• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze oude Aston een miljoen waard is

Auteur: nicolasr, gepost 21 juni 2016 om 21:55 – 47 Reacties

Beetje werk, maar verder altijd binnen gestaan


Klein tipje van de sluier, het is nogal een bijzondere.

Even een kort en heel erg beknopt geschiedenislesje, voor iedereen die het is vergeten. Aston Martin werd in 1913 opgericht door Robert Bamford en Lionel Martin, die op zich leuke dingen deden met het merk, maar die het niet tot de grote bekendheid schopten van David Brown. Die zag in 1946 een advertentie in een krantje staan waarin het bedrijf werd aangeboden voor 20.000 euro. Ongeveer het bedrag waarvoor je nu een setje velgen voor een Vanquish koopt, om het maar even te relativeren. Toen hij even later ook Lagonda voor een prikkie kon overnemen, kon hij los met de auto’s.

In 1949 werden er drie prototypes gebouwd onder de naam “fixed head coupe”, die de basis vormden voor de eerste Aston die vanaf de ontwikkeling Davids initialen droeg, de DB2. En je raadt het al, een van deze drie prototypes staat op bovenstaand plaatje en is te koop. En het is een enorm bijzondere koop, laat dat even duidelijk zijn.

aston

Het afgebeelde exemplaar was de tweede van de drie prototypes en heeft meegedaan aan de 24 uur van Le Mans in 1949. Met zijn 2.0 viercilinder, die nog steeds aan boord is, was het de enige Aston die de race uitreed. Hij finishte derde in zijn klasse en zevende algemeen. De andere Aston die meedeed crashte, waarbij niet alleen de auto verloren ging, maar ook het leven van de coureur.

Later werd hij ook nog gebruikt in de 24 uur van Spa, waar hij derde werd. Na die prestatie werd hij in 1951 verkocht, maar er bleef mee geracet worden. Tot in de jaren 70 werd de Aston veel gebruikt, totdat zijn eigenaar gezondheidsproblemen kreeg. De auto werd gestald in een schuur, hopend op een restauratie die tot de dag van vandaag niet is gekomen.

De auto wordt geveild tijdens het Goodwood Festival of Speed, aankomend weekend. Volgens veilinghuis Bonhams zou hij een miljoen euro moeten opleveren. Maar, daarvoor krijg je wel een extra motor en drie cilinderkoppen.

Maar nu de hamvraag; als je hem koopt, spendeer je dan een nog een miljoen om hem op te knappen, of laat je hem in deze staat? Een duivels dilemma, zo noem ik het.

motor aston

net interieurtje

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, barnfind, db2, goodwood-2016, lagonda, veiling

Vorig bericht: « Volgende week gaat de trajectcontrole op de A12 weer aan
Volgend bericht: Voor de luxe bouwvakker, de Mercedes Sprinter Premium »

Lees Interacties

Reacties

  1. scottishcarspotter2000 zegt

    21 juni 2016 om 21:56

    De auto rijdbaar maken, maar uiterlijk niks veranderen. Mooi compromis toch?

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      21 juni 2016 om 23:33

      @scottishcarspotter2000: je kan er nu iig niet mee rijden, je kijkt zo op de cilinders. Zou dat motor sowieso wel weer aan de praat proberen te krijge; revisie

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        22 juni 2016 om 09:23

        @wildbeest: je kijkt op de zuigers.

        Login om te reageren
        • Jochen zegt

          22 juni 2016 om 16:38

          @rw1994: ze zijn beide te zien techneuten

          Login om te reageren
  2. wildewesten zegt

    21 juni 2016 om 21:58

    Ziet er goed uit! Starten en lopen!

    Login om te reageren
  3. n0zem zegt

    21 juni 2016 om 21:59

    Het is toch eigenlijk te zot dat men hier wérkelijk een miljoen voor betaalt! Zal vast een fraaie wagen zijn, maar een miljoen???

    Login om te reageren
    • Janalleman zegt

      21 juni 2016 om 22:14

      @n0zem: er was laatst een artikel over een man.in dubai die een paar miljoen betaalde

      Voor een kentekenplaat!?

      Login om te reageren
      • Kuifje zegt

        21 juni 2016 om 22:31

        @bjornvdschelde: ja als iets exclusief is wordt het toch wel verkocht. Net als die set banden voor 600.000 euro

        Login om te reageren
        • Kuifje zegt

          21 juni 2016 om 22:32

          @kuifje: *dollar

          Login om te reageren
  4. 1001pk zegt

    21 juni 2016 om 21:59

    Dit is meer kunst dan voertuig.

    Login om te reageren
  5. MilleMiglia zegt

    21 juni 2016 om 22:00

    Ik zie vaak liever nog wat gebruikssporen op de auto dan een volledige gerestaureerde auto. Ik vind dat het de auto wat meer karakter en historie meegeeft. Maar hij moet wel technisch in orde zijn natuurlijk.

    Login om te reageren
  6. a3aan zegt

    21 juni 2016 om 22:04

    Gewoon restaureren. Het is niet bepaald moeders mooiste he? (in tegenstelling tot een van haar mooiste kinderen de DB5)

    Login om te reageren
  7. drdrift zegt

    21 juni 2016 om 22:07

    Tot in de puntjes restaureren

    Login om te reageren
  8. peug206 zegt

    21 juni 2016 om 22:09

    Repareren. Kosten noch moeite sparen als ik het geld had. En gelijk maar weer meedoen op Le mans.
    Dit soort auto’s zijn uniek omdat ze gebruikt werden, niet omdat het garage queens waren.

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    21 juni 2016 om 22:11

    Mooi project voor een LS7.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      21 juni 2016 om 22:32

      @E34M5Touring: ik hoor het gevloek van velen tot hier :D

      Login om te reageren
  10. ocda zegt

    21 juni 2016 om 22:11

    Motor, aandrijflijn en alle mechaniek restaureren verder laten zoals t is

    Login om te reageren
  11. purepet9229 zegt

    21 juni 2016 om 22:11

    Waarom zou je dat ding kopen en dan zo laten?

    Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    21 juni 2016 om 22:12

    Als ik het interieur zie (niet naar de staat van het interieur) verwacht ik niet dat hier Le Mans meegereden is. Net een GT! Wauw, schitterende wagen, alhoewel als de AM in mijn handen was geweest (niet dat ik het geld uberhaupt zal hebben…) had ik hem opgeknapt!

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    21 juni 2016 om 22:12

    Dit is een heilige graal voor de Aston Martin fan.
    En mensen die Aston Martin rijden, reden Jaguar toen ze nog arm waren!
    Zelf heb ik nooit zo het bijzondere kunnen ontdekken in deze DB 2 en DB3 modellen, een Lancia Aurelia Gt vind ik veel mooier qua lijn -en dat terwijl beide modellen veel gelijkenis vertonen-
    Ok het is eerste? sportwagen met een zgn derde deur, die later door Jaguar op de E-type zou worden gebruikt.
    Maar de absolute koningen uit die tijd zijn toch wel de Mercedes 300 SL en de Jaguar XK 120.
    En uiteraard zal deze in oude glorie worden hersteld, dat verdient een wagen met zo een geschiedenis zeker !

    Login om te reageren
  14. carfreakjim zegt

    21 juni 2016 om 22:15

    Normaal ben ik een voorstander van preserveren inplaats van restauren, maar in dit geval zou ik toch voor restauren gaan omdat hij wel erg gehavend is. Ik zou hem overigens niet naar concours staat restauren, ik zou hem terug brengen naar hou hij er uit zag toen hij de fabriek verliet en proberen hem dezelfde afwerking mee te geven als toen.

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    21 juni 2016 om 22:15

    1949, toen je nog mocht roken in de pits !
    Wie van de drie is het ?

    http://i.ebayimg.com/00/s/NjI3WDEwMDA=/z/ivsAAOSw7NNUCgzz/$_1.JPG?set_id=880000500F

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      21 juni 2016 om 22:20

      @desjonnies: Het is de UMC65, de achterste dus!! Gave foto!

      Login om te reageren
  16. willeme zegt

    21 juni 2016 om 22:17

    Als ik het geld had: gewoon kopen en zo laten. Een auto mag oud worden. Als deze in het budget valt moet een daily DB9 niet zo’n probleem zijn ;-)

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      21 juni 2016 om 22:23

      @willeme: Ik denk dat ik hem ook zo zou laten en dan een speciale kamer in mijn huis zou inrichten waar hij mag staan, perfect uitgelicht alsof hij in een museum staat. Waar hij hoort.

      Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    21 juni 2016 om 22:17

    Hier onderweg naar Le Mans, hoezo auto transporter?

    http://astonuts.free.fr/WASHBOARD/UMC/enroute.jpg

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      22 juni 2016 om 09:00

      @desjonnies: heerlijk die foto’s!

      Login om te reageren
  18. a3aan zegt

    21 juni 2016 om 22:21

    @phdg: een coeur is hoe ze vroeger de bestuurder in races noemden. Het was een ere koosnaampje die ontstond als bestuurders (coureurs zo je wil) een groot repertoire aan overwinningen hadden gehaald.

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      22 juni 2016 om 09:24

      @a3aan: bedankt voor het mooie verzonnen verhaal, maar het was gewoon om duidelijk te maken dat er een foutje in de tekst stond welk ondertussen is aangepast.

      Login om te reageren
      • a3aan zegt

        22 juni 2016 om 10:24

        @phdg: en jij dacht dat ik dat niet door had?

        Login om te reageren
  19. geelbarrel zegt

    21 juni 2016 om 22:27

    Verkoop op Festival of Speed 2016
    Technisch goed en optisch toonbaar maken.
    Aan start bij Revival 2016

    Amen

    Login om te reageren
  20. p993 zegt

    21 juni 2016 om 22:28

    Lekker hoor, als je haar diep in de cylinders kunt kijken…ik smul er van!

    Login om te reageren
  21. live4life zegt

    21 juni 2016 om 22:33

    Restaureren en terug op het circuit!

    Login om te reageren
  22. moveyourmind zegt

    21 juni 2016 om 22:37

    Lastig dillema…

    Achter de gebruikssporen zit stuk voor stuk vast en zeker een bijzonder verhaal. En zeker in de juiste omgeving, bijvoorbeeld een oude industriële loods met mooie geklinknagelde spanten vol met oude autogerelateerde spullen kan deze Aston in deze staat helemaal tot zijn recht komen.

    Aan de andere kant zou het ook mooi zijn als deze bijzondere auto weer in zijn oude glorie hersteld wordt. Om vervolgens er zelf mee te gaan rijden waardoor er vanzelf weer een mooi patina ontstaat.

    Login om te reageren
  23. stormtroopertje zegt

    21 juni 2016 om 22:45

    Ik ga even kijken als ik er dit weekend ben, hopelijk een paar plaatjes schieten voor autojunk. ?

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    21 juni 2016 om 23:13

    Mooi voor een museum.

    Login om te reageren
  25. sanderm3 zegt

    21 juni 2016 om 23:38

    Even langs car SOS ermee

    Login om te reageren
  26. bizzarrini zegt

    22 juni 2016 om 01:23

    Wauw wat mooi! ik hoop hem over een paar jaar te zien rijden op Goodwood revival.

    Login om te reageren
  27. pinut187 zegt

    22 juni 2016 om 02:05

    Hij is wel erg gehavend, ik zou hem wel weer opknappen.

    Login om te reageren
  28. mrwheely zegt

    22 juni 2016 om 03:10

    De geschiedenis van deze auto is al een miljoen waard ….. lijkt me iets voor investerings clubje, op de bank rendeert je geld ook niet, dus als je de pingels hebt laat ze maar rollen.

    Login om te reageren
  29. berkay zegt

    22 juni 2016 om 06:36

    Bron @ autovisie..? http://autovisie.nl/2016/06/vintage/onder-de-hamer-vroege-aston-martin-le-mans-racer/

    Login om te reageren
  30. racerx zegt

    22 juni 2016 om 06:53

    Volledig opknappen, ik heb echt 0,0 met dat zogeheten ‘patina’.

    Login om te reageren
  31. martijn11 zegt

    22 juni 2016 om 06:56

    Bijzonder oud

    Login om te reageren
  32. bartsmit zegt

    22 juni 2016 om 07:53

    Kijk dit bedoelen ze nou met kosten rijklaar maken. Niet die bullshit/naaierij van de dealers.

    Login om te reageren
  33. Alfarobert zegt

    22 juni 2016 om 08:13

    Deze is niet zo de stalling ingegaan natuurlijk. Door het stilstaan en niet meer na omkijken ziet hij er nu zo uit. Terugbrengen in de staat zoals hij na de laatste race de stalling in is gegaan svp.Als je zo laat als hij nu is wordt het alleen maar erger zodat hij juist weer in waarde zakt.

    Login om te reageren
  34. kawasawasaki zegt

    22 juni 2016 om 09:18

    Gewoon niet kopen. Het is een museumstuk geworden en geen auto meer. Dus als autoliefhebber leuk om naar te kijken en over het hebbedingetje opscheppen, maar je hebt er geen kloot aan.

    Login om te reageren
  35. mellie zegt

    26 juni 2016 om 19:37

    Is toch zonde dat men deze auto met zo een historie in zon slechte staat hebben laten verkeren.
    hoop dat deze goed hersteld wordt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North