• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belg Dirk van Braeckel is nieuwe designer van Bugatti

Auteur: robbie, gepost 17 mei 2011 om 19:49 – 36 Reacties

Dirk van Braeckel


Het is bekend geworden dat de Belgische Bentley designer Dirk van Braeckel de nieuwe design director wordt bij Bugatti. Dat is natuurlijk leuk nieuws voor onze zuiderburen, maar is ook gelijk een bevestiging dat er in de toekomst definitief nieuwe modellen van Bugatti op de markt komen. Want waarom zou je anders een nieuwe designer aantrekken…

Sinds 2000 werkt Dirk bij Bentley en daar was hij verantwoordelijk voor onder andere het design van de Continental GT reeks en de gloednieuwe Mulsanne. Daarvoor was hij bij Škoda verantwoordelijk voor de eerste Octavia en Fabia. De huidige Veyron is ontworpen door Jozef Kaban (die nu bij Škoda zit) en er is dus een grote kans dat een nieuwe designer ook zal zorgen voor een nieuwe look bij Bugatti.

Dan blijft nog wel de vraag bestaan wat Dirk allemaal voor Bugatti moet gaan ontwerpen. Wordt dat alleen een opvolger voor de Veyron? Of ook nog een productieversie van de 16C Galibier en misschien nog een kleiner model? We zullen er de komende tijd ongetwijfeld achter komen. Of Dirk ook nog bij Bentley blijft werken weten we (nog) niet, maar die kans lijkt mij wel aanwezig. Zijn baas (Wolfgang Dürheimer) is namelijk de baas bij zowel Bentley als Bugatti. (bron: Belgian Car Designers)

Met dank aan Pieter voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Bugatti Sur Mesure
    Je kunt officieel geen nieuwe Bugatti meer kopen

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

16c, belgie, Bugatti, galibier, veyron

Vorig bericht: « De grootste en meest exclusieve supercar verzameling
Volgend bericht: Muller: Productie start (hopelijk) over enkele weken »

Lees Interacties

Reacties

  1. koekepan zegt

    17 mei 2011 om 19:54

    Ben eens benieuwd wat hiervan gaat komen ^^

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 mei 2011 om 19:58

      @koekepan: Zoals het er naar uitziet, Bentley’s omgebouwd tot Bugatti’s…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        17 mei 2011 om 20:07

        @Esprit_de_Flandre: de Galibier was immers al gebaseerd op de Mulsanne ;)
        http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/20/bugatti-16c-galibier-verbouwde-mulsanne

        Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        17 mei 2011 om 21:57

        @Esprit_de_Flandre: Als het zo werkt koop ik in het vervolg een Skoda!

        Login om te reageren
        • The_Godfather zegt

          17 mei 2011 om 23:01

          @C220AMG: HAHA alsof je aanvankelijk van plan was om een Bugatti te kopen :p

          OT: Voor mijn part kan een platform gerust voor meerdere modellen gebruikt worden, maar dan moeten ze ook het prijsverschil kunnen verantwoorden.

          Login om te reageren
        • floryn zegt

          18 mei 2011 om 00:39

          @C220AMG: Haha ja de trickle down gaat langzaam, maar als je goed oplet zul je zien dat de ventieldopjes op een Skoda hetzelfde zijn als die van de Bugatti!

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            18 mei 2011 om 20:46

            @floryn: De vraag is dan: Wordt een Skoda duurder omdat hij een Bugatti-ventieldopje heeft, of wordt een Bugatti goedkoper omdat er een Skoda-ventieldopje op zit…

            Login om te reageren
  2. Esprit_de_Flandre zegt

    17 mei 2011 om 19:56

    “De huidige Veyron is ontworpen door Jozef Kaba? (die nu bij Škoda zit)”

    Dus binnenkort Skoda’s met Bugatti-looks? Hmmm…

    Leuk voor Dirk. Proficiat jongen…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 mei 2011 om 19:58

      @Esprit_de_Flandre: Dirk is afkomstig van Skoda (oorspronkelijk) en zijn voorganger bij Bugatti zit daar nu. Wie heeft nou promotie gemaakt ;)

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        17 mei 2011 om 21:15

        @robbie: Jozef, want die kan z’n product op dagelijkse basis rijden, en Dirk kan dat niet. Tenzij ze een zeer goedkoop bugatti’tje gaan maken…

        Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        17 mei 2011 om 21:45

        @robbie: Jullie berichten zijn tegenstrijdig Robbie. Hier wordt gezegd dat de Veyron is ontworpen door Jozef Kaban. Als je klikt op de link “een nieuwe look voor Bugatti” kom je in een artikel waarin staat dat de Veyron is ontworpen door Hartmut Warkuss. Dus wie is het nu? ;)

        OT: Ik ben wel een fan van Dirk van Braeckel. De Continental en Mulsanne zijn in mijn ogen prachtige ontwerpen. Laten we hopen dat hij het goede gevoel bij Bugatti verder laat opbloeien.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          17 mei 2011 om 21:48

          @Freewarefreak: Kaban stond onder leiding van Warkuss, maar was Warkuss volgens mij de “hoofdontwerper” van de Veyron. Durf het echter niet met 100% zekerheid te zeggen ;) Ook omdat er vaak meerdere personen bij betrokken zijn en het ontwerpen van de Veyron heeeel lang in beslag heeft genomen.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          18 mei 2011 om 20:48

          @Freewarefreak: Simpel. 37 man ontwerpt een auto, hun chef gaat met de eer lopen…

          Login om te reageren
  3. ErwinLagcher zegt

    17 mei 2011 om 20:04

    Als hij dan echt mooie auto’s kan ontwerpen zoals de EB110 wordt het nog wat.
    Ik blijf de Veyron te braaf ogen.

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    17 mei 2011 om 20:05

    Een logische stap! Bugatti’s anno nu lijken immers op extreme Bentleys.

    Login om te reageren
  5. roy1263 zegt

    17 mei 2011 om 20:29

    mooie sokken.

    Login om te reageren
  6. E550 zegt

    17 mei 2011 om 20:32

    Wat een kleding. Auto ontwerpers toch.

    Login om te reageren
    • Guan zegt

      17 mei 2011 om 20:59

      @e550: Mooie witte knoopjes. Maar heb je de NYPD gezien: http://www.cbc.ca/gfx/images/news/photos/2011/05/16/li-dsk-arrest-114205234-620.jpg

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        17 mei 2011 om 23:06

        @Guan: Haha, niet te geloven! Zijn zij in de 90′ blijven hangen!?

        Login om te reageren
    • pexiges zegt

      17 mei 2011 om 21:22

      @e550: De Breitling maakt dan weer veel goed

      Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      17 mei 2011 om 21:30

      @e550: Foto van pakweg tien jaar geleden denk ik. Verklaart een boel. ;)

      Login om te reageren
      • berkay zegt

        18 mei 2011 om 16:23

        @Alpinaa: Volg je ’t nieuws..? :)

        Login om te reageren
  7. Alpinaa zegt

    17 mei 2011 om 21:29

    Ik hoop dat hij er wat van kan maken, de Galibier is mij toch iets té. Ik ben benieuwd waarmee hij gaat komt.

    Mooi boek trouwens, dat belgian car designers. Ik denk dat ik het me ga kopen.

    Login om te reageren
  8. agera zegt

    17 mei 2011 om 21:31

    Ik zat net te denken aan de nieuwe Veyron. De huidige is razendsnel en het is de snelste productieauto. Als ze ook nog eens er mooi uitzagen dat was die gewoon compleet!

    Login om te reageren
  9. lourensdegroot zegt

    17 mei 2011 om 23:34

    Ben zeeer benieuwd .. Hoop dat hij niet zo’n space shuttle gaat maken zoals zijn Italiaanse voorganger :-S !

    Login om te reageren
  10. Jokkebrok zegt

    18 mei 2011 om 00:26

    Als bugatti maar niet z’n naam gaat vergooien met een klein betaalbaar model… :|

    Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      18 mei 2011 om 01:35

      @Jokkebrok:
      De naam Bugatti is reeds te grabbel gegooid met het uitbrengen van de Veyron. Dat ding is echt lelijk, de originele Bugatti’s zijn vele malen mooier dan de Veyron.

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        18 mei 2011 om 11:35

        @Kyanite: Echt niet mee eens. Bugatti is een merk wat in zijn hoogtijdagen onder leiding van Ettore bekend stond om zijn klasse, hightech engineering, prestaties, etc. Wat deze “heritage” betreft heeft VAG een excellente job gedaan. Over klasse, hightech engineering en prestaties gesproken. Op dat gebied is de Veyron de eindbaas der eindbazen. En ja er zijn andere auto’s die ook 1000 PK hebben, maar GEEN ENKELE andere auto op aarde gebruikt dit op zo’n waanzinnige bruikbare “alltags fahige” manier als de Veyron. Alleen dat is al Bugatti waardig. Iedereen die het merk Bugatti als een opgepompte VW ziet heeft het niet begrepen.

        En wat de looks betreft.. da’s gewoon smaak. Ik vind hem wel megavet. Vergeet niet dat VAG hier fucntie boven vorm heeft laten gaan. De veyron ziet er zo uit omdat alles er in moest passen en foutloos moest werken. Hulde dus! Bovendien, had Bugatti nog bestaan van vroeger uit, dus stel dat het bedrijf ook 100 jaar gefloreerd had, zouden ze dan zoveel mooier zijn geweest? Dan was het ook gewoon een wereldspeler geweest en had daar ook gewoon een Dirk van Braekel gewerkt of een Luc Donckerwolke of wie dan ook. En ook dan moet het zich houden aan inrichtings-, emissie- en veiligheidseisen, etc. Ook dit dicteert de vorm. Nee hoor, nogmaals VAG, hulde. Good job!

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        18 mei 2011 om 20:54

        @Kyanite: Schoonheid is relatief. Het is een Bugatti in de zin dat het extreem is. En vroeger waren ze mooier? Tja, probeer maar eens een auto te ontwerpen vertrekkende vanuit een voorganger die nog een gigantisch loodrecht radiatorrooster heeft. Kan je nooit evenaren…

        Login om te reageren
  11. tvrspeedsix zegt

    18 mei 2011 om 01:35

    wat een grijzesokkenfiguur!

    Login om te reageren
  12. albatross zegt

    18 mei 2011 om 02:06

    Ik heb reproductie van origineel ontwerp, getekend Josef Kaban. Hij toverde de auto uitwendig tevoorschijn. Men is er nog nauwelijks willen van afwijken. Men (Piëch) wilde er 1001 pk in, de zelfde topsnelheid als een Porsche ooit had gehaald in Le Mans (407,5) en je moest er mee naar de opera kunnen. Die partituur voor dat instrument heeft de ingenieurs heel lang gekost. Pas na doortocht van Bschr (die zelf een Mac F1 had) en de inspanningen van Dr. W. Schreiber is het hun gelukt. Maar het bleef altijd basicly het ontwerp van Kaban waarvan de proto in Parijs stond in 2000 (mondiale de l’automobile). De variabele aerodynamica (zie ook speedkey) was het ei van Columbus dat de auto finaal de stabiliteit gaf op zeer hoge snelheid. Waar men niet bij stilstaat zijn de extreme risico’s waaraan men zich heeft gewaagd door zo snel te gaan op die straatbanden die het na een kwartier zouden begeven en volgens Bonnevillenormen (gemakshalve gebruik ik die term) niet eens zouden toegestaan worden voor dergelijk record neer te zetten. Dat men in Kabans ontwerp dat gerealiseerd heeft is een echt titanenstukje en verheft het design op zich naar een hoger level van appreciatie, er zijn toch enkele special editions die echt heel heel mooi zijn.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      18 mei 2011 om 11:50

      @albatross: Amen. U snapt het.

      Login om te reageren
  13. OverSoft zegt

    18 mei 2011 om 10:31

    Eindelijk, de Veyron is gewoon echt geen mooie auto (vooral die Audi koplampen verpesten de looks). Misschien dat er nu wel iets leuks uitkomt.

    Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    18 mei 2011 om 11:00

    Mis de schetsen van onze autoblogger @AutomotiveDesigner ten aanzien van de Bugatti !

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      18 mei 2011 om 11:31

      @Megakix: Niet getreurd Megakix, hij komt Zaterdag online op Autojunk. Hint: de coachbuild is geïnspireerd op de klassieke Bugatti’s. En niet op Škoda Superb. ;)

      Login om te reageren
  15. heidekonijn zegt

    18 mei 2011 om 16:11

    Full circle?

    http://www.autoblog.com/2007/01/02/separated-at-birth-bugatti-veyron-and-bentley-hunaudieres-conce/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North