• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley SUV krijgt 12-cilinder powerrr

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 oktober 2011 om 12:39 – 61 Reacties

Bentley SUV impressie - Bart ten Hoeve


Kijk, bij Bentley snappen ze wat hun rijke niet-Europese clientèle wil. Geen priegelblokjes, maar gewoon de volle mep aan twaalf cilinders. Verbruik en uitstoot is van ondergeschikt belang voor sommigen per slot van rekening. En dus krijgt de SUV zowel in benzine- als dieselvorm 12 cilinders mee.

Het twaalfcilinderverhaal komt niet helemaal als een verrassing, want hier wordt al even over gespeculeerd. VAG ontwikkelde jaren geleden een 500 pk en 1000 Nm sterke 6.0 V12 TDI, die vervolgens alleen lafjes in de Q7 werd gelegd en daarna (evenals het V10 TDI-blok) een langzame dood leek te sterven. Natuurlijk is deze motor te verouderd om over een paar jaar in een nieuw model te leggen, wat betekent dat er een doorontwikkeling moet komen.

Qua benzineaanbod zal het (een volgende generatie van) de welbekende W12 uit alle Continentals zijn die in de SUV komt te liggen, aldus Bentley-CEO Wolfgang Dürheimer. “We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV. I like this idea; it makes clear whose car is the boss,” aldus Dürheimer, die klaarblijkelijk graag de grootste wil hebben.

Voor de SUV, die vermoedelijk ergens halverwege dit decennium komt, is Rolf Frech als hoofd ontwikkeling aangesteld. Deze Porsche-man heeft onder andere aan de Cayenne gewerkt, dus hij weet waar hij mee bezig is. Maar wat zou nog acceptabel zijn voor hem om in de grote Bentley te lepelen? In Europa mag het gerust een beetje minder zijn, dus waar ligt de ondergrens? Moet hij minimaal een V8 krijgen, of volstaat een V6 ook wel? Of zou een 2.5 TFSI vijfcilinder ook nog kunnen in de Bentley? Zegt u het maar.

Ook interessant!

  • Dit is de foutste Bentley van Marktplaats
  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
    Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, SUV

Vorig bericht: « ‘Nu al 75.000 bekeuringen op 10-baans A2’
Volgend bericht: Dit is de Vygor Opera »

Lees Interacties

Reacties

  1. ds3thp zegt

    10 oktober 2011 om 12:46

    Kijk, die snappen het. Zo’n V12 TDI is tenminste wat anders dan een V6 TDI in een cayenne!

    Login om te reageren
  2. stationcar zegt

    10 oktober 2011 om 12:53

    Zow, wie is hier even aan het Photoshoppen geweest?! Wat een gedrocht, hahaha, men neemt een Cayenne en een Bentley foto, even over elkaar heenleggen, en hop, klaar is je Bentley SUV!
    Dan vind ik deze beter:
    http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2011/07/Bentley-SUV-render-image.jpg
    Nouja, wel lekker dat er een V12 in komt natuurlijk, das altijd fijn!

    Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      10 oktober 2011 om 14:43

      @stationcar: inderdaad zeg! echt ontzettend lelijk

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    10 oktober 2011 om 13:00

    Ik zeg gewoon die stokoude 5 cyl R5 TDI erin, was in de Touareq ook zo’n succes.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 oktober 2011 om 13:14

      @E34M5Touring:

      R5?
      Ik ken wel de R50, maar daar lag de 5L V10 in.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 oktober 2011 om 13:18

        @jack_abarth: eerste serie Touareq’s werden ook geleverd met de 5 cyl TDI uit de Transporter en Crafter. Met ruim 2 ton leeggewicht waren dit nou niet bepaald strepentrekkers

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          10 oktober 2011 om 13:23

          @E34M5Touring:

          Ah tuurlijk, dat motorblok ken ik wel en idd uit de transporter.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            10 oktober 2011 om 13:31

            @jack_abarth: Echt epic sloom volgens mij 12.3 naar de 100. Zelfde trouwens met de Land Rover Discovery 3 met de 2.7 V6 HDiF 190 pk in een auto van 2700kg gaat niet werken.

            Login om te reageren
  4. Den zegt

    10 oktober 2011 om 13:06

    Die auto heeft ook wel een turbo v12 nodig, want = bentley dus = zwaar.

    Login om te reageren
  5. srm88 zegt

    10 oktober 2011 om 13:11

    Minimaal V12, wat is het nut van minder zo lang er een Range Rover bestaat?

    CO2/verbruiksgeneuzel is sowieso iets voor paupers om zich druk over te maken, de gemiddelde Russische oligarch houdt zich meer bezig met de vraag of hij voor een kek matgouden wrapje gaat of toch maar weer parelmoer wit

    Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    10 oktober 2011 om 13:13

    “We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV. I like this idea; it makes clear whose car is the boss,” aldus Dürheimer

    Geen idee of een Touareg onder luxury SUV valt, maar deze is ook geleverd met de W12.
    Wanneer de Touareg nu niet onder luxury SUV valt, dan is Bentley volgens mij sowieso de eerste met een luxury SUV.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      10 oktober 2011 om 13:59

      @jack_abarth: inderdaad! en eigenlijk vind ik de aloude LM002 ook wel in die categorie vallen, met z’n V12.

      Verder, als ze niet opschieten is Aston Martin er ook eerder bij straks… Mercedes met de G65 sowieso…

      Login om te reageren
      • mathieus zegt

        10 oktober 2011 om 18:37

        @Alwood: Was ook het eerste waar ik aan dacht. Alsof de LM002 niet luxueus was. Die man kent duidelijk zijn autogeschiedenis niet!

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          10 oktober 2011 om 22:20

          @mathieus: komt trouwens nog bij dat Mercedes ooit ook al een G63 AMG maakte… maar die was wel zo zeldzaam dat je je af kan vragen of het ‘productie’ te noemen is.

          Login om te reageren
  7. kraakensmaak zegt

    10 oktober 2011 om 13:17

    Kon je die Touareg niet ook met een 12 cilinder benzine motor krijgen?!

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      10 oktober 2011 om 14:45

      @kraakensmaak:

      yep, bijv. 98-SB-PR
      TOUAREG; 4MOTION W12 331 KW AUT

      Wie weet van wie deze auto is gaat door voor de koelkast!

      Login om te reageren
      • kraakensmaak zegt

        10 oktober 2011 om 20:16

        @escort77: van jou? Ik heb er wel is een vol gas langs horen knallen klonk echt super. Dikke bak.

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          10 oktober 2011 om 22:47

          @kraakensmaak:
          nope, helaas niet…

          hint: in die tijd sponsorde Volkswagen Feyenoord

          Login om te reageren
  8. rikus zegt

    10 oktober 2011 om 13:21

    een SUV..
    Bentley, shame on you!!

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    10 oktober 2011 om 13:31

    In de opkomende markten zal hij waarschijnlijk het meest verkocht worden met de V12’s, dat lijkt me zeker lonend en dus niet meer dan logisch voor Bentley. En laten ze ajb niet lager gaan dan een V8…

    Login om te reageren
  10. love4sportcars zegt

    10 oktober 2011 om 13:37

    Waarom wil iedereen een SUV in het gamma? Niemand wil nog zo’n gedrocht

    Login om te reageren
  11. love4sportcars zegt

    10 oktober 2011 om 13:42

    F*ck downsizig! die mannen snappen wat wij willen

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    10 oktober 2011 om 13:55

    “We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV”
    Zijn Lamborghini en een hele rij Duitse Mercedes veredelaars hem niet al voorgegaan?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 oktober 2011 om 14:01

      @mashell: Lamborghini zeker met de Countach V12 in de LM002

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 oktober 2011 om 14:02

        @E34M5Touring: Maar die was geloof ik niet bedoeld als Luxury SUV.

        Login om te reageren
        • porsche928 zegt

          10 oktober 2011 om 14:27

          @E34M5Touring: luxury bestond toen nog niet, maar dat ding was het wel! Lambo is gewoon een trendsetter geweest. Jammer dat de LM002 niet goed verkocht indertijd.

          Login om te reageren
  13. martinespana zegt

    10 oktober 2011 om 14:28

    Ik kan dat ding niet aanzien maar die V12 in de voorbak heerlijk, ik heb liever dan een Hummertje.

    Login om te reageren
    • martinespana zegt

      10 oktober 2011 om 14:30

      @martinespana: En volgens mij is het gewoon een Photoshop.

      Login om te reageren
      • TWJ zegt

        10 oktober 2011 om 16:08

        @martinespana:
        Het klinkt veel lulliger dan ik bedoel, maar jij bent de slimste thuis?

        Dit plaatje is een impressie van hoe iemand DENKT dat de Bentley SUV eruit gaat zien.

        Daarnaast… een Bentley SUV met een Hummer vergelijken, dat kan eigenlijk ook echt niet :P

        Login om te reageren
  14. zenoemenmemax zegt

    10 oktober 2011 om 14:33

    Ik vind dat Bentley gezicht totaal niet geschikt voor een SUV…
    Maar dat zal wel aan mij liggen.

    Login om te reageren
  15. F1Tim zegt

    10 oktober 2011 om 14:41

    Halverwege dit decennium? Lange termijn dus. Dit is weer zo’n verkenningsboei die uitgegooid wordt om het potentieel van het idee na te gaan bij de superrijken. Voor de rest kan er geen enkel geloof gehecht worden aan deze ‘belofte’. Beloftes in autoland worden maar al te vaak verbroken…

    Login om te reageren
  16. drivingpleasure zegt

    10 oktober 2011 om 14:45

    bentley je bent zo lelijk als de nacht

    Login om te reageren
  17. 560pkferrari zegt

    10 oktober 2011 om 14:46

    Als ie zo blijft wordt die niet goed verkocht, dit is gewoon een mulsanne op hoge poten. iedereen weet dat de mulsanne een flop is.
    beter veranderen ze het ontwerp of schrappen ze het hele plan van een SUV.

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      10 oktober 2011 om 15:44

      @560pkferrari:
      Een flop?? Hoe kom je daarbij? In andere landen doet deze kar het prima, dat er in NL geen tientallen van verkocht zijn had je ook niet verwacht toch? Enig idee hoe weinig mensen een tonnetje of 4-5 hebben liggen voor de aanschaf van een auto?

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        10 oktober 2011 om 15:45

        @stationcar:
        Deze kar: de Mulsanne uiteraard.

        Login om te reageren
  18. arro zegt

    10 oktober 2011 om 15:15

    Gewoon een verhoogde mulsanne

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      10 oktober 2011 om 16:10

      @arro:
      HET IS EEN IMPRESSIE.
      Waarom neem je wel de moeite om te reageren, maar niet om na te denken of te lezen?

      Login om te reageren
  19. escort77 zegt

    10 oktober 2011 om 15:47

    waarom reageren zoveel mensen op een plaatje dat “Bentley SUV impressie – Bart ten Hoeve” heet?

    (of heb ik wat gemist, en is dat iemand van de ontwerpafdeling van Bentley…)

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      10 oktober 2011 om 16:09

      @escort77:
      Nee, 80% van de mensen hier is gewoon te gehaast/kortzichtig/dom om te bedenken dat dit een impressie is…

      Login om te reageren
  20. agera zegt

    10 oktober 2011 om 16:19

    Spuuglelijk en Bentley onwaardig m eer heb ik niet te zeggen.

    Login om te reageren
  21. wiser zegt

    10 oktober 2011 om 16:56

    Normaal vind ik dat Bentley mooie wagens heeft, maar dit is spuuglelijk. Het ziet er absoluut geen sportieve SUV uit dus waarom geef je dit gedrocht dan een v12?

    Login om te reageren
  22. norge zegt

    10 oktober 2011 om 17:22

    Hoe voldoet Bentley dan aan de Europeese emissie eisen ?Komt er een Up Bentley om te compenseren ?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 oktober 2011 om 18:33

      @norge: omdat ze onder de VAG vlag vallen hoeft dat niet. alle volume merken onder de vlag compenseren genoeg voor
      Bentley Lamborghini en Bugatti

      Login om te reageren
      • norge zegt

        10 oktober 2011 om 18:39

        @E34M5Touring:Heb ik toch gelijk als ik zeg dat het maar een Volkswagen is :P

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 oktober 2011 om 19:08

          @norge: Spijker – kop

          Login om te reageren
        • desoper zegt

          10 oktober 2011 om 23:17

          @norge: Idd. koop een skoda, en vervolgens kun je in de kroeg verkondigen dat het eigenlijk een bentley is met een paar andere logotjes

          Login om te reageren
          • norge zegt

            10 oktober 2011 om 23:57

            @desoper: In ieder geval veul goedkoper :P

            Login om te reageren
  23. theblackdude zegt

    10 oktober 2011 om 18:02

    een v12 ijn een auto die waarschijnlijk meer weegt als een continental, ik denk dat je dan naar een tankstation kan verhuizen.

    Login om te reageren
    • jorn_v_v zegt

      10 oktober 2011 om 19:46

      @theblackdude: tegeltje voor jou imho.

      Login om te reageren
  24. Tommy2 zegt

    10 oktober 2011 om 18:02

    Die V12 TDI van Audi is echt niet verouderd! Ding is amper 3 jaar oud met 2000 bar common-rial, piëzo-injectoren, biturbo VGT en al. Met wat kleine aanpassingen is hij weer helemaal bij. De V10, díe was verouderd..

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      10 oktober 2011 om 23:31

      @Tommy2: Jaa maar als die Bentley SUV erover drie jaar komt, dan is die V12 toch al 6 jaar oud. En de concurrentie staat zeker niet stil. Dus hij zal zeker doorontwikkeld moeten worden. Hij had zelfs last van een turbogat conludeerden ze bij fifth gear.

      Login om te reageren
  25. gordongekko zegt

    10 oktober 2011 om 18:12

    G65AMG is toch ook al petrol-V12 in een SUV?

    Login om te reageren
  26. dennisr zegt

    10 oktober 2011 om 18:54

    gelukkig, intelligentie binnen een auto(fabricage)bedrijf bestaat nog :D daar waar elk merk muesli aanbied, komt Bentley met echte motoren.. wat een top merk! :D heel AB rijd over een paar jaar Bentley ? :D

    Login om te reageren
  27. peterv zegt

    10 oktober 2011 om 22:08

    Is dat een ontiegelijke lelijke auto! Dit verzin je toch niet!

    Login om te reageren
  28. desoper zegt

    10 oktober 2011 om 23:28

    Waarom niet de 8.0 liter W16 van bugatti? Dit is allemaal weer net niks.
    Een q7 v12 diesel of touareg w12 benzine met een bentley maskertje verkoopt natuurlijk niet.

    Login om te reageren
  29. welkombart zegt

    11 oktober 2011 om 00:08

    Nee, die 8.0 liter W16 komt natuurlijk in de Bugatti SUV.
    En ik ben tegen kleinere motoren: ik denk dat de Conti GT nou juist een succes is omdat er een altijd een W12 in zit en niets anders.

    Als je vanaf nu een S-klasse tegenkomt, is het namelijk de 2,1 liter viercilinder diesel. Yep, de S-klasse met de viercilinder diesel. Treurig tot en met.

    Dus ajb geen V8 bij de Bentley Continental. Maar ik ben een roepende in de woestijn.

    Login om te reageren
  30. mellie zegt

    12 oktober 2011 om 11:20

    ik vindt dit persoonlijk wel een beetje een gedrocht eerlijk gezegd.

    Login om te reageren
  31. kempenaer zegt

    14 oktober 2011 om 09:50

    Die video lijkt wel gemonteerd door een ADHD’er op speed. Die muziek mag er de volgende keer helemaal uit, dat zou een verbetering zijn en dat beginstukje, leuk dat het kan, maar het voegt niets toe. Bij topgear word je tegenwoordig ook doodmoe van dat gekunstelde montagewerk.

    Login om te reageren
  32. kempenaer zegt

    14 oktober 2011 om 09:51

    Bovenstaande comment hoort bij het artikel over de BMW M5.

    Login om te reageren
  33. kempenaer zegt

    14 oktober 2011 om 09:54

    Die bentley suv is een smakeloze bak voor smakeloze mensen.

    Login om te reageren
  34. stephano zegt

    30 oktober 2011 om 11:51

    Ik moet even wennen aan het idee en de looks staan me zo op het eerste gezicht ook niet erg aan. Maar dat vind ik ook van de Maserati Kubang

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North