• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bertone bijna kopje onder

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2007 om 09:12 – 32 Reacties

Bertone

Met de Italiaanse carrosseriebouwer ging het al een tijdje niet goed. Op het moment staat Bertone met zijn tenen over de rand van de afgrond nu het bedrijf een insolventieaanvraag heeft ingediend.

Dit betekent dat het bedrijf niet failliet is, maar dat er wel bescherming wordt gezocht tegen een faillisement (in Italië concordato preventivo genoemd). Het bedrijf blijft voorlopig nog wel bestaan, maar de Bertone-familie is hiermee wel de feitelijke macht over haar bedrijf kwijt, totdat ze met een reorganisatieplan komen.

Overigens vallen alle andere takken van het bedrijf (design, engineering, glas) buiten de insolventieaanvraag. In een persbericht waarin Bertone de insolventieaanvraag aankondigt zegt CEO Lili Bertone:

“We are currently conducting confidential talks with Italian and international industrial and financial entities to secure Carrozzeria Bertone a future in vehicle manufacturing”

Hiermee doelt ze waarschijnlijk op een deal met DR Motor, een Italiaans bedrijf dat Chinese auto’s van Zhejiang Gonow Automobile en Jonway Automobile importeert. Het zou hier om een productie van 12.000 auto’s per jaar gaan.

Ook al zou dit waarschijnlijk geen eerste keus zijn van Bertone, ze moeten alles aanpakken wat ze kunnen krijgen. De productiecapaciteit van 70.000 stuks halen ze bij lange na niet. Sinds de zomer van 2006 (limited edition MINI, 2000 stuks) schijnt er niets meer van de band gerold te zijn in Turijn.

In de laatste 3 jaar heeft Bertone 37,3 miljoen euro verlies geleden. Er werken op het moment 1.350 mensen. Eerder dit jaar kwam de Duitse carrosseriebouwer Karmann ook al in de problemen. De reden voor deze problemen is voor een groot deel te vinden in het feit dat het voor fabrikanten tegenwoordig vaak goedkoper is de productie van een model zelf in de hand te nemen dan het uit te besteden. (via Automotive News)

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Hybride BMW X5
    Hybride BMW X5 gaat kopje onder in Schoonebeek
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Mini Urbanaut
    Mini Urbanaut is ruimer dan Utrechtse studentenflat

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone

Vorig bericht: « Saab 9-3 Turbo X: exclusiviteit heeft z’n prijs
Volgend bericht: Bouwt BMW een WTCC-diesel? »

Lees Interacties

Reacties

  1. NLX zegt

    27 november 2007 om 09:17

    Ik vond die Vanquish Shooting Brake van hun toch wel erg mooi

    Login om te reageren
  2. Rudeboy01 zegt

    27 november 2007 om 09:18

    Het zou zonde zijn als er weer een oude naam het veld zou moeten ruimen.

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    27 november 2007 om 09:23

    Ik denk dat ze te lang op de verkeerde markt gemikt hebben. Het is natuurlijk makkelijk spreken achteraf maar huizen zoals Zagato mikken op het hoogste segment met als gevolg dat die auto’s altijd een fortuin kosten maar dat ze die wel altijd snel kwijt raken. Al draai je dan nog maar break even het is nog altijd beter dan in het rood te duiken.

    Spijtig mocht deze naam van het toneel verdwijnen.

    Login om te reageren
  4. heidekonijn zegt

    27 november 2007 om 09:26

    In een wereld waar Swarovski Mercedessen, Roze Veyrons en gesmolten BMW’s de plak zwaaien is blijkbaar geen plaats meer voor de knapste Carozzeria ooit.
    Droef.

    Login om te reageren
  5. autoblogger zegt

    27 november 2007 om 09:28

    Zoals Chrizzzie al schreef: http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/13/zal-pininfarina-overleven#comment-825113
    Ik denk dat Bertone nog meer in de problemen zit als Pininfarina…

    Login om te reageren
  6. Pieter zegt

    27 november 2007 om 09:40

    Die designhuizen zullen wel reorganiseren en zich richten op datgene waar ze bekend mee zijn geworden: het ontwerpen van auto’s. Productie blijft toch altijd een harige kwestie en zeker als je daarbij afhankelijk bent van andere fabrikanten.

    Login om te reageren
  7. smokin zegt

    27 november 2007 om 09:41

    Eén van de mooiste, zo niet dè mooiste designburo’s ter wereld. Maar als ik het goed begrijp blijft de design tak buiten schot. Het zou zonde zijn als dat ook een tik meekrijgt

    Login om te reageren
  8. Jerudo zegt

    27 november 2007 om 09:45

    Niet zo verwonderlijk eigenlijk. Het laatste mooie productiemodel die ze nog op de baan gezet hebben is een Lancia Stratos en die stamt al uit 1974.
    Lijkt me dat ze het nog heel lang volgehouden hebben om winst te maken met het verspreiden van lelijke eenheidsworst op onze wegen.

    Login om te reageren
  9. Floris zegt

    27 november 2007 om 09:48

    Toch raar, met de huidige (terugkerende) trend van coachbuilding e.d. weten ze daar toch geen voordeel uit te halen.

    Login om te reageren
  10. Enzo zegt

    27 november 2007 om 10:24

    Bertone heeft mij nooit zo kunnen bekoren, ze maakten wel leuke auto’s zoals de Lancia Stratos, Fiat X1/9, Ferrari 208 GT4 maar dat zijn dan vaak toch de mindere modellen van die merken (lancia uitgezonderd) Veel interessantere desinghuizen zijn in mijn ogen:
    – PininFarina
    – Carozzeria Touring
    – Scaglietti

    die hebben ook zeer fraaie auto’s ontworpen, helaas meestal in een ver verleden.

    Login om te reageren
  11. Alwood zegt

    27 november 2007 om 10:53

    aha! de italianen kunnen niet zonder volvo :P had pininfaria toch de mooiere C70 of betere productiehuppeldepup.

    Wel jammer als alles onderuit gaat… de autowereld zou heel veel beter design kunnen gebruiken. neem nou de franse merken, opel en volkswagen? Maar iedere grote fabrikant houdt het design blijkbaar liever bij zichzelf.

    Login om te reageren
  12. F. zegt

    27 november 2007 om 11:02

    Het zou doodzonde zijn mocht Bertone verdwijnen, in het verleden hebben ze toch aan de basis gelegen van talrijke autolegendes. Het is dan ook vreemd dat zo een bedrijf zich bezig houd met Chinese auto’s, auto’s zonder enig gevoel voor design…

    [img]http://pwp.netcabo.pt/0510598901/Figuras/C_BertoneStratosHF.jpg[/img]

    Login om te reageren
  13. Turbopaultje zegt

    27 november 2007 om 12:36

    Het probleem zit m niet in de competentie, of mismanagement. Het probleem ligt elders:

    Zoals terecht opgemerkt is het weer zelf in de hand nemen van de ontwikkeling en productie zelfs van niche auto´s nu ook kostengunstiger……

    Hoe komt dit ? Ten eerste kan men goedkoper inkopen als OEM, ten tweede worden ook deze auto´s zoveel mogelijk met std. modulen ontwikkeld gebouwd en tenslotte kunnen de OEM´s zelf gunstiger produceren in lage lonen landen……

    Deze ontwikkeling breekt imo bedrijven als Karmann, Bertone en Pininfarina eventueel de nek als ze niet heel snel zich aanpassen en nwe markten c.q. produkten vinden.

    Er zijn ook uitzonderingen, premiumcars natuurlijk : Een Porsche Boxter wordt bijv. ook in Finland bij Valmet gebouwd en de BMW X3 bij Magna in Graz……….

    Login om te reageren
  14. Deon zegt

    27 november 2007 om 13:06

    “nu het bedrijf insolventie van betaling heeft aangevraagd”

    Ik neem aan dat dit “surséance van betaling” moet zijn?
    Dit betekent namelijk uitstel van betaling… en uit het artikel concludeer ik dat dat ermee bedoeld wordt.
    Insolventie van betaling bestaat naar mijn weten faillissementstechnisch niet.

    Maar voor Bertone lijkt het me inderdaad het meest verstandige om te pakken wat ze pakken kunnen. Chinese auto’s produceren is dan misschien niet het hoogst haalbare, maar het is altijd nog beter dan failliet gaan!

    Login om te reageren
  15. smoke zegt

    27 november 2007 om 13:14

    @Deon
    Je hebt gelijk, met het vertalen van dit soort persberichten bega je makkelijk fouten, zeker mbt de juiste terminologie, aangezien de wet overal weer anders is.
    Ik probeerde duidelijk te maken dat het in ieder geval geen officieel faillissement is en struikelde daarbij over de woorden. Heb er nu een ‘insolventieaanvraag’ van gemaakt. Lastig, die juridische termen…

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    27 november 2007 om 15:08

    Wat leven we toch in een fijne wereld, waar alles aan geld besparingen verbonden zit.

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    27 november 2007 om 18:01

    tja .. buiten de volvo 262 kan ik niet echt mooie bertone,s ontdekken .. maar wat er ook gebeurd .. de vrije markt heeft het laatste woord .. goeie zaak.

    Login om te reageren
  18. Toby zegt

    27 november 2007 om 19:16

    @ lincoln o nee? en de Alfa Romeo GT dan. Dat is een bella!!!

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 20:37

    Helden vergaan……wat ik treuriger vind, is dat er geen nieuwe helden opstaan….

    Login om te reageren
  20. BAKO zegt

    27 november 2007 om 21:23

    Bijna niet te geloven dat een dergelijk kwaliteitsbedrijf het met die grote automerken niet red! Zo zag ik laatst op de duitse TV dat ook Karmann over een tijdje zijn deuren sluit. Het bedrijf bouwt nu nog de A4 cabrio. Als deze wordt uitgefaseerd ergens in 2008 kan Karmann de deuren sluiten bij gebrek aan een nieuw model. Lijkt een beetje op de situatie bij NedCar…

    Login om te reageren
  21. heidekonijn zegt

    27 november 2007 om 21:29

    @ Lincoln
    Je laatste post was zo fout dat het gewoonweg grappig is. Nice one :-)

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    28 november 2007 om 06:51

    @heidekonijn .. ja ja .. al die krokodillen tranen ..
    maar wie heeft er hier een bertone koetswerk? ..
    en waarom dan niet ? ..
    en als je het echt zo erg vind waarom schaf je er per direct niet 1 aan?

    Login om te reageren
  23. heidekonijn zegt

    28 november 2007 om 12:39

    Geen idee wie er geen heeft, maar in de “oudjes” garage achterin de tuin staat bij mij een pracht van een Alfa Romeo 2600 sprint coupé, één van de 6999 die door Bertone is gebouwd.

    You’re on a roll :-)

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    28 november 2007 om 17:02

    @heidekonijn .. alsjeblieft vertel mij dan de meerwaarde van bertone ..
    wat kan bertone wel .. wat autofabriekanten niet kunnen ?????

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    28 november 2007 om 18:51

    @heidekonijn .. en alsjeblieft geen sentimenteel geneuzel .. want ze zullen in het verleden best wel goed werk hebben verricht ..
    vertel me gewoon de meerwaarde van vandaag ..

    Login om te reageren
  26. heidekonijn zegt

    28 november 2007 om 19:24

    If you have to ask, you’ll never know. Maar dat was al helder.

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    28 november 2007 om 21:56

    @heidekonijn .. huh??? alles behalve helder .. er stond trouwens tot 2X toe alsjeblieft ..

    Login om te reageren
  28. heidekonijn zegt

    28 november 2007 om 22:05

    Helder voor mij. Voor jou zal dat nog wel even duren, indien ooit.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    29 november 2007 om 06:43

    @hiedekonijn .. ooooww zo .. ja dan is het wel helder .. voor jou dan.
    ik gebruik namelijk geen geestbeperkende middelen ..
    doe ze de groeten in het Pieter Baan centrum jongen .. mazzel

    Login om te reageren
  30. heidekonijn zegt

    29 november 2007 om 09:56

    Gezien je voorliefde voor de ergste der Volvo’s en je commentaar over vrije marktmechanismes leek me anders dat je zelf toch ook geen onbekende was voor medicatie. Of is het gewoon een jeugdtrauma?

    Login om te reageren
  31. Turbopaultje zegt

    30 november 2007 om 11:13

    Ooit van een Bertone gehoord…………?

    Voor de niet intimi : Guilia Sprint GT. Een van de geniaalste ontwerpen van Giugiaro………..

    Login om te reageren
  32. Turbopaultje zegt

    30 november 2007 om 11:15

    scuzi: Giulia Sprint GT

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North