Zoveel Battista’s komen naar Nederland

Auteur: , 28 Reacties

Krijgen wij ze allemaal?

 Zoveel Battista's komen naar Nederland

1900 pk, 2300 Nm, een startprijs van zo’n 2 miljoen euro. De meeste cijfers van de Pininfarina Battista zijn duizelingwekkend groot. Een cijfer dat niet zo groot is, is dat van de productie: de Italianen gaan namelijk maar 150 exemplaren van deze elektrische hypercar in elkaar schroeven. Dat maakt het een extreem exclusieve auto, al was het niet bekend hoeveel van deze auto’s naar Nederland zouden komen.

In de BNR Nationale Autoshow heeft Arjen van Beek van autodealer Louwman Exclusive gezegd hoeveel dat er zullen zijn: vijftig auto’s zijn voor de Europese markt bestemd, Nederland krijgt twee tot drie stuks. De Battista – die volgens de importeur sneller dan een Formule 1-auto is – zal je dus niet vaak tegenkomen op de snelweg.

Tegelijkertijd zei Van Beek wel dat komende auto’s van het merk wél meer te zien zullen zijn. Deze hypercar is namelijk bedoeld als halo-car, eentje die het merk meteen goed in de schijnwerpers moet zetten. Hierna moeten SUV’s en GT’s volgen. Als we die Pininfarina SUV’s negeren is dat hartstikke goed nieuws. Deze nieuwe modellen moeten meteen een stukje goedkoper worden dan de Battista en in het prijssegment van Bentley en Rolls-Royce vallen.

Pininfarina

De Pininfarina Battista is de eerste auto van het merk. Voor de aandrijflijn, batterijen en het chassis werkt Pininfarina samen met Rimac. De Battista kan in minder dan twee seconden de 100 km/u aantikken, tien seconden later zit de auto aan de 300 km/u. De auto moet 450 km meekunnen met de 120 kWh-accu, al zegt het bedrijf niet onder welke norm dit is getoetst. De auto moet in 2020 in productie gaan.

Voor deze aflevering van De Nationale Autoshow waren Meindert en Wouter op de Masters of LXRY-beurs, waar ze ook spraken met Polestar en Pon Luxury Cars. De beurs is nog tot en met maandag in de RAI te Amsterdam te bezoeken.



28 reacties

Ik vind het een mooi design. Duizelingwekkende cijfers zeg 12 seconden naar de 300…
@graafke: De koplampen hebben iets van de McLaren’s. Maar dan wel geslaagd.
@graafke: Het is wel echt een prachtige auto ook, qua design en specs. Een soort van fuck you naar Ferrari toch?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Van nul naar laadpaal in 60 sec. En dan daar 20 min wachten
@him: ik denk dat je er best nog 10 minuutjes bij doet om te bekomen
1900pk en 2300nm… okay. Een Model S P100D is al ziekelijk snel met 600pk/900nm…
@duderuud: hoe krijg je 2300Nm fatsoenlijk op de weg?? 🤔
@drdre1: gas geven en sturen maar.
@hotze:
Gas geven? Is geen oven, hoor (meer een magnetron misschien )…. dus gewoon het rechte pedaal volledig intrappen
@bennyweisz: ja had tussen quootjes gemoeten 😉
@drdre1: software.
Leuk voor het museum
Gaan er ook echt 150 gemaakt worden? Ben er nog niet zo zeker van.
Hij is niet bijzonder mooi.
Hij is niet van een bekend merk (qua auto’s bouwen).
Het gebruikt techniek van een soort van prototype elektro boer die voornamelijk bekend is omdat de Hamster er mee is gecrashed.
En 2300pk klinkt leuk; maar of je met zo’n ding ook echt 300km/h uur wil rijden vraag ik me af.
Misschien als dit je 5e auto is van boven de miljoen, is dit leuk om over op te scheppen tegen je echte vrienden. Maar als investeringsobject weet ik het nog niet; dus tja; of ze alle 150 verkocht zullen worden?
@gregorius: 1900pk maar; 2300nm. Oeps.
@gregorius: al eens verdiept in rimac? Redelijk grote leverancier in de elektrische auto branche en maken blijkbaar goed spul.
@r55clubman: ze werken ook met porsche
@elemento: met wie?
Zou mooi zijn als Pininfarina zich met de Battista weer op de kaart weet te zetten in de automotivebranche en de naam weer net zo’n begrip wordt als het vroeger was.
@moveyourmind: jeah, krijgen we misschien ook weer een waardig opvolger van de Hyundai Matrix!
Ik hoop dat ze ‘m 2020 kunnen uitleveren. Dan heb ik ‘m nog met 8% bijtelling..
@vetnek: voor het deel van € 50.000; dat zet zoden aan de dijk.
@hotze: moeten toch op de kleintjes letten.
@vetnek: iets van een half procent scheelt ’t 😉 Benieuwd wat ’t maandbedrag in de lease is trouwens of schaf je de auto zelf aan zakelijk?
Stel je eens voor, een maand lang in dit ding rijden, of in een 400 pk sterke benzine auto met een dikke atmosferische 8 cilinder, na een paar accelereren wordt het saai, het geluid en karakter van zo’n 8 cilinder bij lange na niet.
@nopetrolnofun: na een paar keer wordt het saai? 😄 Ja vast.
@rolov: Ja, snelheid is maar een klein deel van de beleving voor mij.
Dus exacte aantal is nog niet bekend…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).