Bekijk Ferrari’s F1-motor voor 2014 van alle kanten

Auteur: , 28 Reacties

Ferrari noemt het de grootste verandering in de motorsport sinds het ontstaan van Formule 1: de 2.4 liter V8's die worden omgeruild voor zuinigere 1.6 liter V6'jes. Inclusief turbo-beademing en een ERS (Energy Recovery System) dat in vermogen is verdubbeld.

Bekijk Ferrari's F1-motor voor 2014 van alle kanten

Na Renault en Mercedes geeft ook Ferrari meer uitleg over hun krachtbron voor het nieuwe seizoen, genaamd de 059/3. De motor zal volgens de FIA-regels niet meer dan 15.000 toeren per minuut mogen maken en de brandstoftoevoer is afgeknepen tot 100 kg/u. Het vermogen komt rond de 600 pk uit.

Wat vooral potentie heeft om races naar een spannend niveau te tillen, en te voorkomen dat uw redactie op zondagmiddag in slaap sukkelt tijdens de GP’s, is het verdubbelen van het ERS-vermogen. Vorig jaar (toen het nog KERS heette) leverde deze elektrische ondersteuning 80 pk extra voor maximaal 6 seconden. In de nieuwe specificaties is dat 160 pk, voor maximaal 30 seconden als de batterij volledig vol is. Iets dat volgens Ferrari 3 seconden per ronde kan schelen.

De uitlegvideo vind je HIER.

Over de naam van de nieuwe F1-bolide is overigens nog niet bekend, maar dat laat Scuderia Ferrari over aan de sociaalmedia.



28 reacties

Het feit dat je met een 1,6 440 pk (160 door de ERS) kunt trekken belooft toch wat voor de toekomst. Ik zeg weg met stofzuiger tuning zoals de prius.
@almera-ga16det: Het blok zelf levert 600 pk, het 160-pk ERS systeem komt daar nog eens bovenop..
@almera-ga16det: 600pk door de v6 plus 160 van de ers
@almera-ga16det: gewone auto’s draaien al jaren en jaren niet veel meer dan 7500rpm, wat het maximale aantal pk’s direct al halveert (300 dus). Daarnaast is een F1 motor niet gemaakt voor een lange levenduur waardoor het verschil met een gewone automotor al verklaart is;

Vergelijk deze motor eens met die van een LoLaFerrari die wel 5 a 10.000km zonder onderhoud kan en je ziet dat dit weliswaar knappe cijfers zijn maar dat dit niet snel in gewone auto’s terecht zal komen.
F1 heeft m’n aandacht weer na tal van ‘boring’ jaren.. The eighties herijzen! Heerlijk.
@baap: qua motorinhoud en turbomotoren wel maar qua vermogen zeker niet!! Begin jaren 80 werd er uit 1500cc dik 1200 pk of meer getrokken..
@baap: de 80’s herrijzen? 600pk uit een 1600 vs. bijna 1500pk uit een 1500 25 jaar geleden. En dat in auto’s waarbij het chassis veel minder goed was. Ook de meterslange vlammen zullen omwille van efficiëntie wel niet terugkomen.

Kortom, de F1 is definitief ten grave gedragen.
@mrs250: Ik doel op het feit dat de turbo’s terug zijn wat naar mijn mening weer een boost geeft om F1 te kijken! Daarnaast waren de ’80s wel een behoorlijk zotte periode qua vermogens in F1 wagens! Coureurs scheten zelfs in hun broek omdat die wagens achterlijk veel vermogen (totaal niet realistisch) hadden. In quali trim 6 bar aan turbodruk en indd 1500 pk. In race trim werd dit vaak teruggeschroefd naar 8 à 900 pk. Ik bedoel hiermee te zeggen dat die perfect uitgebalanceerde 2,4l V8 nu met pensioen gaan en het tijd is voor wat nieuws. En mensen die twijfelen aan het motorgeluid, believe me, dat komt wel goed! (:
@mrs250: ik meen me te herinneren dat die 1.500pk enkel tijdens kwalificaties was. Tijdens de races draaiden ze op minder. Toen versleten ze wel blokken aan de lopende band.

Toen hadden ze nog ballen.
@hollow: Ja toen had je wel iets meer motors dan 5.

Ik weet dat de Mclaren Honda Turbo met de kwalificatie setup ongeveer 4 rondjes aankon en daarna was alles verrot…
Toch geloof ik niet dat er maar 600pk uitgehaald word. In een straat auto halen ze al 400pk uit een 1.6 turbo. En das maar met 7000rpm en de helft aan turbo druk en garantie van 100.000km. Ik verwacht er meer van!!!
@nickelb:
Regels, regels.
Die blokken zijn daar gewoon reglementair op afgeregeld. Als je slechts 100kg brandstof per uur mag verstoken krijg je er nu eenmaal weinig meer uit.
Ter vergelijk, een Veyron slobbert zijn tank op vol vermogen in 1 kwartier leeg .
@nickelb: Mag ik vragen welke straat auto een 1.6 met 400pk heeft? Kan er zelf zo snel niet op komen namelijk.
@civicfk3: ik dacht een tuningsbedrijf die een opel 1.6 naar een 400pk tunede. En daar ook nog garantie op gaf
Niks aan met die kers / ers. Je bent of gewoon beter of sneller. Niks geen eerlijks aan als je achtervolger in eens extra vermogen krijgt.
Ik ben helemaal voor die brandstof limiet. Mag wat mij betreft zelfs elk jaar ietsje scherper. Maar laat de rest van de regels(motorisch) dan schiete. Dan krijg je pas leuke ontwikkelingen, dan krijg je echt te zien wie er het efficiëntst omspringt met een litertje peut, en kan winnen. Op volle belasting tijdens een race, en niet theoretisch in de aankoop folder.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Doet me steeds meer aan playstation denken.
Ik wil 3,5 twaaf cilinder motoren, sideskirts ,en 4 keer tanken tijdens de race.Iets breder mogen ze oo wel weer worden.
+l…….+k …..ergens..
@rob68: en +s… maarje hebt wel gelijk
@donotfeed: en + spatie voor mezelf.
Een aparte klasse maken zonder regels zou pas interessant zijn!
ik ben benieuwd wat we dan zouden zien!
@stanny: Iets als de X2014/F denk ik: http://www.autoblog.nl/nieuws/red-bull-x2014-voor-gran-turismo-6-onthuld-63438

En wat meer dode coureurs natuurlijk, wat waarschijnlijk de reden is om dit niet te doen.
Waarom hebben die knakkers veiligheidsbrillen op voor de camera?
@Tommy2: Tegenwoordig is dat verplicht in veel bedrijven, en het kan best ook een beetje voor de show zijn. Zelf werk ik in de vliegtuigonderhoud, en het hele “veiligheidsverhaaltje” wordt voornamelijk vanuit Amerika overgenomen…
Hehe, F1 nog verder stuk. Nog een paar extra zielloze Tilke circuits erbij, nog wat extra rondjes in maffiastaten, en op het einde wint Vettel en roept iedereen boe…

Meh, boeit niet echt, turbo’s zijn wel cool, maar fuelflow restrictions rn max 100 kg brandstof per race ??? Ik geef Webber 100% gelijk, F1 = racen tot de wielen eraf vallen. Niet dus, voorzichtig, let op het verbruik en let op het milieu…

Wat een klucht… Ik zit te wachten op een trajectcontrole in de F1 en de volgende stap rekeningrijden…
Ik vind het lastig, aan de ene kent ben ik voor meer efficiency en dat ze F1 daarin stimuleren. Maar aan de andere kant denk ik: F1 is de top van de sport, en dat word steeds meer een sport van wie de meest efficiente maakt…

DRS en KERS vind ik ook maar niks en oneerlijk.
Heel leuk allemaal, maar Vettel zal wel weer heersen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).