Barnfind: Nederlandse pre-productie DB4 met werk

Auteur: , 32 Reacties

Mocht je nog een leuk projectje zoeken voor de resterende wintermaanden. Look no further!

Dit is een van de eerste DB4’s ooit gemaakt. De vijfde om precies te zijn en het is dan ook een van de twee persauto’s waarmee het toenmalige autojournaille op stap mocht. Tevens parkeerde Aston Martin deze auto in 1959 op de Geneefse beursvloer en verkocht hem daar vermoedelijk aan en meneer Hubert Pathey.

Volgens de advertentie draagt de auto nog steeds zijn originele Zwitserse kentekenplaten, maar wij weten wel beter. Dit zijn oude Nederlandse platen, sidecode 1 uit 1964 om precies te zijn. Helaas niet meer bekend bij het RDW, al had ik gezien de staat van de auto ook niet anders verwacht.

Er is in totaal maar 31.000 kilometer met de Aston Martin gereden en die kilometers zijn er niet recent op gezet. De auto is meermaals terug geweest naar de fabriek voor onderhoud en de laatste keer was in 1980. Daarna is de auto volgens de aanbieder door een ‘Europeaan’ 35 jaar lang droog gestald.

Dat de auto een restauratie nodig heeft moge duidelijk zijn. Maar daar is de prijs dan ook naar, die bedraagt slechts… 499.950,- Britse Ponden! Zeg maar een kleine zes euroton. Om een idee te geven wat een restauratie kost, je kunt de auto ook kopen inclusief opknapbeurt en dan mag je ruim een miljoen euro meenemen.



32 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Aan de stoelen zou ik dus nauwelijks iets doen. Goed reinigen, invetten en klaar. Heerlijke originele vintage stoelen.
@cpp1: Inderdaad, daar dacht ik ook aan. Bij het kijken van de foto’s viel mij de ontzettend mooie stoelen op. Staat echt fantastisch. Ik zat me al in te beelden hoe dat zou zitten en zou ruiken.
@viezefreddyw: niet een echte “barn”find dus maar uiterst zorgvuldig weggezet in een warme hal onder een 5-laags indoor cover waar iemand 35 jaar op z’n geld heeft zitten broeden en dacht; “nu is de bubbel groot genoeg om aan te bieden”.
@ghost:
Dus dat verklaart meteen de corrosie van het chroom van de tellertjes en de vrij brakke sraat van de carrosserie?
@viezefreddyw: denk dat er een goede meur hangt, geen lekker fris leertje.
@cpp1: met 30k zou je verwachten dat die stoelen er mooier uit zien.
@freezzr: leer wat 30 jaar of zoiets niet behandeld is ziet er niet nagelnieuw uit.
@cpp1: inderdaad, prachtig dat lichtelijk versleten leer!
@cpp1: misschien aan de hele auto wel niks doen. Rijklaar maken en gaan! Dan ben je ook niet bang om er mee te rijden en z’n waarde houdt hij toch wel
@cpp1: Paar recaro’s erin, kooi erin lassen, kruisjes over de koplampen, paar breedstralers erop en een setje dikke schokdempers. Kan hij zo mee de rally op.
Ik had wel zin in een gaaf project, jammer dat deze 10x te duur is voor mijn budget. Leuk voor Wayne Carini.
Hij staat dus in Zwitserland? Vreemd dat hij niet bij Nico Aalderink staat,haha
@Alfarobert: daarvoor zit er te weinig plamuur op.
Damn wat gaaf. Gewoon alleen motorisch restaureren en er zo mee rondscheuren, dat zou geweldig zijn. Maar waarschijnlijk zal ‘ie wel weer tot concoursstaat opgeknapt gaan worden.
Techniek reviseren, doekje dr over en in de blanke lak. Klaar voor ’s herens wegen.
@itsok: technisch reviseren, doekje d’r over en klaar voor ’s herens wegen.
@lekbak: technisch reviseren, en klaar voor ’s herens wegen.
@suzikubelona: klaar voor ’s herens wegen.
Gerestaureerd rond de 7 ton waard
Machtig mooi. Eenvoud goed is alles wat je nodig hebt van binnen.
Goed schoonmaken, wat rubbertjes en vloeistoffen vervangen en gaan!
Maar alles is misschien 1/20 waard. Nog misschien 1/10e voor het verhaal. De rest is gebakken bubbellucht.
Perfecte daily driver zo. Technisch ff klaarmaken en gas erop.
Die is flink in prijs gezakt, vorig jaar juni moest ie nog 4 ton meer opbrengen:
http://www.classiccarsforsale.co.uk/aston+martin/db4/189545
@madmarky:
dat was dus incl. restauratie.
Ik zie ze liever in concoursstaat. Zulke wagens moeten blinken van een kilometer ver.
Het probleem met auto’s als deze is – los van de techniek – , dat er onvermijdelijk aan de carrosserie gewerkt moet worden, die kan je niet zo laten als-ie nu is. Dan krijg je dus een buitenzijde, die er als nieuw uitziet. Daarbij past geen interieur, dat alleen ‘opgepoetst’ is, dus dan moet dat ook grondig(er) aangepakt worden. Om een barnfind een barnfind te laten moet de buiten- en binnenkant eigenlijk behalve wat poets- en eventueel licht retoucheerwerk niet echt aangepakt hoeven te worden, alleen dan behoudt de auto z’n barnfind-patina. Anders wordt de auto de zoveelste gerestaureerde en is het ‘barnfind’-effect weg. Vinnik.
En toen kwam de E-type.
Die maakte gehakt van heel Aston Martin, voor een fractie van de prijs.
En doet dat eigenlijk nog steeds…
Wouw. Dit wordt weer een veilingtopper!
Deze auto staat al geruime tijd te koop. De 1e serie (naar mijn mening de mooiste van de hele DB 4/5/6 serie) zonder chromen raamlijsten bij de deuren en de rear hinged bonnet, andere bumpers etc. Hoe jammer ook, deze auto kan alleen volledig gerestaureerd worden. Hoe leuk het ook lijkt op her eerste gezicht deze auto’s van 50 jaar oud hebben gewoon altijd rot. De drempels moeten sowieso vervangen worden, dan heb je nog eens geoxideerd aluminium door de reactie met het stalen frame, dus meestal word het een nieuwe koets behalve dan het dak, motorkap en kofferdeksel.
Ik zie hier boven de vergelijking met de e-type, een fijne auto voor een stuk minder geld, al verkies ik voor zowel de rijeigenschappen als de looks altijd de DB4 geen twijfel! Gelukkig hoef ik niet te kiezen want ze staan beide in de schuur.
@amdbsv8: foto’s of ik geloof je niet (hoop ze op de voorpagina van autoblog tegen te komen :p)
@amdbsv8: De carrosserie van mijn 64’er Brit is gewoon knalhard. Aan de originele dorpels en vloer zat eigenlijk geen spatje roest, alleen de onderzijde van het achterspatbord was wat krokant.

Een hoop schade, dat wel… waardoor we alsnog alles hebben moeten vervangen, maar toch.
@motoragent: bij jou brit zou dat best kunnen, maar bij een aston is dat niet het geval. de drempels rotten altijd!
Dan is er ook nog eens de eerder genoemde aluminium corrosie, dit door het contacttussen het alu en het stalen chassis.

@raceface voor mij doet het er niet toe of je mij gelooft of niet. en volgens mij kan ik hier niet eens een foto toevoegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).