• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: ‘Merwedebrug bij Gorinchem was bijna ingestort’

Auteur: RubenPriest, gepost 17 januari 2019 om 10:55 – 75 Reacties

A27


Dit had zo anders kunnen aflopen.

Automobilisten die dagelijks over de Merwedebrug bij Gorinchem reden wisten van niets, maar de brug was eigenlijk levensgevaarlijk. In 2016 kwam de brug op de A27 groot in het nieuws, toen werd besloten om de brug tijdelijk te sluiten voor al het vrachtverkeer. Er waren scheurtjes ontdekt en dit moest zo spoedig mogelijk gefixt worden.

Nu klinkt scheurtjes nog enigszins onschuldig, maar zo onschuldig was de schade aan de brug niet. Volgens twee hoogleraren begaf de Merwedebrug zich in een levensgevaarlijke toestand. Dit zeggen ze tegenover EenVandaag. De brug kon in 2016 ieder moment instorten. Een akelige gedachte in een land als Nederland, waar de wegen doorgaans veilig en keurig in orde zijn.

De hoogleraren, Ben Ale van Veiligheidskunde en Rampenbestrijding en Rob Nijsse van constructieleer, verwijzen naar de enorme ramp in Genua, Italië afgelopen zomer. De Morandibrug stortte deels in, terwijl verkeer op dat moment op de brug reed. Bij de ramp kwamen 43 mensen om het leven. Hier in Nederland denken we al gauw dat ons dit niet zal overkomen. Volgens de hoogleraren had echter een vergelijkbaar scenario kunnen gebeuren, met alle gevolgen van dien.

Organisatieadviesbureau Berenschot deed onderzoek rond de afsluiting van de brug. Eerst werd een verbod voor trucks van 60 ton of zwaarder ingesteld en later moest al het vrachtverkeer omrijden. De maatregel kwam zo’n beetje op het laatste moment. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de brug in 2016 nog een levensduur had van zes dagen. Zou er niet zijn ingegrepen, dan hadden de scheurtjes doorgezet. Dit zou de brugconstructie fataal kunnen worden, met het afbreken en een mogelijke instorting tot gevolg.

De conclusie van de hoogleraren roept vragen op. Hoe goed is het toezicht op andere verkeersconstructies in Nederland? Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Milieu, stelde het volk gerust door te zeggen dat bruggen in Nederland goed gecontroleerd worden. Deze uitspraak deed de minister naar aanleiding van de Genua-ramp. Het heeft een hoog Ga maar rustig slapen: de overheid waakt over u-gehalte. In het geval van de Merwedebrug werd zo’n beetje op het allerlaatste moment ingegrepen. Hoogleraar Ale heeft er in elk geval geen vertrouwen in. Zijn conclusie is dat er soms een ramp moet gebeuren voordat de juiste instanties pas écht wakker worden en maatregelen treffen. Geen troostende gedachte.

Ook interessant!

  • 33% truckers oververmoeid
    Video - brug trekt vrachtwagen open als blik sardientjes
  • A15 brug verplaatst terwijl jij lag te slapen
  • Video: Hyundai rijdt door slagbomen, springt over openstaande brug
  • Video - Belgische auto valt van opengaande brug

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

a27-rijksweg, brug, cora-van-nieuwenhuizen, onderzoek, rijkswaterstaat, trucks

Vorig bericht: « Dit zijn de prijzen van nieuwe G63’s op NL kenteken
Volgend bericht: Dit is de nieuwste aanwinst van Lewis Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. markie123 zegt

    17 januari 2019 om 10:59

    Would have, could have, should have. Captain hindsight to the rescue! Feit is dat een mogelijk ramp voorkomen is door tijdig optreden; of de brug daadwerkelijk in zou storten is makkelijk speculeren maar lastiger te bewijzen (ook al geloof ik prima dat deze heren deskundig zijn). Dit bericht heeft imo wel een vrij hoog telegraaf / SBS-gehalte, maar dat neemt niet weg dat een kritische not aan de zijde van RWS geen kwaad kan.

    Login om te reageren
    • markie123 zegt

      17 januari 2019 om 11:03

      @markie123: moet natuurlijk zijn kritische noot, Engelse autocorrect…

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 januari 2019 om 11:06

      @markie123: Niet alleen rws. De grootste ellende is in handen van provincie en gemeente.

      Een jaar of 14 geleden voer ik eens onder een spoorbrug in de buurt van nederweert door toen er een zware goederentrein overheen kwam. Het hele dek lag onder de roestschilfers die van de brug af gevallen waren. Geen idee of die brug daar nog ligt. Ben er sindsdien nooit meer geweest.

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        17 januari 2019 om 11:09

        @lekbak: Tsja, vooral waar overlap in verantwoordelijkheid is zal het het ergst zijn. Voor zover ik weet is RWS verantwoordelijk voor snelwegen, provincie en gemeenten subsidiëren wel mee bij dit soort zaken. Spoorviaducten zijn dan weer de verantwoordelijkheid van ProRail, en waar spoor en weg kruisen werken ze samen. Ook weer gefinancierd door het rijk, gemeenten en provincies.

        Maar je werkt in de binnenvaart?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 januari 2019 om 11:20

          @markie123: Ik werk inderdaad in de binnenvaart.

          Overigens zijn de meeste bruggen voor regionaal verkeer. Minder druk dan snelweg verkeer maar ook lullig als het instort.

          Login om te reageren
          • markie123 zegt

            17 januari 2019 om 11:36

            @lekbak: Interessant, wij hebben dagelijks barges tussen Rotterdam en het achterland (vnml duitsland en frankrijk) varen met allerlei olieproducten (vnml bio diesel) en oliezaden. Niet toevallig jouw cup of tea?

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              17 januari 2019 om 11:44

              @markie123: Neh, ik ben beschaafd. Ik vaar niet op een tanker. “Mijn” schip heeft tenminste een echt ruim!!

              Login om te reageren
              • markie123 zegt

                17 januari 2019 om 11:53

                @lekbak: Sorry voor de offtopic, maar eigenlijk gaat vrijwel alles wat met landbouw te maken heft voor ons onder andere over water. Dus ook raapzaad, zonnebloemzaad, graan, tarwe, mais etc. Leuk dat jij aan de ‘waterkant’ zit :)

              • cloverleaf zegt

                17 januari 2019 om 11:53

                @lekbak: wat verdient een binnenvaartschipper? Dat heb ik nou altijd al willen weten.

              • lekbak zegt

                17 januari 2019 om 12:06

                @cloverleaf: Hangt er vanaf wat voor schip enzo. Als je op een klein scheepje zit bij een slechte betaler misschien 2200 netto. Vaar je op een grote tanker met gevaarlijke goederen op de rijn kan het oplopen tot 3200 netto, en dan doe je 14 dagen op 14 dagen af.

              • cloverleaf zegt

                17 januari 2019 om 13:20

                @lekbak: dat rooster is top. Maar ik had het gezien de grote verantwoordelijkheid wel een beetje hoger verwacht. Of zitten er nog andere inkomsten als daggeld ofzo bij? Dank je wel voor je antwoord.

              • lekbak zegt

                17 januari 2019 om 14:00

                @cloverleaf: Meestal is dat het wel. Ik geloof wel dat er bedrijven zijn die bepaalde dingen extra betalen. Ik vind het ook te weinig. Niet alleen vanwege de verantwoordelijkheid maar ook vanwege het schema en de uren die we maken. Normaal gesproken ben je 52 weekenden vrij, iedere avond thuis, heb je tientallen vrij op te nemen vrije dagen en feestdagen vrij. Wij zijn twee weken helemaal weg. Je mist daardoor een hele hoop (feestjes, sociale activiteiten, belangrijke stappen in je leven of het leven van gezinsleden). En je voelt je echt niet lekker als je een week na de geboorte van je kind je vrouw twee weken alleen laat hoor. Niet voor niks dat er een enorm tekort aan personeel is.

                Het is dat ik het werk mooi vind. Maar voor het geld doe ik het niet, en voor de vrije tijd ook niet.

              • cloverleaf zegt

                18 januari 2019 om 07:52

                @lekbak: ik ken het gevoel. Ben zelf ook ruim de helft weg. Ik weet niet wat jer aan hebt maar ik vind dat jullie best wat meer er voor mogen krijgen! De bonentellers op kantoor kijken vaak alleen maar naar de hoeveelheid vrije dagen maar niet naar alles wat je mist of onregelmatige werktijden

              • tstile zegt

                17 januari 2019 om 19:48

                @cloverleaf: Net genoeg om het hoofd boven water te houden

      • bitd zegt

        17 januari 2019 om 14:09

        @lekbak: toen treinen ook nog toiletten rechtstreeks op het spoor/je boot stortte.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 januari 2019 om 14:15

          @bitd: 14 jaar geleden ook nog? Maargoed, het was een goederentrein en geen passagierstrein. En het was echt roest wat aan dek lag.

          Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      17 januari 2019 om 11:45

      @markie123: dus dat… en toen ik las van die houdbaarheid van nog maar 6 dagen begonnen er bij mij wel vraagtekens te ontstaan. Het is geen pak melk.

      Login om te reageren
  2. vetnek zegt

    17 januari 2019 om 11:00

    Fake news, ze willen gewoon dat we de fiets pakken!

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    17 januari 2019 om 11:02

    Jaaa muvrauwtje .. we hadden geen 5 seconden later moeten komen ..

    Hoog opgeleiden hoogleraren die bedelen om subsidie ..
    Wat een Kooten en de Bie comedie ..

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      17 januari 2019 om 11:26

      @lincoln: dachten ze in Italië ook zeker.

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      17 januari 2019 om 13:44

      @lincoln: ikt ziet ’t al klassiek gevalletjuh van scheurbrug.

      Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    17 januari 2019 om 11:02

    Verbaast me niks. Ik vaar soms onder bruggen door waar ik bijna doorheen kan kijken. Vooral als bruggen al 20 jaar op de nominatie staan om vervangen te worden is het vaak erg.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    17 januari 2019 om 11:13

    In Italié stort zo’n brug gewoon in, maar in Nederland houden we een royale marge van 6 dagen aan. Efficiëntie ten top. Geweldig rapport ook om schadeclaims van boze omrijdende transporteurs mee af te wijzen.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    17 januari 2019 om 11:16

    Het is al niet te doen om er een extra nieuwe brug naast te leggen, laat staan de huidige te vervangen. Wat een rampenplan is dat ding zeg. Is dit niet typisch het gevolg van jarenlang touwtrekken tussen Rijk, provincies, gemeenten en actiegroepen?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 januari 2019 om 11:22

      @gulli: Natuurlijk is het wel te doen om er eentje naast te leggen of te vervangen. Sluit de brug maar eens helemaal af. Dan is het zo gepiept hoor.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        17 januari 2019 om 11:42

        @lekbak: ja dat zou idd het beste zijn, leek mij ook al. Laat ze maar eens voelen wanneer niet alleen de vrachtwagens maar iedereen moet omrijden. Hele ding slopen en er een extra dikke 2×5 baans voor in de plaats leggen :) En dan meteen dat hele onzalige knooppunt opnieuw aanleggen.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 januari 2019 om 11:24

      @gulli:

      Komt jaarlijks 20 miljard binnen bij Rijkswaterstaat ..
      Gebruiken er jaarlijks 3 van ..

      Hebben dus een overschot van 85% !!

      (Yep .. zwaar verboden volgens de EU ) ..

      Login om te reageren
      • SanS zegt

        17 januari 2019 om 18:40

        @lincoln: 20 miljard inkomsten? Do tell! Ben benieuwd

        Login om te reageren
  7. jupke zegt

    17 januari 2019 om 11:21

    De overheid kan niks! Alleen het centraal justitieel incassobureau werkt goed! De burger geld afnemen kunnen ze wel!

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      17 januari 2019 om 11:46

      @jupke: iK sTeM oOk oP wILdErS!1!!

      Login om te reageren
      • jupke zegt

        17 januari 2019 om 12:09

        @janmetdelangeachternaam: ik niet! Heeft geen zin! Hij kan ook niks veranderen!

        Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        17 januari 2019 om 16:10

        @janmetdelangeachternaam: hmmm breezersletjes

        Login om te reageren
    • SanS zegt

      17 januari 2019 om 18:41

      @jupke: ik zou zeggen, stel je zelf verkiesbaar en verander!

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      18 januari 2019 om 08:16

      @jupke: Jupke kan niks! Alleen z’n grote waffel werkt goed! Ongefundeerd zijn mening geven kan hij wel!

      Login om te reageren
      • jupke zegt

        18 januari 2019 om 09:08

        @cloverleaf: mensen afzeiken kun jij ook goed!??

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          18 januari 2019 om 10:25

          @jupke: enkel een spiegeltje?

          Login om te reageren
          • jupke zegt

            18 januari 2019 om 11:20

            @cloverleaf: weinig humor?

            Login om te reageren
            • cloverleaf zegt

              18 januari 2019 om 12:58

              @jupke: wellicht.. of een ander soort.. ik weet het niet. Maar wat ik wel weet. The people in Dubai don’t like the Flinstones. But the people in Abu Dhabi do..

              Login om te reageren
  8. ghost zegt

    17 januari 2019 om 11:21

    Gewoon een nieuwe neerleggen en meteen 5 rijbanen breed aan elke zijde. Mooi toekomstproof.

    Sowieso nooit begrepen waarom wij als doorvoerland, de wegen naar onze buren, denk aan de A27 naar Breda/Antwerpen maar ook de A12 & A1 naar Duitsland hele stukken 2-baans houden..feitelijk komt dat neer op 1 baan vol vrachtwagens en 1 baan met oponthoud doordat er iemand een vrachtwagen inhaalt met 0,00000001 km/u verschil.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      17 januari 2019 om 11:44

      @ghost: man, zoveel wegen staan dan op de nominatie idd. Ik ben ervoor om 2-baans snelwegen het A-nummer af te nemen en ze te degraderen tot N-wegen. Ik reed jaren geleden dagelijks naar Tilburg vanuit Rotterdam, als je dan niet vóór half zeven voorbij Breda was en de A58 op reed, reed je gewoon op een 1-baans weg vanwege alle vrachtwagens op de rechterbaan, en idd dan met z’n allen 80,00000001 km/u vanwege schijterds die er niet langs durfden.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        17 januari 2019 om 12:47

        @gulli: Er zijn genoeg wegen waar het prima functioneert met twee banen per richting. Dan is het in de spits eventjes wat drukker, maar verder vrij rustig. Dat brabant overvol is op de snelwegen heeft daar niks mee te maken. Als je de wegen vergroot komen er alleen maar meer bewegingen tot het weer net zo druk is. Dat is bijna altijd het gevolg van extra asfalt. Zorgen dat er minder bewegingen komen is de manier. Hoe dat weet ik ook niet. Maar extra asfalt is niet de oplossing.

        Login om te reageren
        • tstile zegt

          17 januari 2019 om 19:51

          @lekbak: Weet je zeker dat je op de goeie site aan het posten bent?;)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            17 januari 2019 om 20:19

            @tstile: Als je liefhebber van auto’s en autorijden bent betekent niet dat je niet meer na hoeft te denken. Voor de meeste mensen is autorijden noodzakelijk kwaad. Minder bewegingen is win win voor iedereen.

            Login om te reageren
    • SanS zegt

      17 januari 2019 om 18:43

      @ghost: dat werkt ook zo goed in Duitsland idd

      Login om te reageren
  9. gove zegt

    17 januari 2019 om 11:46

    laat ze ook f kijken naar die knik in de brug bij deventer a1, kan ook niet normaal zijn

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 januari 2019 om 14:23

      @gove: afgelopen jaarwisseling stond daar een mooi artikel over in de Tubantia. Die knik betekent voor ons Twentenaren “bijna thuis”. En is overigens gewoon een onschudlige constructiefout.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        17 januari 2019 om 15:14

        @mashell: toch altijd een slecht gevoel als ik eroverheen rijd, (richting amsterdam is het gevoel beduidend slechter i.d.d. :))

        Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2019 om 11:59

    En ook dit verhaal moeten we maar geloven…

    Login om te reageren
  11. rcroonenberghs zegt

    17 januari 2019 om 12:17

    Brug in Gentbrugge België
    https://www.hln.be/regio/gent/protest-tegen-brokkelbrug-in-gentbrugge-we-worden-gek-van-het-lawaai-ziek-van-het-fijn-stof-en-doodongerust-door-de-vallende-brokstukken~a211deec/

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    17 januari 2019 om 12:23

    In Grimbergen (België) doen ze het goed of niet.
    https://www.hln.be/regio/grimbergen/brug-komt-naar-beneden-wanneer-schip-eronder-vaart-enorme-ravage-in-grimbergen~aecd5f07/

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 januari 2019 om 12:53

      @cossiekiller: Heeft hier niks mee te maken. Dit was een bedieningsfout, zie je in nederland ook vaak. De helft van de keren als er op het nieuw is dat een schip een brug geramd heeft en het betreft een beweegbare brug dan is het een bedieningsfout. Brug heeft schip geramd is een betere titel dan.

      Login om te reageren
  13. pomoek zegt

    17 januari 2019 om 12:51

    Wat het hele verhaal nog zorgelijker maakt is dat de overheid op dit moment geen geld heeft voor een aantal infra projecten in de Randstad en met de pet in de hand bij pensioenfondsen en private investeerders langs gaat. er is dus weinig geld voor verbeteringen beschikbaar.

    Login om te reageren
    • SanS zegt

      17 januari 2019 om 18:45

      @pomoek: bron? Onderhoud en renovatie is een Rijkstaak, pensioenfondsen en andere externe financiering mág niet eens volgens de wet (anders dan bijvoorbeeld in de VS)

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        17 januari 2019 om 18:55

        @sans: nou hier bijvoorbeeld: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/16/pensioenfondsen-zien-brood-in-lightrail-a1588617

        https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/08/extra-geld-is-hard-nodig-maar-waar-vind-je-dat-a3182884

        Het ging mij niet zozeer om de kosten van onderhoud, ik wist niet dat dit een rijkstaak was bedankt voor de info, maar puur om het gegeven dat de overheid voor infraprojecten nu nadrukkelijk naar private partijen kijkt.

        Login om te reageren
        • SanS zegt

          17 januari 2019 om 20:19

          @pomoek:

          Login om te reageren
          • SanS zegt

            17 januari 2019 om 20:24

            @sans: iets ging er mis?

            Login om te reageren
        • SanS zegt

          17 januari 2019 om 20:23

          @pomoek: geen probleem uiteraard, alleen maar goed als mensen zich interesseren voor deze problematiek! Echter deze NRC artikelen richten zich alleen op spoor en trams/lightrail en dat is geen verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Daar zijn ProRail (spoor) en gemeenten (lightrail) voor aan zet. Misschien is dat de verwarring, want op spoor hebben we idd te maken met concessies.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            17 januari 2019 om 21:27

            @sans: ?

            Login om te reageren
  14. henrie zegt

    17 januari 2019 om 13:31

    Die Ben Ale, is dat dezelfde Ben Ale die in het tv-programma ‘Kassa’ beweerde dat een hele hoop gasmeters niet veilig zouden zijn omdat ze (v.w.b. de lengte van het schroefdraad van de aansluitingen) niet aan de norm voldoen? Die man kan ik sindsdien niet meer serieus nemen hoor. Die man heeft zo’n academisch idee van veiligheid, dat het niks meer met de praktijk te maken heeft: “De lengte van het schroefdraad van deze gasmeter voldoet niet aan de norm, dús is hij niet veilig”, beweerde hij letterlijk…

    Meneer Ale zou als (emeritus) hoogleraar toch wel weten dat normen continu aan verandering onderhevig zijn en dat veiligheid niet zo zwart/wit is? Maar zoals hij redeneert, zou een apparaat dat nú aan de norm voldoet, volgens hem veilig zijn (het voldoet immers aan de norm), maar als morgen de norm verandert, waardoor precies hetzelfde apparaat niet aan die nieuwe norm voldoet, dan zou dat apparaat ineens onveilig zijn!

    Complete onzin natuurlijk. Normen zitten altijd volgebouwd met (tamelijk grote) veiligheidsmarges en aannames (waarin ook weer veiligheidsmarges worden aangehouden), waardoor, als een apparaat/installatie aan die norm voldoet, je er in ieder geval van mag uit gaan dat het veilig is. Daar is een norm ook voor bedoeld. Een norm is uitdrukkelijk níet bedoeld om meteen alles wat ook maar enigszins afwijkt van die norm automatisch als onveilig te bombarderen…

    Dat weet die meneer Ale natuurlijk ook wel, maar dat geeft geen leuke tv, of opzienbarende rapporten. Dus dat is niet interessant voor de media, en dan wordt hij dus niet gehoord, en dat moet je niet hebben natuurlijk. En dus krijg je dan berichten als deze, waarin wordt beweerd dat de brug nog een levensduur had van 6 dagen. Lachwekkend natuurlijk. Dat kun je misschien best wel zo berekend hebben, maar met de praktijk heeft het weinig van doen. Dat is wat ik bedoel met een academisch idee van veiligheid…

    Wat als er niks aan die brug was gedaan en die brug was na 4 dagen ingestort? Had meneer Ale dat dan ook kunnen bereken? Vast wel, kwestie van een beetje sleutelen aan wat aannames die je gedaan hebt. Of wat als er niks aan die brug was gedaan en die brug had het nog een maan overleefd? Kun je vast ook wel berekenen. Maar daar heeft natuurlijk niemand wat aan. Waar je wel wat aan hebt, is dat RWS wat aan die brug heeft gedaan, waardoor hij weer veilig is…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 januari 2019 om 14:30

      @henrie: “maar als morgen de norm verandert, waardoor precies hetzelfde apparaat niet aan die nieuwe norm voldoet, dan zou dat apparaat ineens onveilig zijn!”
      Precies, dat is toch ook zo, een belangrijke reden om een norm aan te passen is nieuwe inzichten in wat wel en wat niet veilig is.
      Uiteraard is de 6 dagen voor instorting een wel erg specifiek getal wat de geloofwaardigheid geen goed doet.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        17 januari 2019 om 15:18

        @mashell: Nieuwe inzichten in wat veilig is en wat niet, kunnen inderdaad aanleiding zijn om een norm te veranderen. Maar veiligheid is niet zwart/wit. Soms worden marges of aannames in normen wat aangescherpt, of soms juist wat ruimer genomen. Dan kom je wel op andere waarden uit, maar dat wil niet zeggen dat iets dat volgens de oude norm is gebouwd ineens niet meer veilig is…

        Het is niet voor niets dat vernieuwde normen doorgaans alleen gelden voor nieuwe apparaten/installaties. Bestaande apparaten/installaties hoeven niet met terugwerkende kracht te worden aangepast aan de nieuwe norm. Tenzij daar heel zwaar wegende redenen voor zijn uiteraard, maar dat komt voor zover ik weet niet of nauwelijks voor. Dat komt doordat oudere normen meestal ook al een heel hoog veiligheidsniveau nastreven.

        Voorbeeld: als je nu een nieuw huis laat bouwen, moet de elektrische installatie van dat huis voldoen aan de nu geldende versie van de NEN1010. Dat is de versie die in 2015 is gepubliceerd. Mijn eigen huis is gebouwd in 2006. Toen gold de NEN1010 van 2005. De elektrische installatie in mijn huis zal dus best afwijken van de huidige NEN1010 uit 2015. Om over mijn vorige woning, uit 1962 maar niet te spreken…

        Toch hoeft de elektrische installatie in mijn huis niet aangepast te worden aan de NEN1010 uit 2015. Het is dan ook niet zo dat de elektrische installatie in mijn niet veilig is, alleen maar omdat er in 2015 een nieuwe versie van de NEN1010 is gepubliceerd…

        Zo zal het met die gasmeters ook zijn: er wordt in de huidige norm een minimale lengte van het schroefdraad van de aansluitingen. Ik meen dat dat 2,5 cm is. Wat nu als er 2,4 cm schroefdraad op zit? Het voldoet niet aan de norm, maar is dat dan meteen ook onveilig? Of zouden er wel wat marges ingebouwd zitten, waardoor 2,4 cm weliswaar niet aan de norm voldoet, maar in de praktijk gewoon veilig is? Ik zou m’n geld inzetten op dat laatste…

        Er is natuurlijk wel ergens een grens waarbij het wél onveilig wordt. Ik heb geen verstand van gasmeters, maar mijn boeren verstand zegt me dat ik me zomaar kan voorstellen dat 1 cm schroefdraad veel te weinig is, en dus onveilig. En om geen discussies te krijgen, is het natuurlijk wel zo handig om gewoon de norm te hanteren en alles af te keuren wat niet aan de norm voldoet. Voorkomt in dit geval bovendien onrust in de samenleving…

        Maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat niet aan de norm voldoet ook meteen onveilig is, en dat is wel wat die meneer Ale beweerde. En daar erger ik me aan. Hier ook weer, met die ‘6 dagen levensduur’. Dat kan hij nooit hard maken in de praktijk…

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          17 januari 2019 om 15:52

          @henrie: Een norm is er niet zo zeer voor de veiligheid maar voor de aansprakelijkheid, je moet ergens een duidelijke lijn kunnen trekken daarvoor. Je kan prima over de norm gaan, maar dat is dan je eigen verantwoordelijkheid en niet die van bijvoorbeeld de fabrikant of installateur.
          Dat die normen zo ruim zijn is één omdat er te veel variabelen zijn om het precies uit te reken en twee om die lijn van verantwoordelijkheid zo duidelijk mogelijk te maken. Als een spanband volgens de norm 3500 kg mag hebben en bij normaal gebruik breekt hij in de praktijk bij 3501 kg dan kan je als fabrikant alsnog een moeilijke rechtszaak aan je broek krijgen.

          Login om te reageren
          • henrie zegt

            17 januari 2019 om 17:06

            @robert110: “Een norm is er niet zo zeer voor de veiligheid maar voor de aansprakelijkheid (…)”

            Precies, en daarom erger ik me dus zo aan die Ben Ale. Want die beweerde namelijk wél letterlijk dat die gasmeters onveilig zouden zijn “omdat ze niet aan de norm voldoen”. Als hij nou had gezegd “ze zijn onveilig omdat het schroefdraad aantoonbaar te kort is, waardoor ze niet goed bevestigd kunnen worden”, dan had hij wellicht een punt gehad…

            Maar hij voelde waarschijnlijk wel aan dat hij dat punt niet kon maken. Er zijn namelijk, na de eerste uitzending van Kassa over die gasmeters, testen gedaan, door een onafhankelijk instituut, en daaruit bleek in het geheel niet dat ze in de praktijk onveilig waren! Overigens zijn al die gasmeters uiteindelijk alsnog vervangen, maar niet omdat ze onveilig zouden zijn…

            Login om te reageren
    • SanS zegt

      17 januari 2019 om 18:50

      @henrie: hear hear

      Login om te reageren
  15. mopar zegt

    17 januari 2019 om 13:43

    Tijd dat dat akelige mens Cora van Nieuwenhuizen eens opstapt als minister. Eerst probeert ze een een illegaal plan voor Lelystad Airport langs Brussel te loodsen wat uiteindelijk door hun geblokkeerd werd, vervolgens gaf ze opzettelijk verkeerde informatie omtrent dat incident met de Stint en nu probeert ze een ernstig gebrek aan onderhoud goed te praten door te zeggen dat alles in Nederland goed gecontroleerd is…duidelijk niet dus.

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      17 januari 2019 om 14:19

      @mopar: Eigenlijk zou een celstraf dan meer op z’n plek zijn dan enkel aftreden wegens wanpresteren. Snap dat bij de overheid nooit zo, een slechte bestuurder in het bedrijfsleven kan privé aansprakelijk worden gesteld en een minister die zijn werk kut doet krijgt wachtgeld. Zelfde geval met die Zijlstra, houdt bewust het zaakje voor de gek en krijgt nog geld mee ook.

      Login om te reageren
  16. ericd zegt

    17 januari 2019 om 14:05

    Overdrijving doet het leuk in de media. Zelfs al was ie ingestort, een brug over een stuk water is nog altijd anders dan een brug hoog over een stuk ravijn, zoals die in Italië die ingestort was.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 januari 2019 om 14:36

      @ericd: je komt liever om doordat je met brug en auto in een rivier stort dan dat je met brug en auto in een ravijn stort? Ik zou zeggen lood om oud ijzer.

      Login om te reageren
      • joostie zegt

        17 januari 2019 om 15:02

        @mashell: Ik kan wel zwemmen, maar niet vliegen… Of is dat bij jou andersom?

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          17 januari 2019 om 15:24

          @joostie: Als jij met auto en al met die brug mee de Merwede in stort vanaf pak ‘m beet 15 meter hoog, ben je ook gewoon dood hoor…

          Login om te reageren
          • joostgrn zegt

            17 januari 2019 om 16:55

            @henrie: De kans dat je het overleeft is wel een stuk groter vergeleken met die brug in Italië ;)

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              17 januari 2019 om 17:22

              @joostgrn: De kans dat je de klap zelf overleeft is inderdaad groter, al acht ik die kans ook niet zo groot. Maar als dat wel gebeurt, ben je ongetwijfeld gewond en verdrink je vervolgens in de Merwede. Ook heel fijn… ;)

              Login om te reageren
  17. vroaaar zegt

    17 januari 2019 om 17:29

    Lekker selectieve berichtgeving weer op AB. Jullie vergeten te melden dat Hoogleraar staalconstructies Bert Snijder van de TU Eindhoven het daar niet mee eens is. “Het is niet zo dat we maar net aan een ramp zijn ontsnapt”. Hij wijst op het belangrijke verschil tussen de restlevensduur en de veilige restlevensduur van een brug. Daarmee komt hij dus tot een andere conclusie dan die andere 2 hoogleraren. Maar ja, sensatiezucht gaat boven genuanceerde berichtgeving…

    Login om te reageren
    • SanS zegt

      17 januari 2019 om 18:46

      @vroaaar: dank!

      Login om te reageren
  18. supertjeduc zegt

    17 januari 2019 om 19:56

    Jaar of 15 geleden heb ik een paar dagen mais gereden over het fiets pad van de brug van gorkum
    Denk dat de trekker plus kar plus mais iets van 25 ton woog
    Dat fiets pad was er gewoon aan de zijkant vast gelast
    Een paar weken later mocht er geen landbouw verkeer meer over omdat anders het fietspad gedeelte af zou kunnen breken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North