• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bij Toyota bezuinigen ze op een wel heel bijzondere manier

Auteur: RubenPriest, gepost 9 juli 2016 om 10:32 – 35 Reacties

Toyota HQ


De Japanse autofabrikant wil geld besparen.

Bij een bezuinigingsstrategie van een automerk denk je al gauw aan het snijden in nieuwe modellen of bijzondere projecten om kosten te besparen. Bij Toyota gaat dit net even anders. De autofabrikant heeft de airconditioning een tandje lager gezet in het hoofdkantoor te Tokio en nee, ik verzin dit niet.

Daarnaast zijn er in het gebouw acht liften actief. Toyota heeft er twee uitgezet. Wellicht kregen de medewerkers een memo á la “je pakt maar lekker de trap en neem een waaier mee, er moet bezuinigd worden”. Het merk heeft niet bekend gemaakt hoeveel geld er precies moet worden bezuinigd. De maatregel van de Japanners is in de eerste plaats een reactie op de huidige wereldeconomie. De Yen staat momenteel erg sterk en mede door het circus in Groot-Britannië van de afgelopen weken is de Japanse munt nog sterker geworden. Dit heeft financiële gevolgen voor handel over de grens voor Toyota. De grootste autoproducent ter wereld voerde vergelijkbare bezuinigen uit tijdens het uitbreken van de kredietcrisis in 2008.

De maatregelen van Toyota zorgen natuurlijk voor een minimum verschil. De actie is tevens een signaal richting de medewerkers om hen te laten weten dat Toyota wat meer op de centen gaat letten. Om verdere kosten te drukken en het milieu tevreden te houden maakt het merk ook meer gebruik van LED-verlichting. (via BBC)

Ook interessant!

  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord
  • Toyota-baas mag niet kritisch zijn op benzineauto-ban
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • autoverhuurder Sixt winst
    Autoverhuurder SIXT doet bijzondere dingen met de winst

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, geld, japan

Vorig bericht: « Familie Michael Schumacher: laat ons met rust
Volgend bericht: Koop de knotsgekke Murciélago van Jon Olsson »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrBrown zegt

    9 juli 2016 om 10:37

    Geld besparen om de kosten te drukken? Meestal druk je de kosten door geld te besparen. Maar ik denk dat het sowieso een open deur is dat je door kosten te drukken, geld gaat besparen. ;)

    Login om te reageren
    • cthijs zegt

      10 juli 2016 om 00:13

      @MrBrown: moet je niet de deur open laten staan want dan kost het weer meer

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    9 juli 2016 om 10:41

    Hoeven ze precies 1 Yaris minder per maand te verkopen ..

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    9 juli 2016 om 10:45

    It’s the thought that counts and the devil is in the details. Typisch Toyota.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 juli 2016 om 11:00

      @w0o0dy:

      Symbool politiek dus ..

      Of er nou 8 of 6 liften 100x naar boven gaan !!

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        9 juli 2016 om 11:01

        @lincoln: nee mindset.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          9 juli 2016 om 11:06

          @w0o0dy:

          Doen ze bij het provinciehuis ook elk half jaar een keertje ..

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            9 juli 2016 om 11:08

            @lincoln: ja en het verschil is dat ze het bij Toyota vervolgens iedere dag (proberen) toe te passen (Kaizen zou in het provinciehuis waarschijnlijk leiden tot 80% werkeloosheid en aansprekende resultaten)

            Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    9 juli 2016 om 10:47

    Niet voor het eerst dat de Japanners nadeel ondervinden van de sterke Yen…

    Als ze slim zijn vragen ze een lidmaatschap bij de EU aan en gaan ze over op de Euro. Dan hebben ze geen last meer van een sterke munteenheid…

    Een soort Brexit, maar dan anders.

    Login om te reageren
    • Michiel1 zegt

      9 juli 2016 om 11:43

      @moveyourmind: zeg maar een Jentry?

      Login om te reageren
      • mustanggt500 zegt

        9 juli 2016 om 11:50

        @michiel1: een yenxit denk ik

        Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 juli 2016 om 12:13

        @Michiel1: Hahahaha! Nice one.

        Login om te reageren
  5. MilleMiglia zegt

    9 juli 2016 om 10:49

    Minder liften, betekend langer wachten voor de lift. Dus meer personeel dat tijdens hun werk niet efficiënt bezig is. Dus een stijging van de kosten lijkt mij juist.

    Login om te reageren
    • moodyblues zegt

      9 juli 2016 om 12:59

      @MilleMiglia: Dus jij weet de liftcapaciteit, het totale aantal werknemers en hoeveel medewerkers er op de drukste momenten van de liften gebruik maken? ;-)

      Login om te reageren
    • kjeld zegt

      9 juli 2016 om 20:40

      @millemiglia: Niet direct. Toyota is de broedplaats van Scrum. Dus ik denk dat er iets slims aanzit. Meer collegas in de lift is meer communicatie etc.

      Login om te reageren
  6. FieRo zegt

    9 juli 2016 om 10:53

    Die airco op 10 graden was ook wel een beetje teveel

    Login om te reageren
  7. escort77 zegt

    9 juli 2016 om 10:56

    Continue kijken waar je het productie proces kunt optimaliseren, dat is toch precies waar Toyota groot mee is geworden?

    Google maar eens op kaizen, continuous improvement en agile. Eigenlijk is dat verhaal een topic op zich waard, dat is nog interessanter dan het uitlichten van één ding (de airco)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 juli 2016 om 11:04

      @escort77:

      Mooie filosofie ..
      Voor als het sommetje 1+1 te moeilijk voor je is ..

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 juli 2016 om 12:08

      @escort77:
      Ja, mooie termen allemaal. Ik ben er veelvuldig mee om de oren geslagen.
      Maar uiteindelijk laat zich het allemaal samenvatten tot één woord: boerenverstand.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        9 juli 2016 om 12:39

        @Rob:

        Klopt, toch zie je dat boerenverstand vaak verdomde moeilijk is in grote bedrijven. Of zo lijk het in ieder geval

        Login om te reageren
      • moodyblues zegt

        9 juli 2016 om 13:04

        @Rob: Agile is een methodiek die niks met boerenverstand te maken heeft. Agile zorgt juist voor snel kunnen handelen, daardoor snel resultaten opleveren en snel weer verbeteren aan het opgeleverde. Dat staat dus lijnrecht tegenover de vertragende bureaucratie van het gemiddelde overheidsorgaan waar verbeteringen/wijzigingen jaren duren voordat ze er doorkomen en waarvan dan ineens blijkt dat het niet de juiste uitwerking heeft gehad. Kan je weer overnieuw beginnen. Toyota (en zij zijn niet de enige) heeft dan al 7/8 verbeteringen doorgevoerd en ook ongetwijfeld een paar mislukkingen afgevoerd.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          9 juli 2016 om 16:28

          @moodyblues: Je klinkt als een Agile-coach, iets met klok en klepel; niemand had het over bureaucratie en ambtenarij…

          Login om te reageren
  8. Joost zegt

    9 juli 2016 om 12:05

    In de basis klopt het wel! Ik snap ook nooit waarom organisaties gaan bezuinigen op hun core business, hun bestaansrecht.

    Of het echt zoden aan de dijk zet, is natuurlijk een tweede.

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    9 juli 2016 om 12:37

    Tsja als je als automerk in de zomer echt niks zinnige hebt te melden dan maar dit de wereld inslingeren… Staat toch weer overal je merknaam…

    Login om te reageren
  10. rulefollower zegt

    9 juli 2016 om 12:53

    Brexit -> goedkope pond sterling -> slecht voor de autofabrikanten.
    Dure Yen -> slecht voor de autoverkopen.
    Make up your mind.

    Login om te reageren
  11. BaRa zegt

    9 juli 2016 om 13:21

    Niet eens zo’n onlogische stap. In de wereld heb je drie “standaarden” voor luchtkoeling in kantoorgebouwen. De Europese, de Amerikaanse en de Japanse. Als Europeaan in een Amerikaanse conference room neem je best een jasje mee, anders heb je ’t gewoon koud. Japanners zijn nog een paar graden erger (pun intended). Tel daar de kost bij van luchtkoeling, en het houdt perfect steek. Je kan probleemloos minder koelen zonder daarbij personeelsrendement te verliezen.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      9 juli 2016 om 16:30

      @BaRa: Die 10 tot 20K besparing op jaarbasis gaat echt het verschil maken !

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        10 juli 2016 om 14:44

        @dawwg: “Vele kleintjes maken één groot,” zei de mug, en ze deed een plasje in de zee…

        Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    9 juli 2016 om 13:31

    Ze kunnen het ook Milieu bewustwording noemen….

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      9 juli 2016 om 16:02

      @dutchdriftking: dat kan, maar dan snapt geen Japanner waar je het over hebt.

      Login om te reageren
  13. cthijs zegt

    10 juli 2016 om 00:16

    Je kunt ook een flat van 6 verdiepingen pakken dan scheelt het met 8 liften die 2 verdiepingen minder omhoog moeten ook al een hoop

    Login om te reageren
  14. moveyourmind zegt

    10 juli 2016 om 07:06

    Saillant detail is dat Toyota waarschijnlijk bezuinigt op Mitsubishi…

    Want grote kans dat de lift en de airco door het merk met de diamant gelleverd zijn.

    Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    10 juli 2016 om 09:36

    Alle beetjes helpen.

    Login om te reageren
  16. MOB zegt

    10 juli 2016 om 17:26

    Niet zo heel raar, toen ik bij Panasonic werkte MOESTEN we achteruit inparkeren. Als we naar huis gingen reed je meteen weg, ipv achteruit enz enz. Scheelde weer benzine->uitlaatgassen->beter voor het mileu

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      12 juli 2016 om 15:59

      @MOB: dit wordt ook vaak verplicht gesteld uit veiligheidsoverwegingen. In geval van een calamiteit kunnen mensen dan sneller vertrekken.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North