
Dalende olieprijzen! Binnenkort voor minder dan 2 euro tanken in Nederland dankzij een gunstigere benzineprijs?
De actuele benzineprijzen zijn nog altijd fors. De landelijke adviesprijs voor Euro95 ligt op € 2,229 volgens United Consumers. Dat is al een stuk minder dan een tijdje terug, met dank aan een accijnsverlaging op 1 april. De kans is groot dat de komende periode de prijzen nog verder dalen. Een benzineprijs van minder dan 2 euro voor een litertje Euro95 komt langzaamaan in zicht.
We hebben het dan niet over de adviesprijzen, maar over de prijzen aan de lokale pomp. Die zitten doorgaans al flink onder de adviesprijs. Door dalende olieprijzen betaal jij minder aan de pomp. Het is een totaal ander beeld in vergelijking met een paar maanden geleden. Toen de prijzen elke dag met meerdere centen stegen.
Vanmorgen zijn de olieprijzen verder gedaald naar het niveau van voor de Russische invasie in Oekraïne. Wanneer deze ontwikkelingen zich doorspelen is een benzineprijs van minder dan 2 euro voor Euro95 niet ondenkbaar.
De vraag is natuurlijk wanneer het kabinet beslist om de accijnsverlaging terug te draaien. Deze ‘korting’ bedraagt 17 cent voor benzine en 11 cent voor diesel. Hopelijk laten ze de accijnsverlaging nog lang doorlopen in Den Haag en dalen de brandstofprijzen verder de komende periode. 1,95 of 1,90 voor een liter Euro95? Kom maar door.
Waar blijft de Europa brede class-action rechtzaak tegen de oliemaatschappijen ? De ruwe olieprijs is al een maand terug op het niveau van voor de oorlog; maar aan de pomp betalen we al weken lang alsnog 60 of meer cent per liter meer …. dit heeft de oliemaatschappijen – die al slechts max 5% belasting betalen ipv 52% (ja Shell, ik kijk naar jou) – onterecht MILJARDEN opgeleverd door marktmanipulatie en prijsafspraken; walgelijk.
Zoals de belastingdienst het niet aankon de BTW op groenten en fruit te verlagen maar brandstof accijnzen verlagen geen enkel probleem vormen is het ook bij de olie maatschappijen, het verwerken in de IT systemen van een lagere olieprijs is veel lastiger dan het verwerken van een hogere prijs. Daarom duurt dat gewoon wat langer. Dat is heus geen marktmanipulatie…
@dawwg: Bedrijven zijn een motor voor het land/overheid om te ontwikkelen. Zonder winstmakende grote bedrijven is er geen werkende klasse. Zonder die werkende klasse zijn er geen belastinginkomsten. Bedrijven blij = overheid blij.
Onzin redenatie; de afgelopen tientallen jaren is het inkomensverschil en de middenklasse uitgehold; de rijkste 8 Amerikanen – bijvoorbeeld – hebben meer geld dan de armste 4 miljard mensen op deze aarde; dit heeft niets met bedrijfscontinuiteit, werkgelegenheid of overheidsinkomsten te maken.
@Mashell: En IT systemen die prijsverlagingen niet aankunnen, maar verhogingen wel is ook 100% onzin; de prijzen fluctueren al decennia elke dag; dus hoezo zou dat nu wel problematisch moeten zijn geweest ?! Totale BS.
@dawwg: ipv 52%? Waarom zou een bedrijf 52% over winst moeten betalen??
Daarom is het zo fijn om een doemdenker te zijn, mijn voorspelling was dat de prijzen naar de accijnsverlaging weer snel naar het niveau van voor de accijnsverlaging zouden stijgen vanwege gulzigheid van Ben van Beurden c.s. maar het liep anders. Ik had weliswaar geen gelijk maar we hebben (relatief) lage brandstof prijzen. Conclusie: de doemdenker wint altijd.
Gisteren nog diesel getankt voor €1,89, benzine zat op €1,98. Is al te vinden dus.
@Knul: hier in de buurt exact 2,00. Moet morgen weer dus kan mij niet snel genoeg gaan.
De einddatum vd accijnsverlaging staat al vast op 31/12/22 dus dat zullen ze niet zomaar vervroegen…
Exact. Al zal er bij een drastisch lagere brandstofprijs misschien alsnog een konijn uit de hoge hoed getoverd worden in Den Haag om die datum naar voren te trekken ⛽️
Zaterdag stond de prijs bij de lokale witte pomp op 1,99.9. Onder de twee euro dus :P.
Alsof we blij moeten zijn met een prijs van € 1,90. Dat is nog steeds bizar hoog.
Wat ik overigens zorgelijker vindt is dat de diesel bij sommige pompen nog maar 1 cent goedkoper is dan de benzine… en dat terwijl de dieselrijders wel 3x zoveel mrb betalen…
@rutgerg: ja dat is ook vreemd. Wellicht halen ze nog wat winst uit hun lagere verbruik maar dan moet je wel veel rijden om die MRB eruit te halen.
mooie reden om een benzine auto te kopen dan dus :)
@petroldrinker: ik zelf heb er gelukkig geen last van. Tank snachts stroom op de oprit ;-)
ik heb er ook geen last van, prive benzine auto’s, en vd zaak een diesel, zal mij dus een worst wezen wat de prijs van diesel is
@rutgerg: Dat komt nog gezien de infrastructuur in NL niet tegen het ev geweld opgewassen is…en het salderen wordt ook afgebouwd dus je moet accu’s in huis halen of direct alles verbruiken wat he opwekt.https://www.telegraaf.nl/financieel/467517306/oververhitting-netwerk-liander-dreigt-3-5-miljard-investering-tegen-uitval-stroom?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp
De T. is geen betrouwbare bron.
@jelmer: Dus als de T. het 1 op 1 overneemt van wat Liander in hun inveteringsplan noemt…is het ineens niet betrouwbaar???
@redbeams: investeringsplan
Oververhitting dreigt niet, het wordt voorkomen. Ofwel: er wordt een foutief sausje over het plan gegoten.
@jelmer: Het wordt voorkomen doordat er wat aan gedaan gaat worden in de komende jaren…doe je dat niet dan heb je dat dus wel.Overbelasting = de fik erin uiteindelijk en ik zegt het al een tijdje dat de infrastructuur nog lang niet klaar is in NL voor ev.
@redbeams: zeg
De energietransitie is een groot, technisch en sociaal, project.
Ik denk dat je daaraan mag wennen. Dat is natuurlijk de ideale manier om mensen uit hun dieselauto te krijgen.
“De vraag is natuurlijk wanneer het kabinet beslist om de accijnsverlaging terug te draaien.”
ik mag hopen nooit, kwartje van kok eindelijk gehad zoals al jaren geleden beloofd is…
Overigens is 2 euro pl nog steeds belachelijk hoog als je weet dat het ook voor minder dan de helft prima zou kunnen
@petroldrinker: die beslissing is al gemaakt hoor, 31/12/22…
Er was een tijd dat ik lekker 98 tankte voor 1,85/L. Gouden tijden …
@dewittecondor: Gisteren nog 98 getankt voor 1,60.
Zonder erbij te vertellen waar dat was is het een vrij (zin)loze mededeling.
Ik lees nergens wat over dieselprijzen terwijl er nog genoeg dieselrijders zijn in NL.
Bovendien zijn de dieselprijzen harder gestegen dan de benzineprijzen.
Degene die het hardst geraakt zijn in deze crisis tijd zijn toch wel echt de dieselrijders, deze maken vaak meer kilometers dan benzinerijders en tanken dus meer liters.
En dan nog de afgenomen waarde van de dieselauto’s.
Men praat hier makkelijk door te zeggen dat het dan de juiste tijd is om een benzine auto te kopen, maar raak je dieselauto eerst maar eens kwijt.
En dan mag je vervolgens de jackpot prijs betalen voor een benzine occasion vanwege de overspannen automarkt.
Bedankt overheid!
denk dat je doelt op bedankt EU met hun achterlijke beleid omtrend autos
@petroldrinker: Ook de EU maakt deel uit van deze maffiapraktijken idd. Maar waarom doet NL niet bij zowel diesel als benzine 17.3ct accijnsverlaging ipv bij alleen benzine?
Dieselrijders zijn juist de veelrijders die deze crisis keihard voelen.
Ik heb gisteren al voor 1,949 getankt.
Half jaar geleden mijn A3 diesel verkocht. Mijn partner heeft dat ruim een jaar geleden gedaan. Vond diesel heerlijk rijden maar het loont niet meer. Ben blij dat we ze niet meer hebben, want 135 euro per auto per maand MRB en een brandstofprijs gelijk aan benzine is geen doen meer. Diesel is helaas echt passé hier. Terwijl zo’n mooie 3.0 V6 oid toch zo heerlijk rijdt…
Ik word er erg onrustig van omdat mijn OCD, dalende brandstofprijzen in het huidige economisch klimaat niet kan rationaliseren. Hetzelfde is aan de hand met de prijs voor Nikkel op de termijnmarkt sinds half februari van 2022. Met een (prijs)inflatie van 12% in Nederland horen alle prijsgrafieken te pieken.
€2.350 voor een liter 95 😖 Eerst drijven ze de prijs op tot belachelijke hoogte, om per 1 April de accijnzen ietste verlagen. Wanneer je echter de vergekijking gaat maken met heel Europa, betalen we nog steeds veel te veel voor een litertje. De staat bepaald de hoogte van de accijnzen en dat heeft NIKS te maken met de huidige olieprijzen!
€2.01 in Haarlem esso express