• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgen zijn Nederlandse tanktoeristen spuugzat en komen met maatregel

Auteur: Bas Leesberg, gepost 11 december 2025 om 11:50 – 24 Reacties

Door Nederlands toedoen kan tanken in België duurder worden.

Accijnskorting of niet, de Nederlandse benzineprijzen zullen ook in 2026 hoger liggen dan in België. Daarom vertrekken er nog altijd veel Nederlanders naar België om een stuk voordeliger te tanken. De Belgische dorpen en steden die net over de grens liggen, krijgen hierdoor dagelijks te maken met Nederlandse tanktoeristen.

Lekker voor de pomphouder natuurlijk, maar wel vervelend voor de doorstroom van het verkeer. Daarnaast krijgt het toch al niet denderende Vlaamse asfalt te maken met meer slijtage. Daardoor zijn de wegen weer sneller aan herstel toe, wat niet een kostenpost voor de Belgen is.

De maatregel

Verschillende steden hebben daarom een brandstofslangentaks ingevoerd. Afhankelijk van het aantal benzine- en dieselslangen die bij het pompstation hangen, betalen de peutverkopers een jaarlijks bedrag. In Gent is dat bijvoorbeeld 584 euro per dieselslang en 538 euro per benzineslang.

De volgende plek in België met deze regel heet Zelzate. Het plaatsje kom je als eerste Belgische gemeente tegen als je vanuit Terneuzen via de N252 of N62 de grens over gaat. Het gemeentebestuur daar is de tanktoeristen uit Zeeland en de rest van Nederland zat en wil ook zo’n extra belasting invoeren.

De burgemeester vindt het eerlijk om ”een bescheiden bijdrage” te vragen van de benzineverkopers die extra verdienen aan Nederlanders. Hoeveel de pomphouders moeten betalen is nog niet bekend. De burgemeester zegt wel dat de tarieven rond die van andere steden met zo’n taks zullen liggen.

Extra kosten voor de pompbeheerders

Het gemeentebestuur hoopt per jaar zo’n 20.000 euro op te halen met dit idee. Dat geld moet van slechts vijf tankstations komen. Zij zullen dus ieder ongeveer 4.000 euro moeten gaan betalen.

De burgemeester van Zelzate verduidelijkt dat de pomphouders de belasting betalen en niet de afnemers van de brandstof. Mooi gesproken, maar die benzineverkopers gaan de extra kosten echt niet uit eigen zak betalen. Links of rechtsom zal de belasting dus worden doorberekend naar de klant.

Foto ter illustratie: BMW M5 V10 gespot door @hhitalia

Bron: Provinciale Zeeuwse Courant, VRT

Ook interessant!

  • Gespot - Deze Nederlandse Spectre is ver van huis
  • Gespot - Nederlandse Revuelto steelt de show in Knokke
  • Gespot - Überdikke Lamborghini Urus Mansory op Nederlandse platen
  • Gespot - De Nederlandse Pagani Utopia in het wild!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, benzine, benzineprijzen, Diesel, nederland, tanken

Vorig bericht: « De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
Volgend bericht: Nieuwste Brabus met 900 pk is geen Mercedes, maar een VAG-product »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 december 2025 om 12:07

    Wat een gejank. De tanktoeristen brengen ieder jaar bakken met geld naar je land. Moet je blij mee zijn.

    Login om te reageren
    • Ma zegt

      11 december 2025 om 14:45

      Fijn dat Johanneke het beter weet dan stedebouwkundige en ambtenaren uit de betreffende dorpen. Kunnen die ook mooi stoppen met werken :)

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 december 2025 om 15:08

        Ja. Want dan haalt ie 20k per jaar op. Nou nou, 20k. Dat zal de hele stad redden. De burgermeester heeft 20k extra te besteden!

        Login om te reageren
      • M240i zegt

        11 december 2025 om 15:42

        Jij hebt wel een erg hoge pet op van ambtenaren zeg en in dit geval ook nog eens ambtenaren uit enkele Belgische dorpen.

        Login om te reageren
    • mattr zegt

      11 december 2025 om 15:18

      Er zit btw en accijns op die brandstof, en 95% van de kilometers met die tank peut wordt in NL gemaakt en daar slijt het Belgische wegennet dus niet van. De Nederlandse tanktoerist levert zo toch al een onevenredig grote bijdrage aan de Belgische staatskas? Die 20k taks is dan in vergelijking echt wisselgeld

      Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    11 december 2025 om 12:39

    Gewoon 10ct per liter toeristentoeslag.
    Hoe simpel kan het zijn..

    Login om te reageren
  3. jaso013 zegt

    11 december 2025 om 12:40

    De lokale pomphouder hier over de grens betaald die boetes met liefde en plezier. Die is wel zo schathemeltje rijk geworden door al die NL’ers die daar dagelijks tanken. Volgens mij heeft hij nu 18 plekken om te tanken en die staan in de middag en weekenden gewoon altijd vol.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    11 december 2025 om 13:21

    Als onze overheid nou eens een tolvignet voor alle buitenlandse kentekens verplicht zouden stellen…

    Login om te reageren
    • Who_carez zegt

      11 december 2025 om 14:12

      Dan zou elke overheid in elk land dat moeten doen. Want het is eigenlijk compleet fout dat wij bvb zo’n vignet moeten hebben om in Oostenrijk te mogen rond hobbelen terwijl de mensen van Oostenrijk dat niet moeten betalen als ze naar ons komen. Allemaal gelijk voor de wet, toch?

      Login om te reageren
  5. ttr6 zegt

    11 december 2025 om 13:24

    Dus in Gent gaan veel Nederlanders tanken?????

    Login om te reageren
  6. Dymff zegt

    11 december 2025 om 13:30

    Krijgen de nederlanders dan een korting op een nieuw setje schokbrekers?
    Want tanken in belgie heeft ook nadelen 😂

    Login om te reageren
  7. chimaera zegt

    11 december 2025 om 13:57

    Huilie huilie zeg. Moeten wij hier in Heerlen dan ook taks gaan vragen voor alle Belgen en Duitsers die hier massaal met hun diesels naar de IKEA komen?

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      11 december 2025 om 21:20

      Je vergeet er nog één. Al die Belgen die hier massaal hun wiet komen halen….

      Login om te reageren
  8. iphonistvongates zegt

    11 december 2025 om 14:02

    Als lange termijn netto-ontvanger binnen de EU had ik wel meer dankbaarheid verwacht van onze Belgische buren. Hoe willen ze anders de status van 4de wereld provincie Wallonië financieel verbeteren door Vlaanderen onze keiharde Euro’s binnen te laten slepen. Ik zou graag een niet-vrijblijvende tankreservering willen maken via een Google/Meta/Microsoft/Apple/Paypal App zodat ik nog beter gevolgd kan worden in België en tegelijkertijd wachttijd kan vermijden.

    Login om te reageren
  9. reactief zegt

    11 december 2025 om 14:03

    Ik moet altijd ontzettend lachen om die tanktoeristen. Ik rijdt er met enige regelmaat langs…
    Heb het rekensommetje ook nooit gesnapt, mijn tijd is te waardevol om meer dan 10km om te rijden om een paar tientjes te besparen. Hebben die mensen echt niks beters te doen?

    Login om te reageren
    • audijunk zegt

      11 december 2025 om 18:40

      Dus hier reageren is waardevol tijds besteding, denk reageer ff want had ook nog ’n bietje tiet over! 😉

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      11 december 2025 om 19:25

      10km omrijden is zo’n 10 minuten. Een paar tientjes in 10 minuten besparen, kan toch wel lonen? Alsof autorijden zo vervelend is om te doen.

      Login om te reageren
  10. Who_carez zegt

    11 december 2025 om 14:11

    Wat een gejank toch altijd.
    Ik werk in België en als ik dan eens met de auto ga (normaal neem ik de fiets) en ik moet tanken, dan doe ik dat uiteraard ook in België… Daar val ik toch niemand mee lastig?

    Login om te reageren
  11. DeWitteCondor zegt

    11 december 2025 om 14:44

    Ik heb me wel eens laten vertellen (of wijsmaken) dat Nederlandse pomphouders een marge van ongeveer 1ct op een liter hebben. Nogal minimaal. Dus als je 4k aan belasting extra moet aftikken zal dat zonder meer tot duurdere benzine leiden, ook voor de belgen zelf.

    Login om te reageren
  12. gilettelubbers zegt

    11 december 2025 om 14:51

    Ik stel voor dat iedereen in België een brief stuurt naar onze (r)overheid waarin ze pleiten voor dezelfde brandstofprijzen als bij hen:)

    Login om te reageren
  13. camber24 zegt

    11 december 2025 om 17:41

    Als reactie op alle verongelijkte reacties hierboven:

    Stel je voor dat je in zo’n grensdorp woont. Los van het feit dat je zelf lang moet aanschuiven om zelf je eigen ICE bij te tanken, heb je wss ook nog eens de last van het feit dat je op bepaalde dagen verkeersdruk hebt van gele platen die een paar tientjes willen uitsparen. Van A naar B binnen je eigen dorp wordt een irritatie. Dat een lokaal besluit er dan voor zorgt dat jouw eigen dorp een stukje leefbaarder wordt? Top, toch? Wij zouden als Europa gewoon veel beter moeten samenwerken. Het is ronduit vreemd dat een tank benzine op 10-15min rijden een zeker prijsverschil heeft. Dat is het probleem. Niet deze lokale symptoombestrijding.

    Login om te reageren
  14. AudiRS zegt

    11 december 2025 om 18:32

    Klinkklare onzin van die belgen.

    Login om te reageren
  15. 3246cm252kw zegt

    11 december 2025 om 21:17

    Graaibelasting voor een paar centen… zo zie je maar weer echt kneusjes in de regering lol

    Login om te reageren
  16. mc96 zegt

    12 december 2025 om 07:10

    Ook in Belgie heb je gemeenten die manieren bedenken om aan extra (belasting) inkomsten te komen. Leuk bedacht deze variant. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North