
Pininfarina toont voor het eerst een rijdend productie-exemplaar van de Battista.
Als we schrijven over een elektrische hypercar dan is deze meestal het product van een nieuwe fabrikant. Dat is met deze Pininfarina eveneens het geval, maar toch ook weer niet. ‘Automobili Pininfarina’ is namelijk een nieuw bedrijf, maar Pininfarina is natuurlijk allesbehalve een nieuwe naam in de autowereld.
Het eerste product van Automobili Pininfarina is de Battista, vernoemd naar de oprichter van het fameuze designhuis. De Battista werd in 2019 onthuld als een elektrische hypercar met maar liefst 1.900 pk en 2.300 Nm koppel. Probeer je dat maar eens in te beelden: 2.300 Nm koppel dat vanaf moment één beschikbaar is. Zoals het een auto met de naam Pininfarina betaamt is dit alles ook nog eens verpakt in een fraai gelijnd koetswerk.
We hebben de Battista al diverse keren voorbij zien komen, maar dat waren allemaal nog prototypes. Nu heeft Pininfarina echter de eerste Battista in productie-uitvoering af. Het is dus de eerste van de in totaal 150 stuks die er in het Italiaanse Cambiano van de band zullen rollen.
Pininfarina Battista nummertje één is uitgevoerd in ‘naakt’ carbon fiber met blauw alcantara in het interieur. De Italianen nemen de auto mee naar Californië, want daar vind deze week Monterey Car Week plaats. De productie-Pininfarina Battista is nu ook voor het eerst rijdend op de openbare weg te zien (zie video).
Als het goed is kunnen we de auto op termijn óók in Nederland op de openbare weg gaan zien. Importeur Louwman Exclusive heeft namelijk in ons land twee á drie stuks weten te slijten. Ondanks het feit dat je geen BPM hoeft te betalen ben je niet heel voordelig uit: je bent zo’n 2 miljoen euro kwijt voor een Pininfarina Battista.
Deze auto kon natuurlijk ook niet lang meer op zich laten wachten. Oneerbiedig gezegd is dit een mooiere Rimac C_Two/Nevera. Nu die auto helemaal af en productierijp is, kan de Battista (op hetzelfde platform en met dezelfde aandrijflijn) ook geproduceerd worden.
Voor zo’n nieuwe koets op een bestaand platform vind ik m wel tegenvallen. Ziet er niet echt heel anders dan de Rimac… Zo’n Nevera is wel echt een spectaculair ding overigens.
@Edge: ik vind de rimac mooier
Oei wat een misser die halfords velgen, die waren 15 jaar geleden ook al niet mooi geweest.
Dat is iets teveel eer voor Halfords hoor!
@mundus: precies wat ik dacht. Die van het prototype zijn vele malen mooier. Dat viel mij ook al op bij de AM Valhalla
@mundus: noem me dan maar Halfords, maar ik vind die velgen juist heel erg gaaf. Maar ja, in mijn wereld moeten velgen ook altijd 5-spaaks zijn, om mee te beginnen. Vind ze erg geslaagd
Ben benieuwd wanneer de strijd op de nordschleiffe gaat uitbreken tussen de elektrische “hypercars”.
Misschien goed om toe te voegen dat dit onderhuids Rimac is? Een soort Pinin Porsche dus, inmiddels
Ik lees al 2x dat het een soort Rimac is. Wat ik raar vind want Automobilie Pininfarina is toch van een Chinese groep?
@lithiumion: Klopt, maar Automobili Pininfarina neemt het platform, de aandrijflijn en het monocoque van Rimac af.
Ja daggg.. is pininfarina nou ook al Chinees? Pleur toch es op man! Dit hoort gewoon in Italiaanse handen te zijn.
@vondick: op zich hoeft dat niet erg te zijn. Volvo is ook in chinees beheer, maar ze laten het uitvoerende aan de Zweden over. Dat gebeurt hier volgens mij ook
Van Volvo vind ik het nog veel erger. Kennis is macht. Ik had al die kennis en ervaring liever hier gehouden. En alle nieuwe kennis die nu wordt opgedaan door al die hardwerkende Zweden verdwijnt ook direct naar het buitenland. Was al niet blij met Ford, maar dit is gewoon een slechte zaak.
Tsja, wat moet je ervan zeggen? Ik vind het er weinig verrassend uitzien: een kruising tussen een Ferrari en een McLaren met wat chroomstripjes, maar dan 4x zo duur.
nou wat je mooi vindt…..
“Is nu af”? Interieur ziet eruit alsof een student van de TU Delft er een paar schermen in heeft gehangen (van het soort dat je niet eens in een gemiddelde B-klasse auto hangt).