Een Nederlander heeft afgelopen weekend zijn slag geslagen op een veiling en één van de 33 Bugatti’s EB110 SS bemachtigd.
Het was afgelopen weekend één groot autofeest bij onze zuiderburen. In de mondaine kustplaats Knokke, vlak bij Zeeland, vond namelijk de jaarlijkse Zoute (spreek uit: zoete) Grand Prix plaats. Onderdeel van dit evenement was een veiling van Bonhams en daar werd naar hartelust geboden.
Het pronkstuk van de veiling was een Bugatti EB110 Supersport. Nu is ‘een goedkope Bugatti’ sowieso een contradictio in terminis, maar een EB110 is vandaag de dag nog een stuk prijziger dan een Veyron.
Dat heeft er alles mee te maken dat een EB110 aanzienlijk zeldzamer is dan een Veyron. Van deze Super Sport zijn er namelijk maar 33 gebouwd. De SS was 150 kg lichter dan de EB10 GT en het vermogen van de 3,5 liter V12 was opgeschroefd naar 612 pk.
In tegenstelling tot zijn opvolgers is de EB110 SS nooit officieel de snelste productieauto ter wereld geweest. Desondanks was het absoluut een van de snelste auto’s van de jaren ’90, met een top van 340 km/u.
De merknaam, het verhaal van de auto en de zeldzaamheid zorgden ervoor dat er afgelopen weekend grif geboden werd op deze zilverkleurige Bugatti EB110 uit 1994. Het winnende bod ging uiteindelijk naar een Nederlandse verzamelaar, die €2.242.500 over had voor deze auto.
Of je deze auto ooit op de Nederlandse wegen tegen zult komen is maar zeer de vraag, want voor hetzelfde geld verdwijnt de auto in een kelder. Tenzij de bieder toevallig Perridon heet.
Er hebben in het verleden twee Bugatti EB110 op Nederlands kenteken gestaan, wat nog best veel is gezien de totale productie. Het ging om een blauw en een zilver exemplaar, die inmiddels beide zijn geëxporteerd. Maar nu is het Nederlandse wagenpark dus toch weer een EB110 SS rijker geworden.
Naast de EB110 SS ging ook de piekfijne Ferrari F40 waar we eerder deze week over schreven onder de hamer. De ingeschatte opbrengst van €1 tot 1,5 miljoen bleek conservatief te zijn, want uiteindelijk ging deze F40 voor €1.840.000 weg. In totaal was de opbrengst van de Zoute Sale €12,3 miljoen. Dat was een recordopbrengst voor de veiling in Knokke, dus bij Bonhams kunnen ze tevreden zijn.
cossiekiller zegt
De mooiste Bugatti is het ook met voorsprong.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sabrerator zegt
@cossiekiller:
Wel eens een Type 35 gezien?
Richmond zegt
@sabrerator: Bugatti Atlantic 😍
cossiekiller zegt
Ja hoor. Maar ik zou zoiets ook kopen (als ik het geld had) om ermee te rijden.
En die vooroorlogse auto’s zijn me te oud daarvoor. Dan liever een schaalmodelletje erbij…
ouwedibbes83 zegt
@cossiekiller: echt? Die ouwe, elegante exemplaren zijn zoveel sierlijker en bijzonder. De cijfers van deze zijn indrukwekkend voor begin jaren 90 maar verbleken nogal naast de Veyron. En het exterieur van bv een Testarossa kan mij meer bekoren.
Richmond zegt
@cossiekiller: misschien van de moderne Bugatti’s maar als je die uit begin vorige eeuw meeneemt vind ik die mooier dan alles wat in moderne tijden gemaakt is
marcomanta zegt
Ongelooflijk, iemand die vlot 2,2 miljoen aftikt, ik zou graag eens zo een verzameling willen zien.
saxoke zegt
@marcomanta: ik ken iemand die een mooie collectie (zeldzame) auto’s heeft. Een e-type waarmee vaak gereden wordt, een Jaguar die in de jaren “stilletjes” de 24h van Le Mans gereden heeft, een Mercedes 540K, …. Als je de centjes ervoor hebt, is het een mooie hobby
Dutchdriftking zegt
Wellicht mooi voor de collectie van ome Gerard?
baf07 zegt
Klasse met hoofdletters! Maar zilvergrijs ipv Bugatti blauw is pijnlijk
bernoulli zegt
Emile Ratelband had ook zo’n 110.
Edit: Ha!
https://www.autoblog.nl/archive/2006/01/19/bugatti_van_ratelband_gecrasht
Henkie zegt
Hmm dan zouden volgens mij dan 2 blauwe op NL kenteken hebben gestaan. Of is die van Ratelband nooit op kenteken gezet?
snuffel77 zegt
@Henkie: die van Ratelband stond geregistreerd in Luxemburg
rolov zegt
@Henkie: hij reed er wel in dacht ik
cthijs zegt
@rolov: die van de garage ook waarna die hem plat reed
Jochen zegt
@Henkie: het gaat om de SS waarvan er 2 in NL zijn geweest
srbb zegt
Wel even een kanttekening bij die “piekfijne” F40: die was redelijk rot & beschimmeld vanbinnen, met beschadigde lak vanbuiten, waarvan zelfs melding gemaakt werd in het veilingsrapport. Vooral de 1-owner, low mileage maakt het zo’n dure, een time-capsule was het zeker niet.
flyerbunch zegt
Ben ze van het weekend ff van dichtbij gaan bekijken op het podium en stiekem vond ik de F40 persoonlijk toch wat leuker. Zal nostalgie zijn wrs?
MaartenD zegt
Ik vind zo’n EB110 velen malen cooler dan de Veyron en Chiron. Er was altijd een soortgelijke grijze 110ss in onderhoud bij Franco Auto maar die is als ik dit artikel goed lees niet meer in NL
treser zegt
Hier beelden van een onfortuinlijke Nederlandse eb110 https://www.youtube.com/watch?v=Ygx8Nh5BZMw
ghini zegt
Gaaf! Geweldige wagen!
pierre76 zegt
@redactie; toch wat matig onderzoek gedaan. Er hebben minimaal 4 Bugatti EB110 op Nederlands kenteken gestaan. Twee EB110 GT en twee EB110 SS.
Dit exemplaar heeft zelfs al op Nederlands kenteken gestaan, want dat stond er bij in het veilingrapport.
Is van dhr. Stuivenberg geweest. Had destijds als kenteken 83-RK-ZD
EB110GT, zilver: 42-DN-NX
EB110GT, blauw: XG-VS-55
EB110SS, blauw: 33-GV-HF
EB110SS, zilver: 83-RK-ZD
job zegt
volgens RDW is die idd weer terug en heeft ook zn oude kenteken weer Terug