Zo worden Tesla’s in Tilburg gebouwd

Auteur: , 68 Reacties

In 2003 vatte een nieuw bedrijf het plan op om elektrische auto's te gaan bouwen, in een kleine schaal en voor een beperkte doelgroep. Nu, tien jaar later, is dit bedrijf een fortuin waard op de beurs en staan ze in een Brabantse fabriekshal elektrosedans in elkaar te schroeven. Tesla kwam van ver, maar bouwt vanaf vandaag officieel auto's in Europa. Nou ja, bouwen, ze zetten bouwpakketten in elkaar. Dit is hoe.

Onder leiding van CEO Elon Musk fabriceert men in de Tesla-fabriek te Fremont, Californië inmiddels zo’n 550 auto’s per week. Die vierwielers simpelweg in een container proppen en naar Europa verschepen om hier aan de vraag te voldoen, dat is er niet bij. Tesla stuurt iedere Model S namelijk zónder accupakket en zónder elektromotor onze kant op. Scheelt namelijk importheffingen. Goedkoper voor Tesla, goedkoper voor de klant (zeggen ze).

Dit betekent dat de auto’s, eenmaal in de haven van Rotterdam aangekomen, nog wat aangevuld moeten worden. En daar komt de vandaag geopende Tesla-fabriek van 19.000 vierkante meter en 50 fte in Tilburg om de hoek kijken. Deze faciliteit is absoluut niet te vergelijken moet de échte fabriek. Hier gaat het om afbouwen & kwaliteitschecks. Wij namen een kijkje en klikten erop los.

Stap 1: Containers met daarin maximaal vier Model S’en per stuk komen aan bij een dock. Fabriekiger wordt het niet, efficiënter evenmin.
Tesla in Tilburg

Stap 2: Uitladen en naar een hefbrug brengen voor de eindmontage. Dat doen ze met een veredeld steekkarretje onder de voorwielen. Immers, enige vorm van aandrijving ontbreekt nog.
Tesla in Tilburg

Stap 3: Technici, een tweetal vriendelijke Amerikanen, laten de achteras zakken waarna ze de elektromotor ertussen frommelen en aansluiten. Daarna wordt de boel weer omhoog gelift en vastgebout. Echt, we hebben IKEA-kastjes gezien die gecompliceerder in elkaar zitten. Het voordeel van een aandrijfbron ter grootte van een prullenbak, waarschijnlijk.
Tesla in Tilburg

FILMPJE!

Stap 4: Het hart van de auto, een gigantisch 85 kWh accupakket met een gewicht van ruwweg 800 kg, wordt onder de auto gemonteerd. Dit is de reden dat ze soms 500 km, en met enige inspanning 625 km ver komen. Bij het ontwerp van de Model S werd overigens al rekening gehouden met een quick fix-montage, aangezien Tesla al met plannen voor een accuwisselstation rondliep. En dat onlangs in Californië realiseerde.
Tesla in Tilburg

Stap 5: De auto wordt uitgelijnd.
Tesla Model S uitlijnen

Stap 6: Eindcontrole & kwaliteitscheck. Alles bij elkaar duurt het afbouwen van een Europese Model S een werkdagje.
Tesla in Tilburg

Stap 7: profit.

Deze Tesla-fabriek, pardon, -assemblagelijn stoomt vanaf vandaag 30 Model S’en per dag klaar, die over heel Europa worden verspreid. EV’s die -in tegenstelling tot hun Amerikaanse evenknie- wél zijn uitgerust met driefaselading (krachtstroom FTW). Men verwacht dat dit aantal snel zal oplopen naarmate de fabriek wordt uitgebreid: Lees: naarmate er meer bruggen worden geïnstalleerd.

Heeft Nederland er dus een autofabriek bij? Nee, maar wel een assemblagelijn en een uitleverpunt voor een van de meest veelbelovende -en gehypte- autofabrikanten van dit moment. Hieronder rijdt de eerste Nederlandse Signature-uitvoering vandaag de Tilburgse toko uit, op weg naar een autoleven zonder brandstofdampen en een eeuwige zoektocht naar oplaadpunten

Uiteraard ging dit onder groot applaus van de Tesla-medewerkers en bijzonder veel media-aandacht. Want aan media-aandacht komt Tesla en diens CEO in Nederland momenteel niets te kort. Zie ook onderstaand interview met Tony Stark de eindbaas van Silicon Valley dat EenVandaag deze week uitzond:



68 reacties

Tesla, een van de meest veelbelovende en toekomstgerichte autofabrikanten van deze tijd, hier gaan we nog veel van horen. Ik hoop het ook, zou goed zijn voor de Nederlandse economie als deze fabriek veel werkt te doen krijgt.
@motoragent: Waar kan ik die glazen bol kopen?
@kaasboerin: Die was vorige week bij de blokker in de aanbieding ;)
@motoragent: Aw, bummer :)
@motoragent:
Jip, kunnen er nog twee Amerikanen extra afkomen!
@motoragent:

Gaan we nog veel van horen ? Dream on. Dit is gewoon een eerste testcase voor de amerikanen, als dit lukt tieven ze iedereen op, sluiten ze het bedrijf en gaan lekker in een derde wereld land zitten met nog goedkopere arbeidspersoneel wat overigens intern uitstekend zal worden opgeleid. Het TTT concept is van korte duur. Tesla Toekomst Tilburg.
@bempi:

Oja het lijkt wel van de voorkant op een mazda.
@bempi: Het gaat hier voornamelijk om importheffingen van de EU te ontwijken op wagens. Door wagens hier te assembleren in de EU betaal je geen importheffing (Tesla voert nu”onderdelen” in vanuit de VS en betaald hierop geen heffing).

Door fiscaal paradijs (voor bedrijven) Nederland te kiezen kunnen ze verder ook in de toekomst hun zetel zonder veel issues zetten in Nederland (ze hebben hier toch een bedrijf)
Ik ben enorm fan van Elon Musk en van het idee van Tesla. Ik vind het alleen jammer dat er nog zo veel ‘nieuwigheidjes’ aan de auto zitten. Er zitten geen memory-seats in, het scherm is (imo) overdone en hij is wat saai van binnen.
Maar ja, je kan als early adapter niet al te kieskeurig zijn denk ik dan maar.
@fritsie: Helemaal met je eens, voordat de tesla model s uitkwam moest ik niks van elektrische auto’s weten maar de model s is stiekem toch wel gaaf.
@fritsie: Memory seats, waar heb je dat voor nodig? Een draaiknop is toch ook genoeg, die ‘onthoudt’ zijn stand zelfs nog beter…
@autobart: Als er in je gezin meerdere mensen rijbevoegd zijn misschien?
Mooie wagens, die Tesla’s. Eén van de weinige elektrische auto’s waar ik wél in geloof. Gewoon omdat ze lijken te snappen dat een auto verder dan +- 150km moet komen. Heb nog niks gehoord over evt. kinderziektes van deze auto… Is een goed teken lijkt me. Ben heel benieuwd waar deze autofabrikant over 10 jaar staat.
@gforce: Ik zag gisteren de reclame van de Nissan Leaf, aan het eind van de reclame zeiden ze; nu met gratis huurauto voor lange afstanden (o.i.d.) ik moest gelijk lachen… Die actieradius van de Leaf is teleurstellend.
Deze week gereden met performance plus model. Bijzondere wagen. Instant power (en best veel), terwijl je niets hoort is best vreemd.
Daarnaast op relatief nat HEEL erg gevoelige achterkant en tractiecontrole grijp om de havenklap in als je pedaal aanraakt in of uit een bocht.
Nieuwe ICE is gaaf. Eigenlijk gewoon een grote ipad die ook je autofuncties kan bedienen.
Ze flikken het toch even wel bij Tesla, had ook mijn twijfels hierbij maar voor hun eerste serieuze model lijkt mij die S een aardig karretje, en natuurlijk leuk dat ze in ons land worden afgemonteerd.
Zijn lekkere dingen die Tesla’s
Ik wil er eentje !
Jammer genoeg zijn diegene die het meeste geld hebben ook weer degene die het meeste geld kunnen besparen. Zo blijven de rijken rijk.
( Belgie : geen BIV, geen jaarlijkse verkeersbelasting, geen dure benzine… etc )
Het verschil met bv een 530d of een A6 3.0tdi is behoorlijk groot denk ik.
@Bartholomeo: Wat een vergezochte gezanik zeg..
@Bartholomeo:

yep .. en de armen blijven arm ..

dat komt omdat ie altijd van alles eentje willen ..
@Bartholomeo: de “rijken” zijn niet rijk geworden met zeuren op rijkdom.
@barchetta: en in tegenstelling tot de veel geloofde mythe ook niet met “hard werken”. Rijk wordt je door slimme dingen te doen zijn.
@mashell: Goed spellen onder andere, nee zonder dollen… Rijk worden word je. Zo, dat was jouw portie spellingcursus voor vandaag.
800 kilo’s aan accu, wel erg veel gewicht als je kijkt naar het gewicht van een verbrandingsmotor…
Ik krijg die van mij in november. Kon hem nog heel voordelig leasen met de oude regels, vijf jaar lang voor een kleine 350 euro per maand. Heb er nog geen meter in gereden, sterker, heb hem alleen op foto’s gezien, maar denk dat het een goede keuze is geweest.
@swaffelaer: Nice! Veel plezier ermee!
@swaffelaer: Je zegt ook dat je uit 1901 komt.
@bsxc2: Wat is er mis met een 112-jarige op Autoblog?
@bsxc2: Ja. En ik zeg ook dat ik swaffelaer heet. En raad eens? Da’s ook niet mijn echte naam! Grappig he?
@swaffelaer: Vind ik grappig ja, Dildo op de avatar en als naam swaffelaer.
@swaffelaer: Hoe kan dat in godsnaam voor 350 eu per maand? dan betaal je maar 21k voor 5 jaar Tesla rijden…
@swaffelaer: 350 euro is een beetje raar bedrag. De bijtelling is 0 euro, dus dat kan het niet wezen. Een leasebedrag is voor zo’n wagen wel vanaf 1400 euro ofzo, en dan heb je het meest kale/trage model mogelijk. Zet je dat om naar netto is het op zn minst nog 700 euro netto/maand. 350 euro eigen bijdrage dan? Netto eigen bijdrage is doodzonde op een 0% bijtellings kar, omdat je het niet kan aftrekken.
@Joerek: er zijn nogal wat regeltjes die ervoor zorgen dat de netto prijs van die auto rond de 25.000 euro komt te liggen. Milieusubsidies, btw-aftrek, noem ze maar op. Natuurlijk zit de stroom er niet bij voor dit bedrag, zal met mijn kilometrage zo’n 200 per maand zijn en zo zijn er nog wat kosten. Maar de leaseprijs gaat voor ongeveer dat bedrag de boeken in, aldus mijn accountant.
why in Holland ??
we get a very warm welcome from the Dutch government ..

o.k. .. de meeste subsidie dus ..
@lincoln: natuurlijk mee eens. Maar vanmorgen hoorde ik op Radio 1 (want zo oud ben ik) dat er nog een reden werd aangegeven: de logistieke uitvalsbases richting de rest van Europa in Tilburg: dichtbij de Rotterdamse haven, ook nog een binnenvaart-haven, spoorverbinding richting België en (vooral) Duitsland en goede wegverbindingen.

Jaja, ik heb vanmorgen goed opgelet tijdens m’n 1 1/2 u durende autorit.
@rovalo:

tja .. radio 1 ..
die lui zijn daar nogal selectief ..

de Jiskefet onder de zenders zeg maar ..
@lincoln:

sjjjjt
Je ‘vriend’ de Swaffelaer is gesignaleerd. !
En die schijnt er zo eentje gehuurd te hebben !
Hoorde net een ZZP’er op de radio zeggen dat hij er eentje gekocht heeft omdat de Tesla hem slechts 16.000 € kost door alle belastingvoordelen!
@rovalo: dan mag hij laten zien hoe, want ik zie het niet.
@azenomei: net als op de opel ampera. opgeteld 64% investering + milieu subsidie op als zzp’er. dit betekend dat je een mooie (subjectief) luxe, goedkope auto rijd.
@Laue: hmmm. Jammer dat ik ff geen 16k heb liggen dan.
@rovalo: schandalig. de belastingregels dan.
@kaasboerin: zijn geen belasting regels. Maar subsidies. Een volt kost ook maar rond de 10k. Ex btw.
@arjontje: Ik heb hetzelfde interview ook geluisterd. Hij krijgt de BTW terug en mag de aanschafprijs aftrekken.
Daarnaast krijgt hij nog een substantieel bedrag terug door twee stimuleringsmaatregelen die ik niet kende en net zo hard weer vergeten ben.
@omeslo: Vamil en Mia
Mijn moeder heeft er onlangs ook een gekocht, vorige week heb ik er in gereden. Rijdt echt wel lekker, genoeg power en comfortabel. Vind het een hele gave wagen, ben benieuwd waar tesla in de toekomst mee gaat komen.
Wat zijn Tesla’s toch prachtig! Ook tof dat ze hier in Nederland worden ‘gemaakt’, deels… Tesla en Fisker hebben toch wel goeie bewijzen dat een EV ook gewoon beauty’s kunnen zijn. K gun het ze echt, goede verkopen.
Fantastische auto is het! Gewoon even het dakraam openen door met de vinger over de mega Ipad te sliden. Gewoon gaaf gedaan.
De Elon Musk is echt niet dom. Waarom holland? Logistieke top locatie, gunstig belasting klimaat, waarom Limburg? de goedkoopste grond en arbeidskrachten. Mooi gedaan!
@Laue: Tilburg limburg? Laat het de Tilburgers hier maar niet horen:p
@dragspert: nee johhh, Tilburg is toch België!
@dragspert: Ik geef toe, hier ga ik nat. Ik las steeds Limburg i.p.v. Tilburg.
@Laue: Dat noemen ze dyslexie! ;-)
@hammerman: Stom dat men overal gelijk labeltjes aan moet hangen… Iemand met dyslexie denkt volgens mij ook gewoon dat hij niet kan spellen. Dat maakt het ook niet beter. Want als je denkt dat je iets niet kan of zult kunnen dan zal het ook niet lukken…
@Laue: tis alleen jammer dat tilburg niet in limburg ligt……
@firenza: Ik geef toe, hier ga ik nat. Ik las steeds Limburg i.p.v. Tilburg.
@Laue: specsavers was toch niet zo’n goeie keuze? ;-)

Toch maar naar de echte OPTICIEN :-P
@Laue: hahah ach jah kan gebeuren :-)
@Laue:

zo .. en dan wil je nog oordelen of iemand dom of slim is ..
@lincoln: Ik geef toe, hier ga ik nat. Ik las steeds Limburg i.p.v. Tilburg.
@Laue:

weet ik toch oelewapper ..
moest gewoon effe plagen ..
De vloeren die daar liggen hebben ze bij mijn vader zijn bedrijf gekocht hii mocht daar toen ook een kijkje komen nemen
@carspot15: wow! Mag ik je handtekening??
Toegevoegde waarde van “SKD” end assembly is hoogstwaarschijnlijk laag. Dus leuk vanuit een PR perspectief maar de NL economie, en daarmee de NL belastingbaten, verbeteren er, helaas, maar een beetje door.
Is/zou anders zijn als we zelf ontwikkelen en produceren. Why not?
Erg begerenswaardige auto, mooie techniek, een mooi interieur en enorm mooie looks. Vooral de lage sierlijke voorkant is een verademing in een tijd waarin steeds meer auto’s een enorm lompe voorkant hebben om aan normen voor voetgangersveiligheidbte kunnen voldoen. Een elektrische aandrijving geeft de designers net wat meer mogelijkheden.
Weet iemand wat zo’n Tesla model S nou kost na alle aftrek van subsidies en bijtellingen? Ben erg benieuwd namelijk.
Met zo’n laag gemonteerd en zwaar accupakket moet die nieuwe Model X suv wel de auto met de beste wegligging in dat segment worden schat ik (En door 4WD misschien net zo snel zijn als de Model S?)
Tesla lijkt het toch erg goed voor elkaar te hebben, waar je bij Fisker helaas vrijwel iedere week over probleem A,B,C of D hoorde heeft Tesla nu al duizenden auto’s afgeleverd, en nul brandgevallen of niet startende wagens etc

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).