• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bekijk Ferrari’s F1-motor voor 2014 van alle kanten

Auteur: ricardo, gepost 24 december 2013 om 08:02 – 28 Reacties

Bekijk Ferrari


Ferrari noemt het de grootste verandering in de motorsport sinds het ontstaan van Formule 1: de 2.4 liter V8’s die worden omgeruild voor zuinigere 1.6 liter V6’jes. Inclusief turbo-beademing en een ERS (Energy Recovery System) dat in vermogen is verdubbeld.

Na Renault en Mercedes geeft ook Ferrari meer uitleg over hun krachtbron voor het nieuwe seizoen, genaamd de 059/3. De motor zal volgens de FIA-regels niet meer dan 15.000 toeren per minuut mogen maken en de brandstoftoevoer is afgeknepen tot 100 kg/u. Het vermogen komt rond de 600 pk uit.

Wat vooral potentie heeft om races naar een spannend niveau te tillen, en te voorkomen dat uw redactie op zondagmiddag in slaap sukkelt tijdens de GP’s, is het verdubbelen van het ERS-vermogen. Vorig jaar (toen het nog KERS heette) leverde deze elektrische ondersteuning 80 pk extra voor maximaal 6 seconden. In de nieuwe specificaties is dat 160 pk, voor maximaal 30 seconden als de batterij volledig vol is. Iets dat volgens Ferrari 3 seconden per ronde kan schelen.

De uitlegvideo vind je HIER.

Over de naam van de nieuwe F1-bolide is overigens nog niet bekend, maar dat laat Scuderia Ferrari over aan de sociaalmedia.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Ferrari F1-motor
    Ferrari: Onze nieuwe F1-motor is een zuinige krachtpatser
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Techniek, Video

Vorig bericht: « Rijinstructeur nept studentjes met Audi S4
Volgend bericht: Autoverkoop in Nederland: C63 vs M3 vs RS4/RS5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. almera-ga16det zegt

    24 december 2013 om 08:15

    Het feit dat je met een 1,6 440 pk (160 door de ERS) kunt trekken belooft toch wat voor de toekomst. Ik zeg weg met stofzuiger tuning zoals de prius.

    Login om te reageren
    • baap zegt

      24 december 2013 om 08:18

      @almera-ga16det: Het blok zelf levert 600 pk, het 160-pk ERS systeem komt daar nog eens bovenop..

      Login om te reageren
    • nickelb zegt

      24 december 2013 om 08:18

      @almera-ga16det: 600pk door de v6 plus 160 van de ers

      Login om te reageren
    • 645ci zegt

      24 december 2013 om 08:25

      @almera-ga16det: gewone auto’s draaien al jaren en jaren niet veel meer dan 7500rpm, wat het maximale aantal pk’s direct al halveert (300 dus). Daarnaast is een F1 motor niet gemaakt voor een lange levenduur waardoor het verschil met een gewone automotor al verklaart is;

      Vergelijk deze motor eens met die van een LoLaFerrari die wel 5 a 10.000km zonder onderhoud kan en je ziet dat dit weliswaar knappe cijfers zijn maar dat dit niet snel in gewone auto’s terecht zal komen.

      Login om te reageren
  2. baap zegt

    24 december 2013 om 08:17

    F1 heeft m’n aandacht weer na tal van ‘boring’ jaren.. The eighties herijzen! Heerlijk.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      24 december 2013 om 08:21

      @baap: qua motorinhoud en turbomotoren wel maar qua vermogen zeker niet!! Begin jaren 80 werd er uit 1500cc dik 1200 pk of meer getrokken..

      Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      24 december 2013 om 08:22

      @baap: de 80’s herrijzen? 600pk uit een 1600 vs. bijna 1500pk uit een 1500 25 jaar geleden. En dat in auto’s waarbij het chassis veel minder goed was. Ook de meterslange vlammen zullen omwille van efficiëntie wel niet terugkomen.

      Kortom, de F1 is definitief ten grave gedragen.

      Login om te reageren
      • baap zegt

        24 december 2013 om 08:30

        @mrs250: Ik doel op het feit dat de turbo’s terug zijn wat naar mijn mening weer een boost geeft om F1 te kijken! Daarnaast waren de ’80s wel een behoorlijk zotte periode qua vermogens in F1 wagens! Coureurs scheten zelfs in hun broek omdat die wagens achterlijk veel vermogen (totaal niet realistisch) hadden. In quali trim 6 bar aan turbodruk en indd 1500 pk. In race trim werd dit vaak teruggeschroefd naar 8 à 900 pk. Ik bedoel hiermee te zeggen dat die perfect uitgebalanceerde 2,4l V8 nu met pensioen gaan en het tijd is voor wat nieuws. En mensen die twijfelen aan het motorgeluid, believe me, dat komt wel goed! (:

        Login om te reageren
      • hollow zegt

        24 december 2013 om 09:59

        @mrs250: ik meen me te herinneren dat die 1.500pk enkel tijdens kwalificaties was. Tijdens de races draaiden ze op minder. Toen versleten ze wel blokken aan de lopende band.

        Toen hadden ze nog ballen.

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          24 december 2013 om 14:40

          @hollow: Ja toen had je wel iets meer motors dan 5.

          Ik weet dat de Mclaren Honda Turbo met de kwalificatie setup ongeveer 4 rondjes aankon en daarna was alles verrot…

          Login om te reageren
  3. nickelb zegt

    24 december 2013 om 08:20

    Toch geloof ik niet dat er maar 600pk uitgehaald word. In een straat auto halen ze al 400pk uit een 1.6 turbo. En das maar met 7000rpm en de helft aan turbo druk en garantie van 100.000km. Ik verwacht er meer van!!!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 december 2013 om 08:38

      @nickelb:
      Regels, regels.
      Die blokken zijn daar gewoon reglementair op afgeregeld. Als je slechts 100kg brandstof per uur mag verstoken krijg je er nu eenmaal weinig meer uit.
      Ter vergelijk, een Veyron slobbert zijn tank op vol vermogen in 1 kwartier leeg .

      Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      24 december 2013 om 15:30

      @nickelb: Mag ik vragen welke straat auto een 1.6 met 400pk heeft? Kan er zelf zo snel niet op komen namelijk.

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        24 december 2013 om 16:43

        @civicfk3: ik dacht een tuningsbedrijf die een opel 1.6 naar een 400pk tunede. En daar ook nog garantie op gaf

        Login om te reageren
  4. gerjan zegt

    24 december 2013 om 09:03

    Niks aan met die kers / ers. Je bent of gewoon beter of sneller. Niks geen eerlijks aan als je achtervolger in eens extra vermogen krijgt.

    Login om te reageren
  5. bartjuh zegt

    24 december 2013 om 10:09

    Ik ben helemaal voor die brandstof limiet. Mag wat mij betreft zelfs elk jaar ietsje scherper. Maar laat de rest van de regels(motorisch) dan schiete. Dan krijg je pas leuke ontwikkelingen, dan krijg je echt te zien wie er het efficiëntst omspringt met een litertje peut, en kan winnen. Op volle belasting tijdens een race, en niet theoretisch in de aankoop folder.

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    24 december 2013 om 10:20

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. rob68 zegt

    24 december 2013 om 10:32

    Doet me steeds meer aan playstation denken.
    Ik wil 3,5 twaaf cilinder motoren, sideskirts ,en 4 keer tanken tijdens de race.Iets breder mogen ze oo wel weer worden.

    Login om te reageren
  8. rob68 zegt

    24 december 2013 om 10:33

    +l…….+k …..ergens..

    Login om te reageren
    • donotfeed zegt

      24 december 2013 om 13:42

      @rob68: en +s… maarje hebt wel gelijk

      Login om te reageren
      • donotfeed zegt

        24 december 2013 om 13:43

        @donotfeed: en + spatie voor mezelf.

        Login om te reageren
  9. stanny zegt

    24 december 2013 om 11:23

    Een aparte klasse maken zonder regels zou pas interessant zijn!
    ik ben benieuwd wat we dan zouden zien!

    Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      24 december 2013 om 11:46

      @stanny: Iets als de X2014/F denk ik: http://www.autoblog.nl/nieuws/red-bull-x2014-voor-gran-turismo-6-onthuld-63438

      En wat meer dode coureurs natuurlijk, wat waarschijnlijk de reden is om dit niet te doen.

      Login om te reageren
  10. Tommy2 zegt

    24 december 2013 om 11:44

    Waarom hebben die knakkers veiligheidsbrillen op voor de camera?

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      24 december 2013 om 12:32

      @Tommy2: Tegenwoordig is dat verplicht in veel bedrijven, en het kan best ook een beetje voor de show zijn. Zelf werk ik in de vliegtuigonderhoud, en het hele “veiligheidsverhaaltje” wordt voornamelijk vanuit Amerika overgenomen…

      Login om te reageren
  11. nomar zegt

    24 december 2013 om 14:21

    Hehe, F1 nog verder stuk. Nog een paar extra zielloze Tilke circuits erbij, nog wat extra rondjes in maffiastaten, en op het einde wint Vettel en roept iedereen boe…

    Meh, boeit niet echt, turbo’s zijn wel cool, maar fuelflow restrictions rn max 100 kg brandstof per race ??? Ik geef Webber 100% gelijk, F1 = racen tot de wielen eraf vallen. Niet dus, voorzichtig, let op het verbruik en let op het milieu…

    Wat een klucht… Ik zit te wachten op een trajectcontrole in de F1 en de volgende stap rekeningrijden…

    Login om te reageren
  12. reistje zegt

    24 december 2013 om 14:35

    Ik vind het lastig, aan de ene kent ben ik voor meer efficiency en dat ze F1 daarin stimuleren. Maar aan de andere kant denk ik: F1 is de top van de sport, en dat word steeds meer een sport van wie de meest efficiente maakt…

    DRS en KERS vind ik ook maar niks en oneerlijk.

    Login om te reageren
  13. bmwe46csl zegt

    25 december 2013 om 22:03

    Heel leuk allemaal, maar Vettel zal wel weer heersen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North