‘Beloon bestuurders die hun smartphone niet gebruiken’

Auteur: , 52 Reacties

De helft van de jongeren zegt hun smartphone te gebruiken tijdens het rijden, ook al weten ze dat dit gevaarlijk is. Een beloning zou een goede motivatie zijn om hun app-ijzer weg te leggen.

Smartphone

In het verkeer wordt de smartphone veel gebruikt, dat weten we al jaren. We zijn allemaal zo verslaafd aan het kleine schermpje, dat we zelfs na het landen met een vliegtuig allemaal massaal de instructies om het ding pas in de aankomsthal aan te zetten aan onze laars lappen. Kennelijk bestaat 90% van de passagiers uit geslaagde zakenmensen die misschien wel de deal van hun leven missen als ze hun mobiel 3 minuten later aanzetten. Ofzo.

Tijdens het rijden is het niet anders: de verleiding van de smartphone is zo groot dat het geen bezwaar is om je anderhalve ton zware potentiële moordwapen maar even zijn eigen weg te laten vinden tussen de kwetsbare verkeersdeelnemers, terwijl jij het zoveelste jankverhaal van Lindanieuws in de Trendr-statistieken omhoog schopt, of als eerste babyfoto #482 van Dirk en Joke liket, begeleid door een clichécomment als ‘wat een heerlijk mannetje!’. Doe je dit niet, dan word je op de volgende verjaardag verbannen tot de B-garnituur van het gezelschap.

Bovenstaande rant terzijde: afleiding in het verkeer is een serieuze zaak. Het onderzoek ‘Smartphonegebruik in de auto’, een initiatief van verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert en Allsecur, bevestigt alleen maar wat we allemaal weten: ja, je mobiel gebruiken tijdens het rijden is levensgevaarlijk; ja, het leidt af, en ja, we doen het allemaal toch. De niet verder gespecificeerde ‘beloning’ is er natuurlijk al lang: een schoon geweten, omdat je niet werd afgeleid en daarom ook geen kleuters of bejaarden van de fiets hebt gereden. En natuurlijk die 240 euro aan boete die je je iedere keer bespaart.

Een meer relevante vraag is wellicht: wat gaan we doen tegen smartphonegebruik? Een internetlock tijdens het rijden, net zoals bepaalde navigatiesystemen niet zijn te bedienen tijdens het rijden? Dat zou voor de passagiers weer niet geweldig zijn. Een richtlijn tegen afgeleid rijden? Betere ideeën zijn welkom in de comments.

In onderstaande infographic (groot) worden de resultaten van het onderzoekje nog even samengevat:

Smartphonegebruik



52 reacties

Eigenlijk omgedraaide wereld.

Iets wat doodnormaal is (je smartphone niet gebruiken), belonen. Omdat het bestraffen blijkbaar niet helpt?
Ik kan wel raden waarom.
@joostm91: Inderdaad, erg absurd. Maar dan wil ik ook wel een beloning elke keer dat ik niet door een rood licht rij.
@fejjie: Ja, goeie. Zouden we bij meer overtredingen in kunnen voeren inderdaad!
@fejjie: de beloning dan wel net zo hoog als de boete. Dat wordt cashen.
@e1000bmw523i: hoe dichter je tegen de minimum grens van 130 aanzit, hoe meer beloning je zou moeten krijgen. Rijdt je 160 dan krijg je 0 euro.
@autoblogger: de bovenstaande reactie heb ik vanuit de iphone-app gedaan. Het is me al vaker opgevallen dat reacties dan niet in de vermeldingen in mijn profielpagina weergegeven worden. (wel als gereageerd is via de site, maar niet via de app). Bugje?
“en ja, we doen het allemaal toch”; ik zal wel oud worden, mijn telefoon blijft gewoon in mijn broekzak op het moment dat er een notification binnen vibreert tijdens het autorijden..
ik durf te wedden dat de gemiddelde busschauffeur beter kan rijden en zijn smartphone tegelijk kan gebruiken dan mensen die niet voor hun werk rijden… maar dat vinden ze onacceptabel… half nederland geeft niet eens voorrang aan van rechts komend verkeer :’-)
Het is allemaal de schuld van de wielrenners!!
@parker: Wielrenners zie ik eigenlijk zelden op hun smartphone kijken.
@reistje: doet er niet toe. Dankzij hun loeren al die automobilisten op hun smartfoon.
Ja geef ze een nieuwe telefoon
Krijgen degene die de telefoon niet gebruiken tijdens het rijden gratis benzine? Denk dat er dan ineens geen telefoons meer zijn in het verkeer. Maar de beloning zal waarschijnlijk een bosje bloemen zijn met een kaartje erbij met de vermelding “Bedankt namens VVN”.
Ja! En laten we de mensen die stoppen voor een rood verkeerslicht ook gaan belonen, en de mensen die zich aan de maximum snelheid houden…, oversteken bij een zebrapad…, netjes richting aangeven…, een ‘heer’ in het verkeer zijn…, niet onnodig claxonneren…-_-…
Laten we gewoon iedereen belonen die zich altijd netjes aan alle regeltjes houdt.
Internetlock in de auto? Lekker voor de bijrijder!?
Boete inkomensafhankelijk en oplopend. Net zoals aso gedrag, veeeel te hard rijden, fout parkeren etc.
Pakkans voor dit soort gedrag is zo laag, dat iedereen het toch doet (Net zoals vroegah in tram 5 en de metro in Amsterdam: waarom zou je betalen? Heb nog nooit zo’n gvb man gezien.).
@gregorius:
idd, en bij voorkeur hoog; bijv 1 maandsalaris oid
via Android app
@gregorius: inkomensafhankelijke boetes zijn pure discriminatie en een verschrikkelijke poging tot nivellering. Iedereen moet op dezelfde wijze bestraft worden, dat dit voor de een een grotere impact heeft dan voor de ander heeft hier niks meer te maken.
@knipperlichtje:
Onzin, zelfs deze VVD-er is van mening dat het 0 met nivellering te maken heeft.
Een straf hoort op iedereen dezelfde impact te hebben.
Het is de grootst mogelijke onzin dat Jan Modaal een maand zijn gezin niet te vreten kan geven terwijl ik met diezelfde straf mijn kont afveeg omdat ik hem toch niet voel.
Nu ben ik zelf zo snugger om niet te bellen in de auto maar voor snelheidsovertredingen geldt wat mij betreft hetzelfde.
Kom maar op met dat Zwitserse/Finse boetestelsel..
@tupperware: Moet Jan Lul maar 1. regels niet overtreden en 2. geen koters nemen als ‘ie daarnaast nog geen eens een boete kan veroorloven.
Zeer matige vergelijking dus.
@lekkaah: Regels zijn er om nageleefd te worden; orde houden, veiligheid voor iedereen, dat soort onzin. Anders krijg 29 vermoorde hoeren in Irak enzo (waar de daders nooit van zullen worden gevonden). Hoe handhaaf je het: angst? Nee, daar hebben we nu een beetje afzien van; doet ons denken aan ijzeren gordijnen enzo. Nou, dan maar geld.
Vervolgens moet de straf passen bij de overtreding: het moet een opvoedende werking hebben: zodat het individu zijn (foute) gedrag aanpast aan de (goede) anderen. Straf je te laag: heeft het geen werking. Straf je te hoog, verlies je het opvoedkundige en krijg je een boze bevolking; wraak gevoelens; haat naar de overheid en dan kan 1 slechte ervaring 10tallen mensen negatief beinvloeden. Opvoeden heeft het meeste zin bij begrip (voorbeeld, gevolg, consequentie, maar ook relatief snel doorgaan met het leven, zodat je wat je hebt geleerd ook kan implementeren).
Dus als je dan kloten-met-mobiel naar 2000 of 10000 euro tilt, dan is dat te hard voor velen en gaat het niet werken. Maar 45 euro parkeren, met een pakkans van 10%  dan is het soms goedkoper om nooit te betalen. 1 keer per jaar gepakt worden voor 240 euro door te klooien met je telefoon, terwijl je 10 – 25k km rijdt per jaar, zal ook geen indruk achterlaten.
Dus inkomensafhankelijkheid bij herhaling van feiten uit dezelfde categorie, met een ‘afloop’ over tijd.
@knipperlichtje:
In feite zijn niet inkomensafhankelijke boetes discriminatie tegen mensen die minder verdienen, want die voelen een boete verhoudingsgewijs veel meer. Door boetes inkomensafhankelijk te maken doet het voor iedereen ongeveer evenveel pijn, wel zo eerlijk dus…
Koppeling maken tussen de (smart)phone en de boardcomputer van de auto.

Dan kunnen mails, whatsappberichten en sms-jes worden voorgelezen voor de bestuurder, als hij met spraakbediening aangeeft een berichtje te willen afluisteren.

Moet technisch wel kunnen.

Is niet ideaal, maar makkelijker in te voeren dan een gedragsverandering.
“Nou dat word een boete voor het niet dragen van uw gordel, meneer. Ow, u gebruikt uw telefoon niet, rij maar verder!”
Triest om jongeren te gebruiken.. Ik woon in amsterdam op een kruispunt, en 7 van de 10 keer zit men met de smartphone in de hand voor het stoplicht, en nee, dat zijn geen jongeren. Wat opvalt dat het veel vrouwen zijn (is dan ook overdag). Bovendien is het aandeel ‘jongeren’ in het verkeer laag.
@amg65:
Lees even de eerste zin van de infographic, de groep die zij “jongere” noemen is een groep van 17 tot 34 jaar, 33 is voor jouw vast stok oud..
Nu kom ik weleens in de grote stad maar een fietsende jongere zonder telefoon in zijn/haar knuistjes is een zeldzaamheid, en ook dat zijn bestuurders die deelnemen aan het verkeer.
TIL dat ik nog een jongere ben. Excellent.
@sir_smokalot:
Jij nog wel, ik echter..
In de ogen van die kids ben ik inmiddels een reutelende bejaarde met Alzheimer light..
@tupperware: nee dat is niet voor mij stokoud….. Telefoon in de hand bij fietsers valt nog mee. Niet wat ik zie achter het stuur, weliswaar stilstaand
Ondertussen brenge we wel iOS en Android naar de auto en dat word alleen maar gestimuleerd…
@awesome:
Hé, dan hebben ze de telefoon niet meer in de hand hè.
Ik zie het al voor me, automobilisten die alleen nog naar een info schermpje tussen de tellers (of misschien wel i.p.v. de snelheidsmeter) turen naar hun “sociale leven”.

Wordt lastig beboeten…., ja maar agent ik aaide alleen maar mijn dashboard, ik was echt niet aan het whats appen hoor..
Bij mij blijft de telefoon niet in de zak, want navigatie en flitsmeister. Maar ik laat het uit mijn hersens on dat lulijzer te bedienen tijdens het rijden.
Wat een flutonderzoek weer… De beste oplossing onder de ondervraagde.. Misschien moeten we mensen belonen om thuis te blijven en niet in de auto te stappen om naar werk te gaan (oh..ja..).

Maar goed, de smartphone wordt bijna nooit gebruikt om mee te bellen… Muziek, Navigatie, Contacten en Locaties opzoeken, Whats-app. In dat opzicht verschilt het niet veel van de nieuwe infotainment systemen (waar ook Facebook etc. inzit tegenwoordig). Mensen kunnen veiligheid minder goed inzien of geven minder om andermans spullen/gevoel etc. op de weg. Vooral de mensen die vinden dat een auto puur een middel is om van A naar B te komen en onderweg nog even snel wat dingetjes willen regelen.
Voorbeeld van het vliegtuig is nou niet echt toepasselijk; eigenlijk bijna het tegenovergestelde. In de auto zit men relaxt, vaak omdat men dat het beste alternatief vindt. In een auto die we vaak zelf kunnen kiezen, met opties die we zelf kunnen kiezen; airco of raampje open, muziekje erbij. Peukje of niet. Telefoon pakken we erbij uit verveling en verslaving. We weten dat het gevaarlijk is, maar we vertellen onszelf dat op de manier dat we t doen, t niet gevaarlijk is.
In een vliegtuig is het anders. Men is de bullshit van de airline-industrie zat. Gezeik met flesjes en nagelscharen, terwijl je vaak gewoon een mes bij je voeder krijg in het vliegtuig. Zat met het gezeur van te weinig ruimte en te harde stoelen. Zat over het gezeur van toeslagen, extra betalen voor je bagage, selectief beleid etc etc. En we zijn vooral die eeuwige leugen dat je je telefoon niet mag gebruiken ‘omdat het gevaarlijk’ is zat. Laat die mensen lekker spelletjes spelen tijdens het opstijgen: maakt ze een stuk relaxter. Niemand luistert naar die veiligheidsinstructies anyway, maar ze vertellen het om schadeclaims tegen te gaan. Dat je niet wil dat tijdens het landen iedereen met dingetjes in zn klaauwen zit (omdat dit bij een harde landing van de co-captain van 23 jaar overal heen kan schieten); dat snap ik. Maar zodra je op de grond staat, laat ze lekker. Ze willen dat klote vliegtuig uit; het is dat het lichaam niet kan kiezen tussen claustrofobie of beginnende trombose; anders hadden we zeker een van beide gehad. Ik wacht nog steeds op de eerste luchtchauffeur die zegt: ‘Ik begrijp dat u hier NIET heeft genoten aan boord. De aandeelhouders hopen u terug te zien; maar het is nog beter als u een ticket koopt en niet komt opdagen. En aub een beetje snel bij het uitstappen: ik ben moe en wil ook dat klote vliegtuig uit…. En dan moet ie nog rock-paper-scissors doen met de captain om wie er bij de deur moet gaan staan om vriendelijk ‘laters’ te zeggen in 5 talen.
@gregorius: opgelucht nu al die frustratie er uit is?
@gregorius:
koekje?
Vliegen is de meest lage vorm van personenvervoer geworden.
De tijd dat de stewardess (meestal nog een lekker wijf ook) met een mandje vol snoepjes langskwam voor je ooooowren voor het opstijgen is voorbij.
Evenals het feit dat ik ooit met een elektronisch baken voor een zeeschip naar Noord Afrika vloog, je vertelde de dienst doende douane ambtenaar en de enige veiligheidsman wat het ding was en deed, en je ging hupsakee zo het vliegtuig in met gevaarlijke batterijen.

Helaas, de wereld is steeds debieler aan het worden en reken maar niet op enig begrip of enige verbetering.
Terreur en angst zijn big business geworden en de angst regeert overal.

Ik vind het overigens een zegen dat je je mobieltje niet mag gebruiken in een vliegtuig omdat ik geen behoeft heb aan brallende druk gebarende Italianen, hard schreeuwende Duitsers en Belgen die erachter gekomen zijn dat ze in het verkeerde vliegtuig zitten, noch aan een verveelde Nederlandse vader die absoluut spruitjes wil eten als we geland zijn.
Ik erger me al zat aan die wereld vreemden die over mijn benen struikelen als ik, gezeten bij de nooduitgang een dutje probeer te doen en zij ‘naar buiten willen kijken’
@desjonnies: Wil ik je wel weer horen als er weer is een vliegtuig gekaapt o.i.d. wordt door gebrek aan beveiliging?
@lekkaah:
vliegtuigen kapen is zoooo vorige eeuw.
’t is nu vliegtuigen opblazen.
Ik leg mijn telefoon altijd in vakje en alleen bij een open brug of stoplicht die op rood staat spiek ik er even op als die is afgegaan maar tijdens het rijden gebruik ik hem niet.
@bmw1m: ook dat is le-vens-ge-vaar-lijk!
@parker: …maar niet verboden.
Ik betrap mezelf er ook wel eens op. Erg slecht uiteraard, zelfs voor een rood stoplicht.

Ze kunnen hier best wat meer op controleren wat mij betreft, want de pakkans is gewoon te klein. Als ik op een gemiddeld ritje een beetje om me heen kijk zie ik voortdurend mensen op hun telefoon kijken. Helemaal in het donker zie ik regelmatig mensen met een lichtgevend gezicht op de rechterbaan van de snelweg. Dit kan een politie in burger ook doen, en levert de staat een mooie plus in de begroting op.
Mee eens dat de telefoon een gevaar kan zijn.
Maar dan moet je ook al die techno geintjes die in de Dashboard instrumenten zitten gaan verbieden. Terug naar een eenvoudige dash met alleen hoognodige informatie.
De rest leid alleen maar af.
@norge: mja, niet iedereen heeft een groots orkest onder de motorkap en bodemplaat.. ;)
Gebruikers van telefoons in het verkeer zo straffen dat ze zich niet een 2e keer laten pakken. Bijvoorbeeld 1e keer gepakt 500 EUR boete en elke volgende keer plus 1x bruto maandsalaris. Dan naast snelheid ook permanent controleren op telefoongebruik. Kan je niet direct betalen dan slaap je maar een nachtje op het bureau (met z’n alleen in 1 hokje natuurlijk) + het betalen van de boete. Na 2e keer gepakt de genoemde boete + celstraf en voertuig direct inleveren welke dan door de staat mag worden verkocht. Geen genade.
@wits:
beter om 1 maand lang mobiele telefoon af te sluiten als je gepakt wordt…
Zo’n beetje alles loopt via de telefoon voor mij. Ik moet bereikbaar zijn in verband met mijn werk, dus dat is al de voornaamste reden dat ik mijn telefoon in zo’n houder op het dashboard heb geplakt tijdens het rijden. En dan is er nog de muziek in de auto. Het is toch wel prettig als je je Spotify-playlists gewoon in de auto kunt draaien. En tsja, als de telefoon dan toch al in die houder zit kijk ik ook gewoon naar de binnenkomende meldingen van whatsapp, lees ik e-mails bij het stoplicht etc. Tijdens de Olympische Spelen heb ik zelfs in de file het schaatsen gekeken. En inderdaad omdat ik zelf vind dat ik het op een veilige manier doe.
Ik heb me telefoon in een houder staan als navigatie. En soms voor muziek mag ik hem dan wel bedienen of is dat dan ook verboden?
@yorick: als de internetlock er komt kan je zelfs niet meer streamen e.d.
Hoeveel vrienden ik heb die tijdens het rijden met hun telefoon lopen te klooien is werkelijk belachelijk. En het maakt ook niet uit hoe vaak ik tegen ze zeg dat ze dat ding met rust moeten laten als ze aan het rijden zijn, luisteren doen ze niet. Ze begrijpen ook niet altijd waarom ik ook weiger te bellen tijdens het rijden. Ik typ hoogstens een berichtje voor een rood verkeerslicht (mag officieel ook niet volgens mij) maar voordat ik weer ga rijden druk ik het scherm op zwart en leg ik ‘m weg. Er zijn maar weinig dingen in het verkeer waar ik zo’n hekel aan heb als mensen die lopen te klooien met hun telefoon.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).