
Er is weer reden voor een feestje bij BMW! Vandaag is namelijk bekend geworden dat de 3 Serie verkozen is tot ‘Zakenauto van het Jaar 2010’ en daarmee neemt BMW het stokje over van de Audi A6 die vorig jaar won.
De ‘Zakenauto van het Jaar’ verkiezing wordt elk jaar georganiseerd door vakblad ‘Automobiel Management‘ en de jury bestaat uit vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Leaseplan, ING Car Lease, Athlon Car Lease, Arval), uit grote wagenparkbeheerders (Defensie, Diemermere, KPN) en uit een onafhankelijke leaseconsultant en drie autojournalisten. Daar moet dus wel een goed gewogen oordeel uitkomen, denk je ook niet?
BMW kreeg vooral veel lof van de jury voor hun nadrukkelijke EfficientDynamics aanpak zo blijkt uit het juryrapport:
“De titel voor de BMW 3 Serie is niet in de laatste plaats een beloning voor de koersvaste EfficientDynamics-aanpak van het merk. Al jaren wordt die met paginagrote advertenties krachtig tussen de oren van de zakelijke rijder getimmerd. Juist dié is inmiddels zeer gevoelig voor de combinatie van dynamiek en aandacht voor het milieu”
BMW heeft als eens van de weinige merken (en als enige ‘premium’ merk) er voor gekozen om brandstofbesparende maatregelen op alle modellen en motoren toe te passen en niet op slechts 1 bepaalde uitvoering zoals een heleboel andere merken doen. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen, want de gemiddelde CO2 uitstoot van alle BMW modellen is fors gedaald de afgelopen jaren.
En met de komst van de nieuwe 320d EfficientDynamics Edition (20% bijtelling) heeft BMW volgend jaar nog een hele sterke troef in handen. De jury kon in totaal kiezen uit 68 verschillende modellen.
nr2 en nr3 enz?
de top 10?
@kevinc3: De rest van de uitslag is nog niet bekend. We hebben alleen nog maar een persbericht van BMW ontvangen. Als we meer informatie hadden dan was dat wel geplaatst.
@robbie:
oke^^
ik blijf wachten xD
Het blijft een geweldige wagen die 3 serie, compact, toch aardig wat ruimte binnenin! En niet te vergeten die goede wegligging ;)
@kevinc3
daar stond waarschijnlijk een franse auto tussen, als het VAG was hadden ze het wel geplaatst.
@dw: De rest van de uitslag is nog niet bekend, anders hadden we die uiteraard erbij gezet!
De runner up zal wel de Prius zijn? Dat ding kost ex-BPM net zoveel in aanschaf, en is de “DDR staatsauto” ;-)
Het is dan ook crisis he xD
Grappig. Ik kan mij er wel in vinden. Zeker omdat deze 3-serie zakelijk best goed overkomt. Een A6 (avant) is wel veel slicker en langer, maar dan heb je ook meteen kinderen. Deze drie past gewoon goed bij deze tijd.
Een goede tweede vind ik trouwens de 1-serie. Daar zie ik steeds meer (leuke) vrouwen zakelijk in rijden. Een beetje crisis qua formaat, maar juist daarom past hij zo goed.
Als je op de link klinkt van Automobiel management, dan zie je:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/autonieuws/nid7160-bmw-3-serie-wint-titel-zakenauto-van-het-jaar-2010.html
1. BMW 3-series
2. VW Passat
3. Audi A4
Dus wel degelijk VAG!!! Maar ja: dit is AutoWeek, dus wordt het niet genoemd :-)
Ik zou toch zweren dat 2010 nog moet komen. Zou wel lachen zijn als aan het einde van 2010 blijkt dat de bmw 3 op nummer 8 ofzo staat qua verkoopcijfers, beetje voorschut. slaat ook nergens op.
Dit moet natuurlijk zijn: dit is NIET AutoWeek…
Heeeeel groot verschil natuurlijk
BMW verdient inderdaad een complimentje wat betreft EfficientDynamics.
Netjes BMW congratz! Nieuwe LCI 3-serie is ook erg mooie verschijning! Hoop ze nog veel te zien op de weg!
De enige reden dat men geïnteresseerd is in BMW’s is, los van het feit dat ze buitengewoon goed rijden, het feit dat ze minder kosten dan eerst. Eenvoudigweg door het milieubeleid van de regering.
Heel goed van BMW om daar op in te zetten, maar het gaat de mensen echt maar om 1 ding: geld. Hoe minder een (premium)auto kost, hoe populairder. Van 25% naar 20% bijtelling? Daar is toch iedere leaseslet gevoelig voor ;-) En voilà: succes verklaard.
Via de link de rest van de top 3: Tweede werd de Volkswagen Passat en derde de Audi A4. De aanmoedigingsprijs AMbitie ging dit keer naar de Opel Insignia.
Ongelooflijk dat zon verouderd model die prijs wint.
De techniek is natuurlijk wel aardig.
Nu moet het alleen nog blijken uit de verkoopcijfers. De A4 gaat daar nog steeds aan kop, om maar de grootste concurrent te noemen.
Als je op de link klinkt van Automobiel management, dan zie je:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuw…
1. BMW 3-series
2. VW Passat
3. Audi A4
Dus wel degelijk VAG!!! Maar ja: dit is NIET AutoWeek, dus wordt het niet genoemd :-)
@basTbone: Toen ik mijn artikel schreef was er op de website van Automobiel Management nog niks te vinden over de rest van de plaatsen.
PS Wie boeit het trouwens wie er 2e is geworden? The second place is the first loser :D
Yay! :D *Haalt BMW-vlaggetje weer uit de kast*
@YK:
Kut *steekt BMW vlaggetje in de fik*
De 3 is een goeie leasebak, maar hij is niet pertinent beter dan een A4 of een C-Klasse.
@Benjamin1: De 3-serie steekt op gebied van rij-eigenschappen en verhouding vermogen/co2 uitstoot ver boven de A4 en C-klasse uit, en evenaart ze minimaal op elk ander punt. Kortom; hoezo is hij niet pertinent beter dan?
@1′er Reihe: zoek maar eens op vergelijkingen van de a4 met de 3 serie dan…. de A4 wint bij de duitse journalisten de meeste vergelijkingen, de BMW wint als men het circuit op gaat.
en terecht hoor ;)
zoals verwacht … de groende labels worden om je oren gesmeten .. een goeie strategie van BMW waar ze redelijk vroeg in deze hetze tegen auto’s zijn gestapt
en toch denk ik dat ik liever kilometers maak in een C-klasse. Mooier, groter, sterker, luxueuzer, comfortabeler… noem maar op.
ik praat nu wel tegen mijn familie in, aan de ene kant hebben ze een 318d berline & Cabrio en aan de andere kant een A4 cabrio ( binnenkort A5) en berline, toch blijf ik de Benz het best vinden!
wat kan er in godesnaam “zaken” zijn aan een auto ??
gefeliciteerd met uw lease-bakken imago iig ..
ik hoop dat u zich knap lullig voelt ..
En terecht. Ik rij nu bijna vier jaar lang en ruim 120.000km een 330i. Er kan niks stuk aan deze auto en hij is nog zuinig ook. Zonder Efficient Dynamics-grappen haal ik met regelmaat 1:12 en dan rij ik voortdurend harder dan toegestaan is. Kwestie van hard hoeken, hoef je minder af te remmen ;) .
Als de zakenmensen iets moeten geleerd hebben van het voorbije jaar, dan is het toch wat minder geld buitengooien. En daarbij de driereeks, die begint wel wat oud te worden.
Nu ja… top tien lijstjes (en dergelijke) zijn er grotere leugens dan dat.
Ambitieus van Opel: twee speeches voorbereiden voor de komende jaren!
Welke auto gaat dan mislukken: Insignia, Astra of Amperage?
Zakenauto verkozen in het blad automobielmanagment: Mooie woorden voor een auto van een vertegenwoordiger in deurmatten/ventieldopjes/douchegordijnhaakjes. :)
Nee,een beetje manager begint toch met minimaal een A6 of iets dergelijks.
@Rob USA:
Het is de zakenauto van het jaar, niet de manager top 100 wagen van het jaar.
Dat houd in dat elke zakenman met een beetje kapitaal in dit kan rijden en daar valt dus niet alleen de directeur van de ABN onder.
Ik snap dat je een A6 of E-klasse oid wat meer zakelijker vind, maar goed downsizen was in toch ?
@ Rob USA [ reply ]
30 September 2009 om 20:45
een beetje manager begint toch met minimaal een A6 of iets dergelijks.
Wat rijdt u?
Ik meen een Mustang oid, is dat niet de amerikaanse Manta? Wat zegt dat over u?
Zelf rij ik in een aftands oude roestbak…
Nou ja, lekker bokkie!
Er deden 68 modellen mee en er staan 67 in de einduitslag, welke auto ontbreekt er?
@slappehap: Welke einduitslag? Ik heb geen volledige lijst gezien… :?
leuk, het is een geweldige rijmachine en die 320 ED klinkt me fantastisch.
@Robbie,
Sorry, wist ik niet. Dan was het artikel snel aangepast na jouw post :-)
BMW is idd goed bezig. Helaas dat de 1-serie zo duur in de lease is, moet ik toch uitwijken naar een VAG auto met 20%…
Met dank aan de nissan primera achterlichten zeker ;)
Zaken auto van het jaar 2010 wordt gesponsord door VAG, bedankt voor uw aandacht.
Bijkomend hebben ze wel dit jaar een BMW laten winnen.
Weet iemand of het 2012 of 2013 is voor de opvolger van de 3 (Sedan en Touring)?
“De titel voor de BMW 3 Serie is niet in de laatste plaats een beloning voor de koersvaste EfficientDynamics-aanpak van het merk. Al jaren wordt die met paginagrote advertenties krachtig tussen de oren van de zakelijke rijder getimmerd.”
Dus bmw heeft een prijsje gekregen voor de beste groene reclame…
Leuk voor ze.
@hape reclame ?
163pk , 0-100 in 8.2sec en een referentiewegligging combineren met een uitstoot van 109 gram ?
het gemiddelde stadsblikje zit daarboven, dat is een enorme prestatie
Die 3 serie ziet er gewoon super uit, bete dan bijna al zijn concurrenten! En dan ook nog kwalitatief goed, goeie rijeigenschappen en altijd binnen 10sec naar de 100! (Minder mag, graag zelfs!!!)
Ik heb zelf als leasebak een bmw 320d en heb na een ongeluk een 2L diesel een A4 gereden voor 2 weken. Er is best een groot verschil. Afwerking is er niks op aan te merken op bijde auto’s. Rijgedrag van BMW is wel een klas hoger eerlijk gezecht. Niet te vergeten dat mijn BMW van 2007 is en Audi van 2009. Nou kies maar uit welk van de twee beter is.
een goede winnaar!! de 3-serie is een ontzettend goede wagen met goede prestaties.
De reden dat er misschien veel VAG-wagens tussen staan is omdat deze vaak in de Lease zitten en daarom ook veel vaker in zulke lijsten staan. BMW zou er trots op moeten zijn dat ze alle VAG’s verslagen hebben :D
En al die mercedesfans maar roepen dat ze de laatste jaren helemaal niet achter de feiten aanlopen. Wederom een bewijs dat VAG keihard over de mercedesautobahn scheurt.
En BMW ook natuurlijk ;)
@ atanaz hij heeft gelijk als je mocht kiezen voor een audi a4 of bmw 3 en de prijs is even hoog dan komt wegliggingbij bmw veel beter uit qua moterisering van bij beide veel te kiezen.
mercedes wordt zwaar benadeeld door hun 2.2liter en de hogere uitstoot
@peter: Mercedes heeft een 2.1 liter dieselmotor voor de basisdiesels. BMW heeft een 2.0 liter dieselmotor voor de basisdiesels. Ik zou het nauwelijks significant noemen…
Het blijft een BMW dus erg mooi en goed :D
Bijvoorbeeld
http://www.autobild.de/artikel/vergleich-neuer-bmw-3er-gegen-audi-a4_775364.html
En http://www.autobild.de/artikel/vergleich-a4_c-klasse_3er_509562.html
Belgen
http://www.autowereld.be/artikel/webtest/audi-a4-2-0-tdi-vs-bmw-318d-vs-mercedes-c-200-cdi-10291.htm
http://www.autozeitung.de/vergleichstest/diesel-vergleichstest-bmw-3er-audi-a4-mercedes-c-klasse
Dus……….
@w0o0dy: ik zie in je eerste voorbeeld al het volgende staan: De Audi zonder Quattro valt nogal tegen (en dat is het gros wat er rondrijdt in NL) want: “und so viel besser als ein frontgetriebener A4 ohne die Fahrwerkelektronik”. Maar dat is ook nogal een open deur, dat die voorwielaangedreven Audi’s het nooit zullen winnen van een achterwielaangedreven 3-er. Voor quattro betaal je je vervolgens blauw, terwijl je er in NL eigenlijk nauwelijks lol van heb.
En verderop in datzelfde artikel: “Doch nach diesem ersten gemeinsamen Ausflug zieht es uns in den BMW, der es wieder mal geschafft hat, die Freude am Fahren neu zu beleben.”
Nou,laat die Audi gerust een paar centimeter extra binnenruimte hebben, ze mogen die gepimpte en compleet belachelijk geprijste Volkswagen van mij houden.
Ik ben geen BMW fan. Ik denk echter wel dat het de fijnst rijdende in zijn klasse is.
Er is maar bar weinig keuze voor liefhebbers van achterwielaandrijving. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt.
@RenesisHP: De meeste mensen rijden niet sportief en doen dus ook niets met een goede gewichtsverdeling. Dan verliest de bmw één van de belangrijkste voordelen en scoort een A4 op comfort en ruimte en wint….
De A4 is overigens ook een groter succes qua verkopen. Kennelijk minder liefhebbers van sportief dan van comfort.
@w0o0dy:
Dat is een feit. Echter ook niet vreemd met het huidige autoklimaat. ;)
Audi’s zullen best goed wezen. Als het echter niet lukt om met een opgevoerde S5 of standaard S4 een indruk op mij achter te laten is het toch zeker niet mijn ding.
De meeste mensen hechten daar echter totaal geen waarde aan. Die kijken naar praktischer zaken. Ruimte is wel prettig met kinderen en vakanties.
Comfort gaat voor de meeste mensen ook zeker voor. Je hebt geen hol aan een sportieve afstelling als je constant in de file staat.
Kennelijk heeft de A4 toch meer kwaliteiten want bij de normale uitvoeringen wint de A4 vrijwel alle vergelijkingen. Of jij of ik de wegligging nou belangrijker vinden dan gemiddelde journalist en koper is van ondergeschikt belang. De tests wijzen uit dat de A4 de betere auto is op basis van het oordeel van professionals. Dan is beweren dat de 3-serie veel beter is niet erg logisch of ruikt zelfs naar fanboy taal.
@w0o0dy: het hangt er maar net vanaf welke eisen je aan een auto stelt, en er zijn mensen genoeg die een pakket eisen hebben dat goed bij een Audi A4 past, prima, vooral doen zeg ik.
Dat jij er wat testen bijhaalt waar een journalist een A4 op een aantal punten krap beter vindt, zegt mij niet zoveel omdat er ook zat journalisten zijn die de 3-serie als winnaar uitroepen, en ook dit artikel gaat over de winst van de 3-serie, het is maar net op welke punten je de focus legt.
Dat jij de A4 dus “de betere auto op basis van oordeel professionals” uitroept, is nogal onzinnig omdat lang niet alle ‘professionals’ er zo over denken, en dat selectieve ruikt dus net zo hard naar fanboy-taal als dat jij dat misschien in mijn eerdere reacties dacht te bespeuren.