• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 3-serie (E30) met V12

Auteur: autoblogger, gepost 25 juni 2007 om 17:49 – 64 Reacties

BMW 3-serie v12


Een gemodificeerde E30 is niks nieuws, maar om er een twaalfcilinder in te lepelen is redelijk uniek…

De V12 levert 350 pk (6000 toeren) en 470 Nm koppel. Dit zorgt volgens de specs voor een topsnelheid van 261 km/u en een sprintje naar de 100 in 4 seconden! Sta je toch raar te kijken, als je met je 911 Toerbo bij het stoplicht staat en je kunt zo’n ouwe ragbak niet kwijt rijden.

Er zijn diverse onderdelen uit de M5 (E34), M3 (E36) en Z3 gebruikt om de ombouw te realiseren. Er mist mijns inziens alleen nog een bodykit, dan is ie helemaal af.

BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12
BMW 3-serie v12

Fotos: Robert Stelzenberger, met dank aan Luc voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Er wordt nu al gesproken over een BMW M3 CS
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]
  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW

Vorig bericht: « Cardoen stopt met verkoop van de Brilliance BS6!
Volgend bericht: Topspeed: Porsche GT2 vs Gallardo »

Lees Interacties

Reacties

  1. TomRS6 zegt

    25 juni 2007 om 17:51

    Had dan een type eerder gepakt zoals onze BMW 320 oldtimer, dat is toch nog iets humoristischer ;)

    Login om te reageren
  2. m5 zegt

    25 juni 2007 om 17:51

    haha mooi

    Login om te reageren
  3. wapz zegt

    25 juni 2007 om 17:53

    Hij is wel af autoblogger, er moet juist geen bodykit op! Anonimiteit is het mooiste!

    Login om te reageren
  4. TomRS6 zegt

    25 juni 2007 om 17:53

    @ autoblogger,

    Check je mail ;)

    Login om te reageren
  5. W1CK3D zegt

    25 juni 2007 om 17:57

    kvind hem lekker lekker zo ^^

    Login om te reageren
  6. Rick zegt

    25 juni 2007 om 17:57

    Zeker het blok uit de 750i ?

    Login om te reageren
  7. Jurgen zegt

    25 juni 2007 om 17:58

    Past allemaal maar net volgens mij.

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    25 juni 2007 om 17:58

    Dat is stoer! Juist om zo’n auto waarvan men niet te veel verwacht te gaan verbouwen. Lijkt me heel leuk. Net zoiets als een 2cv met V8. http://www.2cv.nl/publicaties/v8/index.html Dat lijkt me persoonlijk ook heel leuk.

    Login om te reageren
  9. Armada zegt

    25 juni 2007 om 18:01

    Zo, die heeft goed werk afgeleverd. Nu alleen nog een paar Alpina velgen eronder en presto, weer een mooie sleeper geboren.

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    25 juni 2007 om 18:03

    @wapz: is dit dus de definitie van een sleeper? ;)

    @Rick: Het schijnt overigens een Alpina motor te zijn ofzo…

    Login om te reageren
  11. gilein b zegt

    25 juni 2007 om 18:09

    ben je gek geen body kit. hij is nu juist goed en discreet. een echt wolf in schaapskleren.
    dus geen bodykit aub op dit soort autos.
    verder is die kar echt top.

    Login om te reageren
  12. cl600 zegt

    25 juni 2007 om 18:11

    @ rick haha je bedoelt de 760 ? denk eerder de 5liter uit de 8serie, dit blok ziet der wel wat ouder uit.

    Login om te reageren
  13. cl600 zegt

    25 juni 2007 om 18:11

    ohh kan ook ja ;)

    Login om te reageren
  14. Italian Car Driver zegt

    25 juni 2007 om 18:20

    350 pk uit een v12 vink wel een beetje zwakjes hoor… Verder wel oke

    Login om te reageren
  15. Poekie Lauda zegt

    25 juni 2007 om 18:21

    daar kunnen meer peekaa’s uit gehaald worden ;)

    Login om te reageren
  16. Hugo zegt

    25 juni 2007 om 18:22

    5 V12 liter uit 8 serie en 7 serie zijn identiek. Kans dat hij uit een 7 serie komt acht ik een stuk groter. Trouwens vaker gedaan dit, ook in een E34 5 serie.

    Login om te reageren
  17. Hugo zegt

    25 juni 2007 om 18:23

    Sterker nog, 5 liter V12 met twin turbo :) Maakt dat een 555?
    http://www.bilforumet.no/prosjektforum/142822-e-30-big-bmw-e34-v12-tturbo-550-twin-turbo-prosjekt.html

    Login om te reageren
  18. Us zegt

    25 juni 2007 om 18:27

    Ik heb samen met vrienden in een E30 een Vanos 2.5l M52 blok gehangen. Leuke is dat als je genoeg puzzelt met BMW onderdelen (motorsteunen etc) dit nog aardig lukt ook.

    Minder leuke dingen zijn de uitlaat, deze moet “handmade” worden en de koeling. De koeling is echt lastig geweest omdat de radiateuren die je echt nodig hebt niet passen en er geen ventilator meer op zit. Ach…ik wil er niet eens over beginnen.

    Resulaat was wel leuk…

    Login om te reageren
  19. erik zegt

    25 juni 2007 om 18:30

    Ja en die van de Mclaren F1, meer dan 600.

    Login om te reageren
  20. ac zegt

    25 juni 2007 om 18:32

    Heel oud en ik weet 1000000% zeker dat deze auto een 996/997 Turbo er NIET uit kan trekken! Gewoon onmogelijk!
    Minder pk’s, al het gewicht van voor + achterwielaandrijving :s:s:s yeah right

    Login om te reageren
  21. Stefan Schuilenburg zegt

    25 juni 2007 om 18:43

    Schitterend gedaan, nu alleen het “V12” plaatje achterop er nog van af.

    Login om te reageren
  22. IS200 zegt

    25 juni 2007 om 18:44

    Mmmmm, is dit nou een schaap in wolfskleren!?
    Wel dapper …

    Login om te reageren
  23. JaSPAA zegt

    25 juni 2007 om 18:55

    zeker geen spreekwoorden gehad op school ;)

    Login om te reageren
  24. Nick-g zegt

    25 juni 2007 om 18:57

    Leuk zo’n sleeper. =)

    Login om te reageren
  25. JSV zegt

    25 juni 2007 om 18:58

    Prachtig zo met die standaard buitenkant. Volgens mij zijn zelfs de uitlaten standaard!

    Login om te reageren
  26. Windhoos zegt

    25 juni 2007 om 19:12

    Gave project, mooi ook dat ie optich helemaal standaard is gebleven allen snap ik niet waarom ze hier zo’n grote logge V12 voor hebben gebruikt. Mooi voor snelle zakensedans, maar in een E30 zie ik dan bv toch liever een zescilinder met twinturbo…….

    Login om te reageren
  27. slk zegt

    25 juni 2007 om 19:13

    Waarom zo veel moeite voor zon oud hok.

    Login om te reageren
  28. FlorisFerrari zegt

    25 juni 2007 om 19:14

    Aantal pk’s voor een V12 valt volgens mij wel mee. verder een brute maar mooie wagen. :)

    Login om te reageren
  29. van Strien zegt

    25 juni 2007 om 19:15

    Beest

    Login om te reageren
  30. erik zegt

    25 juni 2007 om 19:16

    kijk da’s nog is een wolf in schaapsklere

    Login om te reageren
  31. sus zegt

    25 juni 2007 om 19:20

    Hehe ik heb er ook zo nog een staan.
    Wel een leuke toevoeging aan je 3-reeksje.
    En alstublieft geen bodykit !
    Deze 3 begint nu jusit door alle johnnies ingewisseld te worden door de E36
    dus er rijden er nog hopen rond met een lelijke bodykit.

    Login om te reageren
  32. Windhoos zegt

    25 juni 2007 om 19:25

    slk schrijft,

    25 June 2007 om 19:13
    Waarom zo veel moeite voor zon oud hok.

    ————————————————————–

    Misschien een liefhebber?………………………………….

    Login om te reageren
  33. slk zegt

    25 juni 2007 om 19:29

    Het zal wel een liefhebber wezen ja.Ik neem mijn woorden terug.

    Login om te reageren
  34. Audioot zegt

    25 juni 2007 om 19:36

    Handige jongen!

    Login om te reageren
  35. Rick zegt

    25 juni 2007 om 19:37

    Ken ook iemand die had zo’n oude Citroën bus (die ook wel word gebruikt als kippen hok met van die golfplaten) die had eer een Snoek motor in gehesen!
    Nou dat ding dat liep als en trein ze gingen er wel eens mee naar assen nar het circuit! nou ze hebben er meer dan 120 mee gehaald!

    Login om te reageren
  36. Michael zegt

    25 juni 2007 om 20:08

    cl600 schrijft,
    25 June 2007 om 18:11
    @ rick haha je bedoelt de 760 ? denk eerder de 5liter uit de 8serie, dit blok ziet der wel wat ouder uit.

    nee ik denk echt dat hij de 750 bedoelt ;) lijkt mij een stuk logischer dan het ultramoderne/nieuwe/dure ding van nu….

    Login om te reageren
  37. Klassiekerrally zegt

    25 juni 2007 om 20:12

    Knap stuk werk! Daar hebben ze iets meer dan een weekendje aan gesleuteld! ;)

    Login om te reageren
  38. cl600 zegt

    25 juni 2007 om 20:23

    @ iedereen die der iets op aanmerkte : deze reeks 7serie en de vorige reeks zijn 8cilinders. dus het zou kunnen dat ze een blok van 2 generaties terug hebben gebruikt das dan weer wel een 5liter 12cilinder. maar ik denk dat dat blok toch wel is afgeleid, zoniet hetzelfde blok is als die van de 850. anders een beetje erg veel kosten terwel ze een goed blok in hun gebruik hebben. het blok van deze 3serie ziet der, zoals ik al zei, wat veroudert uit. dus zoiezo van deze reeks 7serie en de vorige is die niet, maargoed :) dat dat ff uit de wereld is ;)

    Login om te reageren
  39. cl600 zegt

    25 juni 2007 om 20:25

    ”deze reeks 7serie en de vorige reeks zijn 8cilinders”

    ja ok van de 750/745 bedoel ik dan he voor we die bevolking mierenneukers krijgen

    Login om te reageren
  40. phantom zegt

    25 juni 2007 om 20:39

    En dan zeggen ze dat amerikanen veel cilinders/motorinhoud nodig hebben, en ook nog eens een keer weinig pk’s in verhouding

    Login om te reageren
  41. Hugo zegt

    25 juni 2007 om 21:02

    Deze V12’s zijn niet geproduceerd om mee te racen, daarvoor waren er toen de 3.6L 6 cilinders en later de 3.8L uit de M5.
    V12 is om te cruisen en als het nodig is toch dat vermogen beschikbaar hebben.
    Ik vind het zeer knap wat deze heren gedaan hebben en verdienen veel respect.
    Veel mensen hier hebben geen verstand van zaken volgens mij.

    Login om te reageren
  42. Solstice zegt

    25 juni 2007 om 21:27

    Super! Alleen nog inderdaad dat V12 plaatje eraf en een paar minder afzichtelijke velgen eronder en hij is perfect! :-) BMW 350i? ;-)

    Login om te reageren
  43. kognog zegt

    25 juni 2007 om 21:32

    leuk staaltje handwerk, al stond de ideale verhouding 50-50 niet als doelstelling. rechtdoor zal het fijn zijn

    Login om te reageren
  44. Hylke zegt

    25 juni 2007 om 21:50

    Knap hoor, maar met een V8 uit de oude M5 hadden ze een betere pk/gewicht verhouding gerealiseerd

    Login om te reageren
  45. Trabbi zegt

    25 juni 2007 om 22:36

    Er zijn potentere blokjes te krijgen bij BMW die stukken minder wegen. Not the right combination dudes (btw, is al vele malen voorgedaan en ook dit lijkt me een oude ombouw te zijn)

    Login om te reageren
  46. Arie Nap zegt

    25 juni 2007 om 23:09

    Gaaf ding !! Zo’n V12 uit een (wss schade) 7 serie zal wss niet zo duur geweest zijn. Een M3 / M5 blok zal niet te betalen geweest zijn, ondanks dat dat een betere keuze geweest zou zijn.

    Login om te reageren
  47. Pier zegt

    25 juni 2007 om 23:19

    Leuk gedaan, nu nog de originele velgen eronder, plaatje achter eraf en je lol kan niet meer op.

    Login om te reageren
  48. Guido zegt

    25 juni 2007 om 23:46

    Ziet er beter uit dan die Porsche met Chevy V8 van laatst!!!
    Da’s een knap stukje huisvlijt!
    Ach, had ik maar de tijd, ruimte en geld…Dan zou ik elk halfjaar wel zo’n auto op de wereld zetten… :D

    Login om te reageren
  49. bmw6cyl4live zegt

    25 juni 2007 om 23:54

    had ie er niet beter een V10 in kunnen zetten uit de M5 E60 die heeft 507 pk das 2 cylinders minder en 150 pk meer. of zou je dan het chassis krom trekken. maar ziet er verder netjes uit een bodykit hoeft van mij niet zo… vind em zo al mooi genoeg.

    Login om te reageren
  50. nichos zegt

    26 juni 2007 om 00:12

    @bmw… : Waarom denk je nu dat ze GEEN M5 E60-motor in een stokoude 3-serie zouden steken?

    Moest ik het geld hebben voor een nieuwe M3 (laat ons die schatting maken voor de prijs van een V10-motor me bijhorende versnellingsbak), ik zou zeker en vast geen oud V12-blok in een oude 3-serie steken..

    Login om te reageren
  51. Skinnybmw zegt

    26 juni 2007 om 00:58

    Volgens mij was dit een Alpina V12 uit een 850i B12 5.0…ik weet ’t wel zeker ;)

    Login om te reageren
  52. 750i zegt

    26 juni 2007 om 01:36

    Heb dit project al enige jaren geleden tig keer gezien op het internet. Lopen hier wel een beetje achter. Het is inderdaad een blok uit de Alpina B12.

    Login om te reageren
  53. Ton zegt

    26 juni 2007 om 10:08

    Wel mooi gedaan, alleen zal de E30 erg last hebben van onderstuur door het hoge gewicht van de V12.
    Een M5 6cil motor is een betere optie,zelfs dan heb je al te maken met veel onderstuur.

    Effe langs de BMW dealer voor een servicebeurt,wel even vooraf de prijs afspreken.

    Ook een 540 V8 in een optie

    Login om te reageren
  54. Sander zegt

    26 juni 2007 om 10:39

    Mooi gedaan! Fijn ook dat er geen bodykit op zit, dat maakt het altijd zo’n sjonnie auto. Volgens mij hadden die velgen ook wel wat mooier gekund….

    Login om te reageren
  55. Ivo zegt

    26 juni 2007 om 12:00

    M5 motor is iid mooier. Trekt die ook wat minder naar rechts bij de pomp:+

    Login om te reageren
  56. CSL zegt

    26 juni 2007 om 12:40

    Wel erg netjes gedaan hoor. Echte Drift King.
    Ik zou eerder 316i achterop zetten.

    Deze jongen heeft het iets beter gedaan Hij heeft namelijk de E46 M3 motor met SMG etc.. in een E30 gemonteerd. later wordt er ook een Compressor toegevoegd! ::::

    http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=359200&page=14

    Login om te reageren
  57. bmw6cyl4live zegt

    26 juni 2007 om 16:52

    @ nichos
    nou wat zeur je dan…

    Login om te reageren
  58. Jackson, Alpina lover zegt

    30 januari 2008 om 09:04

    Nice job!!!!!

    Login om te reageren
  59. victor zegt

    4 augustus 2008 om 11:33

    slingerende wieldoppen er op zeg ik .. das veel leuker:d

    Login om te reageren
  60. christiaan V10 lover zegt

    25 oktober 2008 om 11:54

    vind het toch een knap staaltje werk :)
    vind wel dat die , die velgen moet veranderen want dit is geen porem
    ik zit ga ook en project te begine ,
    een e30 met een e60 m5 v10 twin turbo als het mogenlijk is kwa ruimte
    ik houd jullie wel op de hoogte , iemand nog een e30 te koop , zo goedkoop mogenlijk ? , iemand enig idee waar ik een boekje over de e30 kan kopen waar je het chassie moed verstevigen ?

    Login om te reageren
  61. E30 zegt

    29 oktober 2008 om 23:24

    @chris v10 lover.
    Ik heb nog een 316i e30 uit 1989 te koop geheel in originele staat met 123000 op teller origineel. intresse?

    Login om te reageren
  62. victor zegt

    3 november 2008 om 17:15

    Christiaan.

    ik heb een E30 320i met dakschade.
    daar ben ik eens mee over de kop gevlogen toen ik 18 was:-(
    mag je hebbe voor 225 euro

    Login om te reageren
  63. cor zegt

    21 april 2009 om 19:18

    Hoe krijg je zo auto door de keuring heen dit lijk mij ook wel wat, ik rij namelijk in een compact 316 e36 bj 1998 niet vooruit te branden.
    Wand dit ziet er wel heel gelikt uit zo twaalcilinder.

    groetjes Cor

    Login om te reageren
  64. dennis zegt

    9 januari 2010 om 19:56

    en toen werd je een keer aangehouden door de politie om een kapotte koplamp, ja, zie er dan maar eens bij die koplamp te komen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North