BMW 3 Serie E90 occasion aankoopadvies

Auteur: , 75 Reacties

Een BMW in de overgang, willen we die hebben? Ja, die willen we hebben.

BMW introduceerde de E90 3 Serie bijna 9 jaar geleden. Een auto die fors groeide ten opzichte van de voorganger en zelfs nog steeds nieuw te krijgen is als coupé en cabrio. Dat maakt de BMW 3 Serie erg aantrekkelijk als je niet de afschrijving maar wel de nieuwe auto wil kopen.

De BMW 3 Serie E90 in het kort
Bijna 9 jaar geleden, maart 2005, introduceert BMW de dan hagelnieuwe E90 3 Serie sedan. Een auto niet veel kleiner dan de net uit productie zijnde 5 Serie E39. In de fabriek is BMW al vanaf december 2004 bezig met het produceren van de E90 3 Serie. Kort na de sedan volgt de introductie van de touring, een jaar later komt de coupé (2006) en nog een jaar later de cabrio (2007). Dat wordt BMW’s eerste cabrio met een ‘hard’ klapdak.

Motoren in de eerste serie E90’s (en E91: touring) zijn overgenomen uit de vorige generatie 3 Serie. BMW vervangt de zescilinder (E46) in de 320i voor een viercilinder (E90). Verder staan er kort na de release een 318i, 325i, 330i, 318d, 320d en 330d klaar. Vermogens lopen uiteen van 122 pk in de eenvoudigste viercilinder turbodiesel tot 258 pk in de 3.0 zescilinder benzine. Alle modellen krijgen een handgeschakelde zesversnellingsbak of 6 versnellingen automaat mee.

In 2007 herziet BMW het motorenaanbod in de 3 Serie E90, dan rijden er dus ook een coupe en cabrio rond. Tegen het einde van de zomer toont BMW zelfs een splinternieuwe M3. Bij de ‘gewone’ modellen vervangt BMW in 2007 de 2,5 liter 218 pk/250 Nm zescilinder in de 325i voor een 3,0 liter zescilinder met gelijk vermogen en 270 Nm koppel. Dezelfde 3 liter produceert nu 272 pk als ‘330i’. Dat model wordt echter overtroffen door een nieuwe generatie zescilinders met turbo. Vanaf 2007 is er ook een 335i leverbaar met 306pk. Klinkt iets minder, maar gaat veel harder vooruit.

Vanaf 2007 is er ook een BMW 316i te koop, met een 1,6 liter in plaats van 2,0 liter (318i) viercilinder. Diesels zijn allemaal door een nieuwe serie motorblokken vervangen. Van 2 liter, 143 pk 318d tot 3 liter 286 pk 335d. In 2009 komt daar een 2 liter 116 pk 316d bij.

Ongeblazen zescilinders zijn wat de E90 3 Serie onderscheidt van zijn opvolger. Een 325i en 330i die met een onmiskenbaar geluid gretig naar hogere toerentallen klimmen bij een juiste stand van het gaspedaal. Daarnaast zijn er een ruim aantal viercilinders (benzine, zonder turbo) en turbodiesels om uit te kiezen.

Als occasion
Lang niet alle modellen zijn tweedehands even interessant. Bouwjaar en kilometerstand bepalen de prijs, maar ook opties en een duidelijk betere afwerking en materiaalgebruik op duurdere uitvoeringen. Een eerste lichting instapper met stoffen interieur kan verschrikkelijk uitgeleefd en daarmee goedkoop zijn. Een topmodel kan er prachtig bij staan en door een hoge kilometerstand toch betaalbaar zijn. Natuurlijk brengen duurdere uitvoeringen en vooral motoren ook hogere lasten met zich mee.

Gelukkig is het aanbod gebruikte BMW 3 Series van 2005 tot nu groot. Ruim 2.000 staan er in Nederland te koop aangeboden. Veel aanbod en dus ruime keus. Genoeg om kritisch te zijn op een nieuw scheurijzer. Eentje met onderhoudshistorie, een leuke kleur en luxe interieur. Zit er een vaag verhaal bij, over de laatste eigenaar wiens boekjes toevallig door de hond waren opgegeten? Ren, kijk niet meer om en loop weg.

Naast het vinden van een uitvoering die je het best bevalt bestaan er een aantal bijzondere E90 uitvoeringen om rekening mee te houden. Natuurlijk de M3, verkrijgbaar als coupé, cabrio en sedan. Voorzien van een 4.0 V8 met 420 pk. Weinig voelt zo gaaf als vol accelereren met deze auto’s. Ze liggen verschrikkelijk strak op de weg, zijn compleet uitgerust, prima iedere dag te gebruiken, maar kosten en verbruiken veel. Vanafprijzen voor de BMW M3 E92: €20.000,-. Minder snel maar net zo bijzonder: de BMW 320si. In 2006 heeft BMW 2600 van deze bijzondere viercilinders gemaakt. Dit was een homologatieversie voor het WTCC. Het 2 liter N45 motorblok is aangepast, trekt verder door in de toeren en produceert maximaal 173 pk. Versnellingen liggen dichter bij elkaar, het onderstel is scherper afgesteld en standaard staat de 320si op 18 inch lichtmetaal. Dat blok is overigens heel kwetsbaar als de kleppen niet op tijd worden gesteld.

BMW 3-serie E90 occasion

Liever een station, cabrio of diesel? Er staan nu ongeveer 600 diesels te koop, veel stations maar ook cabrio’s. Zwart is de meest voorkomende kleur. Ruim de helft van alle E90 occasions is van Xenon voorzien, slechts een tiende heeft opties zoals een open- of panoramadak. Gemiddeld ziet men sportstoelen ook als een welkome optie bij E90 occasions. De meeste E90’s verwisselen voor €13.000 (2005) tot €40.000 (2012) van eigenaar. Cabrio’s zijn duurder; €26.000 tot €47.000 maar niet ouder dan 6 jaar.

Aandachtspunten
Natuurlijk kan er ook een hele boel stuk aan een E90. BMW’s hebben een redelijke naam hoog te houden, zijn vrij degelijk maar absoluut niet onfeilbaar. Van kapotte turbo’s tot distributiekettingen en verstopte tankontluchting, er kan een hoop mis gaan. Rij je een duur merk dan zijn reparaties ook duur. Zorg je echter goed voor de BMW dan behoeft die weinig reparaties. Daarom is een volledige en kloppende onderhoudshistorie zo belangrijk. Omdat turbo’s langer heel blijven met regelmatig verse olie. Het is nuttig te weten of de vorige eigenaar ooit problemen heeft gehad met de uitlaatgasrecirculatie (EGR). Wellicht zijn er grote reparaties uitgevoerd in het verleden.

Swirl-kleppen is iets waar BMW-rijders wat zenuwachtig van kunnen worden. Kleppen in het inlaatspruitstuk die de luchtstroom kunnen veranderen. Met name aanwezig, opnieuw, bij diesels. Net zoals de EGR-klep kunnen swirl-kleppen flink vervuilen. Dat kan lang door gaan, zo lang dat de kleppen vast gaan zitten, afbreken en in de motor terecht komen met schade aan zuigers, cilinderkoppen en turbo’s tot gevolg. Het probleem trad bij de E46 3-serie regelmatig op, de E90 is al veel beter, maar helemaal verholpen was het probleem niet. Een specialist kan de swirl-flaps verwijderen, BMW kan ook nieuwe monteren.

Wees scherp op bandenslijtage. Binnenste schouders kunnen het met name bij sportonderstellen op de achteras zwaar hebben. Een band die er van buiten af goed uitziet kan van binnen kaalgesleten zijn. Let ook goed op het functioneren van de koppeling. E90’s gebruiken een ‘vertragingsklep’ in de koppeling. Als deze klep slecht is grijpt de koppeling niet lekker aan of kan deze schokken. Door het ontbreken van de motortemperatuur op het dashboard wordt dikwijls de thermostaat vergeten. Zowel de motor- als egr-thermostaat zijn belangrijke onderdelen voor een soepele loop en lange levensduur.

Tot zover bekende technische mankementen. Verder kan een E90 interieur hard slijten. Kijk of de kleur nog origineel is en gebruik het interieur ook om de getoonde kilometerstand te ‘bevestigen’. Standaard hebben E90’s eigenlijk altijd runflat banden. Deze presteren bij lange na niet zo goed als een fatsoenlijke set sportrubber. Auto’s waar al normale banden met eventueel een plaksetje of thuiskomer bij zitten kunnen interessant zijn.

Conclusie
Eenmaal het besluit genomen een BMW 3 Serie E90 te kopen? Bepaal dan binnen welk budget de auto moet passen en aan welke eisen de auto moet voldoen. Een M3 touring bestaat helaas niet. Snelheid en ruimte biedt een 335i touring echter wel. Hetzelfde geldt voor een 335d, welke interessant wordt als het jaarlijks kilometrage hoog ligt. Instappen in een 3 Serie E90 kan relatief voordelig. Vanaf €9000,- staan ze klaar. Als je echt lef hebt? Zoek dan een witte, bijzonderder dan de zoveelste grijze of zwarte E90 en ook met metallic lak verkrijgbaar.

Hoge kilometerstanden hoeven voor een E90 geen probleem te zijn. Opnieuw geldt dat dit valt of staat met het onderhoud. Mits voorzien van af en toe een nieuwe turbo, de goede thermostaat, sterke vertragingsklep in de koppeling en goede ontluchtingsslangetjes bij de brandstoftank kunnen motor en versnellingsbak honderden duizenden kilometers mee. Kies er eentje met of zonder M-onderstel, monteer een set goede banden en geniet van het rijden. Zoek hier verder naar de BMW 3-serie occasions.



75 reacties

Gewoon niet aan beginnen. Die dingen zijn motorisch een nachtmerrie, als er dan iets fout gaat is het ook echt fout.
@Dev: iets meer info graag. Motorische nachtmerrie roepen kan iedereen. En nee ik ben geen BMW fanboy.
@Dev: Hoezo? Heb ervaring met de M54B25, N53B30 (E60 525i 2003 en 530i 2008) welke allebei ook in de E90 zijn geleverd. Vrij probleemloos mee gereden op regulier onderhoud na. De M52B28TU is ook een prima blok (328i E46).

Zelf zou ik het wel weten. Een 335i E92 is waar ik voor ga sparen. Het klinkt in dat geval niet eens minder dan een 330i, de 335i klinkt standaard al heerlijk. Met een Performance uitlaat issie al helemaal lekker! Blijft een prachtige wagen zo’n E92. Maatje van mij heeft een 340pk 730Nm 335d, een 1M rijdt hem niet kwijt!
@jzaero:
Dat is het regelmatig onderhoud,
Sommige denk van het kan allemaal wel, ja dan gaat het naar de knoppe.

Heb er ook een paar gehad en in de familie ook , niks geen problemen.
In de garage kom ik ze ook vaak genoeg tegen , met niet alteveel problemen.
@svenbmw: een bijkomend nadeel is dat bmw rijders meestal niet eerst rustig wachten tot alles warm is maar gelijk op het gas gaan. Het duurt ongeveer 10 km voordat olie warm is.
@xiran: Wat even onzin! Misschien de leaserijders maar dat is ook niet anders met andere merken….
@3246cm252kw: ik vind van niet, toen de eerste diesel 5-serie er was zat er een regelsysteem in dat het vermogen regelede. Dit hield in dat hij pas als hij warm was vol vermogen leverde. bmw is hier heel snel mee gestopt omdat de bestuurders dit niet wilden. Het regelsysteem was er voor om alles heel te houden in de diesel.
@Dev: Sprak de man met alleen een fiets/scooter…
@VeniVidiVici: Ben jij voor een zielige gast als je iets op de man wil gaan spelen. Applaus hoor, meneer de internetheld.

@De rest, dingen die ik ben tegen gekomen zijn injectoren, bobines die het begeven en problemen met de ECU op de benzinemodellen. De dieselmotoren zijn helemaal een ramp met falende turbo’s, de kleppen in het inlaatspruitstuk die al genoemd zijn, problemen met de thermostaat. Daarnaast moet de roetfilter relatief vaak vervangen worden en die zijn prijzig.

De versnellingsbakken zijn over het algemeen vrij solide trouwens.
@Dev: Ik reed ondertussen al 500,000 km met E46 en E90 samen, en dit zonder enig motorisch probleem.
@Dev: Goh, ik rijd inmiddels al twintig jaar BMW (gemiddels 40.000 km per jaar) en herken jouw problemen absoluut niet. Maar goed, koop jij toch geen BMW…
@Dev: Vergeet niet dat een auto die veel verkocht is ook veel gebruikt wordt en er dus veel problemen kunnen ontstaan. Hetzelfde kun je zeggen over een Golf of andere VAG TDI. Het feit dat een auto die minder verkocht is minder problemen heeft wil niet zeggen dat ze er niet zijn, ze zijn gewoon minder bekend!
@Dev: helemaal juist. Ik had tot voor kort een 320i 170pk station. Ik heb tot 3 keer toe bobines, injectoren en bougies moeten vervangen. Ik ben 3 keer afgevoerd en hoewel ik het een geweldige auto vond om te rijden was het niet mijn meest betrouwbare auto. Terwijl ik juist wel netjes met deze auto omging. Overigens klonk 170pk vrij veel maar in de praktijk vond ik het vrij tam. De auto is met opties vrij zwaar en je moest redelijk door trekken om echt vaart te maken.
@Dev:nachtmerrie een bmw blok ga toch fitsen …. Is geen Audi ….
@adii: Heb nochtans nog geen enkel probleem gehad met mijn audi. Jij bent al even vaag als Dev…
@stanny: hier hetzelfde, geen problemen met de A4 uit 2012, al 47,000km.
@ckaka: @stanny: ik zou maar niet zeggen dat je een Audi hebt. Dan komen de pussy’s uit hun holletje om je af te zeiken..

Ik noem geen namen; rufctr01, jrk etc etc, de internetbazen natuurlijk.
-=edit: laatste waarschuwing=-
@stanny: hahahaha ik ook niet met m’n bmw 320i 260000 km en nog top .. Audi en vw gaste hebben altijd een bobine bij hahahahaha
@adii: bmw gasten hebben altijd een trekkabel mee ;)
@forrestseat: als ik een Seat zou rijen , zou ik helemaal geen commentaar hebben. De groente mister Seat ….
@stanny: dar mag je blij zijn met je Audi ….. ben de enige dat geen problemen hebt…..hahahaha
@adii: denk dat je bij Audi niet zo snel zware problemen hebt, een bus olie moet je echter wel altijd bij hebben.
@adii: Ik denk dat je naam aldi moet zijn ipv adii, aangezien je daar al sinds je 14e achter de kassa zit omdat je je opleiding niet hebt afgemaakt.

“dar mag je blij mee zijn”
“ben de enige dat geen problemen hebt”
“met problemen kapen”

…en nog vele andere spelfouten die mijn dochter van 2,5 al niet meer maakt.

Logisch dat je dan een 3e-handse BMW rijdt met 260K km’s op de teller, waarschijnlijk gekocht in Duitsland van een louche handelaar…

Hou toch op met je gehuil over Audi of onderbouw gewoon iets…daar kunnen we tenminste iets mee!
@ckaka: hahahaha nog een Audi boy met een mooi naam KAKA…. Baaaaah …. En va fan culo ….cazo ….
@adii: wallah! mooi naam.
Leer eerst eens Nederlands kerel alvorens van deze nutteloze reacties te geven.

Je papa zal wel een BMW rijden maar voordat jij zover bent, eerst je middelbare school goed afronden jochie…besteed liever daar je tijd ipv blije reactie hier te plaatsen. Dan kun je als je groot bent wellicht ooit je eigen, echte ervaringen delen hier.

Tot dan!
-=edit: ip-ban=-
@adii: nu niet doen alsof audi motoren slecht zijn. Dat audi’s eentonig zijn, kan ik begrijpen maar hun motoren gaan lang mee.
@audi-rs: zeg niet dat erg slecht zijn maar zijn het vak op het nieuws dat ze met problemen kapen
@adii: tja, er zit spijtig genoeg veel verschil tussen wat je leest en de werkelijkheid. Meeste reacties en meningen op het internet zijn nu eenmaal gebaseerd op meningen van andere mensen. Zolang iedereen tevreden is van zijn wagen ben ik content.
@jrk68: oei, zal hem maar preventief verkopen… haha zolang ik geen problemen heb blijf ik tevreden. Jouw mening ken ik al
Toch één van de best geproduceerde auto ooit hoor machtige machine!

Respect voor grootmacht BMW!
Toch liever een E39 dan.
@Hupke: is ook nog eens lichter (interessant voor de MRB)…
@Hupke: Ik heb vijf jaar een Alpina B10 Touring 3.2 gehad en tegelijkertijd ruim vier jaar een E90 330i als leaseauto. Qua vermogens waren ze vergelijkbaar (260 vs 258pk) hoewel de E39 wel een stuk zwaarder was. De E90 was leagues ahead in alles behalve been- en bagageruimte. De E39 Touring had ook enorm veel last van rammels, kraakjes en knarsende geluiden. Ik heb het hele interieur uit elkaar gehad om vilt te plakken op plekken waren plastic onderdelen contact met elkaar hadden. De kwaliteitsbeleving van de E90 was veel beter. Voorwaarde is wel dat je er eentje neemt met een mooi leren interieur en geslepen aluminium interieurlijsten oid dergelijks. De standaard plastic lijstjes en stoffen campingstoeltjes maken een erg schrale indruk.
@Femme:

Goed om te weten, ik ken de e39 enkel uit de tijd dat hij nieuw was (geen kraakjes en rammellellingen dus) vind het wel een enorm mooie wagen.
En mijn ervaring is dat des te langer je terug gaat in de tijd, des te beter de kwaliteit van de interieurs was.
Blijkbaar ben ik dus mis.
@Hupke: Mijn collega heeft een E39, maar ik vind de kwaliteit erg tegenvallen. Het 6 cylinder blok loopt mooi, maar hij zuipt momenteel olie. Carter ontluchting is vervangen en toen dat niet hielp de pakking van het kleppendeksel. Maar nog steeds een liter olie per 1000km. Verder zijn er allerlei displays kapot, de lampen dof en de electronica soms in de war. En al die storingen kosten bakken met geld bij de BMW dealer.
@eelco74:

Da’s wel serieus een mindere, hoeveel KM’s heeft dat blok?

Want dat zou toch niet mogen.
@Hupke: Hij staat op bijna 250.000 kilometer en dat zijn grotendeels snelwegkilometers. Slijtage mag natuurlijk wel met dit soort standen, maar een zo hoog olieverbruik mag niet. Zeker niet als je een premium prijs voor je premium product hebt betaald.

Verder blijft ie natuurijk wel heel erg fijn rijden….
@eelco74: ligt aan je collega (of de vorige eigenaar). Ik hoef nooit bij te vullen…met een km-stand van ruim 358000 km
@Emile_Benz: Hij loopt tegen zijn pensioen aan en hij rijdt ook als zodanig. Dus er is geen sprake van een afgetrapt barrel. Het is bij ongeveer 200.000km ontstaan, daarvoor was olie verbruik ook geen probleem.
Los van het advies: als BMW een zescilinder vervangt *voor* een viercilinder komt een zescilinder in de plaats van de viercilinder. Dat wordt niet bedoeld; waarom dus niet duidelijk geschreven “door” in plaats van “voor”?
Leuk dit aankoopadvies. Dit gaan we vaker zien, of is dit weer eens iets eenmaligs over BMW?
Nee die willen we niet. We gaan voor een E92, vanaf 325i.
“Bijna 9 jaar geleden, maart 2005,…”
We zijn nu (nog even) april 2013, het is dus maar net 8 jaar geleden…
boeit dit mensen ?
@v8biturbo: ja mij
@v8biturbo: volwassenen die ook echt auto’s kopen misschien wel h. Spijtig genoeg geen twinturbo V8.
Heel jammer dat hier in België van de 3050 3-series met bouwjaar vanaf 2005 (via autoscout24) er maar 214 op benzine rijden. Absurde cijfers!
@Mee: Voor de 4 cilinders is het wel te verklaren, de 320d heeft nu eenmaal een fijner blok dan de 320i. En in BE maakt het voor de kosten volgens mij niet veel uit of je benzine of diesel neemt.
@alcantara: Vind de 320i leuker rijden als de 320d hoor. Hij is soepeler. De 320d rijd nogal ‘stroef’ naar mijn mening. En maakt in België idd niet zo veel uit buiten dat bij aankoop een diesel 2K duurder is en ook dat benzine tanken duurder is..
Heb na jaren Audi (A4 en A6) 2 jaar E91 (touring) 318d uit ’07 gereden, was simpelweg vlekkeloos. Gekocht met 120k, verkocht met 180k.
en toch heb ik stiekum liever een e46 330i, bij voorkeur 4 deurs of touring.
E91 335d; volgens de chipboer is een theoretische top van 300km/h mogelijk en als je normaal doet zou een verbruik van 1 op 16 best haalbaar zijn. Knap, als het waar is
Altijd mooie artikelen, die aankoopadviezen. Helaas kan ik (nog) niet shoppen in deze prijscategorie.
toevallig 320d en 335i bij ons, echte topautos!! qua rijden vind ik ze nagenoeg perfect, wel merk je hoe mee kracht hoe fijner het rijdt, ik zou zelf geen 316-318 nemen, te weinig kracht!
Ik zou persoonlijk voor een E9x LCI (dus de laatste facelift vanaf eind 2008) gaan, en dan natuurlijk een 6-cilinder en M-pakket. Wat ik zelf dus ook heb gedaan :-) , en waar ik nu inmiddels na ruim 30000 km nog steeds met heel veel plezier inrij. Zonder enig probleem overigens.
mijn motto is, met een auto moet je geluk hebben, mn pa heeft 8 bmw’s gehad waarvan de laatste een 535 van 2007.Deze heeft meer in de garage gestaan dan al die andere 7 bij elkaar.
Kijk heel erg uit met de 320si. !!!! Gaan bijna allemaal kapot. Ik had er bijna 1tje gekocht.
Koop iets wat nieuw is, geen verdachte zweetplekken op je blok of stoel en lekker garantie.Bij sommige merken wel vijf jaar of zo.
@norge: tja dan rijd je wel een Hyundai ;) weet niet wat dan vervelender is.
@dahlback:
Dat ligt helemaal aan wat voor eisen je aan je auto stelt. Hij kiest voor bedrijfszekerheid.
Zelf ben ik dol op oude meuk en neem het risico op dure reparaties voor lief, niets heeft immers het eeuwige leven.
Je weet immers nooit hoe de vorige eigenaar ermee gereden heeft. Een complete onderhoudshistorie verteld je niet of de vorige eigenaar hem koud op zijn staart getrapt heeft.
Heeft iemand ervaring met 35d blok?
Uuuhmmm de 18i en 20i waarbij de bobines je om de oren vliegen?
@Alwood rocks! geweldig artikel weer :)
” Vanafprijzen voor de BMW M3 E92: €20.000,-. ”

Is het zo erg crisis dat we de BTW en de BPM tegenwoordig niet meer meerekenen?
De 318d en 320d zou ik laten staan met hun grote problemen zoals de turbo, krukas die breekt, vliegwiel en koppelings problemen en nog wat zaken. Op BMW forums meer over te lezen
@dahlback: ik zit hier aan 3de probleemloos exemplaar. Net zoals zoveel mensen rond mij. Dus begrijp niet waar je dat vandaan haalt.
Bijna 9 jaar geleden?
8 jaar + 2 maanden bedoel je?
@Alwood: het schiet me nu te binnen hè, het gros van de bloggers is volgens mij niet echt in staat om €10.000,- op te hoesten, laat staan voor een auto..

Is het misschien een handige aanrader om in de nabije toekomst iets te schrijven over de E46 of de W203? Dat zijn immers wel de wagens die je als eerste auto redelijk betaalbaar en realistisch zijn ;)
Ik denk dat dit de meest succesvolle generatie ooit is geweest onder de 3 series bij BMW op basis van verkoopaantallen. Tegenwoordig zie ik nog steeds meer facelift versies van de E90 rondrijden dan de nieuwe F30, dat zegt eigenlijk best veel. Het model wordt nog steeds goed gewaardeerd en degene die nu voor een cabrio of coupé kiest heeft een zeer mooie deal afgesloten.
Ik heb het probleem van de “vertragingsklep” voorgelegd aan mijn garage, maar het probleem was hem -totaal- niet bekend. Sterker nog, hij kende helemaal geen probleem met de koppeling in de e90 serie.
Mijn koppeling “stotterd” , vooral bij vochtig weer. Hellingproef kun je vergeten. Platen/drukgroep/vliegwiel zijn al 2 keer vervangen, maar probleem blijft.

Suggesties zijn meer dan welkom :)
Gisteren m’n E90 van 2010 de autoambulance op gegaan, Deed helemaal niets meer, na ’s morgens nog gewoon te hebben gelopen. Ook de servicedienst met een startpack kreeg er geen leven in. Nog geen ton op de teller. Ben benieuwd wat er stuk is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).