Volvo S60 Polestar gaat in productie!

Auteur: , 59 Reacties

Hoe zeg je 'FUCK YEAH!' op zijn Zweeds? De S60 Polestar stapt namelijk uit de conceptschaduw en wordt werkelijkheid.

Volvo S60 Polestar gaat in productie!

De teaservideo die we een week geleden lieten zien toonde een S60 waar huistuner Polestar grondig aan had gesleuteld. We mikten op een intro voor de Australische markt, en dit gaat nu gebeuren: Australië krijgt een gelimiteerd aantal versies van de S60 Polestar. Volgens volvo omdat de markt voor performance auto`s daar zo lekker sterk is.

Minder vermogen. Veel minder vermogen.

De conceptversie met 508 pk was echter wel iets teveel van het goede, het model dat op de markt komt is namelijk gereduceerd tot 350 pk (@ 5700 rpm) en 500+ Nm (@ 2800-4750 rpm). Dit werd bereikt door de 2953 cc tellende T6-motor aan de beademing van een Borg Warner-turbo te leggen en een nieuwe uitlaatsysteem + intercooler te plaatsen. Ook kwam er nieuwe motorsoftware van Polestar aan te pas.

Het turbogeblazen bazenblok – dat maximaal 6500 toeren draait – geeft zijn krachten af aan een AWD-systeem en sprint in 4,9 tellen naar de 100 km/u. De top is naar slecht Duits gebruik (wtf, Volvo) begrensd op 250 km/u. Schakelen gaat nu met een zestraps automatische transmissie (AWF21), in tegenstelling tot de handbak uit de conceptvariant.

Naast opgepompte remmen (336x29mm geventileerde remschijven aan de voorkant, achteraan meten ze 302×22 mm) en een race-onderstel met Öhlins-dempers beschikt de auto over een aeropakket met spoilers en diverse Polestar-emblemen, die ook weer in het interieur terugkomen. De speciaal voor Polestar ontwikkelde velgen meten 19″ groot.

Nu resteren de vragen: hoeveel S60 Polestars worden er gemaakt en komt de 1684 kg wegende Zweed ook naar Europa/Nederland om het suffe imago wat op te poetsen? Daar kan Volvo helaas nog niets over zeggen. Ook de prijs is nog geheim, hoewel Volvo de 508 pk-versie onlangs verkocht heeft voor €238.000. Maar dát Volvo heftige S60’jes gaat bouwen, dat staat vast, en dat is fijn.

Benieuwd hoe die Volvo rijdt? Rijtest met Wøuter staat HIER

UPDATE: Check dat typeplaatje op het stuur: 000/100. Er komen er dus honderd, Volvo?

UPDATE 2: Videomateriaal van de S60 Polestar – met driftjes door de sneeuw en gepraat in een uitlegstudio – staat op Autojunk.nl.




59 reacties

Gëîlø
Laat maar komen! Volvo kan wel een imago-boost gebruiken. De dagen van de 850R zijn al weer veel te lang geleden.
Prachtbak! Een welkome verschijning tussen al het Duitse geweld!
Je kunt hier eigenlijk niet spreken van een S60 Polestar in productie nu het door het vermogen zo’n andere auto wordt.
Heel mooi, dit verkiezen boven een s/rs4 is een no brainer….
Wel jammer als ze hem tot 100 exemplaren beperken.
350pk is niet geweldig veel, maar in 4,9s naar de honderd met dat vermogen is wel een prestatie.
@jack_abarth: Vergeleken met 508 misschien niet, maar ik wil graag even de kanttekening plaatsen dat 350pk nu niet bepaald een karige hoeveelheid vermogen is, hoor. Daar trek je 99% totaal mee los bij het stoplicht of een tussensprintje.

De helft van 350 is 175 en als je 175pk in je lease-slettebak hebt dan heb je echt wel wat pit onder de motorkap.


Met 350 rondrijden kunnen we nu niet bepaald ‘behelpen’ noemen!
@bozewolf:

Ben ik volledig met je eens, maar wanneer je kijkt naar z’n directe duitse concurrenten is het niet veel.

M3= +400
RS4= +400
C-AMG= +400
@jack_abarth:
Ik denk dat je hem beter kunt vergelijken met de s4, 335i en c350

Ik hoop ook qua prijs
@wouteraerox: En daarom is enigszins jammer dat er maar 101 gebouwd worden. Om met de S4/335/350 te concurreren een ongelimiteerde productie (vraag) en 101 versies met +500 pk ;)
@hamerhaai: proef-serie… uitprobeer model… Australië-only… marktverkenning… Prijs ligt net onder de 100k (~100k AUD).
@jack_abarth: Maar wie zegt dat het daar een directe concurrent voor is?
@berlinetta:

Geloof me, met een oplage van 100 stuks houden ze ‘m nooit onder de € 100.000,-
Verder is de T6 al helemaal geen milieumotor en dat zal er ook niet beter op zijn geworden. Dus de staat zal ook nog een flink aandeel willen zien, en zo zal hij naar mijn verwachting over de € 100.000,- gaan.
Verder is het een midsize sedan, dus leken me de 3, A4 & C de meest geschikte concurrenten.
@jack_abarth: ja op die manier wel. Gezien het vermogen is het geen directe concurrent, dat is ook wat ik bedoelde. Op de andere punten is het helaas wel een concurrent dus je heb wel gelijk.
@jack_abarth:

Maar kijk eens naar het koppel…alleen de benz komt daar over heen.
@bozewolf: Amen! Hier lees je veel over de ene supercar na de andere en daardoor vergeten we soms dat bv 200PK al heel lekker is in je dagelijkse auto.
Ik vind het wel enigszins apart dat ze hem de pre-facelift smoel geven.
@jellle: Die is ook mooier.
Ik ben geen Volvo fan, maar dit is toch wel een beest van een auto!!
Nou, paar maandjes wachten op de whizzkid tuner boys, nieuwe ECU, wat milde aanpassinkjes en daar zijn je 500+ trappelende Zweedse elandjes weer.


Wel suf @ autotranny.
@bozewolf: Ik dacht dat je 350 pk wel genoeg vond ;-)
@Thomasio: Is het ook wel, maar mensen die per sé 500 willen hoeven hem er niet voor te laten staan.
@bozewolf: Oh okee, ja zo sta ik er ook wel in. Dan maar achteraf naar eigen smaak wat meer vermogen.
En nu voorzichtig hopen op de nog geilere V60 Polestar. De 850 T5-R verdient een opvolger.
Mooie detail’s in de remklauwen, uitlaatsierstuk enz.
Geweldig! Ik kijk er echt naar uit dit beest in het echt te mogen ontmoeten!
000/100 dan komen er dus 101.
Voor een zogenaamd sportief model is ie wel lomp zwaar, 1684 kg :S
@crackdavid:
Audi S4: 1680kg ; RS4 avant 1770kg

BMW 335i xDrive 1555kg ; vorig type M3 1655kg

Mercedes C350 4matic 1570kg ; C63 AMG 1630kg

Licht is het niet maar dat is de rest ook niet.
@pier: Pak je nou expres de 4WD’s?
Lol….
@kaasboerin: Deze volvo is toch ook AWD? Dus dan is het toch logisch om te vergelijken met vergelijkbare sportieve AWD concurenten?
@MDA: Nee………
Volvo is FWD dus – moet – AWD hebben voor hogere vermogens..
Een 335i kan prima uit de voeten met RWD, die zijn nl. daarop gebouwd.. De C350 ook.
Dat er nog mensen zijn die toevallig op wintersport willen met hun .35i en dus xDrive willen….
@kaasboerin: ja heb inderdaad daarom de 4wd versies genomen. Toegegeven, bij een Benz of Merc zou ik ook kiezen voor achterwielaandrijving maar voor dit verhaaltje is het wel zo eerlijk dezelfde systemen met elkaar te vergelijken :)
@pier: Ik snap je punt, maar dan kan je ook zeggen dat ze éxact dezelfde vermogens moeten hebben, éxact dezelfde wielbasis, ga zo voort.
@kaasboerin: nee dat hoeft niet, een auto valt namelijk in een bepaalde klasse (in dit geval D-segment) en daarbinnen valt hij in een bepaalde vermogensklasse. Daarin kunnen prima (kleine) verschillen bestaan. Als we primair naar het gewicht kijken heeft een aandrijflijn daar zeker invloed op. Om een redelijk vergelijk te maken is het dus wel zo eerlijk om dan EN een 6-cilinder te nemen, EN een automaat EN 4wd zoals het discussieonderwerp heeft, namelijk de Volvo.
@kaasboerin: DEZE Volvo is 4WD :’)
@volvov70: jij snapt duidelijk zijn punt niet.
Nu kijken of ze de ambities die ze hadden met de C30 ook naar de V40 kunnen overbrengen. Zo’n klein blauw bommetje zou helemaal lekker zijn.
jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!! (sorry)
Lijkt me een erg fijne auto, en dit kleurtje staat ‘m ook best.
Nou maar hopen dat ze wat onderstelkennis die ze in de touringcar racerij hebben opgedaan, in dit chassis weten te stoppen. Wel flauw dat ze er maar honderd bouwen.
Pre-facelift neusje? Er stond nog wat oude voorraad?
@robbie: duurt een modeljaar voor de boot in Australië aankomt.
Kan helaas de foto’s niet bekijken, zit de hele tijd naar een reclame van Slopel te kijken :-(
Drit bra.
Oe.. Ik heb nu een gevoel wat ik al heel lang niet meer bij nieuwe autos krijg. Dat: WTF! Die moet ik hebben anders kom mn leven niet door gevoel, zeg maar..

350pk, sedan automaat 6 cilinders en het belangrijkste van allemaal: geen fout imago!
Ik ben een “die hard” c63 amg gek, maar die zal ik zeer waarschijnlijk nooit kopen alleen al omdat dr stiekem als een pooier/drugsdealerbak uitziet..

Zo’n volvo s60polestar? In het zwart metallic? Doe maar!
@lamborgfan: stem vooral al je acties af zodat andere mensen niks over je gaan denken. Zal je ver komen in het leven..
@lambo4all: heel simpel, klant van me heeft een prachtige c63 estate gehad voor 6 maanden. Van de klanten die hij al meer dan 5 jaar binnen had is hij er 4 verloren! Die hebben ook letterlijk gezegd dat ze het niet waardeerden dat ie in die tractor kwam aantuffen in deze tijden. (jaloezie of niet geen idee, vind het maar raar)

Als je jouw brood moet verdienen en je raakt klanten kwijt door wat je rijd, denk je dan ook nou en ik rijd lekker wat ik wil? En je klanten ermee verliezen? Daar kom je lekker ver mee..

Dan doe ik liever een 3 cilinder slow motion voor doordeweeks en een gave 6 inlijn roadster voor de vrije tijd!

Voor de rest ben ik het volledig met je eens, dont give a fuck what other people think about you, dr zit een maar aan..
@lamborgfan: Het is hier de bedoeling je eigen mening te uiten.. Niet de meningen van hoe andere over jou denken..
@kaasboerin: zegt iemand die echt alleen maar bezig is in het peultje bij anderen te willen vallen. Vind ik he, is mijn mening…
Geweldig, eindelijk iets anders dan die Duitse bende. Vooral zo’n suffe audi > puke

En super dat ze ook niet mee doen met de pk race, 300+ pk is meeeeer dan genoeg.
Wel jammer van de kleine oplage
Yes prachtige auto!
Shining Polestar! Heerlijke apparaat zeg damn!
Wat een machine doe maar in het Volvo grijs!!
“Fan ja”.
Nu hoop ik dat Heico met een antwoord komt…
Knular jå!! Of zoiets?

Mooi in ieder geval!
Dat het geen 508pk zou worden zat er wel in, anyways vind het wel jammer van de automaat ipv handgeschakelt.

Maar toch… leuk Volvo!
C30 polestar had meer vermogen dan deze s60 maar mooi dat ze eindelijk polestar hun werk laten doen bij volvo komt er weet wat spannends

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).