• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bandenherrie verminderen? Leg sleuven langs de weg!

Auteur: ricardo, gepost 22 oktober 2012 om 11:57 – 58 Reacties

Diffractoren

Hoe geruisloos we auto’s ook maken, banden blijven vanaf een bepaalde snelheid een flinke herrie produceren. De overheid probeert stille banden daarom al geruime onder de aandacht te brengen. Maar wat te denken van een simpele aanpassing aan de infrastructuur zelf: holle buizen langs de weg.

Dit is volgens onderzoekers aan de Universiteit Twente dé manier om geluidshinder van voorbijrazend verkeer tegen te gaan. Tenminste, langs snelwegen en provinciale wegen. In druk bebouwde gebieden werkt het niet omdat geluid met een hoek van 30 graden wordt afgebogen. De buizen langs weerszijde van de weg worden diffractoren genoemd en ‘verplaatsen’ de herrie dus eigenlijk naar boven, waarmee huizen langs rurale wegen minder van het verkeer meekrijgen

Dit zegt UT-onderzoeker Ysbrand Wijnant er zelf over (via UTnieuws):

“Diffractoren zijn een soort pockets van lucht, holle buisjes of sleuven. Ze buigen het geluid af naar boven in plaats van naar de zijkant. Het geluid gaat dus meer richting de vogels, dan naar de huizen die langs de weg staan. In plaats van twee precies dezelfde auto’s die langsrijden, is het alsof bewoners één auto horen langsrijden.

In Enschede werd op de Knalhutteweg (what’s in a name) een eerste proef met de holle buizen uitgevoerd. Resultaat: een reductie van twee à drie decibel. De UT-spinoff 4Silence, die de vinding zal gaan exploiteren, hoopt om uiteindelijk een vermindering van 4 decibel te pakken. Bij een dergelijke vermindering kan je een weg namelijk als ‘stille weg’ bestempelen.

De diffractoren komen in verschillende vormen:
Diffractoren

In 2013 beginnen ze met de aanleg van een weg bij het Achterhoekse Hummelo waarbij de diffractoren van 4Silence zullen worden toegepast. Motorrijders, probeer dus een beetje met het voorwiel uit deze decibelbuigers te blijven.

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, sound, Verkeer

Vorig bericht: « Porsche Macan krijgt een viercilinder [updated]
Volgend bericht: Video: Is dit poging tot doodslag? »

Lees Interacties

Reacties

  1. glashelder zegt

    22 oktober 2012 om 12:00

    Lekker met je motor als je even moet uitwijken……….

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      22 oktober 2012 om 14:10

      @glashelder: Of er nou een zachte berm, vangrail, rij bomen, struikgewas of een rij buisjes naast de weg ligt… maakt volgens mij niet uit. Met je motor kom je er allemaal slecht vanaf :(
      Een uitwijk door de berm loopt sowieso niet goed af, hoe de berm er ook uit ziet…
      Gewoon opletten en zorgen dat je niet van de weg raakt!

      Login om te reageren
  2. awesome zegt

    22 oktober 2012 om 12:03

    En dan steevast met je rechterwielen er overheen gaan rijden.
    Uber-trollen!

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    22 oktober 2012 om 12:03

    Ik vraag me weleens af hoe ver je moet gaan met de NL infrastructuur… Was laatst in Italië: gaten in de weg, amper borden, geen geluidswanden, al helemaal geen ecoducten of dat soort ongein! Nu dit weer…

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      22 oktober 2012 om 12:10

      @Svenska_Aeroplan_AB: Tsja, nog 5 jaar “onderzoek”, beetje subsidie erbij, en dan uiteindelijk toch niet doorgaan ermee omdat er weer een ‘partij’ is die gaat roepen dat de vogels op die manier last van piepende oortjes krijgen..
      “Democracy” ftw.

      Login om te reageren
    • 72bug zegt

      22 oktober 2012 om 12:12

      @Svenska_Aeroplan_AB:

      Maar om daar nou jaloers op te zijn..?

      Login om te reageren
    • roberto zegt

      22 oktober 2012 om 12:13

      @Svenska_Aeroplan_AB: Tja NL houdt zich overal graag op de achtergrond, tenzij we het met “groen” en “milieuvriendelijk” te maken heeft, dan moeten we opeens haantje de voorste zijn!! Word er ook weleens moe van..

      Login om te reageren
      • tttooommm zegt

        22 oktober 2012 om 12:19

        @roberto: Nederland loopt qua productie van \’groene\’ energie anders stevig achter op de meeste andere Europeese landen

        Login om te reageren
    • BrutaalAapje zegt

      22 oktober 2012 om 12:32

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ik hoor wat je zegt. Fantastisch ons wegennet maar wat kost ons dit? En is deze hoge mate van kwaliteit echt nodig? Er wordt geroepen dat de wegen continue onderhoud nodig hebben anders zou het nog meer geld kosten. Maar wanneer er aan de wegen wordt gewerkt wordt de gehele toplaag verwijderd en opnieuw voorzien van asfalt. Ik vraag me af of er niet serieus geld kan worden bespaard op onderhoud.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        22 oktober 2012 om 12:35

        @BrutaalAapje:
        M.T.B. : Move To Belgium………………

        Login om te reageren
        • BrutaalAapje zegt

          22 oktober 2012 om 12:39

          @desjonnies: Is er nog een tussenweg? Ik denk dat het goedkoper kan zonder gelijk te moeten afdalen naar het niveau van de belgische wegen.

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            22 oktober 2012 om 14:55

            @BrutaalAapje: dat is wat ik bedoel. Als het ten goede komt aan de efficiëntie, prima, maar dit is gewoon een prestige project. \’Omdat het kán\’, zegmaar.

            Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        22 oktober 2012 om 12:38

        @BrutaalAapje:
        Ja.
        Trappen we de helft van de wegwerkers eruit.
        Kunnen die hun hand op gaan houden.
        Betaal je ze toch nog.
        Uit een ander potje.

        We kunnen veel beter degenen die de werkende mens heel de dag lopen te controleren of de boormachine wel goed is enzo, die kunnen we beter exporteren.

        Login om te reageren
        • BrutaalAapje zegt

          22 oktober 2012 om 12:42

          @desjonnies: Tuurlijk. Want deze mannen kunnen maar 1 ding. Dus laten we ze maar aan het werk houden… Wow…

          Login om te reageren
          • stihl zegt

            22 oktober 2012 om 17:25

            @BrutaalAapje: Het is eerder dat deze mannen niet iets anders willen doen. of is dat niet relevant..??

            Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            22 oktober 2012 om 17:31

            @BrutaalAapje: Waarom denk je überhaupt dat ze dat werk doen.

            Login om te reageren
  4. norge zegt

    22 oktober 2012 om 12:10

    nee, verkeersheuvels die maken pas herrie.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      22 oktober 2012 om 12:17

      @norge: Denk je van drempels..
      Al die tokkies remmen af en gaan weer vol optrekken met die DTM verfpot daaronder..
      Niet echt bevorderend voor het tegengaan van overlast in de buurt.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 oktober 2012 om 12:21

        @kaasboerin: Dat is wat ik bedoelde, sorry, ongeschoolde aap weet je…

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          22 oktober 2012 om 13:15

          @norge: lol

          Login om te reageren
      • BrutaalAapje zegt

        22 oktober 2012 om 12:35

        @kaasboerin: drempels en versmalling van de weg plus de nodige bochtjes… dan haal je de snelheid er echt wel uit. Persoonlijk denk ik dat deze ongein helemaal niet nodig is wanneer je aso’s veel eerder het roze papiertje c.q. roze pasje afneemt.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          22 oktober 2012 om 13:30

          @BrutaalAapje: Tsja, zo kunnen ze natuurlijk niets aan hen verdienen hè.

          Login om te reageren
  5. roestvrijstaal zegt

    22 oktober 2012 om 12:11

    Geen slecht idee. En ik neem aan dat het nooit zo gemaakt zal worden dat je als motorrijder finaal op je smoel gaat als je een keer moet uitwijken, toch ?
    Het is in ieder geval minder uitzichtverpestend dan die enorme geluidswallen ..

    Login om te reageren
  6. popoff zegt

    22 oktober 2012 om 12:11

    Laat Marianne Thieme het maar niet horen ! Anders krijgen ze een proces aan de broek voor mishandeling van de bovelangs passerende vogeltjes ! Barbaren !

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    22 oktober 2012 om 12:11

    Wel ideaal voor die kalote fietsers toch?

    Login om te reageren
  8. popoff zegt

    22 oktober 2012 om 12:13

    +n= bovenlangs 8)

    Login om te reageren
  9. gorre zegt

    22 oktober 2012 om 12:19

    Motorrijder valt wel zo stil dat de buurtbewoners het niet meer horen !

    Login om te reageren
  10. zender zegt

    22 oktober 2012 om 12:28

    @autoblogger volgens mij werkt die advertentie op de homepage niet helemaal..

    Ach ja, opzich een goed idee, maar echt mooi is het niet.

    Login om te reageren
  11. eklasse zegt

    22 oktober 2012 om 12:29

    Nou goed gewerkt jongens.. komt er toch nooit. Rij dichte struiken om bomen werkt net zo goed. Is waarschijnlijk 100x goedkoper, duurzamer, veiliger en mooier.

    +tussen die buizen is het de kortse keren een verzamelplaats van dode konijnen, blikjes, en McDonalds papiertjes.

    Idee: 8, uitwerking: 3. einde casus.

    Login om te reageren
    • stihl zegt

      22 oktober 2012 om 17:27

      @eklasse: Helaas werken dichte struiken zeker niet zo goed als een geluidswal. En hebben deze om de haperklap onderhoud nodig ivm snoeiwerk. Want je wilt toch geen overhang op de snelweg/provinciale weg?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2012 om 23:01

      @eklasse: Als er ruimte is voor dikke rij struiken en bomen dan stonden die er wel. Dit is voor huizen dicht langs de weg. Misschien zorgt dit er wel voor dat je straks wel 130 op de A2 mag en de bewoners in de steden en dorpen langs die weg het niet eens in de gaten hebben.

      Login om te reageren
  12. jack_abarth zegt

    22 oktober 2012 om 12:30

    Hoe ziet er een massieve buis uit?

    Login om te reageren
    • EFB zegt

      22 oktober 2012 om 12:31

      @jack_abarth:
      Als een staaf..

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        22 oktober 2012 om 12:34

        @EFB:

        Dus holle buizen is dubbelop ;)

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          22 oktober 2012 om 12:39

          @jack_abarth: We kunnen ze ook kokers moemen :)

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            22 oktober 2012 om 13:12

            @sir_smokalot:

            Dan zouden ze vierkant of rechthoekig moeten zijn, althans in de constructiewereld.

            Login om te reageren
    • notsobig zegt

      22 oktober 2012 om 14:46

      @jack_abarth: Misschien bedoelen ze een dubbelwandige buis? :P

      Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    22 oktober 2012 om 12:36

    En wie gaat die dingen schoonhouden? Zit binnen de kortste keren vol zand etc.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      23 oktober 2012 om 11:20

      @Tommy2: Horizontale regenpijp, zonder afvoer … Bedacht door lieden die nooit een verwarming met convectorputten hebben gehad, en kinderen met speelgoed.

      Login om te reageren
  14. robbie zegt

    22 oktober 2012 om 12:48

    Leuk kenteken heeft die Cayenne: 69 XXX (H)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      22 oktober 2012 om 12:51

      @robbie: Echte pooier bak toch? :)

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      22 oktober 2012 om 12:58

      @robbie: Met de H van Hardcore??

      Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    22 oktober 2012 om 13:00

    “Resultaat: een reductie van twee à drie decibel. De UT-spinoff 4Silence, die de vinding zal gaan exploiteren, hoopt om uiteindelijk een vermindering van 4 decibel te pakken. Bij een dergelijke vermindering kan je een weg namelijk als ‘stille weg’ bestempelen.”

    Dus eigenlijk is er geen probleem maar we moeten onder een psychologische grens door en dus gaan we er miljarden tegenaan smijten…

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      22 oktober 2012 om 14:49

      @Rick-dos: Je weet dat elke 3db meer of minder een verdubbeling / halvering is van de geluidssterkte?

      Dus 3db minder aan geluid klinkt alsof er maar de helft aan verkeer rijdt. Dus dat scheelt nog best veel!

      Login om te reageren
    • harie zegt

      23 oktober 2012 om 12:23

      @Rick-dos: Decibelschaal is logaritmisch…. Verschil is dus aanzienlijk…

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        23 oktober 2012 om 12:35

        @harie en @notsobig:

        Heren, dan heb ik voor mijn beurt gesproken.

        Login om te reageren
  16. Megakix zegt

    22 oktober 2012 om 13:01

    hae…zijn dat straks koperen buisjes ? ^^ ….leuk om n’s de zaag erin te zetten…kijken wat het oplevert..

    Login om te reageren
  17. renezzzz zegt

    22 oktober 2012 om 13:30

    4dB reductie lijkt mij haast te mooi om waar te zijn…. zou mooi zijn als dit gerealiseerd kan worden!

    Login om te reageren
  18. fetsertje zegt

    22 oktober 2012 om 13:44

    Als onze belasting daar toch naar uitgaat.. Waar zijn we hier in nl toch mee bezig. Wat een onzin

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      22 oktober 2012 om 14:36

      @fetsertje:

      Liever dat het belastinggeld hier naartoe gaat zodat mensen minder overlast hebben, dan dat het in één of ander kunstwerk gestopt wordt waarvan het halve land niet eens ziet wat het inhoud of voorstelt.

      Login om te reageren
  19. Alfarobert zegt

    22 oktober 2012 om 14:06

    Electrisch rijden,geen bandegeruis meer.Stel je voor geen geluidje meer van auto’s motoren,etc.Heerlijk stil op de weg behalve de hele dag sirenes omdat er zoveel verkeersdoden vallen.(Ik hoorde hem niet aankomen).

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      22 oktober 2012 om 14:51

      @Alfarobert: Ik dacht dat je sowieso altijd al moest kijken of er iets aan moet komen en niet alleen luisteren of er iets aankomt?

      Login om te reageren
  20. jolig zegt

    22 oktober 2012 om 14:12

    Of je stopt gewoon met het neerleggen van heel lawaaiig asfalt. Op sommige 60-wegen leggen ze dat neer, je zal er maar wonen.

    Login om te reageren
  21. p993 zegt

    22 oktober 2012 om 15:25

    Laten we maar es op de Knalhutteweg in Hummelo beginnen….als het daar werkt ligt de wereld aan je voeten!

    Login om te reageren
  22. Henkie86 zegt

    22 oktober 2012 om 15:39

    Mensen kunnen zich ook eens wat minder aanstellen. Scheelt een hele hoop gemeenschapsgeld.

    Login om te reageren
    • stihl zegt

      22 oktober 2012 om 17:28

      @Henkie86: En dat gemeenschapsgeld moet maar waar heen doen? Waar betalen we anders allemaal wegenbelasting voor…durrr ohja hiervoor.

      Login om te reageren
    • Sorcerer zegt

      23 oktober 2012 om 10:21

      @Henkie86: gemeenschapsgeld is er juist ten behoeve van de gemeenschap, voor een betere leefomgeving in de breedste zin van het woord. En dus ook bijvoorbeeld om wegen zo aan te leggen dat je minder last van herrie hebt. Dit is juist een goed voorbeeld van wat een goeie uitgave is…

      Ook kan er soms worden gedacht aan hogere snelheid met evenveel herrie wellicht…

      Login om te reageren
  23. mashell zegt

    22 oktober 2012 om 22:52

    Een proef in Hummelo? Dat kan toch helemaal niet, “oerend hard” is daar juist de norm.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North