Zo. De GroenLinks-fractie in de Provinciale Staten van Zeeland laat zich even van zijn zúúnigste kant zien.
Toen vorige week de onderbuikhel losbarstte nadat België het wegenvignet opnieuw van stal haalde en besloot het per 2016 in te willen voeren, waar onze correspondent ter plaatse de nodige vraagtekens bij plaatste, kwamen inwoners van Zeeuws-Vlaanderen in een lastig parket terecht. Om het meest zuidelijke stukje van Zeeland te verlaten zouden ze via de Westerscheldetunnel moeten reizen (kost geld), of via Antwerpen (kost straks geld).
Om de Zeeuwen tegemoet te komen wil de Statenfractie van GroenLinks dat de verhoudingen met België verder op scherp komen te staan Belgen gaan lappen voor het betreden van Zeeuws-Vlaanderen. Onder het motto’ Wij een wegenvignet, zij een wegenvignet’ stelt de de milieupartij voor dat er een speciaal tolvignet voor onze zuiderburen komt. De inkomsten zouden dan gebruikt moeten worden om de financieel kaalgeplukte Zeeuwen te compenseren. Ja, laten we ieder stukje provincie zijn eigen tolregels laten opstellen voor buitenlandse bezoekers. Het is maar goed dat dit idee op de tekentafel zal sneuvelen.
Halen we onze mosselen gewoon elders…
@StijnB: Als ik zo ’s morgens op de a27 richting het noorden kijk denk ik dat jullie hier meer doen dan mosselen halen. Dus misschien moeten we het ook voor Noord-Brabant en Limburg invoeren.
@911GT2:
Ik kijk altijd richting het zuiden, is warmer…
@911GT2: Hoeveel van die pendelende Belgen zouden niet stiekem Nederbelgen zijn?
@StijnB: Die mosselen komen niet uit zeeuws vlaanderen maar van de bevelanden, een eilandje hoger. De meeste nabij Yerseke.
Ontopic: Tja echt een groenlinks opmerking….zucht..
Maar goed dat dit er toch niet van zal komen…
Toch een fijn idee te weten dat dit soort belangrijke projecten ook nog eens gefinancierd worden met onze belastingcenten.
Kom op zeg… “Beter een goede buur dan een verre vrind”
Dit is toch hetzelfde als elkaar met watjes bekogelen?
@MARS:
Dit zijn watjes die elkaar bekogelen :)
Tja, van een politieker moet je ook geen volwassen of doordachte reactie verwachten he
Gewoon tol heffen voor schepen die naar Antwerpen varen. Probleem opgelost.
@broekpizza: en wij gaan alle sleurhutten van de weg halen en aan top gear schenken!
@Panther: Hoeveel Belgen heb je nodig om een gloeilamp in een caravan te vervangen? Vijf: de één houdt de lamp vast en de anderen draaien de caravan.
@broekpizza:
Ik hoop dat je begrijpt dat degene die de lamp vasthoud dus ook meedraait….
@jack_abarth: Tuurlijk snapt ehm… ‘broekpizza’ dat. Het zijn immers belgen…
Hebben jullie nou zitten googlen op ‘tol’?
Het is een leuk plaatje – van twee Joodse draaitollen die gebruikt wordt bij het vieren van het Chanoeka-feest.
http://www.collectiegelderland.nl/musea/liemersmuseum/voorwerp-8830/embed
@mout:
nee .. googlen op “jodenstreek” ..
@lincoln: Hahaha, ook mijn eerste associatie!
Zeeuws Vlaanderen gewoon schenken aan België. “Tolprobleem” en Herwige-polder probleem beide opgelost. Volgende aub !
@zanveld: Super! En jullie krijgen onze Walen dan. ;)
@pjp911: Neeeeeeeeee dank u !!! Die walen raken jullie nog niet gratis kwijt, die zien u als hoofdsponsor.
Dan kom ik als Brabander ook graag bij Vlaanderen !
Ik zie het probleem niet. Dit zou toch een logisch oplossing zijn?
@lemans96: ben dan eigenlijk meer voor een algeheel wegenvignet in Nederland. Alles wat nu als ‘grensarbeider’ of op buitenlands kenteken hier rijdt en niet bijdraagt in de kosten zou zo mooi opgevangen kunnen worden.
En de schepen moeten ook tol betalen om over de Schelde te mogen varen, het geld om deze uit te baggeren en het door de maag gestampte ontpolderen moet toch ergens vandaan komen?
Ik zal jullie een tip geven ‘graaf een tunnel onder de grens van Zeeuws Vlaanderen en Vlaanderen en smokkel onze benzine en/of sigaretten tot bij jullie.’ Dan hoef je geen toll te betalen.
Wat een onzin. Ik ben echter wel voorstander van een vignet of extra belasting voor buitenlanders die door België rijden. Hoe je het ook draait of keert België is echt een land waar elke Europese truckchauffeur meestal door moet rijden. Ik wil de taxatie dan vooral op vrachtverkeer zien. En kom nu niet af met de zin ” Dan moeten ze maar eerst eens zien dat hun wegen onderhouden zijn en fatsoenlijk erbij liggen”…De wegen worden hier namelijk vooral door dat buitenlands vrachtverkeer naar de kloten gereden. Mensen die gewoon met een personenwagen door België kruisen hoeven voor mij geen vignet of taxatie te betalen, die zorgen er immers ook niet voor dat alles in de soep draait.
@christophe12: er rijden nog veel meer vrachtwagen niet in België, bijvoorbeeld die tussen Rotterdam en Duitsland rijden. Jullie hebben net als Nederland een grote haven, dat trekt nou eenmaal veel vrachtverkeer aan. Maar het is ook een vette bron van inkomsten.
links is altijd fout
@pinkie: En rechts is goed… *kots*
Wat een fantastisch idee. Laten ze dan meteen ook maar alle zaken in Sluis en Cadzand sluiten aangezien ze geen enkele Belgische zondagstoeristen meer zullen zien…
Maak de Westerscheldetunnel gewoon gratis voor alle buurtlingen en dan is iedereen tevreden. Het is toch niet Belgiës probleem dat Nederland tol eist voor eigen wegen?
Politiek en eenvoudige oplossingen dat past kennelijk niet in 1 zin!
@roadrebel123d: bij mijn weten is de tunnel geprivatiseerd. Of vrijstelling dan zo makkelijk gaat is dan ook de vraag?
@chipmunk: Je hebt gelijk, het is een “N.V.”. Maar ja: “De N.V. Westerscheldetunnel is opgericht door de Nederlandse Staat en de Provincie Zeeland. Sinds 1 juli 2009 zijn de aandelen volledig in handen van de Provincie.” :-D.
@roadrebel123d: oh oké. Dat wist ik dus niet. Dan valt er zeker wat te zeggen voor je idee. ;-)
Héhé, de politici in Nederland zijn dus al even dom als die in Belgie^^, je kan geen wegenvignet invoeren voor slechts 1 specifieke groep, dat hebben ze hier al duidelijk te horen gekregen van Europa, maar is dus blijkbaar nog niet doorgedrongen tot in Nederland.
Waar halen ze ook de tijd zeg, ik dacht dat ze volop bezig waren om die Westerschelde uit te graven :)
Ja lijkt me logisch. Wij liggen hier elke maand financieel krom voor ons wegennet, dan mogen die Belgen (en alle andere Europeanen, de Oostblokkers zeker) daaraan ook bijdragen. Zeker als we voor die karresporen in België mogen gaan dokken. Hoog tijd dat ze daar ook wat aan hun wegennet gaan doen. Het lijkt soms Afrika wel.
Zakje chips,biertje, heerlijk die burenruzie’s…
Ze mogen zich ook ineens bij België aanhechten, zijn ze van die tol af, het zijn ook best leuke mensen. Zeeuws-Vlaanderen is ook niet zo kneuterig als de rest van Nederland. En zijn we ineens van het gezeik over de Schelde af. Laat maar komen, die handel!
Ergst van al is, dat tegen 2016 dat Zeeuws vignet er wel eens zou kunnen zijn, terwijl de Belgische politiek dan nog minstens vier jaar moet onderhandelen over het lettertype waarmee ze het dossier gaan typen…