Altijd handig om te weten wanneer je een occasion koopt; welke soorten garantie zijn er allemaal?
Het is voor iedere koper van een occasion een ware nachtmerrie. Je net aangeschafte auto blijkt helemaal niet zo goed te zijn en binnen een paar dagen sta je stil met een kapotte motor. En dat terwijl de verkoper had gezegd dat jouw tweedehands zo goed als nieuw en probleemvrij was.
Het ergste is dat je geen garantie blijkt te hebben op je net gekochte occasion. Dan zit je mooi met de gebakken peren en mag je zelf voor de reparatiekosten opdraaien. Dat wil je niet, dus daarom geven wij jou graag wat tips over welke soorten van garantie er zijn voor jouw occasion. Zodat je met een gerust hart de weg op kan.
Als eerste, wat houdt ‘garantie’ precies in?
Laten we bij het begin beginnen. Als je ergens garantie op krijgt, is het ook fijn te weten wat een garantie precies is. Volgens de Dikke van Dalen is de definitie van garantie als volgt: garantie, waarborg, zekerheid, verzekering, borgstelling: bon de garantie garantiebewijs; garantie de l’État staatswaarborg; (figuurlijk) une garantie pour l’avenir een waarborg voor de toekomst.
Het is dus een zekerheid. Een zekerheid dat -in dit geval- jouw occasion vrij is van problemen. En als die er onverhoopt toch mochten zijn, dat die dan voor jou als koper kosteloos worden verholpen. Hebben we dat helder.
Kun je altijd aanspraak maken op je garantie?
Nu we weten wat een garantie precies inhoudt, is het handig om te weten welke soorten er daar precies van zijn. Als je een auto koopt, krijg je te maken met wettelijke garanties die van toepassing zijn op alle consumenten. Daarnaast kun je ook nog een fabrieksgarantie krijgen, die komt -de naam zegt het al- vanuit de autofabrikant.
Verder zul je vaak zien dat je bij de aankoop van een occasion bijvoorbeeld een BOVAG garantie krijgt. Als laatste vorm is er nog de contractuele garantie. Die wordt afgesproken tussen de koper en verkoper en op papier gezet, buiten de eerder genoemde garanties om.
Overigens kun je als autokoper niet zomaar aanspraak maken op je garantie, daar moet je ook wat voor doen. Zo moet je voordat je de koop sluit zelf checken of de auto in goede staat is. De verkoper heeft dan wel een meldingsplicht, maar als er niet om gevraagd wordt, zal hij jou de gebreken over het algemeen niet melden. Al moet hij dat volgens de wet natuurlijk wel.
Blijkt achteraf dat de verkoper niet de waarheid heeft gesproken over de conditie van de door hem verkochte occasion, en je kunt dat bewijzen, dan kun je terugvallen op de wettelijke garantie. Die houdt in dat consumenten niet onevenredig benadeeld worden door een verkoper.
Deze wettelijke garantie dekt ook gevallen van fraude, zoals bijvoorbeeld het terugdraaien van een kilometerteller. In de eerste zes maanden na de verkoop ligt de bewijslast bij de verkoper. Die moet bij een geschil aantonen dat de auto wel degelijk goed was.
Hierna ligt het balletje bij degene die de auto koopt. Die moet, bijvoorbeeld door middel van een aankoopkeuring aantonen dat zijn occasion niet aan de redelijke verwachtingen voldoet. Voordat een geschil naar de rechter gaat, is er bovendien, ook vaak onduidelijkheid over wie er nu eigenlijk in z’n recht staat. Als koper weet je dat een occasion kapot kan gaan. Maar kun je aantonen dat de verkoper een bij hem bekend gebrek heeft verzwegen?
Kortom, het is allemaal nog niet zo heel gemakkelijk om aanspraak te maken op de garantie.
Welke vorm van garantie moet ik nemen?
De meest bekende vorm van garantie op een occasion is natuurlijk de BOVAG garantie. Let er wel op dat die pas geldt wanneer een auto meer heeft gekost dan 4500 euro. Maar dan ben je wel een half jaar of 20.000 kilometer zeker van garantie op eventueel verborgen gebreken. Ook prettig is dat de BOVAG een eigen geschillencommissie heeft, waarbij voorbeelden als bovenstaand kunnen worden uitgevochten. Maar bedenk wel dat de BOVAG een ledenorganisatie is en geen consumentenorganisatie. Complotdenkers zouden dus kunnen aanvoeren dat ze laten liever een klant ontevreden laten weglopen dan één van hun leden.
Dan heb je nog de fabrieksgarantie, uitgegeven door de fabrikant. Als die nog op je occasion zit, betekent dat meestal dat je een jong gebruikte hebt gekocht, aangezien die garantie niet eeuwigdurend is. Alhoewel Toyota laatst heeft aangekondigd met 10 jaar fabrieksgarantie te komen. Maar dat geheel terzijde.
Ook kun je de garantie in het verkoopcontract opnemen, de contractuele garantie is dat. Daar kun je samen met de verkoper tot overeenstemming komen wat betreft de garantie. Ook belangrijk om te weten, de fabrieks- en wettelijke garantie vervalt niet als je zo’n contract ondertekent.
Verder kun je ook nog merkgarantie krijgen als je de occasion bij een officiële merkdealer koopt. Bij BMW bijvoorbeeld krijg je twee jaar “Huisselectie Garantie” als je een door hen goedgekeurde occasion koopt. Dat zijn veelal jong gebruikte auto’s, dus niet de koopjes die aan de straat staan, zullen we maar zeggen.
Let wel op, dat die merkgarantie bij een occasion vaak NIET overdraagbaar is. Want als jij die leuke cabrio occasion met 2 jaar garantie na 1 natte zomer zat bent is het fijn dat je hem met resterende 1 jaar merkgarantie kunt verkopen. Maar check of die garantie overdraagbaar is bij verkoop.
Concluderend kunnen we stelen dat het lastig is om een specifieke vorm van garantie te adviseren. Maar wat we wél met zekerheid kunnen zeggen is het volgende. Als je niet wil dat je na de aankoop van je occasion voor nare en dure verrassingen komt te staan, koop je occasion alleen als je er garantie op krijgt.
Dan maakt de vorm ervan niet eens zoveel uit.
Het is dus niet gek om na het aanvinken van ‘met garantie’ bij je zoektocht op Marktplaats daarna te vragen naar de precieze voorwaarden.
Dutchdriftking zegt
Ook een interessante, vind je garantie niet zo boeiend omdat je vertrouwd in je eigen inspectie en technische kunde, bespaar dan geld en koop particulier. Zonder garantie is het sowieso fijn om een beeld te hebben van de vorige eigenaar. Vind je garantie wél prettig, ga dan niet afdingen op de prijs. Een grote beurt, verse distributierie,m en APK zijn veel meer waard dan 1.500 euro korting. En wanneer een verkopende partij dit verzorgd dan is deze vaak ook eerder bereid garantie te bieden. En je staat achteraf sterker daar je de verkopende partij zelf de kans hebt gegeven eventuele gebreken vooraf te fixen.
Robert zegt
Ik heb eigenlijk altijd mijn auto gekocht onder het beding van geen garantie, maar wel een flinke korting. Wél is het noodzakelijk na te vragen of er sprake is van achterstallig onderhoud of (verborgen) gebreken, want de verkoper heeft wel een informatie verplichting. Als je eenmaal weet wat er qua kosten aan zit te komen, kun je daar in de aankoop onderhandelingen (of in de eerste running costs) op anticiperen.
Bij mijn huidige auto wat de status van het onderhoud niet helemaal duidelijk en de aflevering omhelsde niet meer dan een poetsbeurt en een verse APK. Voor duizend euro minder nam ik de auto over, waarbij ik na een maand ’test’rijden een grote beurt liet uitvoeren à 600 euro. Toch weer 400 euro in de zak weten te houden.
Ik heb overigens één keer een auto ‘met grote beurt plus APK’ gekocht, waarbij de helft van de toegezegde werkzaamheden niet bleek te zijn uitgevoerd, of goedkope rotzooi werd toegepast (banden). Was nog een merkdealer ook. Vandaar dat ik dit sindsdien liever omdraai.
berlinetta zegt
Ik vind het idd ook niet echt een goed idee om over een onderhoudsbeurt te onderhandelen. Je weet immers toch niet of het wel daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Liever 1000 euro eraf lullen en de beurt zelf laten uitvoeren.
bjornie zegt
BOVAG-garantie is al lang niet meer vanaf 10.000 gulden / €4500. Die grens is al zeker 15 jaar geleden afgeschaft, tegenwoordig kun je dus iedere auto met BOVAG-garantie krijgen, binnenkort zelfs 12 maanden lang!
petroldrinker zegt
Ik koop dus juist niet bij een bedrijf, ik denk dat je een beter beeld krijgt van hoe de auto is als je hem bij de echte eigenaar/bereider koopt. laat de verkoper altijd proefrijden, dan weet je meteen hoe ermee gereden is etc. in mijn ogen meer waard dan bij een garage met garantie waar ze alles aan doen om niet te hoeven voldoen aan de garantie (verzinnen altijd wel iets waardoor het toch niet onder de garantie valt)
katoenboer zegt
@petroldrinker: moet gelijk aan de Volkswagen reclame denken met het oude vrouwtje.
krisp zegt
Ik heb net wat checks gedaan, en de fabrieksgarantie is afaik wel overdraagbaar? Voor welke merken geldt dit niet?
Richmond zegt
@krisp: garantie is gekoppeld aan de auto niet aan jou als persoon/eigenaar. Dus als jij de auto verkoopt gaat de garantie mee. Ook bij bijv premium select van BMW. Je kan die garantie niet meenemen naar een andere auto die je koopt. Of geld voor terug krijgen omdat jr betaald voor twee jaar, maar er geen twee jaar gebruik van hebt gemaakt.
krisp zegt
Ja, dat is mij bekend. Maar het artikel suggereert dus dat dat niet zo is. Oftewel: je krijgt 2/3/5/10 jaar garantie, maar zodra de auto van eigenaar wisselt, vervalt de garantie op de desbetreffende auto. Ik dacht me te herinneren dat Kia/Hyundai zoiets hadden, maar ook daar gaat de garantie mee naar de volgende eigenaar. Dus vandaar mijn vraag: waar is dat niet zo?
MoeWat zegt
Tegenwoordig willen vele kei hard zakken in de prijs en ook nog garantie erbij. Ze nemen hem voor de meeneemprijs en achteraf piepen als er iets (kleins) aan de hand is..
bmwe46m3balling zegt
@moewat: dat en verwachten dat als ze een golf 7 kopen voor 4 ruggen het helemaal in orde moet zijn voor dat bedrag.
DeWitteCondor zegt
Blijkt wel enigszins uit het artikel maar wellicht nuttig om nog te vermelden dat die 6 maanden omgekeerde bewijslast alleen geldt bij consumentenkoop. Koop je zakelijk, dan wordt het al een ander verhaal.
Verder is er eigenlijk niet zoiets als wettelijke garantie of garantietermijn. Alles staat of valt met wat je zelf hebt onderzocht / had moeten onderzoeken, wat je ervoor betaald hebt en wat je van het product had mogen verwachten. Het is dus een erg grijs gebied. Als je geen gezeik wil (uiteraard ook hier geen garantie) zou je gewoon een duidelijke garantieregeling op papier moeten zetten, zoals de Bovag regeling.
Wat als jij een C1 koopt met 4 ton op de teller voor 3 euro (even gechargeerd) en de motor begeeft het? Zou er niet op rekenen dat een verkoper enig verhaal gaat bieden (of een rechter zo zou oordelen).
bmwe46m3balling zegt
@dewittecondor: zelfde met mensen die een BMW 5 F10 voor 7 ruggen kopen verwachten dan dat de auto perfect moet zijn en lopen mauwen als er wat is.
DeWitteCondor zegt
@bmwe46m3balling: exact. Je krijgt (of zou moeten krijgen) waar je voor betaalt.
Als ik een dealer / handelaar was en je adverteert met meeneemprijzen zou ik altijd expliciet in de koopovereenkomst opnemen dat er geen enkele vorm van garantie is en dat de koper bevestigt dat de prijs is gebaseerd op een product zonder non conformiteit aansprakelijkheid.
En als je wel garantie biedt dan heel duidelijk opschrijven waarop en voor hoe lang.
berlinetta zegt
Het is voor een professionele verkoper die verkoopt aan een consument alleen niet toegestaan om aansprakelijkheid op basis van non-conformiteit contractueel uit te sluiten. Dit is een dwingend wettelijke bepaling.
toniominestrone zegt
Austin Alegro, daar kon je niet eens garantie op krijgen.
Joseppe zegt
Toen ik vorig jaar augustus mijn Daihatsu Sirion 2 van pakweg 13 jaar oud voor 2000 euro kocht en na een paar dagen de keerringen in de versnellingsbak bleken te lekker kreeg ik deze kosteloos vervangen en zelfs een leenauto mee.
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat voor partij ofwel verkoper je te maken hebt….
Inmiddels rijden we met volle tevredenheid al een half jaar zonder problemen rond…
hippopotamus zegt
Ik was sceptisch over BOVAG-garantie. Maar toen m’n koppeling na 5 maanden begon te slippen was ik er maar wat blij mee. Garagehouder ging ook zonder twijfel aan de slag.
tmenges zegt
Laatste auto ook BOVAG garantie, niet nodig gehad gelukkig. Heb ooit wel eens jaren terug een Civic coupe gekocht bij de plaatselijke sloperij die daarnaast een autohandel heeft. Na 3 weken bleek het hele motorblok aan stront en zoop meer olie dan benzine. Heb de beste man gevraagd of ie wat voor me kon betekenen en serieus, hij heeft binnen 2 weken een andere motor voor me gezocht en deze zelfs in laten bouwen.
Van Epschoten zegt
Dat is vaak het voordeel van lokaal kopen. Ons kent ons, scheelt vaak ook een hoop gezeur. Geldt niet alleen in de provincie.