
Door Nederlands toedoen kan tanken in België duurder worden.
Accijnskorting of niet, de Nederlandse benzineprijzen zullen ook in 2026 hoger liggen dan in België. Daarom vertrekken er nog altijd veel Nederlanders naar België om een stuk voordeliger te tanken. De Belgische dorpen en steden die net over de grens liggen, krijgen hierdoor dagelijks te maken met Nederlandse tanktoeristen.
Lekker voor de pomphouder natuurlijk, maar wel vervelend voor de doorstroom van het verkeer. Daarnaast krijgt het toch al niet denderende Vlaamse asfalt te maken met meer slijtage. Daardoor zijn de wegen weer sneller aan herstel toe, wat niet een kostenpost voor de Belgen is.
De maatregel
Verschillende steden hebben daarom een brandstofslangentaks ingevoerd. Afhankelijk van het aantal benzine- en dieselslangen die bij het pompstation hangen, betalen de peutverkopers een jaarlijks bedrag. In Gent is dat bijvoorbeeld 584 euro per dieselslang en 538 euro per benzineslang.
De volgende plek in België met deze regel heet Zelzate. Het plaatsje kom je als eerste Belgische gemeente tegen als je vanuit Terneuzen via de N252 of N62 de grens over gaat. Het gemeentebestuur daar is de tanktoeristen uit Zeeland en de rest van Nederland zat en wil ook zo’n extra belasting invoeren.
De burgemeester vindt het eerlijk om ”een bescheiden bijdrage” te vragen van de benzineverkopers die extra verdienen aan Nederlanders. Hoeveel de pomphouders moeten betalen is nog niet bekend. De burgemeester zegt wel dat de tarieven rond die van andere steden met zo’n taks zullen liggen.
Extra kosten voor de pompbeheerders
Het gemeentebestuur hoopt per jaar zo’n 20.000 euro op te halen met dit idee. Dat geld moet van slechts vijf tankstations komen. Zij zullen dus ieder ongeveer 4.000 euro moeten gaan betalen.
De burgemeester van Zelzate verduidelijkt dat de pomphouders de belasting betalen en niet de afnemers van de brandstof. Mooi gesproken, maar die benzineverkopers gaan de extra kosten echt niet uit eigen zak betalen. Links of rechtsom zal de belasting dus worden doorberekend naar de klant.
Foto ter illustratie: BMW M5 V10 gespot door @hhitalia
Bron: Provinciale Zeeuwse Courant, VRT





Wat een gejank. De tanktoeristen brengen ieder jaar bakken met geld naar je land. Moet je blij mee zijn.
Fijn dat Johanneke het beter weet dan stedebouwkundige en ambtenaren uit de betreffende dorpen. Kunnen die ook mooi stoppen met werken :)
Ja. Want dan haalt ie 20k per jaar op. Nou nou, 20k. Dat zal de hele stad redden. De burgermeester heeft 20k extra te besteden!
Jij hebt wel een erg hoge pet op van ambtenaren zeg en in dit geval ook nog eens ambtenaren uit enkele Belgische dorpen.
Er zit btw en accijns op die brandstof, en 95% van de kilometers met die tank peut wordt in NL gemaakt en daar slijt het Belgische wegennet dus niet van. De Nederlandse tanktoerist levert zo toch al een onevenredig grote bijdrage aan de Belgische staatskas? Die 20k taks is dan in vergelijking echt wisselgeld
Gewoon 10ct per liter toeristentoeslag.
Hoe simpel kan het zijn..
De lokale pomphouder hier over de grens betaald die boetes met liefde en plezier. Die is wel zo schathemeltje rijk geworden door al die NL’ers die daar dagelijks tanken. Volgens mij heeft hij nu 18 plekken om te tanken en die staan in de middag en weekenden gewoon altijd vol.
Als onze overheid nou eens een tolvignet voor alle buitenlandse kentekens verplicht zouden stellen…
Dan zou elke overheid in elk land dat moeten doen. Want het is eigenlijk compleet fout dat wij bvb zo’n vignet moeten hebben om in Oostenrijk te mogen rond hobbelen terwijl de mensen van Oostenrijk dat niet moeten betalen als ze naar ons komen. Allemaal gelijk voor de wet, toch?
Dus in Gent gaan veel Nederlanders tanken?????
Krijgen de nederlanders dan een korting op een nieuw setje schokbrekers?
Want tanken in belgie heeft ook nadelen 😂
Huilie huilie zeg. Moeten wij hier in Heerlen dan ook taks gaan vragen voor alle Belgen en Duitsers die hier massaal met hun diesels naar de IKEA komen?
Je vergeet er nog één. Al die Belgen die hier massaal hun wiet komen halen….
Als lange termijn netto-ontvanger binnen de EU had ik wel meer dankbaarheid verwacht van onze Belgische buren. Hoe willen ze anders de status van 4de wereld provincie Wallonië financieel verbeteren door Vlaanderen onze keiharde Euro’s binnen te laten slepen. Ik zou graag een niet-vrijblijvende tankreservering willen maken via een Google/Meta/Microsoft/Apple/Paypal App zodat ik nog beter gevolgd kan worden in België en tegelijkertijd wachttijd kan vermijden.
Ik moet altijd ontzettend lachen om die tanktoeristen. Ik rijdt er met enige regelmaat langs…
Heb het rekensommetje ook nooit gesnapt, mijn tijd is te waardevol om meer dan 10km om te rijden om een paar tientjes te besparen. Hebben die mensen echt niks beters te doen?
Dus hier reageren is waardevol tijds besteding, denk reageer ff want had ook nog ’n bietje tiet over! 😉
10km omrijden is zo’n 10 minuten. Een paar tientjes in 10 minuten besparen, kan toch wel lonen? Alsof autorijden zo vervelend is om te doen.
Wat een gejank toch altijd.
Ik werk in België en als ik dan eens met de auto ga (normaal neem ik de fiets) en ik moet tanken, dan doe ik dat uiteraard ook in België… Daar val ik toch niemand mee lastig?
Ik heb me wel eens laten vertellen (of wijsmaken) dat Nederlandse pomphouders een marge van ongeveer 1ct op een liter hebben. Nogal minimaal. Dus als je 4k aan belasting extra moet aftikken zal dat zonder meer tot duurdere benzine leiden, ook voor de belgen zelf.
Ik stel voor dat iedereen in België een brief stuurt naar onze (r)overheid waarin ze pleiten voor dezelfde brandstofprijzen als bij hen:)
Als reactie op alle verongelijkte reacties hierboven:
Stel je voor dat je in zo’n grensdorp woont. Los van het feit dat je zelf lang moet aanschuiven om zelf je eigen ICE bij te tanken, heb je wss ook nog eens de last van het feit dat je op bepaalde dagen verkeersdruk hebt van gele platen die een paar tientjes willen uitsparen. Van A naar B binnen je eigen dorp wordt een irritatie. Dat een lokaal besluit er dan voor zorgt dat jouw eigen dorp een stukje leefbaarder wordt? Top, toch? Wij zouden als Europa gewoon veel beter moeten samenwerken. Het is ronduit vreemd dat een tank benzine op 10-15min rijden een zeker prijsverschil heeft. Dat is het probleem. Niet deze lokale symptoombestrijding.
Klinkklare onzin van die belgen.
Graaibelasting voor een paar centen… zo zie je maar weer echt kneusjes in de regering lol
Ook in Belgie heb je gemeenten die manieren bedenken om aan extra (belasting) inkomsten te komen. Leuk bedacht deze variant. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen…