Treurig ongevalnieuws bij onze Zuiderburen. Een ritje in een Ariel Atom moest de 35-jarige journalist die een repo maakte over de auto bekopen met zijn leven. De eigenaar van het vedergewichtje knalde met een rotgang tegen een silo aan. Auto’s testen is dan ook zelden zonder gevaren.
De (Vlamingen zeggen ‘het’) Autosalon van Brussel begint deze maand en dat was voor Michael Cornette reden om een reportage te maken over een man met een Atom. Een Atom 3 om precies te zijn, welke in 2007 werd gelanceerd. Maar bij een rit verloor de 30-jarige Matthieu Desmet de controle over zijn bolide op een recht stuk weg vermoedelijk door een “onaangepaste rijstijl”, wat deftige taal is voor “hij reed te snel”.
Matthieu, de Atom-eigenaar, werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis overgebracht en vecht daar momenteel nog voor zijn leven. Toegesnelde hulpverleners konden alleen niets meer doen voor bijrijder Michael. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen. En dat zuigt hard, voor zowel zijn vrouw als zijn zoontje.
De silo’s die geraakt werden door het lichtgewicht ‘projectiel’ (612 kg) verschoven ongeveer 10 centimeter door de klapper, aldus DeStandaard. Dat geeft een kleine indicatie van snelheid waarmee dit ongeluk zich voltrok.
Met dank aan alle tipgevers.
Update 04-01: Tijdens de rit was een camera bevestigd op de Atom. Na analyse van de beelden hiervan concluderen de autoriteiten inderdaad dat er (veel) te hard gereden is.
lincoln zegt
hier in NL noemen we dat een straatracer ipv een journalist ..
vale46 zegt
@lincoln: Hoe kan een passagier een straatracer zijn?
De passagier was een journalist. Het is de bestuurder die in de fout is gegaan.
lincoln zegt
@vale46:
zit toch gewoon een handrem in zo,n ding ..
als je het gevoel hebt dat dingen onverantwoord worden geef je er een rukkie aan ..
of maan je de bestuurder tot fatsoenlijker rijgedrag ..
en als je het allemaal wel best vindt dan doe je dat niet ..
TimoBac zegt
@lincoln: true
midasracer zegt
@lincoln: de handrem aantrekken van een rijdende auto geeft een megaslip. Dus is dom.
kaasboerin zegt
@midasracer: Yep, dat had ook net zo goed verkeerd af kunnen lopen..
DennisS65B40 zegt
@midasracer: ja als je zeker wilt weten dat je een megacrash maakt, moet je hard aan de handrem trekken!
bigcar zegt
misschien is dat met die handrem ook wel hier gebeurt?
lincoln zegt
@midasracer:
dan ga ik snel patent aanvragen op een handrem die niet of aan of uit staat ..
maar die geleidelijk af kan remmen ..
thanks dude .. de ander zijn brood ..
heyhuub zegt
@lincoln: Maakt niet uit, als er nog gas wordt gegeven en er dus nog vermogen op de achterwielen staat zal enige remmende werking op deze achterwielen zorgen voor een slip.
lincoln zegt
@heyhuub:
bedankt ..
zo .. de patenten vliegen binnen vandaag ..
midasracer zegt
@lincoln: handrem op de voorwielen zou wel kunnen (tip). Dan blijft de auto rechtuit rijden. Maar als de achterwielen blokkeren hebben ze minder weerstand dan de voorwielen, zodat de achterwielen de voorwielen willen inhalen. En dat is een slip.
lincoln zegt
@midasracer:
je kan er moeilijk en theoretisch over doen ..
maar er is gewoon af te remmen met een handrem .. punt uit ..
RuVi zegt
@midasracer:
je wielen blokkeren niet direct als je een beetje aan de handrem zit hoor
midasracer zegt
@RudyV: Ik zou zeggen, probeer het eens op een lege parkeerplaats. Ik heb zo op het tt circuit leren tegensturen. Ik aan het rijden en dan trok mijn rijinstructeur even aan de handrem. Dat ging flink dwars!
jzaero zegt
@midasracer: Lijkt me een slecht idee. Lekker je enige mogelijkheid tot uitwijken o.i.d. blokkeren. Het is niet voor niets dat auto’s ABS hebben (of een bestuurder die threshold remt). Je wilt ook maar nooit dat je auto onbestuurbaar wordt! Dan is remmen op je achterwielen nog beter, knal je niet rechtuit in je voorganger/bocht. Maar het is sowieso idioot om aan een handrem te trekken op hoge snelheid.
RIP
bigcar zegt
@lincoln: dat is er al hoer, zit bijvoorbeeld al in de A8 (dacht ik).
’t is dat ene parkeerrem knopje, als je er tijdens het rijden aan trekt, dan maak je er toch echt een gecontroleerde noodstop.. ;)
bigcar zegt
*hoer-> hoor :P
kaasboerin zegt
@bigcar: Dat is volgens mij alleen bij de luxere automaten zo, dat is gewoon een handrem.
bigcar zegt
@kaasboerin: maar we kunnen te minste concluderen dat het iig is uitgevonden ;)
driftkicker zegt
@lincoln: Bestaat al. Volvo heeft bijvoorbeeld een elektrische handrem die je bedient met een trek/druk-knop. De handrem gaat vanzelf af bij het wegrijden maar enkel als je je gordel aan hebt.
dutchiehd zegt
@driftkicker: wat ze van renault hebben dus?
desjonnies zegt
@lincoln:
Zoals mijn Turkse taxirit.
’t regende zachtjes en de man moest en zou bewijzen dat hij de enige echte reincarnatie van Jim Clark, Pedro Rodriguez en Francois Cevert was.
Ik voelde het zielige kleine middenklassertje op zijn glij-grens zitten.
Heb hem ff zwwar in zijn schouder geknepen en hem op zijn boere-lulen-hollands verteld dat ik of hem of mezelf uit die taxi zou pleuren als’ie niet normaal ging rijden.
De rest van de rit ging als een royalty in een limousine !
kaasboerin zegt
@desjonnies: Hahahahaha, geweldig. Die taxi’s, pakketjesbezorgers (TNT, UPS, etc) en pizzabezorgers.. Het blijven gevaarlijke gasten. Toch kan ik het hen niet verwijten, althans niet de pakketjesbezorgers, die ‘mogen naar huis’ zodra zij alle pakketjes hebben afgeleverd, natuurlijk gaan die racen voor hun leven..
vale46 zegt
@lincoln: Als de bestuurder plots besluit eens een driftje te placeren, dan helpt een handrem niet veel hoor.
Geen idee hoe het ongeval gebeurt is, het is maar een voorbeeld.
De schuld bij de passagier leggen… je zou beter moeten weten!!
Ook zeer ongepast nu de passagier overleden is.
fant zegt
@vale46: Lincoln die iets ongepasts zegt :o De apocalyps komt eraan!
lincoln zegt
@vale46:
als ie het overleefd had ..
dan had ik dat ook geschreven ..
vale46 zegt
@lincoln: Ik snap niet dat je kan zeggen dat de passagier ook schuldig is.
Ik heb ook al situaties meegemaakt dat vrienden plots een driftje placeren zonder dat ik er enige aanleiding toe gaf. is het dan ook mijn fout?
lincoln zegt
@vale46:
op welk punt geef ik iemand de schuld ??
vale46 zegt
@lincoln: “zit toch gewoon een handrem in zo,n ding ..
als je het gevoel hebt dat dingen onverantwoord worden geef je er een rukkie aan”
Ik mag veronderstellen dat de passagier dat niet(tijdig) heeft gedaan en volgens jou dus mede verantwoordelijk is?
lincoln zegt
@vale46:
ja .. o.k. .. dat is de helft .. en toen ??
vale46 zegt
@lincoln: Als de passagier mede verantwoordelijk is is hij ook (deels) schuldig aan het ongeval.
Het enige wat je met een handrem kan doen is in rechte lijn afremmen, wat totaal nutteloss is want in rechte lijn kan je nooit van de baan raken zolang de bestuurder niks doet met het stuur.
De bestuurder is ALTIJD verantwoordelijk voor zijn passagier, want hij beslist wat er met zijn voertuig gebeurt.
De passagier heeft nooit schuld, ook al heeft hij de bestuurder aangezet tot snel rijden.
lincoln zegt
@vale46:
wat kan mij nou verrotten wat er rechtsgeldig is ..
of hoe dat juridisch in elkaar steekt ..
je bent gewoon verantwoordelijk voor jezelf ..
die domme claimcultuur mentaliteit van die west-europeanen kan me gestolen worden ..
dus nogmaals ..
dat was de helft .. nu die andere 2 zinnetjes ..
vale46 zegt
@lincoln: Dat is mijn mening, ik ben geen wetteksten aan het overtypen, al zal het er niet ver van zitten denk ik :P
“of maan je de bestuurder tot fatsoenlijker rijgedrag ..
en als je het allemaal wel best vindt dan doe je dat niet ..”
nogmaals, de bestuurder heeft het laatste woord, dus of je hem nu zegt dat hij trager moet rijden of niet, hij kan het gewoon negeren. En uitstappen is nogal moeilijk tijdens het rijden hé, of moest hij daarvoor ook de handrem gebruikt hebben? -_-
lincoln zegt
@vale46:
oooh joh .. ging het verhaal over een 12 jarig lifstertje die bij een psychopatische serie moordenaar in stapte ??
o.k. .. dat wist ik niet ..
vale46 zegt
@lincoln: Leuk om op die manier een discussie te voeren…
Laat het maar al!
barryb zegt
@lincoln: Flink jongentje ..
tinnemans zegt
@lincoln: Je kunt ook gewoon toegeven dat je opmerking niet erg handig was ipv je best te doen jezelf in of uit een onmogelijke positie te wurmen. Welke van die 2 is is ondertussen onmogelijk meer te zeggen.
Hoe dan ook, iedereen maakt fouten, gewoon toegeven is verstandiger.
super zegt
@tinnemans:
lincoln is de johan cruijff van autoblog, hij weet alles beter.
bowie zegt
@super: Ha ha Lincoln mocht willen dat ie Cruyff was……
bowie zegt
@lincoln: Nou nou, ze hebben je weer snel op de kast zeg!
lowlow zegt
@lincoln: Wat een belachelijke opmerking, heb je ooit al eens een handrem aangetrokken bij +100 km/u. Jammer dat je plezier moet vinden in morbide humor
jeffreym3 zegt
@lincoln: Hoppa, de eerste moraalridder meldt zich al gelijk.. autoblog moraalridders kenmerken zich door (te) snel conclusies te trekken zonder de feiten te kennen.
Dit is gewoon een tragisch ongeval. En natuurlijk wordt er (te) hard gereden in dit soort auto’s als ze voor een blad schrijven. Wat moeten ze dan? 50km/u rijden en dan een eerlijk oordeel vellen over dit soort auto’s?
Wees toch realistisch moraalridders.
NielsGP zegt
@lincoln: en @iedereen die op lincoln reageerde, stop misschien met zeveren over de werking van een handrem of wat de bijrijder kon gedaan hebben. Heb aub een beetje respect! Rip Matthieu
NielsGP zegt
@NielsGP: Ik bedoelde natuurlijk Rip Michael, het is te hopen dat de eigenaar het haalt..
euro95 zegt
R.I.P Matthieu Desmet
maxtuio zegt
@euro95: lees eens
euro95 zegt
@maxtuio:
@vale46:
Excuus, ik had 2 ruziezoekende hondjes voor me ;) Dus werd ik even afgeleid :P Vandaar ook mijn kortstondige reactie.
vale46 zegt
@euro95: Die gast leeft (voorlopig) nog, het is de andere die dood is..
bigcar zegt
@euro95: ik zeg eerlijk: indien het de schuld was van de bestuurder, en de bijrijder daardoor is gestorven, dan mag hij wat mij betreft dood.. in zoverre deel ik dus je mening ;)
jmeverts zegt
@bigcar: dat hoeft natuurlijk ook weer niet, hij zal dit vast niet van tevoren gepland hebben…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Holy shit. Da’s zuur… Hij reedt dus ook nog niet eens zelf!
KD-Producties zegt
das wel het mindere nieuws.. zeer sneu!
Kvgorp zegt
damn….
@ lincoln. Racen doe je nooit alleen. Beetje respect mag wel.
dennisr zegt
@Kvgorp: BMW rijders doen dat anders wel alleen.. volgens omstanders..
bigcar zegt
@dennisr: ik heb nu echt zin om hier zo’n lachende smiley te plaatsen, maar ik heb het gevoel dat dit niet echt de juiste topic daarvoor is..
kaasboerin zegt
@bigcar: Welke topic is dat wel..?
bigcar zegt
@kaasboerin: -no comment-
dennisr zegt
@bigcar: dan doe ik het wel :D:D:D:D:D:D:D:D:D alleen al omdat ik een nieuwe Xbox heb.. :D:D:D:D:D ach..
bigcar zegt
@dennisr: whaha, oke dan is goed :P
vale46 zegt
Hij heeft zich gewoon rond de pijler van zo’n silo geplooid :s
Ik dacht toch dat een Atom steviger in elkaar zat, een geplooide rolkooi/chassis zie je zelden.
RIP en sterkte voor de familie!
BTW: DE autosalon? Hebben Nederlanders een algemeen spraakgebrek? :D
Nv zegt
@vale46: Ik had ook altijd verwacht dat een rolkooi niet mocht plooien.
bigcar zegt
dat ding heeft toch helemaal geen rolkooi o.i.d. ?!
vale46 zegt
@bigcar: Boven de luchtinlaat zit een rolbar. Maar die bedoelde in niet.
Ik had beter gezegd ‘veiligheidskooi’.
bigcar zegt
@vale46: true, maar dat wil niet zeggen dat dit ding meteen ook veilig is. bij de minst of geringste ben je al dood: het heeft geen kreukelzone, dus door de klap ben je al naar de andere wereld geholpen, vandaar
midasracer zegt
@vale46: Het ding heeft een buizenframe. Dat werkt prima als je over de kop gaat en de snelheid er niet in 1x uit gaat. Het wordt wel lastig als je tegen een boom, een pijler (Diana) of in dit geval een stalen paal rijdt. Dan ga je van hard naar 0 in een fractie van een seconde wat tussen de 50g en 100g opwekt. Of de inzittenden worden gedood door het voorwerp wat de auto binnenkomt (mes-boter) of ze raken zwaargewond doordat hun organen beschadigen door de klap. Dan moet je denken aan verbrijzelde botten, gescheurde aders, hersenbloedingen, gescheurde lever, maag oid. Daarom hebben de meeste auto’s een kreukelzone. Die verlaagt de g-krachten op de inzittenden. Maar auto’s met een buizenframe zoals Caterham, Donkervoort, Ariel en anderen hebben dat dus niet. Ik heb zelf wel eens een kachel uit een gecrashde Donkervoort gehaald waarin de perfecte indruk van iemand zijn knieschijf zat.
tinnemans zegt
@midasracer: beuh.. dat zijn dingen die ik niet wil weten.
Wel blij dat ik _wel_ airbags, kreukelzones en vooral ABS en ESP heb.
vale46 zegt
@midasracer: Jah, weet ik best.
Maar ik had niet verwacht dat het zou plooien, eerder dat alle krachten op de mensen kwamen.
Daarbij, hij had geen schijn van kans! Hij is waarschijnlijk met zijn hoofd tegen die paal gevlogen, helm of niet, dat overleef je niet met wat snelheid.
Zo’n ding koop je ook niet voor de veiligheid, dat moeten de mensen die er met (mee)rijden ook zeer goed beseffen!
Freewarefreak zegt
@midasracer: “..Dan ga je van hard naar 0 in een fractie van een seconde wat tussen de 50g en 100g opwekt..”
Je hart spat aan de binnenkant van je borstkast uit elkaar tegen je borstbeen.
vale46 zegt
@Freewarefreak: Jammie :P
midasracer zegt
@Freewarefreak: Zoiets. Overigens zijn auto’s met een ladderchassis net zo gevaarlijk. Zo’n chassis geeft alle krachten meteen door aan de inzittenden. Zo’n botsing overleef je alleen maar als je tegen een andere (zachtere) auto aanrijdt. Ik zou niet graag met een Nissan Patrol oid tegen een boom aan willen rijden.
Mich zegt
@vale46: Als je vind dat Nederlanders een spraakgebrek hebben ga je toch lekker naar autoblog.be joh. Wij vinden het autosalon raar.
vale46 zegt
@Mich: probeer Autoblog.be maar eens in te typen, laat me weten waar je uit komt ;)
Rohrl-fan zegt
Ik had er eerder vandaag al iets over gelezen op een algemene nieuwssite. Daar sprak men van een 2-persoons ‘buggy’.
Blijkbaar heeft men bandensporen teruggevonden op plaatsen waar je niet met de wagen mag rijden. Combineer dat met de aanwijzingen die duiden op hoge snelheid en het mag duidelijk zijn dat men hier net iets te veel risico heeft willen nemen…
Neemt niet weg dat dit een bijzonder droeve zaak is. Sterke aan de nabestaanden van deze man!
vale46 zegt
@Rohrl-fan: Ik ook, ik wist begot niet wat ik me moest voorstellen bij een buggy. Ik dacht eerder aan dit
ze hadden beter go-kart gezegd, dan had ik eerder aan een Atom gedacht.
vale46 zegt
@vale46:
bass zegt
@vale46: dat is een pgo bugie hep er zo een gehad tot dat mijn broer er 3 keer mee overkop is gegaan maar het is wel heel sterk
dennisr zegt
das zuur, dat dan de bijrijder overlijd..
bigcar zegt
@dennisr: als je tijd gewoon gekomen is, dan is je tijd gekomen. daar kun je niet echt veel meer aan doen..
tinnemans zegt
Enorm triest voor de familie. Als ze dit onder ogen krijgen; mijn gemeende condoleances.
Het laat wel zien dat je op de openbare weg ‘gewoon’ moet rijden. Er is snel te weinig ruimte om ongelukken te voorkomen.
jordy14 zegt
Heel erg voor nabestaanden…..maar ook erg jammer van auto.
toon zegt
@jordy14: ken je prioriteiten, wat doet die auto er nu toe man
g40freak zegt
@jordy14: fuck die auto man.
Die kan je altijd opnieuw aanschaffen, het is maar een stom ding.
De vrouw en het zoontje van die journalist moeten nu verder leven in de wetenschap, doordat een of andere blafmongool niet kon rijden.
En het is erg hard gegaan, als je zo’n silo gewoon ff 10 cm van zijn plek drukt
jordy14 zegt
@g40freak: ik zeg toch ook dat het erg voor de nabestaanden is!
TimoBac zegt
@jordy14: ongelofelijk.. Wat mij betreft hoef je die auto niet te noemen..
bigcar zegt
@TimoBac: jò laat is zitten. wat boeit het nou.
hij zegt zelf: sterkte voor de nabestaanden (dat is goed)
en hij uit vervolgens zijn mening. wat de hel is hier mis mee? sjezus..
bigcar zegt
@jordy14: wat je een ‘auto’ noemt..
g40freak zegt
“doordat een of andere blafmongool niet kon rijden” dat hun vader/echtgenoor overleden is.
Moest er nog ff achter
bigcar zegt
@g40freak: *echtgenoor-> echtgenoot ;)
PHSK zegt
Triest…Ook voor de bestuurder, hij heeft niet de bedoeling gehad om iemand uit het leven te rijden. Sterkte gewenst aan beide families.
Freewarefreak zegt
@PHSK: Dat. Sterkte aan de bestuurder en gecondoleerd aan de familie van de journalist. De bestuurder vecht zelf ook voor zijn leven en haalt het misschien ook niet. Dat kan nooit zijn bedoeling zijn geweest. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dat blijkt wel weer. Ben benieuwd wat de oorzaak was (ja de snelheid, maar bedoel waarom dan..), aquaplaning, onbalans door een gat in de weg? (lijkt mij plausibel daar in België..)
bigcar zegt
dit bewijs maar weer eens dat zo’n wagen totale geldverspilling is. het is gwn veel te onveilig, zowel om zelf te rijden, als om bereden te worden..
voor het zelfde geld (of nog veel minder) heb gegarandeerd een wagen die veel veiliger is, en waar je ook meer pret mee (zou) kunnen hebben.
wellicht zou de M5 dan een oplossing zijn. dan kun je zowel van je V8 genieten, als het navertellen, en als je er toch mee crasht: dan kun je er weer eentje halen (met het geld dat je bespaard had op dat ding zonder volwaardige kreukelzone). + daar komt nog bij: als het regent, zit je droog..
kaasboerin zegt
@bigcar: Hahahaha. Een consument moet weten waar hij/zij aan begint wanneer hij/zij zoiets dergelijks aan wil schaffen.. Zoiets als de Atom is niet voor de gemiddelde automobilist.
tinnemans zegt
@kaasboerin: ‘een consument moet weten waar die aan begint’.
Aan de ene kant heb je gelijk maar hoe ‘weet’ je hoe snel een Atom is ? En hoe bereid je je goed voor op zo’n ding ?
bigcar zegt
@tinnemans: je weet toch zelf wel wanneer je aan zo’n ding toe bent? immers dat zou je toch echt wel van jezelf moeten weten hè..
als je een beginnende bestuurder bent, kan je er toch niet mee omgaan, dat is zeker. maar als je bejaard bent (50 / 55+) dan weet je (neem ik aan) van jezelf toch echt wel of dat ding geschikt voor je is, je bent immers niet de fitste, en je reactie-vermogen is ook niet helemaal de oude..
tinnemans zegt
@bigcar: volgens de statistieken zijn het vooral jongeren tot 27 die hun rijkunsten overschatten die brokken maken. Ik maak me minder zorgen over de mensen van 50 a 55. Die zijn misschien wel wat minder snel qua reactietijd maar weten ook dat een gaspedaal niet perse aan/uit is.
Maar los daarvan is een Atom geen normale auto en moet je echt leren rijden in zo’n ding.
bigcar zegt
@tinnemans: true, maar juist degenen die het kunnen betalen zijn de bejaarden, en dat is hetgeen waar ik me juist zorgen om maak. je weet immers maar nooit wat er door de kop van die bejaarden gaat. stel ze willen eens flink op het gas gaan staan, om oprecht van hun zuurverdiende centen eindelijk eens te genieten, dan is het maar de vraag of ze ook weten wat ze te wachten staat..
kaasboerin zegt
@tinnemans: Ik ga er van uit dat de potentiële koper van een ‘kartwagen’ van zo’n 180 duizend euro wel weet waar dat apparaat zo ongeveer toe in staat is en waar hij/zij aan begint. Het kan natuurlijk altijd fout gaan, ik denk dat @desjonnies: hier het meest dichtbij zit met z’n post hieronder.
kaasboerin zegt
@tinnemans: Excuses, ik zie nu dat ik beter niet kan uitgaan van andermans posts, dat apparaat is lang geen €180k (twijfelde al)..
bigcar zegt
@kaasboerin: noujazeg.. bedankt dan..
ik baseer die 180K hierop:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/15/video-autocar-test-de-ariel-atom-v8
er staat dus echt wel:
“De machtige Ariel Atom en z’n nieuwe hoogtoerige 3.0 V8 is een deathwish-op-wielen, als je de specificaties zo leest. Daarnaast is het een vierwieler met een bijzonder hoog prijskaartje: 182.750 euro.”
bigcar zegt
@kaasboerin: mijn excuus, ik zat fout. ik dacht dat het om de V8 versie ging, maar @vale46: heeft me er op gewezen dat het de 4 pitter was..
:oops:
laurensschu zegt
@bigcar:
Even recht zetten je kunt echt niet twee M5’s kopen voor een Atom.
En opzich is het niet zo gek dat mensen deze auto willen rijden hoor als je kijkt naar prestaties. Atom gaat in de helft van de tijd naar 100 km/h van de M5.
Om nog maar niet te spreken over tijden op een circuit.
Er zijn dus echt wel redenen om z’n auto te kopen.
bigcar zegt
@laurensschu: mooi wel dus. een ariel atom kost in NL €182.750,- en een M5 kost hier in NL: €132.250,-
nou kan ik je melden dat als je nou de restanten van de M5 (na de crash) doorverkoopt (desnoods in onderdelen) dat je dan echt wel samen met het bedrag dat je overhield bij de aanschaf, toch echt wel een nieuwe M5 kunt aanschaffen..
ik geef toe: de atom is snel, de 0-100 tijd is iets als de helf, dit klopt. maar let wel: de M5 kost ±50K minder, maar je krijg toch echt wel ‘meer’ auto voor je geld, je zit droog, je hebt een volwaardige kreukelzone etc.
dit alles afwegend, kan ik toch echt wel melden dat ik voor die M5 zou gaan.. [ tenzij ik die 180K ergens anders voor uit mag geven, dan zou het de cayenne turbo worden (wel dik aangekleed natuurlijk) ]
jzaero zegt
@bigcar: Grapje zeker? Als je met 600 kilo al die silo’s van ik weet niet hoe zwaar 10 centimeter kan verschuiven zat er flink wat vaart in. Aangezien de Atom alleen uit buizen bestaat, zal dit niet lekker meegeven. Een M5, met honderden mogelijkheden tot kreukelzones en een kooi, zal veiliger zijn wellicht, maar echt niet meer waard zijn in onderdelen dan dat hij nieuw was incl. die 50.000 euro.. Het gaat hier overigens om de vierpitter (die ook al sneller is dan de M5). Wat ik probeer te zeggen, al het plaatwerk, de chassis en wellicht het motorblok zal als je frontaal tegen zo’n silo aanklapt compleet afgeschreven zijn. Zo’n M5 is gemaakt om crashes op te vangen, wat betekent dat alles in kreukels gaat om jou te beschermen, inclusief het blok. Aan de Atom te zien, is hij frontaal er tegenaan geklapt. U know what I mean.
desjonnies zegt
@bigcar:
Da’s natuurlijk onzin wat je zegt.
Dit is echter niet het jaargetijde om met een Atom te gaan dollen.
Het is een buizenframe met de acceleratie van ee space-shuttle.
Achterwiel aandrijving dus je kunt wel nagaan dat zo’n vehikel, wat normaal al met zijden handjes moet worden beroerd, op een natte weg gewoon een ongelied projectiel kan worden.
En het is goed mogelijk (dit is een AANNAME) dat de eigenaar de journalist ff wilde laten zien waar een Atom
allemaal toe in staat is.
Ik zeg koude banden, vochtig wegdek, kuilen en hobbels en een enorm vermogen tegenover het gewicht maakt een recept voor zo’n trieste afloop.
bigcar zegt
@desjonnies: nou zou ik je de volgende vraag willen stellen, alvorens ik hierop in ga:
zou jij zelf gaan voor de atom, of toch een andere wagen (vb= M5)?
desjonnies zegt
@bigcar:
Onder deze weersomstandigheden, regen, zware windstoten krijg je me met nog geen 10 paarden in zo’n Atom.
Liever een nederige Renault Twingo.
Alhoewel het lederen bankstel met verwarming in een M5 ook aanlokkelijk klinkt.
bigcar zegt
@desjonnies: dus dan zijn we het er iig over eens dat deze go-kart geldverspilling is :P
desjonnies zegt
@bigcar:
Nee, want een mooie voorjaarsdag in de Provence, een kronkelig weggetje, en zo’n Atom geeft je dan de ultieme rij-beleving, een soort Ducati op vier wielen.
Geen enkele auto is perfect.
En persoonlijk ben ik erg voor lichtvoetige en aanvoelende voertuigen.
Zoals @midasracer heeft.
Een wagen die je met je billen en je onder rug stuurt, een wagen die met die lichaamsdelen communiceert.
Een wagen die je kunt ‘zetten’ voor ieder bocht.
Een oude Alfa, een oude Mini of -vreemd genoeg- de nieuwe Fiat 500 Twinair; gooi en smijt ijzers die net licht genoeg zijn om je fouten te vergeven.
Ben je enigszinds levensmoe of houd je van echt gevaar; een oude 911. Maar zoek daar nooit de grenzen van op; want als die gaan, dan gaan ze.
bigcar zegt
@desjonnies: true, maar voor dat geld toch echt liever een volwaardige auto. alles beter dan deze atom, zeker voor het dagelijks gebruik ;)
tinnemans zegt
@desjonnies: het grote nadeel van zo’n auto is dat je nogal wat moeite moet doen om de auto in de provence te krijgen.
Onder het motto ‘smaken verschillen’; wij zijn afgelopen najaar met onze 645 cabrio naar Portugal gereden. Achterbank en kofferbak mutjevol maar nadat de tent stond en het airbed zichzelf opgeblazen had was het wel fijn kamperen -en- fijn rijden.
Natuurlijk is een 645 geen partij voor welke hardcore sportwagen dan ook, maar ja, die hebben geen relevante kofferruimte.
jzaero zegt
@tinnemans: Tjah, als je van plan bent om dit uit te laten in het Zuiden van Europa, dan neem je denk ik een M5 serie of RS6 Avant (of elke willekeurig koppelrijk monster) vol koffers mee met de Atom achterop een trailer.
tinnemans zegt
@jzaero: Lijkt me geen lol aan, zelfs al had ik het geld. Nu is de rit naar de vakantiebestemming ook al leuk, zelfs al kan ik onderweg het dak niet open doen, de N85 kan ik wel vanaf het begin tot het eind leuk rijden.
jzaero zegt
@tinnemans: Snap ik ;) Was ook wel een beetje gebaseerd op de vorige comment, dat als je hem per se mee wilt nemen, het op die manier moet. Een M5 zonder trailer rijdt natuurlijk nog veel leuker.
jzaero zegt
@bigcar: Geld, waar jij het aan uitgeeft zijn jouw prioriteiten. Mensen kopen dit ding náást hun M5, niet als eerste/enige auto. Ik zou mijn geld op een M5 zetten, maar ik zal lang niet zoveel fun hebben op een circuit als een Atom rijder zou hebben. Ik denk dat je ook wel de rijbeleving ervaren moet hebben om het te begrijpen (ik nog niet, wil het heel graag).
bigcar zegt
want zelfs in je “nederige Renault Twingo” ben je veiliger, je hebt iig een aantal airbags + een kreukelzone :D
monk zegt
@ricardo
Blijkbaar ben ik de enige die het zo ziet, maar “En dat zuigt hard, voor zowel zijn vrouw als zijn zoontje.” vind ik een vrij respectloze manier van verwoorden.
bigcar zegt
@monk: ik niet. ik vind het juist gepast, niks mis mee..
agera zegt
@monk: Je hebt wel gelijk vind ik, we kunnen een meer respectvolle manier bedenken zeker na een dodelijk ongeval.
xilver zegt
@monk: Dat boeit toch voor geen meter…
Er zitten altijd wel enkele moraal(-anaal)ridders met een vingertje te wijzen naar de auteur… gevalletje triestige plant?
monk zegt
@xilver: Misschien is dat soort tokkie-taal inderdaad meer voor jou weggelegd
tinnemans zegt
@monk: waarschijnlijk heeft xzilver nog geen sterftegevallen van heel dichtbij meegemaakt en weet hij nog niet dat je dan niet op een tekst als ‘zuigt heel hard’ zit te wachten.
Komt vanzelf wel.
Lucb zegt
Dergelijke wagens zijn gewoon overpowered. Echt zonde dat zoiets moet gebeuren, dan ga je toch niet erg fijn het nieuw jaar in. In ieder geval veel sterkte voor de families.
bigcar zegt
@Lucb: ’t is een afweging die je maakt bij de aanschaf van zo’n ding (lees: overpowered go-kart)..
monk zegt
@bigcar: thank you captain obvious
jzaero zegt
@bigcar: Niemand verwacht dat ie zich te pletter zou rijden. Bovendien is elke auto van 15 jaar of ouder (die nog veel rondrijden in Nederland) net zo ‘onveilig’ of ‘veilig’ als deze Atom. Het gaat er maar net om hoe jij ermee omgaat.
xilver zegt
Die zal er ook niet meer zo proper uitgezien hebben…
kaasboerin zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
VeniVidiVici zegt
Wat is dit een rot nieuws! Sterke voor de familie, maar ook aan de autoblog redactie met het verlies van een concullega!
bigcar zegt
dit is ook wel naar voor de bestuurder denk ik me nu.
hele leven lang met die schuldgevoel verder leven is ook niet echt prettig..
bass zegt
Spijtig voor de man . Hep echt medeleven
fernie zegt
@ Bigcar
183k? Heb je er een van goud gevonden ?? ;) Dingen kosten 2de hands hier ongeveer 25-35k waar de duurste 300+pk hebben. M5 kost hier ruim het dubbele van.
bigcar zegt
@fernie: ik baseer me cijvers hierop (uitgaande van dat het juist is):
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/15/video-autocar-test-de-ariel-atom-v8
er staat toch echt:
“De machtige Ariel Atom en z’n nieuwe hoogtoerige 3.0 V8 is een deathwish-op-wielen, als je de specificaties zo leest. Daarnaast is het een vierwieler met een bijzonder hoog prijskaartje: 182.750 euro.”
vale46 zegt
@bigcar: Het was een Atom uit 2007, een Atom 3. Dus met een 4pitter.
bigcar zegt
@vale46: ow, oke.. dat kan..
fernie zegt
@bigcar:
Dit ding was dan ook een zeer uitzonderlijk ding waarvan de motor alleen al een gewone Atom kost :), wel mooi stukje techniek trouwens.
Een supercharged honda kost ‘gewoon’ rond de 30-35k http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=432. Maar is inderdaad een leuke auto voor erbij, koud wegdek en dit ding gaan niet samen.
Dimglor zegt
Echt erg… Ik ken die baan en heb er al enkele malen gereden..
Is een gekende baan om eens wat rapper te rijden…
Is soms best gevaarlijk doordat er redelijk wat vrachtwagens rijden….
Mairsil zegt
de 35-jarige journalist … de 30-jarige Matthieu Desmet
??
Mairsil zegt
@Mairsil: Nevermind, ik moet gewoon leren lezen.
En erg rot natuurlijk dit.
desjonnies zegt
Heren,
kunnen we het er over eens zijn dat het niet aan de Atom Ariel heeft gelegen; maar eerder aan de bestuurder?
kaasboerin zegt
@desjonnies: Je zegt het zelf al..; bestuurder
lincoln zegt
@desjonnies:
als bewegende deeltjes botsen ligt het altijd aan de samenloop van omstandigheden ..
( check ) ..
thing to do list in 2012 ..
alle verzekeringsmaatschappijen failliet laten gaan ..
cassiewollie zegt
heb er wel eens in gereden zo’n Ariel, als je hem kwijt bent kun je hem echt nauwelijks houden.. in deze auto kan je niet rijden met een rijbewijs.. hier moet je speciaal in leren rijden.. altans naar mijn mening..
Megakix zegt
Je hebt er zelden last van als je ‘op slag’ dood bent…het is meer iets treurigs voor de nabestaanden, werkgever, chauffeur.
Alexke zegt
RIP… en het zal wel een snelheid geweest zijn… zo een atom is redelijk sterk.
Onehp zegt
@Alexke: Ja sterk. Maar zonder kreukelzone ben je daar weinig mee geholpen…
Autoliefhebberij is vandaag vaak een obsessie met snelheid. Of acceleratie => snelheid.
Zullen de AB testers het nu ook ietsje rustiger doen, zelfs al is het een rechte weg???
Nico94 zegt
Dan begin je je jaar ook slecht als vrouw van die journalist.
RIP
The360box zegt
” Een Atom 3 om precies te zijn, welke in 2007 werd gelanceerd ” Hoe ironisch…
Flamingo zegt
misschien was het de wind, die was vandaag hard, en die auto weegt niet veel
en het regende dus dan rij je al gauw te hard met zo’n kart
ericc zegt
Met een Atom rij je niet op de openbare weg als het regent. En op een circuit, de natuurlijke habitat voor een Atom, staan geen silo’s langs de kant, maar deftige bandenstapels en vangrails.
Mijn medeleven aan familie en vrienden van de journalist. Hoop dat de bestuurder het haalt!
rune zegt
Die journalist is de schoonzoon van een collega van mijn moeder…
kor1 zegt
@lincoln: Als je niet weet hoe het ongeluk is onstaan en wat de situatie was, dan kun je geen objectief oordeel vellen. Het zal zo zijn dat de bestuurder te hard heeft gereden, maar er staat niet bij hoeveel te hard. Bovendien is het zo dat een ongeluk binnen een mum van een seconde kan plaatsvinden. Dan heb je echt geen tijd meer om te reageren en dan ben je als passagier al helemaal machteloos. Jij doet het voorkomen alsof er geen ongeluk gebeurd zou zijn als de passagier de handrem aan had getrokken. Waar baseer je dat op? Iets te gemakkelijk om deze opmerking te maken en daardoor dus indirect te zeggen dat het z’n eigen schuld is dat hij overleden is. Daarnaast zeg je dat de passagier de bestuurder had moeten aanmanen om rustiger te gaan rijden. Hoe weet jij of hij dat niet gedaan heeft dan? Je was er niet bij, dus een oordeel hierover geven kan niet.
In mijn ogen wordt er in het algemeen bij dit soort berichten te gemakkelijk geoordeeld en dat is niet eerlijk vind ik. Pas wanneer je alle feiten kent mag je een oordeel en conclusie trekken.
Wat het belangrijkste is, is dat er iemand is overleden en dat is altijd vreselijk. Mijn medeleven gaat dan ook uit naar de familie en vrienden van de overledene.
Groetjes Kor
lincoln zegt
@kor1:
je hebt je bek nogal vol met oordelen ..
norge zegt
Tja als je rijdt als een idioot kan er wel eens iets fout gaan.Zal wel een gevalletje dood door schuld worden.
Sjonny zegt
@rune
En tevens de beste vriend van de postbode van mijn tante
rune zegt
Zeg je dit nu spottend sjonny?
JMC zegt
Auwsh. Veel sterkte aan de familie van deze journo! Zou goed kunnen dat de wind er iets mee heeft te maken. Was vandaag ook op sommige momenten echt niet normaal.
rune zegt
Ja, klopt…
coempel zegt
RIP
alfamail zegt
Testen is vooral erg leuk om te doen maar niet meervan deze tijd (eigenlijk, want waarom zou je dat nog meten doen, slechte auto’s worden niet meer gemaakt enz)
En als je je dan te buiten gaat aan snelle lichtgewicht karretjes met deze weersomstandigheden moet je ok wel zeker weten of je het zelf wel aankunt. En met alle respect, zolang je in Belgie je rijbewijs nog steeds gratis krijgt bij een grootverpakking doucheschuim gaat dit helaas nooit lukken daar…
Ik woon en werk er al jaren en ze rijden allemaal als “zotten” ….
Rijles krijg je van iemand anders die zijn rijbewijs heeft (ook zo gehaald dus) en daarna krijg je zonder geldig rijbewijs een grote “L” en mag je het gaan proberen zonder begeleiding oid in de grote mensen wereld….
Maar het blijft natuurlijk heel erg voor de nabestaanden, laten we dat niet vergeten.
jeffreym3 zegt
Hoppa, de eerste moraalridder meldt zich al gelijk.. autoblog moraalridders kenmerken zich door (te) snel conclusies te trekken zonder de feiten te kennen.
Dit is gewoon een tragisch ongeval. En natuurlijk wordt er (te) hard gereden in dit soort auto’s als ze voor een blad schrijven. Wat moeten ze dan? 50km/u rijden en dan een eerlijk oordeel vellen over dit soort auto’s?
Wees toch realistisch moraalridders.