Na de fantastische crashtest, waarbij de Brilliance BS6 door China-basher ANWB werd afgeserveerd, heeft autosuper Cardoen besloten om de Chinese sedan uit de handel te halen. Dit besluit komt nog geen 2 weken na de verkoopstart… Enkel als er nieuwe Brilliance modellen komen die veel beter scoren in de NCAP crashtest, zal Cardoen de invoer hervatten (zowel voor België als voor Nederland). De reeds verkochte voertuigen zullen door Cardoen teruggenomen worden.
Cardoen schrijft dat men de veiligheid van consumenten heel belangrijk vindt en stopt dan ook onmiddellijk de verkoop van de Brilliance. Het wil op die manier ook een krachtig signaal geven aan de Chinese auto industrie. Op zich een goed gebaar, maar zoals in de reacties bij ons vorige bericht ook al naar boven kwam; bij een willekeurige occasionboer koop je waarschijnlijk veel slechtere producten (voor hetzelfde geld). Daar doen we toch ook niet moeilijk over?
Met dank aan Arend voor de tip!
D.D.B. zegt
Net goed, dit soort vervuiling op de automarkt mogen ze lekker houden daar in China. Ik dacht alles al gehad te hebben met al die Koreaanse troep als Kia e.d., en dan krijg je dit?! Regelrechte meuk!
Robert zegt
Kan ie waarschijnlijk gemakkelijk doen, auto’s in Duitsland op de markt mikken en 2 auto’s terugkopen. Errug goedkope marketingactie.
Nee Karel, we zijn pas overtuigd als je de 120 Brilliances voor het oog van de camera door de shredder mikt. En als je t mij vraagt, hoort dergelijke rotzooi ook in de shredder thuis. Kan t schroot weer naar China ;-)
slr722 zegt
Hier kan je een filmpje van de crashtest zien
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF25062007_082
1.5 sterren…made in china
Maestro zegt
Wat een mietjes daar bij Cardoen! De gemiddelde occasion is net zo (on)veilig als de Brilliance. Ik vermoed zo maar dat er een andere (financiele?!) oorzaak ten grondslag ligt aan deze actie van Cardoen.
cl600 zegt
gelukkig maar. dan kan je ook niet eventueel in de verleiding komen door al ze mooie standaard opties en dus iets kopen wat wel een stukkie veiliger is
autoblogger zegt
@slr722: thanks, we hadden bij ons vorige artikel ook al een link naar het filmpje.
Ik heb de youtube-video nu ook even in het bovenstaande artikel geplaatst.
Nick-g zegt
Woehoe! Tijd voor een feestje!
robbie zegt
Niet getreurt mensen! In Duitsland kan je nog steeds terecht voor eigen doodskist op wielen ;)
http://www.brilliance-motors.eu/index.php?lan=de_de
Citrofiel zegt
Als ik dat zo zie, dan ben je toch een stuk veiliger hierin: http://users.pandora.be/citrobe/flm2cv.htm ;) Ik geloof alleen geen snars van die 2cv-crashtest, maar dat terzijde.
On-T; Enerszijds ben ik het eens met dat nieuwe auto’s gewoon veilig horen te zijn, maar anderszijds zijn er genoeg onveilige andere auto’s idd…
Volvo480turbo zegt
@ Maestro, zou dit ook gelden voor een volvo 480 van ’92? Geproduceerd tot ’95, enkelen in ’96.
Ik vraag het me soms af hoe sommige zogenaamde veilige wagens van vroeger het nu zouden doen in die crashtests…
Maestro zegt
Jullie reacties vallen mij eerlijk gezegd een beetje tegen hoor. De dure Duitse automobielindustrie vindt in de ADAC een waakhond ter bescherming van haar marktpositie. De ADAC blaft op aangeven van MB, VW en BMW tegen een auto uit China die naar de maatstaven van 10 jaar geleden prima was. De ADAC stelt toch ook niet voor om alle auto’s van VW, MB en BMW die nu nog op de weg rijden en even veilig zijn als de Brilliance van de weg te halen?! Hier speelt een ander argument dan veiligheid m.i. en wel marktprotectie. De Duitsers zijn bang dat de Chinezen een deel van de markt wegkapen. Deze publiciteit leidt wellicht tot enig uitstel maar de Chinezen komen zeker!
Maestro zegt
@ Volvo480turbo; ik vrees voor je van wel.
Tip: als je niet botst heb je ook geen kreukelzone nodig ;-))
MarcO zegt
Zolang er jokers op de weg rijden die 150 km in 51 minuten doen ten tijden van spitsuur, maakt het niet bar veel uit hoe veilig auto’s zijn. De grootste veiligheid van een auto zit achter het stuur. En aan die mentaliteit valt veel meer te verbeteren dan aan passieve en actieve veiligheid van een stuk blik met wat electronica.
D.D.B. zegt
@Maestro: Wees er blij mee…
Turbo zegt
Een aardige reactie van Maestro.
Die 1 ster, daar kom je domweg niet omheen. Wel kan je een en ander in perspectief zien. Zelf heb ik het idee dat ik enorm vooruit ben gegaan qua veiligheid van een ’87 Golf II naar een ’95 e34. Maar als ik de ‘veiligheidsmaffia’ moet geloven ben ik eerder dood dan levend als ik in mijn huidige wagen blijf rondrijden.
Kijk, aan dat soort angstpsychologie doe ik dus niet mee. No 1 is niet bij een ongeluk betrokken raken. Bovendien rijden motorrijders ook nog gewoon rond (hoeveel sterren zouden die hebben naar huidige maatstaven?).
Doe die angst(poep)broek uit en kijk er nog eens rustig naar.
Hugo zegt
@ Maestro:
Dat de Chinezen zullen komen staat inderdaad vast, maar dat zal pas gebeuren zodra zij het niveau van de automobielen van _dit moment_ (dus niet van 10 jaar geleden) kunnen evenaren.
Maestro zegt
@ Hugo:
Als het aan jou, de ADAC, de Duitse (veel te dure) automobielindustrie en alle angspoepbroekers (dank aan Turbo) ligt wel ja.
Prijstechnisch ligt de Brilliance op het niveau van een gebruikte auto of een Dacia. Laat de markt maar beslissen!
Karel zegt
Dat de auto’s uit 1995 misschien minder veilig waren dan nu kan best, maar het doel is bij alles steeds betere producten te ontwikkelen en aan te bieden.Auto’s worden schoner,zuiniger, veiliger, praktischer enz. De auto’s uit 1995 verdwijnen binnenkort vanzelf uit het straatbeeld(ouderdom), dus waarom nu weer nieuwe relatief onveilige auto’s opnieuw in de markt zetten als de andere nieuwe auto’s die momenteel worden geproduceerd worden wel aan de eisen van deze tijd voldoen.
Xowen zegt
Er zullen inderdaad nog heel wat 2de hands auto’s verkocht worden die een pak minder veilig zijn, maar daar verwacht je het dan ook niet van.
Als er een nieuwe auto wordt geproduceerd in deze tijd ligt het verwachtings/veiligheidspatroon dan ook heel wat anders.
En nota bene, ik heb met mijn golf cabrio van ’89 dezelfde crash in real gedaan en ik moet zeggen dat mijn auto er, achteraf, een pak beter uit zag! Ik ben er dan ook zonder kleerscheuren van afgekomen, iets wat ik in dit filmpje toch durf te betwijfelen.
666 zegt
Das pas goed nieuws. Nu nog die domme Amerikaanse bakken het land uit, en dan is het weer just perfect.
De Chinezen produceren nu wel degelijk nog goedkoper, net zoals destijds de Oostbloklanden. Nu ze in het Oostblok ook meer en meer vakbonden beginnen te kennen, vlucht de industrie naar Azie, maar ook daar, vooral in Shanghai, beginnen de mensen zich ook te groeperen tot soortgelijke situaties als bij vakbonden. Daar zie ik meer en meer verschuiving naar het platteland, en naar kleinere steden.
Ik ben van mening dat binnen dit en laat ons zeggen 15 jaar, het loon van een Aziaat en dat van een Oost- Europeaan, praktisch gelijk zal staan met dat van een arbeider uit het Westen.
Je kan dat raar vinden, maar ik merk jaarlijks een grote stijging van de lonen in Shanghai. Nu is het daar nog spotgoedkoop, maar wacht…
In ieder geval, ik ben blij voor onze Europese industrie dat die Chinese merken nog even wegblijven. Ze zijn echt wel onveilig, loop maar eens rond in China, je zal het geweten hebben dat hun remafstand wel degelijk korter is dan die van een peugeotje 106 hier.
Je kan hier wel verkondigen dat ze even veilig zijn als de auto’s hier 10 jaar geleden, maar ze wegen wel evenveel als een hedendaagse auto. 10 jaar geleden woog een BMW of Mercedes, geen 2 ton. Nu wel, dus moeten ze ook steviger worden.
Markus zegt
Haha “krachtig signaal afgeven aan de Chinese auto industrie”. Ja hoor, heel China ligt er wakker van.
de sjonnies zegt
laat ik zeer duidelijk zijn : Ik zal nooit een Chinees of een Koreaan kopen maar kom-kommercieel gezien vind ik het een meesterlijke zet van Cardoen & Brilliance.
Ze voorkomen nu om kompleet afgezeken (excusez le mot) te worden door de
de ADAC, de ander fabrikanten de konsumentenbond, moeders voor moeders en niet ten laatste de fanatic maxi cosy-baby lobby!
Als de tijd rijp is voor hen komen ze terug en zullen zij zeker proberen te ‘surfen’op het succes van de Japanners – zoals de Koreanen al goed hebben gedaan.
Want terug komen, dat zullen ze !
Base zegt
@Markus:
Als je eerste serieuze export-poging stukloopt dan lig je daar best wakker van ja…
Wat mij nog het meest verbaasd is dat BMW in dit hele spel nog geen boeh of bah heeft geroepen. Zij hebben hun naam tenslotte ook aan dit automobiel verbonden. (…hoor ik daar nu een Duits uber-kwaliteits merk van zijn voetstuk donderen…?)
de sjonnies zegt
@citrofiel – Die 2CV crashtest uit de fifties met die ribbeltjeskap geloof ik wel,
de eend heeft 1 groot voordeel nl zijn massa en hij wordt vol op z’n chassis genomen het sterkste deel van de eend.
Pak je een eend boven z’n chassis dan lijkt het net alsof je een vloetje opvouwt ! (uit ervaring meerdere malen !)
Citrofiel zegt
@ de sjonnies; Mjah, zou kunnen, maar toch geloof ik dat het niet helemáál eerlijk is geweest, zoals wel vaker in die tijd. Er wordt toch weinig gecontroleerd, dus waarom niet een beetje valsspelen. Zeker als het een fabriekstest is, aangezien ‘onafhankelijke’ tests nauwelijks bestonden. Ik kan het me heel goed voorstellen iig, maar ik ben allesbehalve zeker. Ik geef alleen aan wat ik denk… Geloof je soms de crashtest van de Traction Avant ook? :P (ken je hem überhaupt?)(oke, dat was langer geleden, maar ook weinig controle en meekijken)(hij was heel nep!)
JLJ zegt
Dat is niet de eerste keer dat een eerste merk uit een land van de markt wordt gehaald. In de jaren 80 werd een merk met de naam Yoong Lee oid., ik geloof uit Maleisie, geintroduceerd.
Die werd toen na een paar weken van de markt gehaald, waarbij alle reeds verkochte auto’s teruggekocht werden. Aanleiding waren desastreuse autotesten. Vooral Autovisie maakte de auto met de grond gelijk vanwege de levensgevaarlijke wegligging. Niks meer van gehoord ook, en ik kan ook helemaal niets erover vinden op ‘het net’. Weet iemand meer?
sven zegt
Hadden die kutwagens in de eerste plaats niet moeten invoeren !!
de sjonnies zegt
@JLJ – zijn die dingen niet later op de Engelse markt opgedoken, daar werden maleisische auto’s verkocht voor de happy few (aan de onderkant van de markt)
firefly zegt
Had Cardoen niet beter de test zelf kunnen laten uitvoeren VOORDAT ze die handel gingen verkopen. Dit komt nogal knullig over.
Verder zie ik niet waarom ze hierom uit de handel moeten worden gehaald. Zolang je maar duidelijk maakt aan potentiele kopers dat je op gebied van passieve veiligheid 1 ster krijgt. Dan kan iemand zelf altijd zelf kiezen.
Ik zal ze overigens niet missen op de weg…
Maestro zegt
Vraag aan de ADAC: Wat is veiliger een Brilliance met 1 ster of een auto met 500 pk, een (begrensde) top van 250 km/uur en 5 sterren?
Thibaut zegt
“Cardoen voegt er aan toe dat de Chrysler Voyager onlangs hetzelfde resultaat in de NCAP-crashtest haalde, ‘en die wordt nog altijd verkocht.'”
bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF25062007_082
Dilly zegt
Maestro, zeer zeker de wagen met 5 sterren.
Allautomotive.nl zegt
Brilliance loopt 10 jaar achter. Helaas lopen er in china genoeg slimme mensen rond. Dat wat de Koreanen 15 jaar geleden hebben gedaan; met inferieure producten beginnen zodat de consument vast aan de naam kan wennen. Men denkt dan nu inderdaad wat een goedkope rommel. En vervolgens snel met technisch goede producten tegen lage prijzen te komen. Ik verwacht dat binnen twee jaar de achterstand van 10 jaar teruggebracht wordt naar het huidige nivo. Dit betekent dat ze over twee jaar nog maar twee jaar achter lopen ( snapt u het nog ;-) ) Maar dan bewijzen ze wel dat ze veilige producten kunnen maken. Tegen die tijd is er geld en kennis genoeg in China om goede auto’s te bouwen. Ik moet zeggen dat ik niet op weer nieuwe Merken en fabrikanten zit te wachten en zeker niet op merken uit China, maar er zijn alleen maar voorbeelden van merken die klein en “slecht” begonnen zijn en nu in de top 15 staan. Voorbeelden :
Hyundai; vergelijk een Pony van ’85 met een Getz of een Tucson vwb kwaliteit en verkopen.
Seat; Wie wilde er in ’85 een Ibiza?
Skoda; in ’95 900 nieuwe auto’s en in 2006 9.000
Kia; in ’95 1700 nieuwe auto’s en 2006 15.000.
en vergeet Dacia niet. Het ene jaar wil niemand een Dacia en een jaar later wordt de hele productie van de Dacia Logan MPV in twee weken uitverkocht.
Stuk voor stuk voorbeelden van merken waar niemand op zat te wachten, maar door met technisch goede producten te komen tegen redelijke prijzen toch gevestigd zijn.
Het segment waar Brilliance in opereert ( middenklassers ) is echter zeer moeilijk te penetreren. Kijk naar de verkopen van de Hyundai Grandeur en Sonata, de Kia Operius . Een drama, maar als Brilliance met een compacte stadsauto komt zijn er altijd consumenten die geinteresseerd zijn.
Ik ben benieuwd !
firefly zegt
De Voyager scoort 1 ster wanneer het stuur aan de rechterkant zit (Engeland). De Voyager met het stuur aan de linkerkant scoort aanzienlijk beter.
The LHD car performed significantly better than the RHD car in the frontal impact, scoring 9 points, giving a potential four star adult occupant rating.
http://www.euroncap.com/tests/chrysler_voyager_2007/277.aspx
IS200 zegt
Denk zelf ook wel dat de chinezen terug komen met een beter product dan deze brilliance.
Het zal best een paar jaar duren, maar terug komen dat doen ze zeker, en mischien zorgen ze nog wel voor een verrassing ook!
@ allautomotive.nl
Ben het met je eens! Vroeger wilde niemand een Seat of een Skoda rijden, maar nu hebben deze merken ook een aardig aandeel in de huidige markt (Met dank aan VW trouwens)
slk zegt
Kon je van te voren al aan zien komen dat dit hok onveilig is.
DAT zegt
“Er is maar één gelegenheid om de eerste indruk te maken”
Nou, dat hebben ze bij Brilliance dan slim aangepakt.
Mel zegt
good luck with the adac test lol
Witte Sprinter zegt
@JLJ: Je bedoelt het taiwanese merk Yue-Loong. De Feeling, gebaseerd op de Datsun/Nissan Stanza, werd volgens mij begin jaren 90 geïntroduceerd en inderdaad na heel korte tijd weer van de markt gehaald.
Witte Sprinter zegt
Heel kort googelen geeft al meer info:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/news.cursief?p_col_id=5680&p_show_header=Y
Witte Sprinter zegt
En een afbeelding:
http://renault5baccara.nl/Afbeeldingen/Web/612801.jpg
Solstice zegt
Dat was weer een geslaagd stukkie countermarketing van de Duitse automobielfabrikanten dus… Dat was wel even anders toen er een paar jaar geleden een eland tegen een A-klasse aanliep en deze spontaan slagzij maakte (weet u het nog??) ;-)
Maestro zegt
@ Solstice:
Idd ik moest ook denken aan dergelijke blunders, herinner je ook de Smart nog?! Ik meen me ook te herinneren dat er ook wat minder frisse praktijken zijn geweest omtrent elandproeven met een Dacia Logan (iets met gladde banden)
Mark zegt
Tsja, Cardoen wilt gewoon niet met rotzooi worden geassocieerd. Natuurlijk hoeft niet elke auto even veilig te zijn, maar er zijn grenzen.
Koop voor die 17 mille of 23 mille hier een occassion, die is vast veiliger :).
Gino zegt
Kan aan mij liggen, maar is dit niet toevallig een Brilliance?
http://www.wreckedexotics.com/newphotos/bad/bad782.shtml
http://www.wreckedexotics.com/newphotos/bad/bad781.shtml
Gino
hairry zegt
Bmw heeft geholpen bij het op poten zetten van het productieproces, Porsche heeft geholpen met de onderstelafstelling en pininfarina heeft geholpen met het design.
Man, man toch, heeft er dan niemand geholpen bij de crashtest? Ze zullen geen vrijwilligers gevonden hebben!
Guido zegt
Wat hairry schrijft, is volledig correct! Het was toch BMW, die aan deze auto heeft meegewerkt?
Of BMW heeft slecht werk geleverd, of die test was niet helemaal eerlijk!
Iedereen kijkt naar de foto’s van de crashtest, maar je moet wel weten dat een foto dat 0.1 sec. eerder of later is gemaakt (vrijgegeven), een heel ander beeld kan opleveren!!!!
JLJ zegt
@Witte Sprinter
Bedankt voor de info! Yue-Loong it is!
@Solstice
die mislukte elandproef van de A-Klasse heeft die auto wel meteen veel naamsbekendheid gekregen, en met standaard ESP (als enige in zijn klasse) werd ie ineens door de Duitse autotesters als zeer veilig beschouwd… Gevolg: groot succes.
Murrrphy zegt
Ik herhaal mijn reactie uit de vorige post (over de crash test) nog maar eens:
Ik vind de beelden van het filmpje angstaanjagend. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de marketing mensen van deze wagen hier blij mee zijn. Je krijgt ‘m dan moeilijk(er) verkocht, ondanks de prijs.
Overigens moet ik nog zien of er ‘normale’ auto’s zijn waarin je een laterale crash (van opzij aangereden) van 60 km/u overleefd zonder zware verwondingen. Maar dit terzijde. Met ‘normaal’ in deze context bedoel ik wagens als Astra, Golf, Focus, Veyron etc…
Bij de weg, mijn persoonlijke veiligheisslogan is nog altijd:
Autorijden is ongevaarlijk, tot je vergeet dat het gevaarlijk is.
Over 10 jaar (misschien wel eerder) staan de Chinese merken op het niveau waar de Koreanen nu zijn. Of Brilliance daar ook bij zit, doet er niet toe….
Solstice zegt
@JLJ: Zo zie je maar weer dat er geen beter marketinginstrument is dan een NCAP-uitslag. En dat kan dan in positieve of negatieve zin gelden. Maar er is een verschil denk ik, de A-klasse was van het begin af al een veilige auto (zoals verwacht mag worden van een Mercedes), ze hebben gewoon op het verkeerde moment de hand op de knip gehouden en hadden de auto van meet aan met ESP moeten uitrusten. Maar goed, oude koeien. De toch niet zo briljant gebleken Brilliance is van meet aan verouderde techniek en inferieure bouwkwaliteit. En dat is minder makkelijk te verhullen/goed te breien.
mashell zegt
“die mislukte elandproef van de A-Klasse heeft die auto wel meteen veel naamsbekendheid gekregen,”
Ja, maar ze maken er tot op de dag van vandaag nog verlies op, maar Mercedes zal e rniet zomaar mee stoppen want dat betekend gezichtverlies en natuurlijk een verdere stijging van de CO2 uitstoot van de gemiddelde vloot.
H.J. Vaesen zegt
Beetje dom om te zeggen; “Nou en dat ze 10 jaar achter lopen? Ik rij toch ook in een Golf uit ’97?”
Het is belangrijk voor de auto-industrie dat ze op het gebied van veiligheid een bepaalde verantwoordelijkheid dragen.
Ilias zegt
@Mel:
die fotos van jou.. Ben je zeker dat dat ongeluk aan 60km per uur gebeurd is???
Een NCAP test gebeurt namelijk aan 64km/h! Het zou mij verwonderen als dat hetzelfste is met die BMW!!
@Maestro:
Je hebt misschien gedeeltelijk gelijk, maar toch ongelijk!!! Ik ben akkoord dat er nu nog veel autos rond rijden die ook maar 1 ster hebben. Maar de normen zijn er op vooruitgegaan hier!!
20 jaar geleden kon je ook nog huizen bouwen met asbest! Door de normen is dat nu onmogelijk.
Die chinezen staan gewoon achter op bepaalde gebieden. Vroeger ging de fabriek voor, nu moet er zoveel mogelijk overeenkomen met de wens(en) van de klant. Voorbeeld: een willekeurig produkt uit de alimentatie sector (voor mensen wel te verstaan ;) ) heeft niet altijd dezelfste smaak van land tot land. Chinezen willen verkopen met lage prijzen en moderne opties (airco, etc..). Maar zoiets kan je alleen maar doen als je andere criteria gewoon opzij zet.
Zoals de veiligheid hier.. Ga je ze ook verdedigen voor hun banden die goedkoper zijn, maar iets te kort hebben waardoor je band kan oververhitten en een klapband kunt krijgen?
Of is één dode nog niet genoeg voor jou?
Stop met die zever van ”er rijden toch enorm veel autos die niet veilig zijn rond”? Ja, natuurlijk, maar van wanneer dateren die autos???
En hoeveel autos worden er in europa geproduceerd met maar 1 ster op de NCAP test?
Ik luister… (1,2?) En in Asie? Vingers genoeg?
quote:Vraag aan de ADAC: Wat is veiliger een Brilliance met 1 ster of een auto met 500 pk, een (begrensde) top van 250 km/uur en 5 sterren?
Ik zeg die met vijf sterren. Je moet de crash vergelijken meet éénzelfde snelheid. Diegene die zijn leven (en dat van andere) op het spel wil zettendoor aan 250km/h op een drukke baan te ‘racen’, die moet dringend eens alleen tegen een boom crashen (en er levend uitkomen) zodat hij/zij misschien toch nog verstandiger wordt..
Conclusie: het is niet verantwoord op dezer dagen een auto te verkopen met maar één ster op de euro ncap test (in europa). Het verwonderd me ook dat er niet meer spel werd en wordt gemaakt rond de chrysler. Voor de chinezen is het misschien goed om de wereldoverbevolking wat te vertragen.. ‘joke’… Vandaag heeft de producent namelijk verplichtingen tegenover de consument. Wat vroeger niet het geval was.
YL zegt
@Ilias:
Je hebt gelijk dat Brilliance in deze “kwaliteit” hoort niet in Europe te zijn. Maar dat de auto nu al in Europa is geintroduceerd is eigenlijk de “fout” van de importeur Cardoen en niet van de autofabrikant Brilliance. Waarschijnlijk voldoet Brilliance aan de chinese normen en bestemd voor de binnanlandse markt zoals je hebt aangegeven in je verhaal. Daar rijdt Brilliance waarschijnlijk rond als “BMW” hier in Europa. Als Cardoen Brilliance naar Europa wil importeren kan de Chinezen alleen maar toejuichen en deze met spoed te leveren. Het is de verantwoordelijkheid en maatschappelijke verplichting van Cardoen het Europese veiligheidsnormen ed. in de neuzen van de Chinezen te wrijven dat ze hun hun producten daaraan moeten voldoen voordat deze naar Europa te verschepen. Blijkbaar heeft Cardoen dat niet gedaan. Mijn slogan is dat vertrouwen is goed maar zelf controleren is stukken beter. Je kan pas controleren als je normen hebt waaraan het product moet voldoen. Dus, @Frefy, ik geef je groot gelijk. Cardoen had de wagen eerst zelf moeten testen voordat de mikmak verkocht wordt, zeker als je niet zeker weet of “de kutwagen”, zoals @Sven dat noemt, voldoet aan de Europese normen. Ik kan me nauweliijks voorstellen wanneer Cardoen als importeur zegt dat ie niet geweten had van het slechte resultaat van de botsbestendigheidstest van het merk Landwind (ook van een chinese fabrikant) van 2 jaar geleden. Inmiddels heeft Lanwind vaste voet in Nederland met verbeterde botsbestendigheidstestresultaten tegen zeer concurende prijzen. zie ( http://autotelegraaf.nl/autokopen/zoeken/results.fpl?categoryId=1;gridcode=;whitelabel=;merk=Landwind;model=;vraagprijs_van=;vraagprijs_tot=;carrosserieId=;brandstofId=;bouwjaar_van=;bouwjaar_tot=;submit.x=71;submit.y=10;resultset=89917787 )
Als Landwind het lukt redelijk botsbestendige auto’s te maken waarom zou Brilliance het niiet kunnen. Het is een kwestie van kennis, naleven en toepassen van normen en regels. Dus, ik denk dat Brilliance best kwalitatief hoogwaardige auto’s kan bouwen wanneer zij de eisen en de wensen van de klant kent.
Ook ik geloof in dat Brilliance spoedig terug zal komen over 1 a anderhalf jaar, met stevige verbeteringen tegen zeer concurrenende prijzen want men leert het best uit eigen “fouten”.
Denk eraan dat de grote winnaar uit de NCAP crashtest is nog steeds ….. Brilliance!!!!!. Zonder enige inspanning en geld heeft het bedrijf een heuse wereldwijd naamsbekendheid verworven. Het doet er niet toe of het een beruchte of een beroemde is. Het gaat erom dat iedereen Brilliance gehoort heeft en dat deze bestaat en wat het doet. Als je niet de beste kan zijn moet je dan de slechtste zijn. En alles wat daarin tussen valt verdwijnt snel in de grote grijze massa. Vergelijk deze met de geweldige introductie van de Mecedes A-klasse waarbij een eland proef werd uitgevoerd waarbij de bestuurder “mogelijk” opzettelijk een slagzij maakte. Een nog simpeler, betere en goedkopere marketing dan dit kan ik me nauwelijks voorstellen.
Ik denk dat wanneer de chinese auto’s vaste grond krjijgen in Europa, de auto’s in het algemeen dan kwalitatief stukken beter zijn dan nu en ze ook ook stukken goedkoper. Dus, lang leve de concurentie!!!!
joh van susteren zegt
het valt me op dat jully bij het klikken van china auto . all 8 maanden lang
de zelfde fotos van briliant auto hebben staan .. off dat er geen goed nieuws te melden valt van uit china , wat auto”s betreft .. niet waar dus er is wel degelijk wat heel positievs te melden van uit china ,,aangaande de hele nieuwe lijn hibride auto”s . testen in america die heel goed verlopen zijn en waar nu de chinese auto zijn intrede doet ..
ik krijg het gevoel dat jullie gesponcord worden door brand name autos ..
Ik zal dat verder onderzoeken .. ik hoop dat dit niet het geval is ..
by the way ,, de regering china , steunt all auto fabrikanten
ook in het verkrijgen van goedkeuringen in het buitenland ..
met vr gr
j van susteren