• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: Honda stuurt Le Mans-racer naar Pikes Peak [updated]

Auteur: JordyS, gepost 19 juni 2015 om 23:03 – 29 Reacties

Bizar: Honda stuurt Le Mans-racer naar Pikes Peak


Je ziet normaal al niet de meest alledaagse voertuigen tijdens de Pikes Peak International Hill Climb, maar Honda maakt het dit jaar wel erg bont.

De Japanners nemen namelijk de HPD ARX-04b mee naar de hillclimb. Deze LMP2-racer rijdt normaal gesproken zijn rondjes tijdens wedstrijden als de 24 uur van Le Mans, maar het leek Honda wel een goed idee om de auto eens onder andere omstandigheden te testen. Voormalig Formule 1-coureur Justin Wilson mag achter het stuur kruipen.

De HPD ARX-04b werd ontwikkeld door Honda en Wirth Research en is dankzij zijn 3.5-liter V6 met twin-turbo niet alleen ontzettend snel, maar ook relatief zuinig. Honda is dan ook benieuwd hoe de auto zich zal houden tijdens Pikes Peak, waarbij het chassis van de bolide het ongetwijfeld zwaar te verduren zal krijgen.

De Pikes Peak International Hill Climb vindt dit jaar plaats op 28 juni, dus de Honda is volgende week al in actie te zien.

UPDATE 26-06-15: Na problemen met de turbo en daar uit voortkomende motorschade, heeft Honda besloten niet met de LMP2-racer deel te nemen aan de Pikes Peak Hillclimb.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, le-mans, pikes-peak, Racing

Vorig bericht: « ‘McLaren wil nieuwe doelgroep aanboren met Gran Turismo’
Volgend bericht: Deze klassieke F1-wagen is gloednieuw en ‘betaalbaar’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    19 juni 2015 om 23:17

    Mooi spektakel kan dat worden!

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    19 juni 2015 om 23:28

    Ik zou een roadcar klasse leuker vinden Een beetje zoals die Peugeot van Loeb. Alle Aero die je kunt plakken op het chassis van een straat auto en een motor uit een hoog volume productie voertuig (onderblok, blok en kop van een productiemodel met minimaal 10.000 stuks geproduceerd binnen 2 jaar). Maar leuk dat Honda een serieuze inschrijving erin gooit.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 juni 2015 om 00:15

      @w0o0dy:

      Die klassen bestaan dan ook gewoon.
      Time Attack 1&2 en de Open Class zijn er goede voorbeelden van.
      De Peugeot van Loeb had hier dan weer helemaal niets mee te maken, dat was gewoon een top level prototype.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      20 juni 2015 om 02:21

      @w0o0dy: Ik betwijfel of die Peugeot daar onder zou vallen in plaats van de unlimited klassen.

      Meer dan wat stickers die op 208 koplampen lijken zul je niet terug vinden van een 208.

      Login om te reageren
  3. ronaldddvos zegt

    19 juni 2015 om 23:29

    Waar is dit? Ben het vergeten, en is er een livestream dan?

    Login om te reageren
    • Justin070 zegt

      19 juni 2015 om 23:46

      @ronaldddvos: Uhm, volgens mij is dit bij Pikes Peak, maar ik kan het fout hebben…..
      Erg verwarrende tekst……

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        19 juni 2015 om 23:58

        @Justin070: ik zal je helpen. Pikes peak is een berg in het rocky mountain gebied. Colorado usa dus.

        Login om te reageren
  4. pudi zegt

    19 juni 2015 om 23:47

    Gaaf juist! Ga zeker kijken!

    Login om te reageren
  5. levon zegt

    20 juni 2015 om 00:14

    Als ze slim zijn gooien ze er een honda f1 blok in.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 juni 2015 om 00:32

      @levon:

      V8, V10 of V12?
      Ja doe maar.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        20 juni 2015 om 02:17

        @carmasterr: of v6 hybrid…

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          20 juni 2015 om 13:30

          @lambo4all: sarcasme?heuheuheu

          Login om te reageren
  6. carmasterr zegt

    20 juni 2015 om 00:17

    Nu het hele parcours gasfalteerd is zie ik ook niet in waarom een LMP2 auto een vreemd gezicht zou moeten zijn.
    Voorheen was het zaak om een wagen te bouwen die eigenlijk op beide oppervlakten een goede indruk kon maken, al was de hoofdzaak nog steeds onverhard.
    Met al dat asfalt is dat nu niet nodig, en kun je met een circuitracer prima uit de voeten.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      20 juni 2015 om 01:09

      @carmasterr: Pikes Peak mag dan tegenwoordig wel geheel geasfalteerd zijn (nou ja, op de top na dan…), maar of een LMP-auto nou zo geschikt is om veel korte bochtjes te draaien, dat weet ik niet. Die dingen zijn toch meer voor topsnelheid gemaakt…

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        21 juni 2015 om 21:55

        @henrie:

        Rhys Millen’s Genesis PM580 heeft een vergelijkbare layout, en die reed nog op het deels onverharde parcours.
        http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/rhis-millen-s-hyundai-genesis-pm580-set-for-pikes-peak-hill-climb-record_3.jpg

        Ik weet daarbij zeker dat Honda de LMP2 wel kan afstellen voor de Peak, waarschijnlijk zelfs door de complete motor te vervangen.

        Login om te reageren
  7. MARS zegt

    20 juni 2015 om 00:20

    En wat is er nu bizar in dit verhaal!

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    20 juni 2015 om 00:47

    Nu Pikes Peak compleet geasfalteerd is (zonde, ik vond het juist de charme dat het zowel asfalt én gravel was), lijkt mij dit stuk asfalt iconiach genoeg om de Nordschleife te vervangen voor de snelle rondetijden…

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      20 juni 2015 om 06:18

      @gtwillem: rondetijden? Je bedoeld rallyparcourt? Badum tsss.

      Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    20 juni 2015 om 00:55

    Is een atmospherisch ding? Dat krijgt astma op die hoogte, moet je niet op prestaties hopen.

    Pikes peak is niet wat het ooit was – of dat iets slechts is laat ik in het midden- onverhard met kuilen en hobbels, tegenwoordig is het asphalt waar menig biliarter jaloers op zou zijn. Een LMP wagen kan zulk vlak asphalt met gemak aan.

    Meer moeite zal die hebben met het snel accelereren en de lage topsnelheden.

    Login om te reageren
    • jesse3120 zegt

      20 juni 2015 om 01:50

      @Hupke: twin turbo…

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      20 juni 2015 om 02:13

      @Hupke: Nee het is sowieso een twinturbo v6. Wat blijkbaar wel een andere motor is want de normale motor is een twinturbo 2.8l.

      Login om te reageren
  10. lambo4all zegt

    20 juni 2015 om 01:52

    Voormalig f1 coureur Wilson? Was hij niet de kneus die grof geld betaalde voor een 2 wedstrijden in een kansloze Caterham toen het hele team al anderhalve maand in puin lag?

    Login om te reageren
    • subaru555 zegt

      20 juni 2015 om 02:29

      @lambo4all: nee justin wilson was die veel te lange gast in die minardi, ik meen 2002

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      20 juni 2015 om 06:15

      @lambo4all: Deze zogenaamde kneus reed in de begin jaren van deze eeuw voor Minardi en heeft wel enkele overwinningen in de Indycars op zijn naam staan.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 juni 2015 om 12:26

      @lambo4all: Nee dat was André Lotterer. En een kneus wil ik hem nou niet echt noemen. Hij is gewoon een belachelijk goede coureur die tot veler verbazing nooit in de F1 geracet heeft. Tot Caterham het zitje van Kobayashi ineens voor zes diepvriespizza’s en een doosje BIC-pennen werd aangeboden en hij zijn F1 droom toch nog eens wilde verwezenlijken.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        20 juni 2015 om 19:11

        @Edge:

        Was dat niet gewoon VAG die een van hun prijsbeesten een snoepje gaf?

        Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    20 juni 2015 om 06:21

    Weet niet of hij zo geschikt is voor iedere keer een korte bocht en dan van bijna 0 weer te accelereren

    Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    20 juni 2015 om 13:27

    Een goede verkapte test voor de nieuwe nsx?

    Login om te reageren
  13. p993 zegt

    20 juni 2015 om 14:32

    Porsche met een verhoogde 919 of een 918? Even aan de stekker voor vertrek en gaan op die Peak!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North