Dit is Renaults 1.6 V6 Fomule 1-motor voor 2014 + sound

Auteur: , 80 Reacties

Een 1.6'je met 600 pk, not bad...

Vanaf volgend jaar stapt de Formule 1 over van de huidige atmosferische 2.4 V8-blokken, naar turbogeblazen 1,6 liter V6-motoren (met toegevoegde geluidseffecten?). Helaas kunnen deze niet maximaal opgepept worden, want het brandstofrantsoen gaat per race van 170 naar 100 kg. Aan de ingenieurs de taak een goede balans te vinden.

Renault, hofleverancier in de Formule 1, presenteert vandaag zijn motorblok voor 2014. Deze Energy F1-2014 heeft als gezegd 441 kW/600 pk aan boord. De 110 kW die de nieuwe motor minder aan boord heeft, wordt zo goed als volledig gecompenseerd door het Energy Recovery System (ERS, zonder de ‘K’ van Kinetic dus!) Dit levert maximaal 120 kW (163 pk) elektrisch vermogen – wat wordt gehaald uit rem- en uitlaatgasenergie.

Ter vergelijking: met KERS krijgt de coureur dit seizoen 6,7 seconden per ronde zo’n 60 kW extra. ERS levert het dubbele vermogen, dat bovendien maar liefst 33 seconden per ronde beschikbaar is.

Renault-bobo's bij nieuwe motor

De onthulling vond plaats op de Paris Air Show, een wat onorthodoxe plaats wellicht, maar vooruit. Naarmate het nieuwe seizoen dichterbij komt zulen we ongetwijfeld meer informatie over de nieuwe V6 en zijn nog te onhullen concurrenten vergaren.

Oh, en zo klinkt de nieuwe V6, die is gelimiteerd tot een toeretal van 15.000 tpm. Een sleutelvideo waarin de V6 in elkaar wordt gezet, vind je HIER.



80 reacties

foRRRRmule 1
@midasracer:
Nee, dat is de oude naam, toen er nog geluid uit kwam…
Schitterend, Downsizing!
Mischien kunnen ze BMW M gmbh als leverancier benoemen voor de boxen in de tribunes om het motorgeluid te ‘enhancen’.
@Pulizano: Of VAG (VW,Porsche), Lexus, Ford, etcetera.
@Pulizano: Jij bent zeker de leukste thuis.
(met toegevoegde geluidseffecten?) zoiets zit ook in een mini, daar noemen ze het noisemaker om je het idee te geven dat je je met een krachtig motorblok verplaatst.
@toroloco: of zekering 22 eruit trekken
Die nieuwe V6 klinkt als een bromvlieg!
@toroloco: Ja een bromvlieg die een beetje methanol heeft gesnoept :-)
600pk.. De vermogens aantallen hebben de afgelopen 8 jaar niets anders gedaan dan omlaag gaan.. De huidige gp2 wagens hebben dit soort vermogensaantallen!!
@lambo4all:
Yep, dat vermogen haalde Renault in 1978 ook uit een 1.5 V6. Die had echter 200kg brandstof nodig om een race uit te rijden. Dat noemen ze dus vooruitgang.
Deze klinkt wel beter dan de 1.5 destijds maar top wordt het voorlopig dus niet meer.
@jrk68: Het is knap dat ze het met de helft weten te doen, maar carte blanche zou wel tof zijn! Ruimte voor een nieuwe klaar dus
@jrk68: *klasse
Een 6 cilinder klinkt altijd wel goed vind ik. Dat maakt de kleine inhoud niet minder.
Denk zomaar dat er veel zou kunnen veranderen vanaf volgend jaar
@ gearhead; nog niet geluisterd….
Maar hoe gaat het dan bij Ferrari? Die hebben niet eens 1,6 blokjes.Gaan die over op Fiatmotoren?
@Alfarobert: Ja, er halen het blok uit een punto.
@sjaakk: haha met stop/start systeem… Over 6 jaar rijden ze rondjes met de 2-pittertjes :-)
@keesje1987: Inderdaad, dan is die tijdens de pitstop ook weer milieu vriendelijk.
@sjaakk: Ze krijgen het nog voor elkaar van de pitstraat een zero emissionzone te maken.

OT: het klinkt als een flink opgevoerde scooter. Scooters met 20+ pk klinken ongeveer hetzelfde.
@berlinetta: Dat is wel lekker zeg, eerst 300 km/h rijden met je turbo en daarna je motor uitzetten in de pitstraat… Elke race een nieuwe turbo zeker…
@sjaakk:
Over 2 jaar zitten we nog steeds met die koptelefoongehoorbeschermerdingens op ons hoofd. Alleen dan met motorgeluid opwekkende functie in plaats van blokkerende
@Alfarobert: Yep, die krijgen de 1.6 Tjet Scuderia Ferrari in hun bolides. Met multi-air, dat wel.

Per 2016 opperen ze voor een 900 cc TwinAir, maar dat iis er nog niet door.
Wat een stofzuiger!
@str8six: Jup vanaf 2014 word Dyson hoofdsponsor bij de F1
Formule 1 autos worden sneller en sneller, de circuits zijn daar niet op gebouwd, het is dus een goede zaak dat er snelheidsverminderende maatregelen worden getroffen.
Het brandstof verbuik zal dus met 70% !!!!!!! moeten dalen..
Dat is een goede zaak, want ongetwijfeld zullen ze wel weer iets vinden zodat ze weer even snel worden, dat is het mooie van de formule 1…….. vind ik…
@gast: err…. ik kom eerder op 41% daling? Of bedoel je dat men dit jaar 70% meer mag gebruiken dan volgend jaar? argh relativiteitstheorie – niet helemaal mijn ding…
@gast: zo snel als de 1200pk turbo monsters uit de jaren 80 zijn ze nietmeer hoor. En alle baanrecords staan nog uit de seizoenen 2004/2005. Topsnelheids record in monza in 2006. volgens mij door raikonnen (365 ofzo). Daar komen ze bij lange na niet aan! De auto’s worden veiliger net als de circuits. Geef die wagens gewoon 1000pk turbomotoren met lag en dan wordt het pas echt leuk!
@lambo4all: ook proberen ze op de circuits de snelheid er uit te halen…. hoe je het dan ook wil zien, F1 wordt sneller en sneller..
Misschien hebben ze het onderdeel van Bmw genomen om een V8( BMW V10) via een speaker te laten horen
Hmm.. Laat ik het zo zeggen. Klinkt niet helemaal verkeerd die v6, maar ik ga er geen extra abbonement voor afsluiten om nu wel alle races van de F1 te kunnen kijken………..

Vroeger toen ik nog klein was.. was formule 1 in ieder geval WEL beter!
@lamborgfan: voor het Schumacher tijdperk in ieder geval wel ja
Ik volg t F1 al sinds begin jaren 90. Maar niet meer sinds t niet meer op rtl7 te zien is.. En nu ik die V6 gehoord heb, ben ik daar niet meer rouwig om…
Formule 1? Wat is dat?
Ik heb wel een idee om de sport terug interessanter te maken.
Elk team heeft een maximum budget van laat ons zeggen 85 milj euro.
-Doe terug zoals vroeger, keuze tussen 1,6 turbo of een 2.4 atmo.
-Testen terug toegelaten (als je dit wil, je moet dit wel zelf betalen)
-Minder restricties qua gebruik windtunnel maar ook minder restricties qua specificaties
-geen max toerenal meer, motoren moeten wel 4 races meegaan, idem versnellingsbak

Hetgene wat ik hiermee zou willen bereik is, geef je uw geld aan een dikke, sterke motor (die dus ook duurder is), dan heb je minder geld voor aero, of kies je voor goede aero en een iets goedkopere motor? op die manier gaat er een leuke mix ontstaan qua teams (aero specialisten – motorenspecialisten – …)
Ach jullie snappen wel ong wat ik bedoel zeker ?
@RazorHead:

Oh, en geen KERS, ERS of DRS toegestaan.
Toch maar hopeloze gimmicks.
@carmasterr:
DRS niet, dat gaat ook niet nodig zijn aangezien de verschillen in auto’s groter gaat worden dan. KERS mag, als je daar je geld persé aan wilt hangen.. ;)
En over het andere gedeelte van het stukkie. 33 sec per ronde ongeveer 25% pk meer hebben. Dat maakt t best interessant voor t inhalen! ’t Zal wel denken worden voor de coureurs; kijken wie er naar voren komt als slimme coureur.
Leuke job trouwens voor de analisten: die zijn nu al een malle bezig met alle data van de voorgaande jaren om te bekijken waar, in theorie je op het circuit die 25% extra power t beste kan gebruiken. Dat is niet een gering modelletje kan ik je vertellen!
@gregorius: Vergeet niet dat de andere coureur ook even lang een boost kan gebruiken. Wat je nu ziet is dat sommige mensen hun korte KERS boost al ergens anders gebruikt hebben, waardoor een andere coureur met nog wel KERS hem makkelijk kan inhalen. Straks heb je dat dus minder snel, omdat je de ERS boost veel langer kan gebruiken. Zogenaamde “fout-marge” voor je KERS boost gebruik is veel groter geworden.

Vergeet overigens niet dat de resterende 75% van de tijd zonder boost, deze slagroomkloppers van een motoren 150 pk minder leveren. Als ze nou die 170kg brandstof hadden gehouden :)
@turboturbo: Juist daarom is het nu interessant. Als je sneller bent dan je voorganger (banden bijv) kan je m misschien aardig bijhouden aan het begin van de ronde als je voorganger die ERS al gebruikt. Dan kan m aan het eind makkelijker inhalen bijvoorbeeld.
Vanuit de verdigende zin is het ook interessant. Gebruik je je ERS op de moment dat een aanval probeert te pareren of doe je het op de punten waardoor de rondetijden optimaal zijn. Duels worden iig interessanter!
een puch blokje met een turbo wat een waardeloos geluid maakt dat blok
naar een f1 race gaan is ook geen lol meer aan
10 pitters terug met 1000pk DRS,KERS en Pirelli de container in
Klinkt niet bijzonder slecht hoor, die V6.
Maar ik had toch meer op zoiets als dit gehoopt:

http://www.youtube.com/watch?v=rcsY2JKeoSE
(Na het geklets)
@carmasterr: heel tof filmpje!
@carmasterr: The good old days rock!
Ik wist niet dat Dyson ook Formule1 motoren maakten
Door het veel hogere koppel over een breder toerengebied zullen deze motoren veel betere rondetijden gaan neerzetten. Had vroeger tegelijkertijd een 155 2.0 16v met 155 pk en een 75 1.8 8v turbo met ook 155 pk en even zwaar. Wat een verschil in krachtsopbouw was dat.
Wel jammer van het geluid, maar oude tijden herleven. Eind jaren ’70/begin ’80 reed de F1 al met 1.4 en later zelfs 1.2 ltr turbo’s. Benzineverbruik gaat parten spelen en zorgt voor extra spanning. Ps: op het Duitse RTL zijn de wedstrijden prima te volgen.
@willemseles:
Nope, al die tijd was het 1.5 turbo.
In tegenstelling tot nu was het aantal cilinders en turbo’s vrij.
Zo heeft Alfa nog een 1.5 V8 turbo gehad en is Renault begonnen met 1 turbo en later overgestapt naar 2.
Aan het einde van dat tijdperk werd de turbodruk begrenst en tevens een verbruiks limiet ingesteld.
@jrk68:

waarschijnlijk maakte m’n geheugen het weer mooier dan het was.
Dacht dat ze vanwege de enorme hoeveelheden pk’s de cilinderinhoud nog verder wilden beperken. Maar zie het nergens terug.
@willemseles:

Dat waren 1.5 turbo’s.
Ze hebben nooit met 1.2’tjes gereden.
@carmasterr:

Waarschijnlijk vergis ik me dan.
Van die 1.5 ltr wist ik, maar in m’n geheugen kwam ook 1400 en zelfs (plannen) voor 1200cc naar boven. Omdat het allemaal veels te snel ging.

In die tijd was ik fan van De Cesaris (de brokkenpiloot) en Patrese in Alfa F1’s die altijd ergens op de 16 plaats eindigden. Had eind jaren ’80 ook een 5 gt turbo 1.4, misschien dan daarmee in de war.
Eén ding is zeker, het brandstofverbruik van die 1.5 turbo’s zou best een veelvoud van de nwe 1.6 T’s zijn.
Wat een prachtig blok om te zien!! Een heerlijkheidje..
Mooi stukkie techniek. Maar vroeger, toen echte mannen nog met paard en wagen door de arena raceten, was het toch beter…
Ik vind laatste jaren sowieso F1 weinig meer aan. Die verslaggevers zijn al helemaal niet om aan te horen!! Auto’s worden met het jaar lelijker. Kers is nog wel slechtste idee ooit! Eerder bleef ik er voor thuis die tijd is geweest.
Goed bezig.. Beetje met de tijd mee gaan hoor vind ik..
Met dit geluid ben ik opgegroeid…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NYujLCgyP2Q
@norge:
Anthony Noge, geen betere plek denkbaar om van het oude F1 geluid te genieten.
Heerlijk met beide oren recht op vol accelererende F1’s.De oren suizen aan het einde van de dag maar dat mag de pret niet drukken.
In die tijd werd ik als kereltje door mijn ouders meegesleept langs de Europese circuits.
Er zijn al veel verschillende soorte motoren geweest bij de f1. Zelf vond ik de V12’s supper agressief klinken ..

http://www.youtube.com/watch?v=Lz8VcyHY_Yc
Voor de liefhebbers een mooi tof filmpje van Renault F1 ontwikkel HQ…
https://www.youtube.com/watch?v=bxXXqbNM3_I&feature=youtube_gdata_player
Klinkt een stuk beter dan ik had verwacht. Ook de turbocharger met een aansluiting apart voor elke cilinderbank is mooie techniek!
Interesting…

FSI pompen op de koppen?
Die turbo zit wel erg mooi in lijn met de krukas. En waar zijn de wastegates?
Zien we hier een turbo–compound layout waarbij de turbo met een soort geregelde koppeling overbodig vermogen afgeeft aan de krukas (en misschien andersom bij lage toerentallen)?
Je moet natuurlijk wat met die nieuwe brandstofregels en Mercedes liet ook al zo’n soort van layout zien.
@turbotoll:

Een krukas draait maximaal 15000 rpm een turbo ver boven de 150000rpm.
Een directe koppeling daartussen zie ik dus niet gebeuren.

Als ik het goed begrijp is die wel gekoppeld aan een electromotor, dat ga ik als ik tijd heb wel eens bestuderen.
pff nu pas zie onderstaand:


Formule 1 – Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Formule_1‎
De auto’s hadden de motor voorin en beschikten over een 1,5 litermotor met compressor of … In 1986 liet een BMW-motor met een turbo een druk zien van 5,5 bar. Dit impliceert een geschat vermogen van meer dan 1300 pk. …. te maken met de rel van Renault omtrent Nelson Piquet Junior in de race van Singapore 2008.

we praten over 1986 he
2 vragen voor de kenners hier op AB;

Hoe zit het met het koppel van het nieuwe turboblok t.o.v. het oude V8-blok? Ik neem dat er wat meer koppel voor handen is aangezien de nieuwe blokken drukgevuld zijn.

En wat gaan de nieuwe F1 wagens wegen t.o.v. de F1 waggies van nu?
@baap:
Ongetwijfeld zullen ze meer koppel hebben, nooit het sterkste punt van de V8 geweest.
Zowel de toevoeging van turbo’s als de krachtiger elektromotor zullen daar voor zorgen.

Volgens het reglement (moest ik ook even opzoeken) gaat het gewicht van 660kg naar 640 kg.

@autoblog
Het verbruik wordt geen 100kg per race maar 100kg per uur. Volgens het FIA F1 reglement 2014. “Le débit de carburant maximal sera restreint à 100 kg par heure.”
@jrk68:

Enkel de benzine motor bekijkende en de electro negerende.

15000rpm vs 18000rpm en 441kw vs 551kw.
1570,7rad/s vs 1885 rad/s => 280,8 Nm (bij max vermogen) en 292,3Nm bij max vermogen.

Dus heel vergelijkbaar (het is trouwens een stuk meer dan ik intuitief gedacht had van een F1).
@jrk68: Mijn dank is groot voor uw uitleg! (:
@baap:

Het koppel zal lager in de toeren al wel iets hoger zijn. Niet dat dat uitmaakt een F1 rijd niet aan 1500rpm.
Deze motoren gaan tot 15000rpm en de vroegere tot 18000rpm. Er is een verschil van ruwweg 150pk tussen vroeger en nu.
Mijn vermoeden is dan ook dat het koppel ook vrij vergelijkbaar gaat zijn met vroeger, aangezien het verschil in pk’s wel ruwweg verklaard kan worden in het verschil van maximale toeren.

Aangezien dat de F1’s zo’n 40% zuiniger moeten zijn zal de koppelcurve op relatief toeren lage wel hoger liggen dan vroeger.

En als je bij F1 over koppel denkt mag je niet denken aan getallen die je bij brabus leest. Die hebben dan wel 700pk met 1400Nm bij een F1 is het eerder 140Nm als het niet de helft is (ja minder dan bij het gemiddelde dieseltje).
@Hupke: Dank u voor uw uitleg..(;
Nee liever niet!
In een clio wil ik hem wel maar nooit in de F1
Het schijnt dat het filmpje met de nieuwe F1-sound ‘fake’ is.. En dit heb ik uit redelijk betrouwbare bron!! Vind het geluid ook niet echt fantastisch als ik heel eerlijk ben!
De BAR Honda V10 motoren zullen mij altijd bijblijven… Oorgasme!

http://youtu.be/YBxw4whvBiA
@awesome: wow dik!
Jammer dat ze de motor niet geheel vrij laten en alleen een brandstoflimiet per weekend hanteren.
Wie weet gaan ze over een paar jaar terug over op V10, net zoals de jaren ’80-’90, ging ook van V6 over op V10 (Ferrari eerst op V12, later op V10), en dan over een jaar of 10-15 komen we weer bij de V8’s.
Knap werk van Renault, lepel in iets versimpelde vorm maar fijn in de nieuwe Clio RS!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).