Deze Bugatti EB110 is niet alleen nogal lelijk, maar ook uniek. Rinspeed heeft namelijk slechts één exemplaar gebouwd.
Eind 1993 ontving het Zwitserse Rinspeed een blauwe EB110 GT (chassisnummer #39051) van Bugatti en daar werd vervolgens een nieuwe bodykit voor ontwikkeld onder de naam Cyan.
Toen de auto werd onthuld in 1994 claimde Rinspeed dat de auto verkocht was, maar dat klopte slechts gedeeltelijk. De auto werd inderdaad verkocht aan een Zwitser, maar die zag af van de bodykit. Later is die bodykit zelfs vernietigd.
Achterin deze blauwe EB110 GT ligt de sterkere V12 die normaal in de EB110 SS ligt. Daardoor beschikt de Cyan over 611 pk/637 Nm in plaats van 561 pk. Door Remus was een nieuw uitlaatsysteem ontwikkeld en de velgen zijn afkomstig van BBS.
Tegenwoordig ziet deze auto er van buiten dus uit als een gewone EB110 GT, maar hij is nog wel te herkennen aan de velgen die BBS had ontwikkeld. Ook aan het interieur is nog te zien dat deze auto door Rinspeed onder handen genomen is halverwege de jaren ’90.
Nog een grappig weetje: deze auto werd destijds geleverd met een heuse Nokia 2110.
Volgens mij is de spoiler tijdens het afremmen naar voren geschoten, wat een raar gezicht.
@Corrado16v: Dat heeft Mitsubishi met de Lancer Evo 8 ook gedaan, zie plaatje: http://image.motortrend.com/f/auto_shows/coverage/9480286/112_0707_04z%2B2005_mitsubishi_lancer_evolution_WRC%2Brear_view.jpg
Echter alleen met de rally uitvoering, de straatuitvoering had de spoiler gewoon achterop.
Zonlicht op dashboard = instant blindness .
@SimonMc: Inderdaad, een dashboard ruim voorzien van gepolijst aluminium, even als pianolak trouwens, zou voor mij een reden zijn om zo’n auto niet aan te schaffen. Zelfs al zou ik deze me kunnen veroorloven.
@RRRobert: Vertel dat ook even tegen Victor Muller dan. Misschien dat dat de reden is dat Spyker niks verkoopt.
Waren die BBS velgen ook nog aftermarket te krijgen of bleef het bij één setje voor deze Cyan? Want als er maar één setje is, is die EB110 die in Moscow crashte dus eigenlijk deze Rinspeed Cyan
@Edge: die velgen zitten op meerdere EB110’s.
@Edge: dat zijn andere wielen. Ze lijken er wat op, door ’t design van de spaken, maar deze hebben een brede (en glimmend) velgbed.
@Edge: 2-delig zijn ze wel geleverd. Maar denk niet dat dit het enigste setje is.
@schnitzelexpert46: deze BBS velgen zijn 3-delig.
Geweldig geluid komt er van de wastegates van deze auto. Maarja wat wil je ook met 4 turbo’s :p
Lang geleden dat ik een echte Bugatti zag hier….
@norge:
Sec genomen is dit ook geen “echte”. Deze is tot stand gekomen dankzij Romano Artioli,
de man waar ik m’n Lotus aan dank.
Een echte Bugatti was hier eerder deze week te bewonderen in de vorm van de type 57 tank.
Een Bugatti met een Remus uitlaat en BBS-velgen.. Ze zijn alleen nog de geblindeerde ramen / neon verlichting / nep Xenon verlichting en de Halfords subwoofers vergeten
@roberto: Remus ben ik ook geen fan van, maar BBS? Petjes kunnen geen BBS betalen en daarnaast zijn er maar weinig velgfabrikakanten die aan BBS kunnen tippen.
Kan deze ook onder water rijden?
Dat die klant de bodykit gedumpt heeft zei al genoeg. Gelijk had ie. Dat ziet er echt niet uit.