België wil dat Tesla auto’s gaat bouwen in Genk

Auteur: , 43 Reacties

Toen Tesla CEO Elon Musk vorige week riep dat hij graag extra fabrieken wilde openen in Azië en Europa werd in België gelijk actie ondernomen. De Vlaamse minister-president Kris Peeters is met Tesla gaan babbelen om te kijken of ze interesse zouden hebben in de oude fabriek van Ford in Genk.

Volgend jaar stopt Ford met het produceren van de Mondeo, S-Max en Galaxy in het Belgische Genk en na het vertrek van Opel uit België is dat de zoveelste tegenvaller voor de Belgische industrie.

De Vlaamse regering is daarom hard op zoek naar een alternatief voor Ford en Tesla klinkt dan natuurlijk geweldig. Vorige week opende de Amerikaanse producent van elektrische auto’s in Tilburg al een fabriek assemblagelijn waar alle Model S’en die bestemd zijn voor Europa afgebouwd worden.

Als het zo is dat er op termijn inderdaad Tesla’s gebouwd gaan worden in Genk dan zal dat waarschijnlijk niet, direct, ten koste gaan van de assemblagelijn in Nederland. Voor de locatie in Tilburg heeft Tesla namelijk een 10-jarig huurcontract.

Alle details over de groeiplannen van Tesla kan je lezen bij onze collega’s van Groen7.



43 reacties

Prima. Groot fan van Tesla, vooral de model S, en deze manier van gedecentraliseerde productie zou wel eens de toekoemst kunnen zijn.
Dat lijkt me een mooi plan!
En wie gaat dat soort wagens aanschaffen?
@toroloco: mensen die allergisch zijn voor bijtelling
@toroloco: mensen die van bomen houden
@zender: Mensen die van bomen houden kunnen best zoveel mogelijk CO2 de lucht in blazen, dat is alleen maar goed voor planten ;-)

Eigenlijk zijn elektro auto’s dus voor bomenhaters!
@toroloco: mensen die van moderne technieken houden en innovatief willen zijn, inplaats van rondtuffen in een wagentje met middeleeuwse aandrijving.
@motoragent: Het is te duur, voor dezelfde prijs kun je een innovative s-classe kopen…waar je ook niet constant schrik hebt dat er iets kan mislopen met de batterijen
@Fidenza: Door dit soort auto’s zullen deze technieken langzaam maar zeker ook bereikbaar worden voor de doorsnee huisvader. En in een accu kan er in principe minder mislopen dan in zo’n ratelend stuk staal.
@motoragent: De evolutie van batterijen is er niet echt snel op vooruitgegaan en de olie bedrijven hebben te veel macht om dit door te laten gaan. Zonder olie is er ook geen accu dus auto’s met motors zullen voor altijd blijven bestaan tenzij bij een extreme olie crisis….
@Fidenza: Die extreme olie-crisis komt vroeg of laat toch wel. Dat hele olie verhaal geloof ik wel, maar boeit me niet zo. Ik wil gewoon van dat hopeloos ouderwetse principe van de verbrandingsmotor af. In sportwagens vind ik het prima, maar niet elk boodschappenwagentje hoeft die vieze gassen in mijn gezicht te pruttelen als ik in de stad ben.
@motoragent: de elektromotor is toch ouder dan de verbrandingsmotor?
@grrrrommmmm: En elektrische auto’s reden begin 19e eeuw ook al rond in New York. Voor de vrouwen die de motor niet aan konden slingeren.
@motoragent: Daar heb je wel gelijk in. Elektrisch rijden zal voor de armere bevolking worden terwijl de rijken met een verbrandingsmotor zullen rijden.
@motoragent: Eens. BMW I vind ik een goede ontwikkeling. Ook Renault met Zoë en zo ook was de Prius een goede ontwikkeling. Elektrisch rijden is en blijft de toekomst.
@motoragent: Wat hebben paarden hier nou weer mee te maken?
@toroloco: mensen die hem gewoon mooi vinden, ik ben echt wel een petrolhead maar zo’n model S is wel een schoonheid hoor :)
@toroloco:

helemaal niemand ..
statusgeile yuppies huren zo,n ding ..
@lincoln: Mensen met smaak bedoel je? Iets dat jij duidelijk mist als je zoiets zegt over de Tesla S. Doe mij deze maar voor in de week en een lekkere 2-zitter benzine voor het weekend.
@voytekbe:

yep .. smaak kan je huren ..
@lincoln: Auto’s huren doe ik enkel in Vegas
@voytekbe: Weet je zeker dat je niet liever een Maserati Quattroporte wil?
@ruudw: Niet als ik daarnaast nog een 2-zitter sportwagen zou hebben.
Nieuwe QTPT is trouwens minder mooi dan de vorige… Geef mij dan maar de GT ;-)
@toroloco: Ik hou van mijn Dino burner en die gaat ook nooit weg, maar ik zou best een Tesla willen hebben voor dagelijks gebruik. Prachtige techniek in een mooi vormgeven paket
Wat dom, de autofabriek in Genk is een fabriek die bedoeld is om hele grote aantallen te produceren.
En bedoeld om auto’s compleet (van begin tot eind) af te bouwen.

Tesla zal voorlopig alleen kleine aantallen maken, en bovendien wordt de auto voor 99% in de VS gemaakt, alleen de motor en accu worden er in gezet omdat ze op die manier geen invoerheffing hoeven te betalen.
@mazdarx8: De tekst gaat er net over dat Tesla op den duur ook auto’s volledig will fabriceren in Europa, en niet alleen afbouwen ;)
@motoragent: oja, zie het nu pas.
maar ik ga ook nooit door naar groen7…
Doe maar niet, die Belgen steken zo de boel in de fik als ze het er niet mee eens zijn ;)
Subsidie-battle incoming.
@kaasboerin:

aftermath verontwaardiging ahead ..
Ik zie het zo snel nog niet gebeuren. De fabriek in Fremont kan nog véél meer auto’s produceren en heeft gigantisch veel ruimte over.

Je gaat niet zo maar een nieuwe productielijn openen aan de andere kant van de wereld.

Al maken ze straks 100.000 auto’s per jaar, dan lijkt het me nog niet snel gebeuren.
10-jarige huurcontracten zijn er om opengebroken te worden. Kost wat, maar als Genk om de één of andere manier interessanter en/of goedkoper is, dan gaat dat heus wel gebeuren.

Op zich snap ik de move van de Belgen wel, maar qua werkgelegenheid zal het niet heel veel zoden aan de dijk zetten natuurlijk. De volumes liggen veel lager bijn Tesla, en bovendien gaat het alleen om de eind-assemblage en niet het hele productieproces.

Ford Genk: 4300 medewerkers. Tesla Tilburg: 50 FTE’s.
@potver7: Wat bedoel je met met FTE’s als ik vragen mag?
@ruudw: FullTime Equivalent wil dat zeggen.
Lekker naar zuid frankrijk knallen op en neer… Ow nee dat gaat niet eerst weer opladen. Wat een ellende man…
@schellekens006:
Heel Europa krijgt een snellaadnetwerk waar je je Tesla in 15 minuten gratis kan opladen.
Lijkt mij geen verkeerde deal.
Beter dan wachten aan de pomp tot je aan de beurt bent om je dieseltje vol te gooien en met stinkende jatten aan te schuiven in de rij bij de kassa….
@jrk68: En wat zodra die batterij kaduuk gaat?
@kaasboerin:
Hetzelfde als wanneer je brandstofmotor het begeeft, dan moet er een nieuwe in.

Als je dan beseft dat er Prii rondrijden met 1 miljoen km en dat het aantal accu’s dat Toyota heeft moeten vervangen op de vingers van 1 hand te tellen zijn, dan ben ik daar niet zo huiverig voor. Nee, aan een EV kan veel minder stuk dan aan een conventionele automobiel.

Laat onverlet dat ik liever met een sportwagentje de bergen in ga dan met een Model S.
Het lijkt me logischer dat ze, als ze in de EU gaan fabriceren, dat ze dan een contractfabrikant als VDL Nedcar gaan gebruiken. Of MagnaSteyr
Belgische media maakt hier al twintig jaar lang iedereen gek met ultralinkse extreemgroene propaganda. Voor een politicus is het vijf orgasmes na elkaar als ze een deal kunnen maken waarbij de stoute vervuilende autos worden vervangen door sustainable groene kraakzuivere yuppie-energie autos.

Niet dat het zich vertaald naar stemmen. Kiezers willen gewoon niet meer het zwaarstbelaste land ter wereld zijn met de slechtste wegen en moordende illegalen. Maar gezien politici alleen maar luisteren naar de media die ze zelf besturen is het dus vooral zorgen dat het allemaal groen en rood kleurt.

Klinkt toch niet bitter hoop ik :-p
@heidekonijn:

gatverdamme .. wat zuur zeg ..
dat soort realiteitszin is te walgelijk voor woorden ..

(kom maar op met die +jes .. stelletje kneuzen) ..
Heidekonijn slaat de nagel op de kop :-)
Tesla zal er alleen een fabriek openen als het aantrekkelijk genoeg is. Zoals goede faciliteiten, logistiek, strategische locatie en lage belasting.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).