• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Beter beeld van de Gallardo-crash op de Texas Mile

Auteur: ricardo, gepost 27 oktober 2010 om 12:43 – 51 Reacties

Gallardo-crash

Nog even over die hogesnelheidscrash van afgelopen weekend, waarin een door Underground Racing opgefokte Gallardo de lucht in werd gelanceerd. Een echt goede video van het ongeval was er nog niet. Maar inmiddels zijn er betere beelden van dit akkefietje opgedoken, en dat willen we jullie niet onthouden.

De oranje Gallardo Superleggera van Underground Racing is in staat om een snelheid van 402.49km/h te behalen. Daarna weer fatsoenlijk tot stilstand te komen is geen overbodige luxe. Vandaar dat de dragstrip-Lambo is uitgerust met een broodnodige remparachut, en daarbij ging het de vorige keer goed mis.

Door een hard zijwindje schoot de auto van het asfalt af. Een koprolletje of acht verder kwam hij eindelijk tot stilstand. Wonder boven wonder stapte de bestuurder op eigen kracht zonder noemenswaardige mankementen uit het wrak.

Hieronder het betere filmpje waarin de Lamborghini Gallardo de lucht in gaat. (mirror)

De andere video

Ook interessant!

  • Lamborghini Gallardo wordt slachtoffer van vallende boom
  • Dit is de gaafste Lamborghini Gallardo occasion van Marktplaats
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, gallardo, Lamborghini, oranje, superleggera, texas-mile, underground-racing, Video

Vorig bericht: « Knap: 1,6 miljoen kilometer afleggen in slechts 4 jaar
Volgend bericht: Nek-airbag, als je geen zin hebt in een fietshelm »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5touring zegt

    27 oktober 2010 om 12:48

    En daarom is een Veyron zo duur niet elke auto kan die snelheden aan wel leuk zoveel pk’s en zo’n top maar als de auto het niet aankan heeft het weinig zin

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      27 oktober 2010 om 12:56

      @E34M5touring: Inderdaad, dit soort dingen laten de kracht van de Veyron zien.

      Login om te reageren
      • wizzywoppy zegt

        27 oktober 2010 om 14:02

        @JPM: zelfs de veyron kan dit niet aan als er niet genoeg runway is om af te remmen, zoek het maar eens op

        Login om te reageren
        • JPM zegt

          27 oktober 2010 om 14:30

          @wizzywoppy: Ik betwijfel of deze Gallardo net zo krachtige en goed gebalanceerde remmen heeft als een Veyron. Balans is daarbij het sleutelwoord.

          Login om te reageren
          • patrick zegt

            27 oktober 2010 om 15:34

            @JPM: het gaat hier om de zijwind die de parachute naar links duwd waardoor de kont van de gallardo ook naar links word gedrukt en dus in een slip raakt. ik denk ook dat de veyron beter tegen dit soort snelheden is opgewassen maar in dit geval had het weinig met de gallardo te maken ;)

            Login om te reageren
            • Supergrover zegt

              27 oktober 2010 om 16:01

              @patrick:
              Leuk en aardig, maar de Veyron is dus wel uitgerust met interne remmen die dit soort snelheden aankunnen en niet zijwindgevoelig zijn. Deze Gallardo is dat niet, is afhankelijk van een parachute en die extra toevoeging zorgde ervoor dat de auto van de baan ging. Ergo: De Veyron is minder risicovol als het op remmen in zulke omstandigheden aankomt.

              Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    27 oktober 2010 om 12:48

    Graag gedaan hoor. ;)

    Login om te reageren
  3. Tom zegt

    27 oktober 2010 om 12:53

    Ook dom om met zo een wind een poging te doen als je weet dat je een remparachute hebt die werkt op jawel, wind.
    In het begin van het filmpje hoor je enkel de wind waaien in de micro van de camera ipv het geluid van de Lambo dus het zal wel vrij hard gewaaid hebben.
    Achja Amerikanen blijven dom.

    Login om te reageren
  4. Faalhaas zegt

    27 oktober 2010 om 12:53

    Lijkt me dat door de parachute de balans eruit is.
    Door de klap van t remmen achter verliest hij voor al zijn grip en downforce vermoed ik, dan kan je inderdaad bij een windvlaag de controle kwijt raken.
    Toch een 8 voor de uitvoering!

    Login om te reageren
  5. B /\/\ \/\/ zegt

    27 oktober 2010 om 12:55

    Nut en noodzaak van de remparachute die de crash mede veroorzaakt ontgaan mij volkomen, wat is er mis met gewone remmen? Er is daar ruimte zat lijkt mij, vlak voor de crash stond er een bord ‘1 mile’ dat is vast het moment om te beginnen met remmen, en 1 mijl lijkt mij zat om tot stilstand te komen. Maar goed ik ben geen expert…
    Het blijft zonde van zo’n auto natuurlijk.

    Login om te reageren
    • cbr600rr zegt

      27 oktober 2010 om 13:02

      @B // //: Dat is de afgelegde afstand, want daarvoor staan de borden 0,25, 0,5 an 0,75 mile…

      Login om te reageren
    • mrB zegt

      27 oktober 2010 om 13:11

      @B // //: Goede remmen werken goed, maar op zo’n snelheid niet meer. De kinetische energie die in de auto zit is 0,5mv^2 (m = massa, v = snelheid). Als je gaat remmen met schijfremmen wordt alle energie omgezet in warmte, die niet zo snel weg kan. Gevolg is een ferrari’tje (aka brand).

      Login om te reageren
      • Macready zegt

        27 oktober 2010 om 14:43

        @mrB:
        Dat is niet waar. Een Veyron kan binnen tien seconden van 400-0 afremmen. Zonder brand. Getest en goed bevonden.
        –
        De reden dat hier een parachute gebruikt wordt, heeft vooral veel met de lengte van de baan te maken en deels met de remmen.

        Login om te reageren
    • lenhardspot zegt

      27 oktober 2010 om 13:17

      @B // //: Ik zou het niet precies weten, maar zou het kunnen dat de remmen dan oververhit raken?

      Login om te reageren
  6. sacha zegt

    27 oktober 2010 om 12:59

    Gallardo met remparachute: gegarandeerde nominatie voor de Darwin Awards!

    Gelukkig voor deze mijnheer heeft ie de prijs niet gewonnen.

    Login om te reageren
  7. David zegt

    27 oktober 2010 om 13:06

    @e34m5

    haalt een veyron ook deze snelheid op 1 mijl?
    (weet het zelf niet maar vroeg het mij af)

    Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 13:19

      @David: Makkelijk, en dat houd hij 60 mijl lang vol, dan moeten er nieuwebandjes onder, a 5000,- Euro per bandje.

      Login om te reageren
      • ///M3 EVO zegt

        28 oktober 2010 om 12:16

        @george: Veyron haalt bij lange na geen 235mph op 1 mile..

        Login om te reageren
  8. michel zegt

    27 oktober 2010 om 13:13

    het is misschien toch een zij-windje, want de auto buigt meteen naar rechts af.

    Login om te reageren
  9. birdboy zegt

    27 oktober 2010 om 13:28

    Is hij blij met zn rolkooi!

    Login om te reageren
  10. VWFreak zegt

    27 oktober 2010 om 13:29

    No america, jullie kunnen VAG niet nadoen met 1miljard pk in een lichtgewichtauto te stoppen, niet iedereen kan auto’s zoals VAG bouwen, daar moet je gewoon een VAG man voor zijn :D
    I (L) VAG
    ( oke niet reageren kweet praat boel$hit, :P )

    Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 13:46

      @VWFreak: Ik vind jouw reactie wel leuk.
      Ik zie geen boel-$hit.

      Login om te reageren
    • smokin zegt

      27 oktober 2010 om 14:40

      @VWFreak: Lamborghini is Audi is VAG
      Vandaar ook dat ie de lucht in vliegt denk ik.

      Login om te reageren
  11. VWFreak zegt

    27 oktober 2010 om 13:30

    met = door

    Login om te reageren
  12. JamesBond007 zegt

    27 oktober 2010 om 13:31

    Nu maar hopen dat iemand dit met een SSC doet en dan zijn alle SSC v.s Veyron battles eindelijk pasé!

    Login om te reageren
  13. johan.be zegt

    27 oktober 2010 om 13:40

    weet er iemand of er opgefokte veyrons zijn?

    Login om te reageren
    • snelisanders zegt

      27 oktober 2010 om 13:50

      @johan.be:
      Je moet een contract ondertekenen als je zo’n kreng koopt, dat je er niets aan verandert ofzo.. Weet niet precies, maar je mag hem ieg niet opvoeren, anders ben je de sjaak

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        27 oktober 2010 om 14:59

        @snelisanders: Kennelijk wil VW niet dat er petjesvolk in hun auto’s komen. Ironisch.

        Login om te reageren
    • george zegt

      27 oktober 2010 om 13:51

      @johan.be:
      Er is een gewone Veyron.
      Een SS.
      Een paar leuke kleurvariantjes.
      Nee, geen opfokkertjes.
      Bij BMW zijn wel veel opfokkertjes te vinden.

      Login om te reageren
    • Macready zegt

      27 oktober 2010 om 14:45

      @johan.be:
      Ja, o.a. Mansory knoeit eventueel aan je Veyron.

      Login om te reageren
      • rider zegt

        27 oktober 2010 om 16:27

        @Macready: maar die geeft hem (de standaard Veyron) alleen een andere uitlaat. maar de prestaties blijven hetzelfde. Mansory zegt zelf dat de aerodynamica erg complex is en hij daar niet aan wil tornen. dus nog steeds 2,5sec voor 0-100 en 407,5km/h voor de Mansory Vincero Veyron.

        Login om te reageren
  14. Niet Anoniem zegt

    27 oktober 2010 om 13:41

    het idee van zo’n remparachute is best goed alleen dat die amerikanen er geen rekening mee houden is dom. De bestuurder had misschien bij het uitklappen van de parachute gelijk tegen de wind in moeten sturen

    Login om te reageren
  15. sacha zegt

    27 oktober 2010 om 14:12

    Speltip 13: als je auto een remparachute nodig heeft omdat de remmen het vermogen niet aankunnen, dan is je auto waarschijnlijk te snel.

    Login om te reageren
  16. Nederbelg zegt

    27 oktober 2010 om 14:29

    In de moscow unlimited 500+ doen ze de mile gewoon zonder remparachute. Dus volgende keer misschien een langere baan nemen.

    Login om te reageren
    • rider zegt

      27 oktober 2010 om 16:28

      @Nederbelg: daar rijden ze geen 400+, de hoogste snelheid zit daar zo rond de 380km/h (op het meetpunt)

      Login om te reageren
  17. Duidelijk zegt

    27 oktober 2010 om 14:55

    Als je een parachute gebruikt moet je ook niet meer vertrouwen op schijfremmen aangezien die parachute veel te onvoorspelbaar is in hoe die je wegligging gaat beïnvloeden. Deze actie was gewoon dom aangezien er duidelijk een zijwind stond.

    Remmen kunnen inderdaad oververhitten, maar een goed set keramische remmen kan dit normaal gezien wel aan. Dat ze daarna even in brand schieten kan een gevolg zijn, maar zal nu ook weer niet direct in een burnout veranderen.
    Volgens mij is een brandje aan de remmen minder erg dan dit?

    Login om te reageren
  18. duckje zegt

    27 oktober 2010 om 15:12

    auwch!

    Login om te reageren
  19. Eric zegt

    27 oktober 2010 om 15:49

    Als je bij 400 kph je gas langzaam lost heeft de wind die tegen je auto beukt ook een grote remfactor. Bij een langere baan kon hij zijn auto laten uitbollen en vanaf 250 deftig remmen.

    Login om te reageren
  20. Benz.. zegt

    27 oktober 2010 om 19:16

    Alleen Richard Hammond (en misschien een paar anderen, I don’t know) hoeven niet onder de indruk te zijn..

    Je moet wel kloten hebben om 400km/u+ te gaan.

    Login om te reageren
  21. Sorcerer zegt

    27 oktober 2010 om 19:32

    Ik stel voor dat we een inzamelingsactie starten voor een statief voor deze 2 cameramensen. Dit is toch gewoon onkijkbaar?

    Wel verdomde eng als je dit overkomt trouwens…

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    27 oktober 2010 om 20:34

    Auwtch…. Ziet er pijnlijk uit….. Wel mooie crash eigenlijk.. en goed dat ie er heelhuids uitgekomen is..

    Login om te reageren
  23. hape zegt

    27 oktober 2010 om 21:06

    Nou… je kunt niet zeggen dat ie niet remt met zo’n remparachute.

    Login om te reageren
  24. eed zegt

    27 oktober 2010 om 21:16

    WAAROM een remparachute?

    Zal een gevaarlijke rit worden op de duitse autobahn als er ineens een parachute naast je open gaat.

    Login om te reageren
  25. Jippie zegt

    27 oktober 2010 om 21:34

    Lummels die zeggen dat daarom de Veyron zo goed is: daar gebeurd precies hetzelfde mee als je daar een remparachute aan hangt en die op topsnelheid met net iets teveel zijwind laat ontvouwen!

    Login om te reageren
    • Emitgs zegt

      27 oktober 2010 om 21:58

      @Jippie: Maar de veyron heeft die parachute niet nodig aangezien die remmen heeft die dit aankunnen..

      Login om te reageren
      • Mr Hyde zegt

        28 oktober 2010 om 11:24

        @Emitgs: Waarschijnlijk wel, alleen heeft de Veyron het voordeel dat hij twee keer zoveel weegt. Normaal not done voor een sportwagen, maar in zo’n geval misschien wel handig.
        Punt blijft: de Lambo had ook gerust zo kunnen remmen.

        Login om te reageren
  26. ouwe gek zegt

    28 oktober 2010 om 15:39

    Iemand de explanation gelezen? Of reageren we als kippen zonder kop… sidewind.. zoek maar eens op bij vliegtuigen wat sidewind bij een landing doet.

    Login om te reageren
  27. ErikkNL zegt

    28 oktober 2010 om 18:39

    Zonde, maar gewoon dom om te gaan rijden (remmen) bij zo’n snelheid met een parachute. Nu kan hij nooit een record vestigen.. Hij moet ook nog de andere kant op… en die flatbed haalt die snelheid nooit ;)

    Login om te reageren
  28. E34M5touring zegt

    28 oktober 2010 om 20:22

    Snap niet waarom ze zoiets niet op Bonneville proberen ruimte zat dus ook geen parachute nodig

    Login om te reageren
  29. E34M5touring zegt

    28 oktober 2010 om 20:23

    @Erikknl

    Die flatbed is ook van underground racing 6000pk en een top met optionele Gallardo lading van 450km/h

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    28 oktober 2010 om 22:52

    Niet om het een of ander, maar als jij 400+ rijdt en je hebt een wind zo sterk als een F0 tornado, dan nog wordt je harder vooruit geduwd dan opzij. En bij die windsnelheden ga ik al niet rijden! De bestuurder had dus gewoon alleen op de parachute moeten remmen, en pas bij een normale snelheid (300?) de gewone remmen moeten gebruiken, en eventueel de parachute loskoppelen (En als dat niet kan, dan maak je dat maar zo!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North