• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Binnenkort ook vleugels op vrachtwagens? [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 juli 2011 om 15:06 – 56 Reacties

Vrachtwagen met vleugels


Vleugels: we kennen ze als praktische toepassingen om meer downforce te genereren, of een manier om Honda Civics er cool uit te laten zien. Maar wat als ik jullie zou vertellen dat het niet ondenkbaar is dat trucks in de toekomst in groten getale met vleugels worden uitgerust?

Het Amerikaanse bedrijf ATDynamics specialiseert zich in het realiseren van een lager brandstofverbruik voor truckers. Een vrachtwagen slurpt logischerwijs flink meer dan een auto en rijdt ook meer kilometers. Een nobel streven dus. Bovendien schijnt er in de VS een verbruiksstandaard voor trucks te komen, zoals die al jaren voor auto’s bestaat.

Voor de extra downforce zijn vleugels niet nodig (hoewel..). Nee deze jongens zijn achteraan de oplegger gemonteerd, om zo de aerodynamica te verbeteren. Volgens ATDynamics levert deze ‘Trailertail’ brandstofbesparingen van zo’n 6% op.

Wat denken jullie? Een mooie toevoeging voor op een Volvo Hybrid Truck (gewoon 1 op 10 rijden, en je vuilnismannen staan nog droog ook), of zo nutteloos als tieten op een stier?

Met dank aan Bart voor de tip!

UPDATE, uit de comments: omdat we best chauvinistisch mogen zijn – in Delft is men ook al volop bezig met vrachtwagenstroomlijn, met honderd miljoen miljard keer betere resultaten. Leesvoer!

Ook interessant!

  • vieze dieselbusjes
    Vieze dieselbusjes en vrachtwagens binnenkort uit binnenstad
  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks
  • Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
    Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
  • Video: vrachtwagens hebben een langere remweg

Nieuwste artikelen

  • Is de Renault Twingo wel of niet een klassieker?
  • De ideale speciale editie voor bemoeiallen is hier
  • Is deze EV-technologie toch niet het ei van Columbus?
  • Oei, de BMW iX3 is ‘bijna uitverkocht’
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, trucks

Vorig bericht: « Video: gecontroleerd glijden over een zeiknatte Ring
Volgend bericht: BMW: Nederland is ideaal testbed voor i3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. sebasjuhh zegt

    30 juli 2011 om 15:10

    Ik zeg doen!
    6% is zeker een aardig begin, maar dit moet verder uit te bouwen zijn.

    Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    30 juli 2011 om 15:10

    -=edit: inderdaad erg off topic=-

    Login om te reageren
  3. robbie zegt

    30 juli 2011 om 15:21

    Ook geschikt voor trailer trash?

    Login om te reageren
  4. r3fl3x zegt

    30 juli 2011 om 15:27

    Waarom Amerikaans onderzoek citeren als men dit ook al jaren in Delft onderzoekt?

    Login om te reageren
    • laurensl zegt

      30 juli 2011 om 16:00

      @r3fl3x: Ja…
      Ik dacht dat TU Delft al geexperimenteerd had met side skirts voor vrachtwagens.

      http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=86e43644-61ba-49bd-9235-469a0b19b785&lang=nl

      15% winnen ze.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        31 juli 2011 om 09:34

        @laurensl: Die sideskirts zijn al lang bekend en zijn in de eerste plaats om te vermijden dat fietsers, voetgangers en auto eronder raken. Dat het de aerodynamica verbetert is goed mogelijk, maar ze hebben het nooit op die manier geprofileerd…

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      30 juli 2011 om 16:23

      Omdat ze er in Amerika een commerciele toepassing voor hebben?

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    30 juli 2011 om 15:28

    Probleem is dat elke mm in een vrachtwagen gebruikt wordt voor transport van waren, weinig ruimte voor vleugeltjes hier in Europa met zijn regels voor Maximale lengte.

    Login om te reageren
    • lambogallardosupergallardo zegt

      30 juli 2011 om 15:34

      @norge: gelijk heb je! Wou ik net zelf gaan zeggen! ;(

      Login om te reageren
      • lambogallardosupergallardo zegt

        30 juli 2011 om 15:34

        @lambogallardosupergallardo: :(

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      30 juli 2011 om 16:26

      @norge: In Nederland kom je er wel mee weg, want: supertrucks

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      31 juli 2011 om 09:34

      @norge: True. Dringend nood aan aanpassing van de regels…

      Login om te reageren
  6. KaCh1ng zegt

    30 juli 2011 om 15:36

    6% is verwaarloosbaar, brengt te veel moeilijkheden mee

    Login om te reageren
    • dabazz zegt

      30 juli 2011 om 15:44

      @KaCh1ng: 6% is zeer zeker niet verwaarloosbaar! In de automotive industrie telt alles mee om brandstof te besparen! Sterker nog 6% is best veel. Ben alleen benieuwd hoe ze dit weg klapppen om de vrachtwagen te kunnen laden.

      Login om te reageren
    • statler zegt

      30 juli 2011 om 15:51

      @KaCh1ng: 6% lijkt me anders best wel aardig als je kijkt naar de afstanden die zo’n truck in de VS af legt. En aangezien men in de VS ook de benzineprijs steeds meer gaat voelen, zal er best wel wat brood in zitten.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      31 juli 2011 om 09:36

      @KaCh1ng: Zou jij weigeren als je baas je 6% meer loon aanbiedt?

      Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    30 juli 2011 om 15:37

    Dit ‘nieuws’ is toch zeker al een jaar of 3 oud?

    Login om te reageren
  8. Tommy2 zegt

    30 juli 2011 om 15:43

    En hoe wil je de laadklep nou openen?

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      30 juli 2011 om 20:22

      @Tommy2: daar hoef je nu nog echt niet aan te denke-_-

      Login om te reageren
  9. mylvan zegt

    30 juli 2011 om 15:44

    Bij vaste trailers zal het wel werken maar er gaat zoveel vracht via containers en daar is dit niet toepasbaar. Of je zou een frame achterop de trailer moeten maken waar de container als het ware voor staat. Maar dan geeft het wel erg veel weerstand als er geen container opstaat. Dan zou je het omklapbaar kunnen maken, maar dan wordt het weer VEEL te zwaar waardoor er minder lading meegenomen kan worden en je zo de brandstofbesparing weer om zeep helpt. Leuk idee, maar is echt maar voor een gedeelte van de vrachtwagens.

    Login om te reageren
  10. lastbiltekniker zegt

    30 juli 2011 om 15:47

    Goed gejat is beter dan slecht bedacht?
    Velen zijn al op het zelfde gekomen.
    http://scania.com/media/pressreleases/N10029EN.aspx

    Login om te reageren
    • statler zegt

      30 juli 2011 om 15:53

      @lastbiltekniker: allicht, maar 6% is alweer het 3 voud van 2% dus dat doen ze wel goed.

      Login om te reageren
  11. mashell zegt

    30 juli 2011 om 15:51

    Psst. Als je Amerikaanse vrachtwagens zuiniger wilt maken, zou je eens kunnen proberen om de truck die de trailer moet slepen een klein beetje aërodynamischer te maken. Ze lijken nu vooral een chromen muur willen imiteren. Betere banden waardoor de wielen kleiner kunnen en de laadvloer lager komt te liggen zou ook positieve effecten kunnen hebben.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      30 juli 2011 om 16:11

      @mashell: In tegenstelling tot de zo gestroomlijnde Europese trucks zeker?

      Want Scania, DAF, MAN, Renault, Volvo, Mercedes etc bouwen geen vierkante bakstenen?

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      30 juli 2011 om 16:27

      En een lagere snelheidlimiet! Ze mogen daar aanzienlijk harder dan hier.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        30 juli 2011 om 17:50

        @sir_smokalot: maar de afstanden zijn wel veel groter, en ook is het daar “minder” dichtbevolkt (lees: geen mens in de woestijn…)

        Login om te reageren
        • chrispothast zegt

          31 juli 2011 om 08:06

          @bigcar: Dat is waar, maar ik kanje verklappen dat ze echt veel auto’s hebben daar. De trucks mogen even hard als personenauto’s dus sta niet raar te kijken als ze op de Interstate 130 rijden, da’s best hard voor zo’n bakbeest

          Login om te reageren
  12. bram97 zegt

    30 juli 2011 om 15:56

    Straks krijgen we nog een truck supervelocce toch een fantastisch idee

    Login om te reageren
  13. tvrspeedsix zegt

    30 juli 2011 om 16:00

    Die vrachtwaggels MOETEN gewoon allemaal achter elkaar gaan en blijven rijden (lees:inhaal verbod) en dan het liefst op de vluchtstrook, beetje winst pakken op slipstreamen. Op die manier hebben wij als automobilist zijnde er ook geen last meer van.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 juli 2011 om 16:23

      @tvrspeedsix:

      gefeliciteerd .. je hebt zojuist de trein uitgevonden ..

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        30 juli 2011 om 17:34

        @lincoln: Nee joh echt..

        Login om te reageren
    • Preske zegt

      30 juli 2011 om 18:46

      @tvrspeedsix: Welja, en als de eerste in de problemen komt, heb je meteen een mooie kettingbotsing.

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        31 juli 2011 om 00:11

        @Preske: 1 oplossing:

        Adaptive cruisecontrol ;) ;)

        Login om te reageren
  14. diffus zegt

    30 juli 2011 om 16:28

    Ik zeg nutteloos als tieten op een stier.
    Dat werkt toch niet met laden en lossen!?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      31 juli 2011 om 09:41

      @diffus: Je kan die dingen toch simpel wegklappen…

      Login om te reageren
  15. dennisr zegt

    30 juli 2011 om 17:34

    tjaa 6% is leuk begin ? beetje te klein verschil nog maar als ze het iets verder ontwikkelen is het een goed idee.

    Login om te reageren
    • Preske zegt

      30 juli 2011 om 18:55

      @dennisr: Als ik me op de link van scania baseer, komt 6% overeen met +/- 6000 liter per jaar, en 15 ton minder co2 uitstoot. Dat is afhankelijk van waar je woont (8400 euro in B, 7500 in NL) héél wat centjes bespaard, zeker als je een grote vloot hebt.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        30 juli 2011 om 19:08

        @Preske: jaa als je het zo zegt, 6% klinkt weinig maar is dus wel een aardig bedrag, nouja doen zou ik zeggen! :mrgreen:

        Login om te reageren
  16. donvliet zegt

    30 juli 2011 om 17:48

    ook handig als luchtrem, net zoals de Veyron en McLaren en zo. Alleen jammer voor motorrijders die tussen de files door rijden ;-)

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      30 juli 2011 om 20:25

      @donvliet: vrachtwagens gaan geen 300 dus heeft heus geen nut;)

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        31 juli 2011 om 00:14

        @MAB: steek jij je hooft ff uit het raam bij 100km per uur, gokje dat je wel terug komt op je reactie. ;)

        Login om te reageren
        • MAB zegt

          1 augustus 2011 om 19:46

          @tvrspeedsix: een vrachtwagen gaat ook geen 100 km/h haha! nee grapje, naja ik weet het ook niet meer.

          Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    30 juli 2011 om 18:38

    Idee op zich is heel goed, maar in betrekking tot de achterzijde ; hoe rij je hier nog mee in godsnaam tot tegen een loskade? Of gaan deze flappen automatisch opzij kunnen?

    Login om te reageren
    • Preske zegt

      30 juli 2011 om 18:56

      @SimonMc: kijk op de site, daar leggen ze het uit.

      Login om te reageren
  18. kungfupanda zegt

    30 juli 2011 om 19:42

    De laatste alinea van het onderzoek uit Delft geeft het beste antwoord. Het is goed voor de studie maar het praktische nut is er nog niet omdat er teveel voor ingeleverd moet worden.
    Brandstofbesparing die niet opweegt tegen het verlies van vervoerscapaciteit.

    Login om te reageren
  19. Benjamin0 zegt

    31 juli 2011 om 03:52

    Ik rijd gemiddeld nu 1 op 3 ongeveer, met het gewicht van zo’n 30 auto’s of meer is dat toch behoorlijk zuinig vergeleken met een personenwagen.

    Login om te reageren
  20. TSI-tje zegt

    31 juli 2011 om 10:31

    in de US lopen ze, net als bij de personenauto, achter wat verbruik en techniek betreft. waar europeese vrachtwagens al jaren standaard met schijfremmen uitgerust worden, hebben de yanken nog trommels. dit wiel is hier al lang geleden uitgevonden.

    Login om te reageren
    • kungfupanda zegt

      31 juli 2011 om 19:05

      @TSI-tje:
      Wanneer je de koeling van een trommelrem goed op orde hebt heeft deze een sterkere remkracht dan een schijfrem. Jammer dat ze daar geen extra energie in steken om dat verder te ontwikkelen. Op europese trucks heb je ook de optie om trommelremmen toe te passen.

      Login om te reageren
  21. Jantje_555 zegt

    31 juli 2011 om 12:22

    wie is er nu het eerlijkste, de amerikaanse test of de europese? dus 6% of 15%

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 juli 2011 om 15:28

      @Jantje_555:

      de Europeese zijn natuurlijk subsidie procenten ..
      fictieve procentjes dus ..

      Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    31 juli 2011 om 15:17

    Damned. Het is zo verdomd simpel… Waarom komt men hier nu pas mee? Waarom kwam ik hier niet mee? ;)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 juli 2011 om 15:33

      @Citrofiel:

      dat noemt men “patenten handel” ..
      zoek maar effe het Leeghwater verhaal op ..

      maar dat MOET natuurlijk ook in het standaard lespakket van een werktuigkundig student zitten ..

      Login om te reageren
  23. tstile zegt

    1 augustus 2011 om 06:13

    Je kan het ook op je eigen auto bouwen, een betere versie ook nog!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      1 augustus 2011 om 15:12

      @tstile: Ooh en op een Insight nogwel! Is er wat bekend over winsten in de verbruikcijfers daarop?

      (en liters gewonnen kofferruimte :P )

      Login om te reageren
  24. driftkicker zegt

    1 augustus 2011 om 22:21

    Er was een tiental jaar geleden al een vrachtwagen in de vorm van de concorde. Die verbruikte 30pct minder, zonder de motor te tunen!

    Login om te reageren
  25. driftkicker zegt

    1 augustus 2011 om 22:27

    @driftkicker: gevonden, google dit genie maar eens: Luigi Colani

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North