• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bouwt BMW een WTCC-diesel?

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2007 om 10:08 – 59 Reacties

WTCC BMW 320si


Het is een gruwel voor de pure petrolhead, maar wen er maar aan: diesel is er niet alleen maar voor paupers, centendraaiers en krentekakkers. De stroperige brandstof begint langzaam maar zeker de autosport binnen te sluipen. In en om München gaan de geruchten dat BMW, in navolging van Seat, eveneens met een oliestoker aan het WTCC wil meedoen.

Voor wat betreft know-how op het gebied van diesel is er bij BMW geen gebrek. Het bedrijf heeft natuurlijk de verrichtingen van de Seat León TDI in het WTCC gevolgd.
De laatste won in de korte tijd na zijn introductie reeds drie races. Diesel heeft zich verder ook al bewezen in de Le Mans Series, waar zowel Audi als Peugeot met diesels rijden. Audi kwam ook dit jaar nagelend als eerste over de streep van de 24 uur van Le Mans met hun R10 TDI.

Hoewel de baas van BMW Motorsport, Mario Thiessen, de verschillende regels en standaarden in de WTCC laakt (hij ziet liever meer uniforme regels zoals in de formule1) zie ik het wel gebeuren dat BMW voor het volgende WTCC-seizoen een oliestoker op de grid zet. Diesel Power. (bron: eems, via autoblog.com)

Ook interessant!

  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Koop deze dikke BMW camper op Marktplaats
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, Racing, wtcc

Vorig bericht: « Bertone bijna kopje onder
Volgend bericht: Afbeeldingen Corvette LS9-motor uitgelekt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jerro zegt

    27 november 2007 om 10:13

    ja, dit is nog weer veel leuker dan een m3:D maar alsjeblieft, geen diesel…

    Login om te reageren
  2. Gizzer zegt

    27 november 2007 om 10:17

    Mierenneuker mode:

    Eerst vermelden dat het bij BMW niet aan kennis over Diesels ontbreekt en dan de ervaring die andere bedrijven hebben opgedaan gaan noemen is nogal inconsequent.

    Mierenneuker mode off

    Ben zeer benieuwd hoe het nieuwe kampioenschap ern dan met al die diesels uit gaat zien. Zou Chevrolet dan ook met een diesel komen of klussen die lekker verder met benzine en kunnen ze de diesels dan bijhouden.

    Kan iemand misschien hier uitleggen waarom een diesel het kan winnen van een benzine? Begint het toerenbereik en bijbehorende PK en Koppel verloop van de Diesel door nieuwe ontwikkelingen de benzine motor in te halen?

    Login om te reageren
  3. Jeroen zegt

    27 november 2007 om 10:22

    Tja, je ziet maar weer dat iedereen de volkswagen groep volgt

    Login om te reageren
  4. smoke zegt

    27 november 2007 om 10:27

    @Gizzer

    Er valt voor BMW nog weinig op te schrijven voor wat betreft diesel in de motorsport. Vooralsnog zijn ze voornamelijk bij benzine gebleven. De know-how is natuurlijk wel aanwezig aangezien een groot deel van hun klantenbestand dieselt, dus het is geen onbekend gebied voor BMW. En ze hebben al kunststukjes laten zien als de 3 liter biturbo 6-in-lijn die 286 pk en 580 Nm levert.

    Login om te reageren
  5. k33z zegt

    27 november 2007 om 10:27

    Dat de diesels kunnen winnen in het WTCC is heel erg makkelijk te verklaren, net als dit voor Le Mans geldt.

    Diesels kunnen winnen door de kromme regelementen. In het WTCC mag je met een dieselmotor een 2 liter turbomotor gebruiken, waar je bij een benzinemotor een 2 liter atmosferische motor mag gebruiken (dus zonder turbo).

    Is dus nogal scheef om een 2 liter turbodiesel te vergelijken met een 2liter benzine zonder turbo.

    Dat is de enige reden dat de diesels succesvol kunnen zijn binnen het WTCC.

    Login om te reageren
  6. Gregorius zegt

    27 november 2007 om 10:28

    Leuk voor al die toeschouwers: ga je lekker racen kijken, hoor 25 vrachtwagens langs komen…

    Login om te reageren
  7. Pjotr zegt

    27 november 2007 om 10:29

    Die diesels winnen alleen maar omdat binnen de huidige regels er met een diesel het meeste uit te halen is. Wat BMW doet is niks anders dan eieren voor hun geld kiezen. Haal alle beperkingen weg en je zult zien dat een achterwielaangedreven (want daar wordt je ook voor gestraft) benzine-BMW rondjes rijdt om een oliegestookte voorwielaangedreven SEAT.

    ps. ben geen BMW-fan.

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    27 november 2007 om 10:32

    yeah me likes The Prodigy :D

    Verder is diesel opzich nog een redelijke brandstof… prettig in dagelijks verbruik door laag koppel(zolang het geen opel is en meer dan 2L) maar in NL is de wegenbelasting veel te hoog en ik snap niet hoe ze in een racewagen een groot toerenbereik met een diesel krijgen?!

    Het is trouwens eerder al gedaan op de nurburgring met een Alpina D3! en die won!

    Login om te reageren
  9. Gizzer zegt

    27 november 2007 om 10:39

    @ Sir Smokalot

    Duidelijk!

    @Pjotr en Keez

    Was zelf niet op de hoogte van deze verschillen in regelementen. Het is nu in een keer een stuk duidelijker waarom de diesels sneller zijn.

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    27 november 2007 om 10:43

    en of er met bmw diesels geraced is!
    http://www.seriouswheels.com/cars/top-BMW-Alpina-D3.htm

    Login om te reageren
  11. Adnan zegt

    27 november 2007 om 10:51

    Alpina D3……..

    Login om te reageren
  12. Antoon zegt

    27 november 2007 om 10:52

    Jammer dat dit soort zaken door elkaar moet racen.
    WTCC hoort of benzine of diesel te zijn.
    Kan het wat dat betreft alleen met de BMW-baas eens zijn, uniforme regels ( alhoewel je dan weer met voor en achterwielaandrijving zit )

    En ik hoor liever een benzine brullen als een diesel nagelen! Dus stop die diesels in een eigen serie en laat mij WTCC zien zoals het bedoelt is!

    Login om te reageren
  13. RScosworth zegt

    27 november 2007 om 10:55

    Fijn! Laat ze dan zonder turbo’s (proberen te) racen of geef de benzinemotoren ook een setje blaasbalgen mee! Straks moeten we nog naar de autocross gaan kijken om van een wedstrijd met een enigzins equivalent spelersveld te kunnen genieten!

    Login om te reageren
  14. Racer X zegt

    27 november 2007 om 11:00

    @ Pjotr

    Je was me voor. Dat is ook de reden dat diesels het zo goed doen op Le Mans. Ze worden gewoon voorgetrokken.

    Login om te reageren
  15. Piston zegt

    27 november 2007 om 11:03

    @ Jeroen

    “Tja, je ziet maar weer dat iedereen de volkswagen groep volgt”

    Aan al onze tdi liefhebbers even melden dat BMW in 1998 reeds de 24 uur van de Nurburgring met een diesel op zijn naam heeft geschreven. Als ik me niet vergis hebben ze dat jaar ook in Francorchamps gewonnen.

    Login om te reageren
  16. Racer X zegt

    27 november 2007 om 11:05

    Er is trouwens ook nog wel een andere BMW dieselracer geweest: de 120d

    http://feies.com/bmwblog/images/hi/bmw120d_1.jpg

    Login om te reageren
  17. Juppe zegt

    27 november 2007 om 11:16

    Een diesel is zowieso een raar ding om mee te racen. Door de aangepaste regelementen zijn ze natuurlijk even snel.
    Een atmosferische benzine motor wordt beperkt door een restricitie in de inlaat. Een diesel wordt beperkt door (naast turbodruk) de hoeveelheid roet die hij mag uitstoten. Dit mag niet teveel zichtbaar zijn. Als ze dat vrij zouden geven zou het circuit binnen de kortste keren helemaal zwart zijn.
    Kijk maar naar bv tractorpulling, daar geld die regel niet. Ze spuiten een belachelijke hoeveelheid diesel in om ook maar gebruik te kunnen maken van het allerlaatste zuurstofmolecuul. Uit die uitlaten komt dan ook een -voor het oog- massieve straal roet.

    Login om te reageren
  18. Armada zegt

    27 november 2007 om 11:17

    Nu is het wachten totdat er een fabrikant op E85 gaat racen in het wtcc.
    (Zoals Volvo al doet in het STCC)

    Login om te reageren
  19. Frank zegt

    27 november 2007 om 12:01

    Big deal … op de Nurburg tijdens de VLN races rijden al een paar jaar 120d’s rond die de meeste M3’s achter zich laten in de eindstand. Laat maar komen. Ik rij zelf met een E92 335d en diegene die blaten dat diesels niet sportief zijn, zie ik meestal in mijn achteruitkijkspiegel.

    Login om te reageren
  20. Turbopaultje zegt

    27 november 2007 om 12:10

    Racen met een diesel wordt al langer gedaan……….

    http://americanhistory.si.edu/onthemove/collection/object_365.html

    Login om te reageren
  21. Pjotr zegt

    27 november 2007 om 12:18

    Oplossing van het probleem: aparte klassen voor diesel en benzine.

    Login om te reageren
  22. classic red zegt

    27 november 2007 om 12:19

    Zoals reeds gezegd zijn de regelementen voor diesels erg aantrekkelijk. Voor een coureur maakt het niet uit, die wil gewoon winnen. Maar als raceliefhebber vind ik het maar niets. Van de zomer was ik op de Nurburgring bij de historische grand prix. Daar reden ook CanAm wagens. Dat geluid is werkelijk fantastisch. Daar kan een diesel nooit of te nimmer tegen op.

    Login om te reageren
  23. citrofiel evil twin zegt

    27 november 2007 om 12:21

    Waarom gebruiken ze de carrosserie van de gewone berline en niet van de M3 sedan?

    Login om te reageren
  24. Jan C. zegt

    27 november 2007 om 12:33

    Volkswagen EN BMW deden ongeveer geltijktijdig mee aan die genoemde 24 uur van Le Mans, maar idd niks nieuws onder de zon.

    Login om te reageren
  25. YK zegt

    27 november 2007 om 12:57

    @Gizzer,
    De energie-inhoud van diesel is iets hoger dan die van benzine en bedraagt ongeveer 36 MJ per liter, terwijl die van benzine ongeveer 32 MJ/liter is.

    Wanneer je naar de vermogens opbouw kijkt ligt het maximaal koppel ( zeg maar sterkste punt van de moter ) van een diesel op een lager toerental dan bij een benzine moter. Een benzine moter wordt ( tot op een bepaald punt ) steeds sterker naarmate je hoger in de toeren komt.

    Daarnaast word het toerental van de diesel motor wordt vooral gelimiteerd door de zwaarde constructie van diesel motoren. De krachten die optreden in een diesel motor zijn ook veel groter. De kracht die een diesel levert is ook groter en door dit principe is het benodigde toerental danl ook lager.

    Makkelijker gezegd: een dieselmotor kan niet zoveel toeren maken als een benzinemotor want dan ontploft de hele motor doordat diesel een krachtigere brandstof ;)

    Login om te reageren
  26. Juppe zegt

    27 november 2007 om 13:20

    @YK,
    Het feit dat een diesel meer koppel bij laag toeren heeft, heeft een andere reden.

    Diesel verbrand nou eenmaal relatief langzaam. Bij inspuiting ontleedt de brandstof door de hoge druk, en het resultaat van ontleding verbrand door de hitte. Dit proces verloopt relatief traag, en is eigenlijk niet te veranderen. Hogere inspuitdrukken geven betere verneveling en dit versnelt het proces, maar daar zit een einde aan. De druk in de verbrandingsruimte daalt ook snel bij het naar beneden bewegen van de zuiger. Door die drukdaling ontleedt de diesel niet meer.

    Bij een benzinemotor is de verbrandingssnelheid evenredig met de turbulentie. Hogere toerentallen geven hogere gassnelheden, en dit geeft weer meer turbulentie. Daardoor kan een F1 motor ook prima 20.000rpm draaien.

    Omdat het dus bij diesel relatief traag plaatsvind, kan deze ook geen hoge toerentallen draaien. 6000rpm is echt de max (afhankelijk van verhouding slag/drijfstanglente). Vermogen is koppel*toerental, dus om toch vermogen te halen moet het koppel verhoogd worden. Koppel verhogen kan eigenlijk alleen met geforceerde inductie (bv turbo).

    Het omhoog brengen van het koppel brengt met zich mee dat de krachten ook veel hoger worden. Krukas, drijfstangen, versnellingsbak etc. moet veel sterker gebouwd worden. Het klopt (zoals je zegt) dat deze zware onderdelen minder snel kunnen bewegen, maar in oorsprong is de trage ontbranding de oorzaak van het lagere toerental.

    Login om te reageren
  27. YK zegt

    27 november 2007 om 13:39

    @Juppe,
    “Het feit dat een diesel meer koppel bij laag toeren heeft, heeft een andere reden.”

    Kon je niet beter zeggen dat het feit dat een diesel meer koppel bij lage toeren,

    Zit met mijn verhaaltje volgens mij niet al te verkeerd? :?

    Login om te reageren
  28. YK zegt

    27 november 2007 om 13:41

    * “…een diesel meer koppel bij lage toeren, óók een andere reden heeft?”

    Login om te reageren
  29. Juppe zegt

    27 november 2007 om 13:45

    @YK,
    Eh.. ja, zo zou je dat kunnen zien ;) Maar de hele constructie komt voort uit de eigenschappen van de brandstof zelf. Opzich klopt je verhaal ook wel, door de hogere compressie die nodig is is alles ook zwaarder gebouwd. Maar dit zou je met betere materialen in een racemotor nog wel iets kunnen veranderen.
    Maar ook als het licht gebouwd zou worden krijg je het toerental niet omhoog.

    En als je het toerental niet omhoog krijgt, dan moet het koppel omhoog. En dan kom je idd weer op de zwaardere onderdelen die jij noemt.

    Login om te reageren
  30. Juppe zegt

    27 november 2007 om 13:46

    Had idd beter “óók” kunnen gebruiken. Ik wilde je argumenten aanvullen, niet verbeteren ;)

    Login om te reageren
  31. YK zegt

    27 november 2007 om 13:57

    @Juppe, thnx voor het aanvullen dan. ;)
    Dacht al, heb ik het nou fout opgeschreven? Klopt het soms niet? Heb ik al die tijd verkeerde dingen geleerd? Alles voor niks geweest? Moet ik uit het raam springen? Zelfmoord? Terreur?
    Begon al te twijfelen joh… :)

    Login om te reageren
  32. Juppe zegt

    27 november 2007 om 14:50

    Phew, dat wil ik niet op m’n geweten hebben ;)

    Login om te reageren
  33. thom zegt

    27 november 2007 om 16:00

    Het hogere koppel onstaat door de hogere verbrandingsdruk in de verbrandingskamer.

    diesel 80 -180 bar benzine 40-70 bar verbrandingsdruk (ongeveer)

    benz brand sneller maar gelijkmatiger

    diesel harder en explosiever van daar die dieselklop (herrie)

    verder benzine mengselvorming tijdensinlaat een compressie slag (xl dir inj)
    diesel mengselvorming zeer kort na in spuiten en dus minder geschikt voor hoge toeren

    Login om te reageren
  34. thom zegt

    27 november 2007 om 16:09

    In vergelijking met een bezine moet een dieselmotor altijd sterker gemaakt en dus zwaarder. De oude v10 uit f1 wogen nog 70 kg !!!!!! dit lukt niet als je er een diesel van maakt ding klapt accuut uitelkaar niet gemaakt voor hoge verbrandingsdrukken die dingen hebben einig koppel vergeleken met het aantal pk, het vermogen wordt opgewekt door de toeren niet de kracht van de motor zelf. Dat koppel heeft een diesel nou eenmaal en stoppen ze er niet in omdat ze geen toeren kunnen maken. Ook zit er meer energie in diesel en zijn dus zuiniger. “Torque wins races Hp sells cars’ caroll shelby

    even de voordelen op een rij

    turbo
    meer koppel
    zuiniger
    zelfde gewicht

    Login om te reageren
  35. thom zegt

    27 november 2007 om 16:11

    nog geen 70 kg

    Login om te reageren
  36. thom zegt

    27 november 2007 om 16:21

    nee niets boven de laatste v10’s uit de F1

    Login om te reageren
  37. Juppe zegt

    27 november 2007 om 16:33

    Dat moet zijn: Horsepower is good for selling cars AND winning races.

    Door het hoge koppel moet alles extra zwaar gebouwd wordt, wat dus ongunstig is voor een racewagen (To add speed, add lightness. Colin Chapman). Uiteindelijk wordt het hoge koppel door de andere bakverhouding getransformeerd tot hetzelfde koppel op de wielen. Resultaat is hetzelfde, gewicht is hoger.

    Turbo (is een reglementair voordeel)
    Meer koppel (Zou dat liever inruilen voor meer rpm, gelijk vermogen)
    Zuiniger (Diesel is idd efficienter, maar vooral bij deellast wat bij races niet zo interressant is. Verschil is dus kleiner dan bij straatauto’s)
    Zelfde gewicht (Hoger denk ik)

    Bij de Le Mans had de audi wel een voordeel omdat de tankinhoud voorgeschreven is, zij hoefden dus minder vaak te stoppen.

    Kortom, er is wel een geweldige ontwikkeling in de diesel technologie. Maar in races rijden ze met andere reglementen, waardoor een direct vergelijk niet te maken is. Is zoals gezegd net zo als voor- of achterwielaangedreven auto’s in de touringcar klasse.

    Login om te reageren
  38. m5 zegt

    27 november 2007 om 17:08

    bmw heeft in 1998 de 24 uurs race van de nurburgring gewonnen met een 320d http://www.autojunk.nl/pix/show/130641/7

    Login om te reageren
  39. DennieFR zegt

    27 november 2007 om 17:28

    Hadden ze al lang moeten doen,natuurlijk is een diesel op een bochtig circuit sneller,dat enorme koppel doet het ‘m.

    Login om te reageren
  40. R. Lestat & Dr. Waflo zegt

    27 november 2007 om 17:58

    “Het is een gruwel voor de pure petrolhead, maar wen er maar aan: diesel is er niet alleen maar voor paupers, centendraaiers en krentekakkers.”

    In welke categorie zit jij als je in de grote snoepbus rijdt met een joint op je lip en een blik heineken in de middenconsole?

    Login om te reageren
  41. Susp1cious zegt

    27 november 2007 om 19:39

    Ik heb weinig aan te vullen op het reeds geleverde commentaar! Regels zijn inderdaad erg krom.

    DennieFR snapt het weer niet helemaal. De diesel levert het koppel niet, dat doet de turbo.

    Login om te reageren
  42. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 20:31

    “Voor wat betreft know-how op het gebied van diesel is er bij BMW geen gebrek.”

    Zet er dan gelijk even bij dat BMW het dieselfeest begonnen is door met een diesel de 24 uur van de Nurburgring te winnen…

    Voor wat betreft know-how op het gebied van diesel is er bij BMW geen gebrek.

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 20:31

    oops :D ging ff wat verkeerd…

    http://en.wikipedia.org/wiki/24_Hours_N%C3%BCrburgring

    Login om te reageren
  44. banaan zegt

    27 november 2007 om 20:37

    @Gizzer:
    in het geval van Le Mans zijn er meerdere redenen:
    * dieselmotor die minder liters nodig heeft voor dezelfde afstand, en een even grote brandstoftank: resultaat minder pitstops (zou die brandstoftank-regel niet veranderen volgend jaar?)
    * In Le Mans-races mag een benzine zonder turbo max. 6 L groot zijn, een benzine met turbo 4.0 L, en de maximale turbodruk is ook gereglementeerd. Een diesel met turbo mag 5.5 L groot zijn en de toegelaten turbodruk is veel hoger! Het gevolg is dat die turbodiesel dus veel meer lucht kan binnenlaten, en dus ook meer brandstof verbranden, en dus een hoger vermogen krijgt! En dat allemaal vanwege dat oneerlijk reglement.

    Daarnaast mogen diesels in Le Mans een soort van variabele turbogeometrie hebben en benzines niet.

    @Alwood: zo groot is het toerenbereik van die “race-diesels” niet: max. 5500 rpm of zo.

    @Armada: E85 heeft een groter octaangetal en daardoor kan je met een grotere compressieverhouding én meer turbodruk werken.

    @iedereen: let wel dat ZONDER TURBO een dieselmotor een LAGER koppel EN lager vermogen heeft dan een even grote benzinemotor.
    MET TURBO hangt het af van de turbodruk, maar met benzine is uiteindelijk meer mogelijk.

    Het hoge koppel van sommige dieselmotoren komt niet doordat het dieselmotoren zijn, maar door die turbo die ze erop zetten.

    @DennieFR
    En al die anderen die denken koppel nodig te hebben om races te winnen, lees dit eens:
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
    http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php

    Dus koppel maakt de auto niet sneller, dat doet vermogen. Koppel is één van de te beïnvloeden factoren om het vermogen te verhogen.

    Login om te reageren
  45. Turbopaultje zegt

    27 november 2007 om 20:53

    eh, Alfa / N Technology overwogen begin seizoen 2007 al met de 147 JTD in het WTCC mee te rijden………dus voor Seat.

    Dit werd helaas gecancelled, waarschijnlijk vanwege geld…..

    Login om te reageren
  46. citrofiel evil twin zegt

    27 november 2007 om 21:25

    Of lepel de V8 van de M3 er in dan kan er ook niet veel mislopen. ;)

    Login om te reageren
  47. DennieFR zegt

    27 november 2007 om 22:47

    @ Susp1cious

    TURBOdiesel dan,zeikerd!
    Iedereen weet dat alle snelle diesels een turbo bezitten,dus dan hoeft er niet nadrukkelijk meer over gesproken te worden…
    Je corrigeert sir smoke a lot ook niet omdat ie over een WTCC diesel spreekt,dus zwijg gewoon helemaal aub…

    Login om te reageren
  48. DennieFR zegt

    28 november 2007 om 09:38

    En trouwens,een dieselmotor wilt weldegelijk iets zeggen;

    een 150pk turbo benzinemotor zal zo’n 200-220Nm eruit persen.
    een 150pk tdi [de turbodiesels zijn ouderwets,maar dat snap jij nog niet helemaal] zal zo’n 330-350Nm eruit persen.

    Sprint maar eens met beide auto’s toch elkaar,en ga verder op een bochtige weg,de benzine legt het af,wat voor leuke theorien er ook op autoblog staan..
    Maar dat is het probleem hier,mensen lezen een verhaal en dat geloven ze dan,maar in real life zijn ze er net achter wat een Kadett GSI is!

    Login om te reageren
  49. Gregorius zegt

    28 november 2007 om 11:05

    @DennieFR

    Dan maak je dus de fout dat je het niet per pk moet vergelijken, maar per inhoud.
    In het dagelijks leven: een 150 pk turbo benzine is tegenwoordig een 1.4, terwijl een 150 pk tdi een 1.9 is.
    In race termen is dat nog duidelijker: bij lemans mag een benzine 4.0L zijn en een diesel 5.5 tdi!!!! Tja, dat is nog wel even een verschil: Ja de Audi’s en Peugeots zijn wel ff ietsje sneller, maar het budget is ook ff 10 keer zo hoog. Overigens is het PK verschil al geeneens zo hoog!

    Login om te reageren
  50. banaan zegt

    28 november 2007 om 11:31

    @DennieFR:
    hoe leg je dan het volgende uit:
    1. VW Golf GT 2.0TDI: 170 pk @ 4200 toeren, 350 Nm @ 1750 toeren
    0-100 in 8.2 seconden, top 220 km/h

    2. VW Golf GTI 2.0 16V FSI Turbo: 200 pk @ 5100 toeren, 280 Nm @ 1800 toeren
    0-100 in 7.2 seconden, top 235 km/h

    De TDI heeft in dit geval een hoger koppel, de benzine meer vermogen.
    De benzine heeft hogere topsnelheid en trekt sneller op …
    Conclusie: het vermogen doet ’t ‘m.

    Om precies te zijn: het vermogenverloop in functie van toerental.

    (Andere fabrikanten bewijzen wel dat een 2.0 turbobenzine nog veel meer koppel en vermogen kan produceren, bijvoorbeeld de Lancer EVO.)

    Login om te reageren
  51. Juppe zegt

    28 november 2007 om 12:09

    En dan heeft de Golf 2.0 Turbo nog relatief weinig vermogen.
    Bv.:
    Renault Megane 2.0T : 225pk @ 5500rpm, 300Nm @ 3000rpm
    Seat Leon 2.0TFSI : 240pk @ 5700rpm, 300Nm @ 2200rpm
    Lancer EVO 9 (1997cc): 280pk @ 6500rpm, 355Nm @ 3500rpm

    Nog wat leuks erbij:
    Donkervoort RS (Audi 1.8 Turbo blok): 270pk @ 6500, 362Nm @ 4000rpm. (Is dus kleiner dan een 2 liter!)

    En ff eentje zonder turbo, maar wel 2-liter.
    Honda S2000, 240pk @ 8300rpm, 208Nm @ 7500rpm

    Oftewel: De diesel van de laatste jaren zijn leuk, hebben vrij veel vermogen en het gaat aardig hard. Maar als je echt hard wilt zit je met een benzinemotor van gelijk formaat toch ff een stukje beter.
    In de racerij heeft de diesel voordeel door de reglementen. Niet omdat diesel nou opeens beter is, of verder doorontwikkeld.

    Login om te reageren
  52. Juppe zegt

    28 november 2007 om 12:11

    @DennieFR,
    Waarom is een turbodiesel ouderwets?, want dat snap ik idd niet.

    Login om te reageren
  53. Barry330cd zegt

    28 november 2007 om 12:53

    @Juppe: BMW 123d is ook een 2 lter met 204 PK en gaat sneller dan de door jou genoemde GTI’tjes. Dus die stelling dat een benzinemotor van gelijk formaat wel ff een stukje beter is, is niet steekhoudend mi. :)

    Login om te reageren
  54. M Freak zegt

    28 november 2007 om 13:09

    Volgens mij is BMW Motorsport een naam en moet ‘motorsport’ dus met een hoofdletter ;) .

    (Eerste zin, alinea 3)

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  55. banaan zegt

    28 november 2007 om 14:34

    @Barry330cd: en dan noem ik de nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution X: 2.0 liter turbo benzine, 280 pk, 422 Nm !

    Vind je nog een 2.0 liter diesel die krachtiger is?

    En met de vergelijking Golf GTI – GT TDI wilde ik vooral aantonen dat vermogen het meeste zegt over prestaties.

    Login om te reageren
  56. Juppe zegt

    28 november 2007 om 15:17

    @Barry330cd,
    Oke dat is idd een behoorlijk rappe diesel, maar zoals banaan schrijft moet die ook vergeleken worden met de rapste benzine. Punt over de reglementen blijft.

    Met reglementen waarbij of de cc’s, wel/niet turbo, en turbodruk gelijk is, zal de benzine altijd sneller zijn. Oftewel, een diesel is gelijkwaardig of wint door het verschil in reglementen.

    Voorbeeldje met turbo (ook in jouw bmw-straatje ;) ): 1.5 liter 4 cilinder, 8 klepper, turbo, 1200pk !!!! (Oke, niet met standaard benzine)

    Login om te reageren
  57. DennieFR zegt

    28 november 2007 om 16:50

    @ Barry330cd

    Hehe,jij snapt hem tenminste,tegen de 123d is de Golf GTI niets meer met optrekken,en dan zijn de pk’s WEL gelijk,dus diesel IS sneller!

    @ Banaan

    Je noemt 2 dezelfde auto’s met 30pk verschil,natuurlijk is de GTI sneller dan.

    @ juppe

    Het feit dat ik een turbodiesel ouderwets noem is omdat ik werd aangesproken op het feit dat ik een diesel snel noem,want dat zouden turbodiesels zijn,maar een turbodiesel is ook zo snel niet,de common-rail’s zijn snel,gewone turbodiesels niet.

    En uiteraard heeft zowel de diesel als de benzine z’n eigen sterke kanten,maar als het erop aan komt moet de ‘gelijke’ benzine toch echt oppassen.

    Login om te reageren
  58. Juppe zegt

    28 november 2007 om 17:07

    @DennieFR,
    Je wilt het ook niet geloven he?
    BMW 123d, 0-100km/h in 7,0 seconden.
    Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI, 0-100kmh in 6,9 seconden.

    Dus ik weet niet hoe je erbij komt dat de Golf nergens is met optrekken?

    Gelijke pk’s: even snel
    Zelfde cc’s: snelste benzine sneller dan snelste diesel.

    Je vergelijkt hierboven de snelste diesel met de niet snelste benzine. De EVO doet ’t in 5,7 seconden, dus waar is die ‘gelijke’ diesel nou?

    Login om te reageren
  59. Juppe zegt

    28 november 2007 om 17:19

    O trouwens, wat Barry330cd eerder zegt klopt ook niet:

    @Juppe: BMW 123d is ook een 2 lter met 204 PK en gaat sneller dan de door jou genoemde GTI’tjes. Dus die stelling dat een benzinemotor van gelijk formaat wel ff een stukje beter is, is niet steekhoudend mi. :)

    Die auto’s die ik noemde zijn stuk voor stuk sneller dan de BMW 123d. (Seat 6,4 Renault 6,5s Evo 5,7s S2000 6,2s)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North