BMW 2 Serie Active Tourer is officieel

Auteur: , 93 Reacties

BMW's gelauwerde achterwielaandrijving is niet langer heilig. In een poging de MPV-markt te betreden doet BMW dit door voor het eerst in zijn bestaan een auto met voorwielaandrijving in de markt te zetten.

Met de huidige 2 Serie heeft dit model dan ook weinig te maken. Nee, de 4,34 meter lange, 1,8 meter brede en 1,55 meter hoge 2 Serie Active Tourer is een gezapige ruimtewagen met een hoge zit die op MINI-bouwstenen staat. En opgevuld met niet al te dorstige drie- of viercilinder turbomotoren die de voorste wielen aandrijven. FWD wordt immers een steeds belangrijkere markt voor de Duitsers. Niet dat ze van RWD afstappen, het is gewoon een uitbreiding. Een visueel niet zo aantrekkelijke uitbreiding.

De 2 Serie Active Tourer heeft designelementen die je van een BMW mag verwachten. De dubbele grille, dubbele koplampen en de Hofmeister-knik bij de achterste zijruiten zijn gewoon gebleven. De achterbank is neerklapbaar in drie delen (40:20:40) en verschuifbaar. De bagageruimte varieert daarmee van 468 liter tot 1.510 liter. De bagagevloer heeft een dubbele bodem voor je smokkelwaar en ook deze achterklep is met Comfort Access te openen of sluiten – dat wil zeggen dat ‘ie opent na een voetenzwaai onder de bumper.

BMW 2 Serie Active Tourer is officieel

Drie blokjes

De motoren line-up wordt geopend door een driecilinder die verwant is aan die in de MINI. De BMW 218i Active Tourer heeft een cilinderinhoud van 1,5-liter en een vermogen van 136 pk. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot is 115 g/km. Daarboven zit de BMW 225i Active Tourer, een 2,0-liter viercilinder met 231 pk, 350 Nm koppel, een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 139 g/km. Hiermee ram je de MPV in in 6,8 seconden naar de honderd, de topsnelheid bedraagt 235 km/uur. Voor dieselaars is er de BMW 218d Active Tourer, een 2.0 vierpitter met 150 pk en een verbruik van 4,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 109 g/km. Die nagelt in 8,9 seconden naar de 100 km/u

Een automatische zesbak is optioneel voor de versies met driecilindermotor. De achttraps automatische Steptronic-transmissie is standaard op de BMW 225i Active Tourer en voor de andere viercilindermotoren als optie verkrijgbaar.

Hij debuteert op 4 maart in Genève, in de nazomer staat hij bij de dealers. BMW zegt dat de prijs rond de 30.000 euro komt te liggen.



93 reacties

RIP BMW. Wat een lelijk hok zeg.
@dimi: Wat een ontzettende lelijke en suffe wagen. Nooit gedacht dat BMW zo’n Scenic zou gaan bouwen….
@dimi: Sorry maar toen deze auto voor het eerst geshowd werd zei iedereen hier wat een dikke voorkant zo had de 1 serie eruit moeten zien blablabla. Nu bouwt BMW een auto die voor jou niet bij BMW thuis hoort dat mag zo zijn in jouw ogen. In mijn ogen moet je als autofabrikant blijven door ontwikkelen en nieuwe segmenten aanboren. Je ziet dat toen Audi dit is gaan doen en BMW er nog even mee wachtte dat Audi veel marktaandeel heeft gewonnen. Zelfde geldt voor Mercedes op het moment. Los daarvan vind ik dit wel een mooie auto, heeft toch BMW elementen en ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik kan met geen leukere MPV op het moment bedenken. Maarja als 1 iemand op autoblog begint te roepen dat iets niet mooi is neemt al snel de rest het over heb ik hier door de jaren heen gemerkt…
Mooie auto. Neus heeft een beetje KIA c’eed stijl. Plooi boven de dorpel lijkt weer op vorige pro’ceed. Korea trendsetter, anyone?
@suzikubelona: Korea trendjatter zul je bedoelen
BMW B-klasse
Dan vind ik de B-klasse er een stuk beter uitzien.
Hebben die designers van BMW en scheve schaats gereden met die van Mercedes?
Nou BMW fanboys, kom er maar in..
@audifreak: oké audifreak
@audifreak: Hallo,hier ben ik!
@audifreak:
een jehovas getuige is meer voor rede vatbaar dan een fan boi comme toi…
Ik kan stuk of 5 merken noemen wat het had kunnen zijn zonder logo’s haha.
@Homer55: Ja, zoals welke dan? Ik kan niet een merk noemen… En nee, de golf plus is niet premium, die mag je dus niet meenemen in je beredenering.
@dadutchdude: Ja, want een kale 116d, dat is natuurlijk super premium, het blijft namelijk BMW hé….

Homer heeft het over het design, en ik kan hem daar buiten de achterlichten volkomen gelijk in geven. Dit kon net zo goed een Kia zijn geweest.
@dimi: ik vraag enkel aan Homer op welke 5 merken dit hok lijkt. Ik snap dan ook niet waarom je over de 1 serie begint.
@dadutchdude: Nou, ik zie er een beetje een Opel in. De vormen van de ramen bijvoorbeeld.
Van schuin achter lijkt het een beetje op een Honda of in ieder geval Aziatisch…De neus/voorkant is vind ik een mix van Mercedes a-klasse en Fiat punto.
Alleen recht van achteren is het BMW.
@dadutchdude:
Dit is dus de “premium” Kia Carens.
@jrk68: Dit hok mocht willen dat het een Kia Carens was.
Soccer moms car.
Waar gaat het heen met BMW? Eerst die i3, nu dit…
Wahahahaha

*snik*

wahahahah.
BMW Venga. Doe dus maar niet.
@sydney: juist! Daar zat ik inderdaad aan te denken… Of een Golf Plus btw.
Wat is een dubbele “dobem”, in de bagagevloer, derde alinea, vijfde regel.

OT: Misschien is het niet de meest gewenste auto, maar als ik de verdere specs zo bekijk, dan past die 225i eigen best goed in mijn wensen patroon, hij voldoet aan de meeste wensen. Het is niet de mooiste en de voorwielaandrijving, is ook niet wat je verwacht bij een BMW, maar als je verder kijkt in de toekomst, dan is dit niet zo vreemd. Die 225i-automaat past mij wel. Want als ik moet kiezen tussen deze, of de Mercedes Benz B-klasse, dan ga ik toch voor deze, hij oogt net wat mooier. Die X-series van BMW vind ik ook niet mooi, een 3GT is het ook niet, een 5GT gaat net, maar is ook niet moeders mooiste, maar geeft je de ruimte van een 7-serie en meer. Dit is in mijn omstandigheden een goed begin, voor het eerste stapje hogerop.
@Orichy: tenzij er in je wensenlijstje dingen als “hoogbejaard doen overkomen”, “teveel betalen” en “een lelijke auto kopen” staan, kan ik me niet voorstellen dat dit een auto is waarvan je zegt: “ja, dat wil ik!”. Maar even serieus, als je te beroerd bent om de moeite te doen om 2cm je benen te buigen om in je 3er te stappen ben je of verschrikkelijk lui. Of zo oud dat je je kist maar beter al kan bestellen.
@lambo4all: Ik vind jouw reactie een beetje lui en waarom eigenlijk zo’n reactie?
Ja, ik heb te maken met mijn bejaarde ouders, waarbij ik in huis woon, als mantelzorger, omdat zij niet volledig meer voor hun zelf kunnen zorgen en waarbij mijn moeder ook nog eens in een rolstoel zit, maar nog wel over kan stappen in de auto, dus een hoger auto is gewenst.
Daarnaast vind ik het bijzonder fijn, om met een automaat te rijden, het maakt het drukke leven een stuk aangenamer en doet het uiterlijk van een auto er eigenlijk niet helemaal toe. Eerst, of wij er goed mee over de weg kunnen en, of dat op een comfortabele manier kan. Ik gaf alleen maar aan, dat ik dit wel als een opstapje zie, maar als er wat anders, van een gerenomeerd merk, voorbij komt, kan die net zo goed in aanmerking komen. Tot nu toe vind ik weinig passen in mijn gewenste specs, maar deze en de B-klasse vallen er wel onder.
@Orichy: kijk dat je voor bejaarde ouders moet zorgen is wat mij betreft de enige reden om een van deze wagens te kopen. Automaat maakt niet uit, je kan in elke auto een automaat krijgen.
Een “hogere” auto is voor velen leuker/beter dan een normale sedan, zeker met kids aan boord. Ik geloof absoluut zeker dat deze uitbreiding van het BMW gamma is die succesvol gaat zijn.

O.T.: Worden deze ook in Born gemaakt :-)?
Isetta FWD? Het piepkleine blokje van zo’n ding ligt vlak voor de achteras…
emile_benz via Android app
@papa: idd. Mja, er was ook niet echt veel ruimte voor fwd..
@papa: Klopt. A chain drive connected the gearbox to a solid rear axle with a pair of closely spaced 25 cm (10 in) rear wheels. http://en.wikipedia.org/wiki/Isetta
@papa: My bad. Heb het aangepast.
BMW is nu wel helemaal van haar geloof af gevallen :(
Het zou wel verkopen, maar wat een lelijke BMW! misschien toch net iets mooier dan de b klasse. Nu zijn we iig wel van die stoere BMW praatjes af: “BMW snapt het en maakt alleen rwd”
Als ze humor hadden gehad bij BMW, hadden ze het gewoon de bmw b20i en b20d genoemd!
Mooi is anders maar lelijk kan je het niet noemen.
Huisvaders kom er maar in.
Is wel een markt voor deze wagens. Maar waarom noemt het 2 serie?!
@stanny: wel eens van vergrijzing gehoord?
@stanny: excuses. Je vroeg t je niet af.

In dat geval OT: prima auto voor 65+ volk die gewoon BMW willen blijven rijden maar niet meer soepel in een 3 kunnen stappen.
Gatverdamme wat een gedrocht!!!!
Waarom zit die klimaatbediening zo laag? Dat is niet des BMW.
@mashell: Voor een lilliputter?
Ze spreken met dit model wellicht een potentiële nieuwe doelgroep aan, maar duwen de echte liefhebbers ook weer een stukje weg.
@rechtsaanhouden: Of juist geen nieuwe doelgroep maar eens deels ouder wordende bestaande kopersgroep die zijn weg zou gaan omdat BMW geen model met het hoge instap (makkelijk toegankelijk) en ruimte voor klein kinderen in gamma had in deze prijsklasse.
@eklasse: neemt niet weg dat ze een auto in de markt brengen waar “de harde kern” zich niet mee kan identificeren en in strijd ligt met de pay off.
@rechtsaanhouden: als bmw het van de ‘liefhebbers” moet hebben zijn ze eind van het jaar al failliet..
@amg65: Eens. 90% van de 1- en 3-serie eigenaren weet niet dat ze achterwielaandrijving hebben.
@amg65: Dat ben ik wel met je eens en zo werkt het inderdaad. Maar wat Rechtsaanhouden zegt is in de basis denk ik ook waar. Het één sluit het ander niet uit.
Waar gaat dat heen BMW eerst de i3 en nu deze 2-Serie? De Mercedes B klasse is een stuk mooier en sportiever om te zien dit lijkt wel een bejaardenbak.
Sportieve auto, en de mooiste!
Pfff…. BMW moet oppassen z’n roots niet te veel te gaan verloochenen. Waarschijnlijk ziet de rest van Nederland het anders, maar ik heb waardering voor een merk op basis van een aantal basis karakteristieken icm een aansprekende model lijn waarvan je weet wat je krijgt en die bijdragen aan de merkbeleving. Als dat plaatje niet meer klopt, haak ik in ieder geval gevoelsmatig af. Als ik dit zie, ben in meteen een beetje minder blij met mijn 3er.
Ik hou absoluut niet van MPV’s (lelijkste carrosserievorm die er is) en ik vind het ook helemaal niet bij BMW passen, maar ik vind hem niet lelijk. En als Mercedes het al jaren doet, waarom BMW dan niet? Bovendien vind ik deze toch een stukje mooier dan de B-klasse. Die auto is echt een rijdende discotheek als alle lampen vooraan branden. 4 LED-strips en 2 koplampen is echt teveel van het goede.
Vertel me meer over hoe de Isetta voorwiel aangedreven was…
Hoe zit het nou met die type benamingen bij BMW. Voorheen was het toch zo, bijv. 320, de 3 staat voor de serie en de 20 voor de 2.0l? Nu zie je een 318i met een 2.0 motor en bij deze ook, ze noemen het BMW 218i terwijl er een 1.5 in zit? Wat is de logica hier achter?
@avda: De type aanduiding heeft tegenwoordig inderdaad niets meer met de motorinhoud te maken (op zich logisch want motorinhoud zegt tegenwoordig ook weinig meer met al die drukvulling). De logica is nu meer gebaseerd op hoe meer power, des te hoger het getal achter de serieaanduiding.

On topic: Hadden ze deze niet beter de 0-serie kunnen noemen? Veel meer is het wat mij betreft in ieder geval niet en het doet mijns inziens afbreuk aan de gave 2 serie coupé.
waarom zou je een auto kopen puur en alleen omdat het van een bepaald merk is? BMW heeft een aantal lekker rijdende autos gebouwd (comfortable, snel, strak sturend etc.) maar qua betrouwbaarheid zijn ze niet echt beter/slechter dan andere europese autobouwers. Ik zie de meerwaarde van zo’n bmw badge op een ondergemotoriseerd dertien in een dozijn monospace hok als dit dan ook niet…
Alsof ze een 7 serie met voorwielaandrijving uitbrengen. Sorry maar ik vind de reacties over de aandrijving zeer overtrokken!

Nu komen ze eindelijk met een model dat nu eens niet een zelf uitgevonden niche vult maar meer mainstream is dan is het weer niet goed.

Als vervanger van onze Panda 4×4 zie ik hier een goede kandidaat.
@azuli: Ja, als je er 15k bij gaat betalen is het zeker een leuke vervanger.
Europese regels inzake voetgangersveiligheid zal weer als excuus opgegeven worden voor dit lelijk smoelwerk.
+
Spijtig dat het logo weer zal aanzetten tot een massa verkoop.
Ik heb zo’n idee, dat deze het in Amerika wel goed gaat doen.
Gelukkig lijkt m’n Z4 Coupé er niet op, wat een walgelijk apparaat. BMW moet zich diep gaan schamen en ik hoop, tegen beter weten in, dat dit ding niet of nauwelijks verkocht gaat worden.
En dan moet je nog bedenken dat dit de ‘vlotte’ en ‘hippe’ versie is want hier komt dus ook nog een lange variant van?? Kruipt lekker richting de Dacia Lodgy zo….. :-)
Ach, niet zeuren, hoeveel BMW rijders hebben nut van rwd laat staan dat ze weten dat de auto rwd is? Als het dan toch een fwd moet zijn, dan lijkte me zo een 225i nog een leuk karretje, best wel heftige prestaties voor een kleine MPV zonder dat je met OPC toestanden bezig bent…
@Onehp:
ze weten misschien niet dat het rwd is, maar wel dat het lekker rijdt en daar gaat het per slot van rekening om.

Los van de aangedreven wielen heeft een auto met de motor dwars en voor de vooras een aantal nadelen qua gewichtsverdeling en benenruimte voor de bestuurder/bijrijder…
@super: alsof je met je +-120 pk gaat merken dat een auto achterwiel aangedreven is.. Enige keer dat ze er achter komen is met schrik zodra het gaat sneeuwen
@darkpluisje: Dat verschil merk je dus wel degelijk. Ook bij minder pk’s geeft het veel meer rust in het stuur en stuurgevoel. Dat merk je direct als je van FWD overstapt naar RWD of vice versa.
@super: goh, in theorie heb je gelijk, maar mijn laatste vier wagens waren er twee fwd (Swift Sport, Focus 1.0) en twee rwd(123d, gt86), en voor een leek stuurden die allevier erg goed hoor, de fwd wagens hadden standaard zelfs minder onderstuur…
@Onehp:
ms maakt het in kleinere autos met minder vermogen idd weinig uit. Ik heb zelf een 3 touring, maar vind het een wereld van verschil qua strak sturen met andere stations van ongeveer die grootte (bijv v50, passat, laguna)
@super: akkoord bij jou voorbeelden. Mijn punt is dat rwd niet per se alles is, en al zeker niet voor de gewone consument. We hadden een 318dT, een Passat Variant bm tdi en dus die Focus 1.0 in de familie en het was de laatstegenoemde die veruit de beste handling/veercomfort had volgens de chauffeurs. Maar ik heb dus wel liever rwd maar besef dat ik daarin in de minderheid ben.
@Onehp:
hmm, vreemd, want v50 en focus zijn volgens mij qua platform gelijk en toch vond ik die v50 2.0d van m’n werk een heel stuk minder fijn sturen en gebalanceerd aanvoelen dan mijn eigen 330xd (dus ook geen puur achterwielaandrijving).

een ander voordeel van de bmw is dat je voorin meer benenruimte hebt omdat je min of meer naast de motor/bak zit in en in de v50 er achter.

ben wel mee eens dat voordeel van rwd overdreven is en gemiddelde persoon het niet merkt, maar qua gewichtsverdeling is motor langsgeplaatst achter de vooras wel beter.
@super: de v50 staat nog op het vorige generatie platform en is nooit echt gekend geweest als een goede stuurauto, minder goed dan de vorige Focus en al helemaal vgl. met de laatste Focus (de 1.0 is wel de beste want licht op de vooras). Maar ga je richting 6-cyl diesel dan is idd een “voorin langsgeplaatste middenmotor” onklopbaar, en vergeet ook de versnellingsbak niet, die weegt een stuk bij een koppelrijke diesel en zit mooi in het midden bij een rwd. Voetruimte, tja goed in lengte maar meestal minder qua breedte. Goed, was een fijne discussie, nog veel plezier met de 330xd!
@ricardo: De BMW Isetta en 600 hebben ook gewoon achterwielaandrijving.
FWD is gewoon beter bij dit soort auto’s , dat weet zelfs BMW.
Zou er ook een Xdrive van komen?
Freude am Fahren wordt steeds meer Freude am Segeln. Oftewel premium gezinshokken. Ach ja, als Porsche een afzetmarkt vindt voor hun salontractor en zitmaaier, dan zal BMW dit ook wel verkocht krijgen, niet? Van mij mogen ze, heb ik meer om mee te lachen op de weg.
Ik vind die achterkant niet helemaal kloppen: die achterlichten zijn wel érg fors uitgevoerd. Als ik dat vergelijk met de Mercedes B-klasse, dan heeft Mercedes een wat meer bescheiden achterkant.
Verder vind ik de Mercedes B-klasse de mooiere van de 2. Een MPV met BMW-neus en achterkant past niet bij het BMW-programma. Ik zou zeggen als je hoger wilt zitten: neem maar een X3 of X5.
Komt hier ook nog een M versie van.Ik vind het maar een raar ding.Straks overwegen ze nog om met een bestelbus op de markt te komen:-)
Dus dit is waar ze mee op de proppen komen na de doorontwikkeling van de BMW Z15 (E1) Concept.

Hmm .. niet slecht.

Vond de E1 altijd een leuk en grappig waggietje:

http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/bmw_z15_e1_concept_3.jpg
Zo, en hier dan de Gran Coupé versie van… ;)
Een zwarte dag voor BMW fans zoals ikzelf. Het zegt wel wat over de richting die het bedrijf opgaat een het gebrek aan ‘automensen’ in de top van het bedrijf.

Ik ben wel fan maar geen fanb0i…en dit bejaardengebakje om van A naar B te komen vind ik dus gewoon niet te pruimen. Laat dit soort auto’s over aan VW, Opel of KIA, die doen dat prima voor deze doelgroep.

FWD zeg…kan je bijna net zo goed een Audi gaan kopen, behalve dan dat die wat minder betrouwbaar zijn en een foute uitstraling hebben.
BMW FR-V FTW!
Gewoon een X5 met een schuin aflopend neusje…
En FWD.
Deze auto is echt een slechte kopie van de Mercedes B-Klasse.
Mijn god, nog lelijker dan ik al vreesde.
Heet dit nou een Kia 2 Serie of een BMW Carens?
Hallo Kia Ceed.
Geen verkeerde auto maar het is qua design een auto die 4 jaar geleden ook geïntroduceerd had kunnen worden. Wordt er niet echt warm van. BMW zet binnen korte tijd erg veel auto’s op de markt, zoveel dat ik het niet echt meer bij hou..
haha BMW… what the f*ck
Ben ik nu de enige die onmiddellijk aan de “prachtige” Honda FR-V moet denken?!
(jaja, ‘vergelijkingsmongool maar hier is’t gewoon té opvallend)
Bah. BMW gaat hiermee echt de mist in. Jammer, want de 1 3 5 en 6 series zijn zooo mooi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).