
En je krijgt ze pas weer terug als je bewijst dat je ermee om kan gaan.
Toegegeven: 1.548 pk is belachelijk veel vermogen voor een relatief alledaagse EV. Dat geeft de fabrikant echter niet het recht om na aanschaf te zeggen: weet je wat, we schroeven het vermogen terug. Toch is dat precies wat Xiaomi gedaan heeft.
Het Chinese merk heeft een tamelijk bizarre update doorgevoerd bij de SU7 Ultra. Dat is de 1.548 pk sterke Taycan-rivaal van het merk. Bij nader inzien vond Xiaomi het onverantwoord om mensen zomaar met zoveel vermogen op pad te sturen. Daarom hebben ze het vermogen over-the-air teruggeschroefd naar 948 pk. Dat is ook zat, maar daar gaat nu even niet om.

Wil je toch het volledig vermogen als klant? Dat kan, maar dan moet je eerst bewijzen dat je daar klaar voor bent. Je moet een ronde op een geselecteerd circuit doen om jezelf te kwalificeren voor de volle 1.548 pk. Let wel: nadat je de auto al gekocht had.
Niet geheel verrassend leverde dit een storm aan kritiek op van klanten. Het is natuurlijk van de zotte dat je als fabrikant een auto met 1.548 pk verkoopt en dan achteraf zegt dat je dit vermogen alleen onder bepaalde voorwaarden mag gebruiken. Terwijl het ook anders had gekund. Als ze hadden gezegd ‘je krijgt een gratis circuittraining bij aflevering’ hadden klanten het hartstikke mooi gevonden.

Wat er nog bij kwam: Xiaomi had met de update ook de launch control beperkt. Je moest nu eerst 60 seconden wachten, om stoplichtsprintjes te voorkomen. Mooi is dat: heb je een sprinttijd van minder dan 2 seconden, moet je eerst 60 seconden wachten. Blijkbaar vindt Xiaomi hun eigen auto een gevaarlijk projectiel, maar dat hadden ze van te voren moeten bedenken.
Gelukkig voor de SU7 Ultra-kopers heeft Xiaomi toch eieren voor hun geld gekozen. Na de negatieve feedback hebben ze de update toch weer teruggedraaid. Klanten kunnen dus weer lekker los gaan met 1.548 pk en iedereen zoek rijden bij het stoplicht.
Bron: Carnewschina





Dat is wel flink PR gestuntel, zouden er al veel zijn gecrashed? Ik zal eens op de Chinese socials zoeken.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Haha… Veel plezier met die Chinese auto’s.
Straks zegt de Chinese overheid dat de auto’s in Europa uitgeschakeld moeten worden en dan ploep… Heb je geen auto meer. Of nog gekker, is iedereen de sjaak door die auto’s die alle wegen blokkeren.
Nog een reden om gewoon zoveel als mogelijk Europees te rijden ofwel van merken waarvan je weet dat ze ook sterk in andere landen investeren qua productie en/of ontwikkeling.
En waarvan je euro’s gewoonweg lokaal blijven. Dat lijkt ook niemand belangrijk te vinden, maar een euro die je in Europa uitgeeft mag dan wel ‘duurder’ zijn, die euro komt dan wel terug in ons eigen systeem, dus is op lange termijn goedkoper voor het hele plaatje.
Europese merken kunnen dit ook doen als ze zouden willen, dus dat lost niks op. En veel van de onderdelen komen uit China.
Xi zit momenteel samen met Putin te genieten in Moskou en opnieuw nauwere banden aan te halen. Ze eisen een groot deel van Azië op. Ze zitten constant onze Europese bedrijven en overheden te hacken om zelf gelijkaardige producten goedkoper te maken (5g, vliegtuigen enzovoort).
https://www.france24.com/en/20190926-airbus-hit-by-series-of-cyber-attacks-on-suppliers
Ze houden de Russische economie grotendeels recht. Je kan bezwaarlijk zeggen dat ze het goed met ons voorhebben, integendeel.
Beetje raar om met dezelfde argusogen naar Europese merken te kijken.
En die onderdelen is nog zo’n kul argument. Bij Europese fabrikanten die in Europa bouwen blijft de werkgelegenheid, winst, ,data, kunde enzovoort grotendeels in Europa. Die bepaalde Chinese onderdelen die gebruikt worden brengen maar een kleine fractie op voor China t.o.v dat ze hoogtechnologische auto’s zelf verkopen.
Een Europees merk heeft geen belang bij een platlegging terwijl een externe industrie die sterk gecontroleerd wordt door de machthebbers dat wel kan hebben.
Hmm. Als we Europese auto’s rijden en de Chinezen zetten op afstand onze mobiele telefoons uit wordt het een stuk veiliger op de weg…
Op dit moment is rationeel gezien de VS een grotere bedreiging voor ons dan de Russen of Chinezen.
Het wordt inderdaad veiliger als onze mobiele telefoons uitgezet worden.
Ik heb het hier over een concreet voorbeeld met een Chinese auto. Waarom gaat je reactie dan over iets wat erger zou zijn…
Het is gewoon bijzonder dat een merk zomaar besluit iets te veranderen aan een voertuig op afstand. Dat voor een Chinees merk terwijl je ziet dat de macht van de Chinese overheid erg groot is binnen Chinese bedrijven is gewoon een risico.
In een land waar punten bijgehouden worden voor goed gedrag is het niet ondenkbaar dat het gebruik van de auto gereguleerd wordt door de overheid omdat zij denken dat dat beter is.
Autovrije zondagen bijvoorbeeld, of alleen gebruik op bepaalde dagen. Waarom zou dat zich dan niet kunnen uitbreidden buiten eigen grenzen?
Dat, en het steunen van onze lokale economie zou meer dan voldoende reden moeten zijn om Europees te kiezen.
Op dit moment is de EU-elite wel de allergrootste bedreiging voor z’n eigen EU-burgers.
Hahaha… ja absoluut. Holy moly wat heb je een plaat voor je kop als je daarvan overtuigd bent
Straks rijdt half de plareet met een Chinees gebakje en dan moeten we lief zijn voor “de partij” of je gebakje doet het niet meer…
Nu is het nog “onder het mom van veiligheid voor de andere weggebruikers”. En daarna onder het mom van “veiligheid van de partijstandpunten”.
Dat klinkt misschien belachelijk, maar technisch gezien is het allemaal vandaag al perfect mogelijk volgens mij…
Ook ten westen van de Atlantische oceaan kan zoiets net zo goed…
Zijn er überhaupt al van die dingen verkocht dan? Zie ze alleen maar testen op de Nürburgring, maar nog geen auto van ze op de weg gezien, sterker nog ik weet niet eens of er überhaupt al een dealer van dit merk is aangewezen.
Over the air updates… Ja, zo heerlijk makkelijk, hè?
Hoeveel microfoons zitten in zo’n auto die naar al je gesprekken luisteren?
Ach, als je maar niet gaat gillen als een klein meisje als je vol stroom gaat
Dan nog steeds idioot. Circuit training om te kunnen omgaan met 1500pk in het verkeer. Koek koek.
En dan koop je als Europeaan een Stellantus gedrocht en heb je geen over the air update nodig om stil te vallen.
Beetje lachwekkend, 1548 pk is volgens Xiaomi wel genoeg om een ongeoefende chauffeur in de problemen te brengen, maar 948 is geen probleem? En jezelf moeten ‘bewijzen’ op het circuit, want als je kwalificatietijd x haalt kan dat niet zonder 100% controle over dat vermogen? Op zich niet verkeerd om een rijvaardigheidstraining bij een bovengemiddeld snelle auto te leveren als je kijkt hoeveel mensen al moeite hebben met een moderne EV met ~300pk, maar dit is gewoon lachwekkend.
De launch control kan ik wel een beetje beter begrijpen. Door de 60 seconden timer wordt die functioneel puur voor circuitgebruik, wat prima is, mits ook zo vermeld. Sorry, maar da’s wat mij betreft geen functie die je op de openbare weg moet gebruiken met dat soort vermogens. Op de gemiddelde snelweg heb je geen stoplichten voor een staande start en op andere wegen rijd je in no time onverantwoord veel te snel.
De haat over alleen Chinese OTA snap ik dan weer minder, allemaal alweer vergeten dat grote roerganger Elon Musk “voor jouw veiligheid” de laadsnelheid van diverse modellen verlaagde, goed werkende parkeersensoren uitschakelde want vision only is beter en meer van die geintjes? Nog los van de onbedoelde foutjes die erin kunnen sluipen. OTA brengt dat soort risico’s met zich mee.
De terugkeer van “koopt Europese waar”, wat in de jaren 70 al gebruikt werd toen de Japanse merken in opkomst waren snap ik ergens wel, je wil niet 100% afhankelijk worden van een regime dat niet onze waarden vertegenwoordigt en zich niet bepaald als bondgenoot opstelt. Al vraag ik me af of we daar niet al te laat mee zijn met bijvoorbeeld de invloed die we ze hebben gegeven in de Europese havens, waar toch akelig veel in Chinese handen is. Onze economie kunnen ze zo al lang om zeep helpen als ze willen vrees ik. Maar buiten dat, behalve onderdelen worden ook steeds vaker hele auto’s van Europese merken in China gebouwd. Daarmee vloeien net zo goed je euro’s en de Europese knowhow naar China. Als je die merken uitsluit, dan wordt de spoeling best dun.