
De productieband loopt voor de gloednieuwe Toyota GR Corolla. De vraag is waar je deze hot hatch straks kunt spotten.
Een Toyota GR Yaris in het wild tegenkomen in Nederland is geen eenvoudige opgave. Steek de grens over naar de omgeving van de Nürburgring voor een weekend en het stikt er van de GR Yaris’en. Je kunt het zien als de Porsche 911 GT3, maar dan met een lager budget. Want ook van de GT3 zijn er in dat gebied ontzettend veel exemplaren te spotten.
Het tweede vlaggenschip van Toyota Gazoo Racing is de Corolla. In tegenstelling tot de Yaris, moet je er sterk rekening mee houden dat de 300 pk sterke GR Corolla niet naar Nederland komt. De vraag is dan ook, waar kun je de heetste Corolla dan wel spotten? Ook hier lijkt de Nürburgring het logische antwoord. Al is de vraag of de Corolla net zo’n hit gaat worden als de GR Yaris.

Niet Europa, maar Amerika is juist een belangrijke markt voor dit model. Toyota heeft tegenover Carscoops bekendgemaakt wat de voorlopige verdeling gaat zijn qua aantallen. Er worden voor het aankomende jaar 8.600 stuks geproduceerd. 6.600 daarvan gaan naar de Verenigde Staten. De overgebleven 2.000 exemplaren zijn voor de rest van de wereld.
De verdeling geeft al aan waar Toyota op inzet. Deze hot hatch moet het hart van de Amerikanen gaan veroveren. De lancering komt voor Toyota op een gunstig moment. Ford heeft geen Focus RS en Subaru levert voorlopig geen WRX STI in de States. Amerikanen kunnen wel shoppen bij Volkswagen voor een Golf R, maar dat is meer een allrounder. De Toyota GR Corolla is veel meer een rijdersauto. Het is afwachten hoe goed deze hot hatch het gaat doen. Hier in Europa, maar ook aan de andere kant van de plas.
Al ben ik een fan in hart en nieren van ford RS. Deze is toch ook echt wel gaaf.
Top dat Toyota dit nog maakt. Best goed gelukt ook, maar ik vind die drie uitlaten er wel debiel uit zien. Vermoedelijk in NL geen markt voor.
Voornamelijk de USA is hier op aan het wachten. Sowieso is ons land niet interessant voor meeste automakers.
De uitlaten zijn eigenlijk letterlijk function over form. De uitlaten zijn 1 van de redenen waarom er 300pk uit komt.
Echter, net zo’n waarheid als een koe dat NL geen land is voor autoliefhebbers, zijn de VS geen land voor dit soort formaat auto’s….ok ze zullen misschien iets meer gedwongen worden door hoge olie/benzine prijzen…maar tis niet doorgaans hun cup of tea.
Ik denk dat je Amerika toch echt tekort doet met die uitspraak. Natuurlijk is het het land van de dikke V8 en de pickuptruck, maar er zijn ook aardig wat mensen die ofwel het geld niet hebben voor zo’n grote auto, of de interesse er niet voor hebben. Chevrolet verkocht daar ook gewoon de Spark die we hier hadden als opvolger van de Matiz, en verkoopt op dit moment de Opel Karl als Spark. De auto’s die wij kennen als Chevrolet Kalos en Aveo werden daar verkocht als Sonic. Ford heeft de Ecosport in het gamma, Nissan heeft de Versa, Fiat de 500X, Volkswagen de Golf GTI en R. Er is in de Verenigde Staten echt wel een markt voor C-segmenters en kleiner.
Elk land heeft zijn auto liefhebbers. Maar een automaker kijkt echt niet naar liefhebbers. Ze kijken naar verkoop. Natuurlijk zijn er soms uitzonderingen waarbij naar liefhebbers wordt gekeken (zoals LFA, waar geld op is verloren). Maar het gaat om de grote markt. Onze auto’s worden bekogeld met BPM. Kijk maar naar de GT86/BRZ, in USA zie je ze overal rijden; hier af en toe.
Hier spuit elf, bijna drie jaar later: de Verenigde Staten, met zijn 341 miljoen inwoners, bestaan eigenlijk uit vijftig verschillende landjes. Alleen al de staat Texas is groter dan Frankrijk en Zwitserland bij elkaar. Daarbij zijn er, zoals overal ter wereld, gigantische verschillen tussen metropolen en dorpjes. Zo zijn New York City, San Francisco, Boston, Miami, Chicago, Philadelphia, Washington DC, Long Beach, Seattle en Los Angeles de tien dichtsbevolkste steden van de VS. Ongeacht, natuurlijk was en is de Toyota Corolla ook een relatief goedverkopende auto in de VS. En oh ironie, juist deze maand (februari 2025) werd bekend dat voor het eerst in decennia, de Ford F-150 pickup *niet* meer de bestverkochte auto is in de VS, maar dat is nu de Toyota RAV4! Harde feiten en statistieken die korte metten maken met onderbuikgevoelens en vooroordelen. Wilde ik toch even delen. Ook al is het dus bijna drie jaar later. En van raceversies wordt natuurlijk sowieso nooit verwacht dat ze het beste verkopen – daarvoor zijn ze ook nooit bedoeld.
@G-Ammo: ik zou genoegen nemen met iets minder vermogen als ze die middelste eruit slopen of die 2 andere wat groter maken. Er zijn volgens mij zat high performance wagens te bedenken die dit niet hebben.
Ik zou zeggen: koop hem > laat een uitlaat op maat maken waarbij je er maar 2 hebt > done.
En ja, klopt. Wat is je punt dan? Dit maakt sommige dingen juist uniek. En tevens; welke auto’s hebben tegenwoordig nog ”ECHTE” uitlaten? :D
Want hot hatches met 300 pk zonder een dergelijk gekke uitlaat zijn er niet? Knalpot heeft sowieso vrij weinig te maken met vermogen hoor. Ja een beetje wel en ja, als je een spaghetti uitlaat van tienduizenden Euro’s laat maken helpt dat wellicht, maar in het geval van zo’n hatch en deze uitlaat, kan ik me niet voorstellen dat het ren significant verschil maakt.
Als je een volledige uitlaat op maat laat maken waar een hoop research en development op zit, haal je er echt wel PK’s uit. En in het geval van dit blok, misschien wel de 33pk extra tegenover de Yaris GR.
Tof wagentje. Ben benieuwd naar een vergelijking tussen Golf R en deze!
De komende twee a drie jaar bij echte liefhebbers, daarna tot een jaar of tien op de parkeerplaats van de lokale MaC. Daarna in de achterbuurten. Na een jaar of 20 bij Jetcars en aan de sleutelbloemstraat.
Ja want Jet Cars staat nu ook vol met Escort Cosworths en Sunny GTI-R’s….