang niet meer gezien :(
@darkpluisje: failliet.
@Robbert89:
De auto’s rijden nog steeds in het voorprogramma van het WTCC.
De A1 organisatie is idd al even ter ziele, de klasse heet nu Auto GP.
@Robbert89: helemaal met je eens!

Iedereen heeft dezelfde banden en dus moeten ze niet zo zeuren.

Het zorgt in elk geval voor wat meer actie en spanning.
@robbie: Hey hoe is het zeg… ik heb geen gold kaartjes gekocht voor de Nürburgring om die gasten rustig te zien rijden om de lifetime van de banden maar te vergroten. Racen verdorie! Dáár kom ik voor!!!
In dit geval hebben meerdere partijen gelijk. Pirelli levert wat men gevraagd wordt. Bernie denkt aan zijn geld (niet dat de man nog wat extra nodig heeft) en luistert naar de teams. En ja, als ik van RB was, zou ik ook zeuren…en kijk, er wordt nog naar geluisterd ook!

Maar goed, wat je eigenlijk wil, zijn banden die de eerst paar rondjes echt snel zijn en daarna langzamer, maar wel op een manier dat je ze kan misbruiken en er vol op kan rijden! Nu kan je langer doorrijden op het rubber, maar alleen op een zuinige manier. Dat is niet goed voor de kijken. Hopelijk kan Pirelli hier naar toe werken!
Ik vond het eerlijk gezegd niet erg. De pitstops maken deel uit van de race. Er zit ook een hele tactiek achter, ook al is vier stops wel erg veel…
Gewoon weer de concurrentie invoeren die er was in het Michelin-Pirelli tijdperk. Daar plukt de consument ook nog eens meer vruchten van.
Heel erg jammer dat Pirelli gezwicht is voor de kritiek welke voornamelijk uit het Red Bull kamp kwam. De harde banden waren in Barcelona al aangepast na kritiek van vooral Red Bull. Nu kan Vettel nog niet winnen op de aangepaste banden en gelijk schreeuwen ze weer moord en brand voor betere banden om zo de Red Bull wagen beter te maken. Competitievervalsing noem ik dat! Winnen doe je op de baan met de huidige regels, als je niet kan winnen moet je niet zeuren om andere regels.

Teams zoals Force India, Lotus en Ferrari hebben weinig moeite met de banden. 1 ding is zeker, vooral Raikkonen zal niet blij zijn, die was meester banden sparen.
@Rice09: Ik denk dat Pirelli geen keus had. Volgens mij stond Bernie er met een grote stok achter, en wat hij zegt, gebeurt.
@sir_smokalot: Als puntje bij paaltje komt heeft Bernie denk ik niet zoveel te zeggen over het reglement, de FIA bepaald de regels en niet Bernie, die is alleen de baas van de commerciële rechten. Voor de kijkers zijn de banden zoals ze nu zijn goed, je weet immers van te voren niet wie er gaat winnen. Dat was een paar jaar geleden wel anders met de Bridgestone banden, daar won de pole zitter bijna altijd. Misschien leuke aanvulling voor je bericht, Lotus is het er niet mee eens om het zacht uit te drukken (geef ze eens ongelijk) en Di Resta ook niet, zie formule1.nl
Typisch red bull, hun wagen kan niet om met de banden en dan is dat de schuld van de banden. Moesten die banden nu amper slijten op de red bull en heel snel slijten op de andere wagens dan zou red bull er alles aan doen om die banden te houden, maar omgekeerd moeten de banden veranderd worden.

Hopelijk gaat red bull dit jaar vol op z’n arrogante bek en verliezen ze zowel het constructeurs- als het wereldkampioenschap.
Pirelli moet zich gewoon blijven focussen op waar ze goed in zijn:


kalenders maken


;-)
En Ferrari maar denken dat Bernie voor hen was.
@mashell:
Nope, dat was de FIA, dat stond jarenlang voor Ferrari International Assistance….
Lijkt wel een overheidsinstantie..
Lotus heeft ook gereageerd daar hun wagen WEL goedgezind is voor de banden. Red Bull was de hardste roeper over de banden en krijgen hun goesting. Dus vanaf Canada weten we wie kampioen wordt, of hoe Bernie buigt voor Red Bull.
@ericc: Ze moeten de bankrekening van Pirelli en/of Bernie de komende dagen even in de gaten houden, heb zo’n idee dat er een x aantal euro’s van een zekere Dietrich Mateschitz (baas Red Bull) worden overgemaakt als bedankje
Het is natuurlijk kort door de bocht om te stellen dat iedereen blij gaat zijn met de aankomende verandering. Zoals al eerder benoemd hierboven weet Lotus de banden prima te managen wat er voor zorgt dat ze goede resultaten neerzetten. Wanneer een team niet goed meekomt omdat de auto (buiten de banden om) niet snel genoeg is roept men ook niet de reglementen aangepast moeten worden ten behoeven van de langzamere teams (diffuser-gate-achtige situaties daargelaten). Het enige wat men dan roept is dat de langzamere teams maar moeten zorgen dat ze de techniek op orde hebben om zo sneller te zijn. En ja, ik zeg dit met een voorliefde voor Lotus en Raikkonen maar ik snap echt niet waarom er een probleem van gemaakt moet worden. Wat is mis met 4 stops? Mijn inziens zorgt het voor meer actie en wordt het rijden van een race doordachter omdat er beter op tactiek gelet moet worden. En dan ook het gelul dat het afbreuk doet aan het pure racen, waarom wordt er dan niet geklaagd over de 10000 regels die een F1 auto langzamer maken (wanneer worden ronderecords nou nog verbroken)? Daarbij geldt dat F1 al vanaf zijn geboorte tevens ook een race is op het gebied van techniek. En zo kan men door blijven zeuren waarbij uiteindelijk de vraag is wat nou precies de definitie van racen is. Wat mij betreft geldt dat het gaat om zo snel mogelijk een raceafstand/ronde af te leggen met de middelen die je hebt, niks meer, niks minder!
@rolo: Tip: af en toe een enter maakt een verhaal een stuk leesbaarder. In ieder geval aantrekkelijker om mee te beginnen.
@sir_smokalot: Ik was ook al gestopt na de eerste regel.
@sir_smokalot:

Het is natuurlijk kort door de bocht om te stellen dat iedereen blij gaat zijn met de aankomende verandering. Zoals al eerder benoemd hierboven weet Lotus de banden prima te managen wat er voor zorgt dat ze goede resultaten neerzetten.

Wanneer een team niet goed meekomt omdat de auto (buiten de banden om) niet snel genoeg is roept men ook niet de reglementen aangepast moeten worden ten behoeven van de langzamere teams (diffuser-gate-achtige situaties daargelaten). Het enige wat men dan roept is dat de langzamere teams maar moeten zorgen dat ze de techniek op orde hebben om zo sneller te zijn.

En ja, ik zeg dit met een voorliefde voor Lotus en Raikkonen maar ik snap echt niet waarom er een probleem van gemaakt moet worden. Wat is mis met 4 stops? Mijn inziens zorgt het voor meer actie en wordt het rijden van een race doordachter omdat er beter op tactiek gelet moet worden.

En dan ook het gelul dat het afbreuk doet aan het pure racen, waarom wordt er dan niet geklaagd over de 10000 regels die een F1 auto langzamer maken (wanneer worden ronderecords nou nog verbroken)? Daarbij geldt dat F1 al vanaf zijn geboorte tevens ook een race is op het gebied van techniek.

En zo kan men door blijven zeuren waarbij uiteindelijk de vraag is wat nou precies de definitie van racen is. Wat mij betreft geldt dat het gaat om zo snel mogelijk een raceafstand/ronde af te leggen met de middelen die je hebt, niks meer, niks minder!
@rolo: Stukken beter! Ik denk niet dat het probleem de 4 stops zijn, maar wel het feit dat er kennelijk na een paar rondjes al tegen een cliff gereden wordt.

Hierbij zag je dat auto’s zichtbaar ingehouden werden in bochten, om de boel maar te sparen. En dat is niet leuk meer, je moet wel op 90-95% kunnen rijden.

100% lukt je een paar rondjes, zoals Vettel eerder dit seizoen toen hij 5 ronden voor het eind zijn laatste stop deed. Wat een geweldige rondjes knalde hij er daarna uit zeg!
de kwikfit geeft 20% korting op de Pirelli. Zou er een verband zijn?
Allemaal zever, het is inderdaad duidelijk dat Red Bull & Mercedes er niet met omkunnen.
Ferrari, Lotus en Force India kunnen er wel met om.
En je moet je banden niet managen, daarom koos Ferrari ook voor 4 stops en niet voor 3.
Je kan op deze banden ook hard gaan, je moet dan alleen sneller pitten, kwestie wat je wil natuurlijk. We zagen dat alonso perfect deze banden aankon. hij ging harder op de banden en kon zo een extra pitstop inlassen. Red bull moet stoppen met wenen. Het gaat een jaar niet en ze steken het dan maar op de banden. Ze kunnen beter naar zichzelf kijken.
@RazorHead: Eensch
@RazorHead: Precies…je haalt me de woorden uit de mond…
Ik vond het juist gaaf om te zien dat Alonso en Massa hun banden aan het “op” racen waren. In deze race zat echt alles. Racen op de limiet van je materiaal en dan snel binnen voor vers rubber.

Maar dit kan niet op elk F1 circuit. Dat moeten ze bij RBull toch weten.

Wat een sukkels.
Ik was het in 1e instantie eigenlijk wel eens met Red Bull. Die hebben een auto die vooral heel veel downforce heeft, daarom snel is in de bochten, en niet veel topsnelheid nodig heeft. De FIA/F1?Bernie zijn al jaren aan het proberen de F1 aantrekkelijker te maken. Dus zorgen dat er meer wordt ingehaald, en dat dit veilig kan gebeuren. De oplossing is minder downforce en meer topsnelheid. Dus KERS en DRS voor de snelheid, en snel slijtende banden om de downforce te beteugelen. Nu is het aan de techneuten van de teams om daar mee om te gaan. Echter Newey kan alleen maar hoge downforce auto’s maken (KERS gaf in het verleden al een hoop problemen voor RB). Dus is de hoge slijtage van de banden een serieus probleem voor RB (en voor MB overigens!). Jammer dat RB gaat zeuren in plaats van het zoeken naar een technische oplossing. Nog jammerder ;-) dat de FIA hier in mee gaat. Mijn verwachting is dat RB, MB en misschien ook McLaren gaan profiteren van de nieuwe banden. Ferrari en Lotus zijn dan waarschijnlijk het bokje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).