• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 5-serie ActiveHybrid Concept: de details

Auteur: autoblogger, gepost 26 februari 2010 om 12:16 – 30 Reacties

BMW 5 Serie Active Hybride Concept
De Duitsers beginnen het eindelijk te snappen, ze vallen nu over elkaar heen met hybride productieauto’s en concepts. Ongeveer 10 jaar later dan de Japanners. Ook BMW doet vrolijk mee, in Geneve zullen ze de 5-serie ActiveHybrid tonen. Dankzij een Duits PR-spelletje hadden we gisteren reeds de eerste informatie, nu is het officieel.

De aandrijving van de BMW 5 ActiveHybrid Concept bestaat uit een zes-in-lijn benzinemotor met TwinPower Turbo technologie, een achttraps automaat en elektrische aandrijving (40 kW/54 pk). Uiteraard is er ook een Auto Start/Stop-functie, deze functie zorgt tijdens stilstaan en filerijden voor verdere afname van het verbruik en de CO2-uitstoot (yaday yada).

Het unieke energiemanagementsysteem van de ActiveHybrid stelt de auto in staat om zijn energiebehoefte af te stemmen op alle mogelijke rijomstandigheden, zelf op omstandigheden die zich nog moeten voordoen. Hierdoor kan de actieradius van elektrisch rijden tot wel 30 procent verlengd worden. Hoe werkt het? De techniek kan bijvoorbeeld uit de gegevens van het navigatiesysteem opmaken dat een deel van de route heuvel af is en daar vervolgens bijvoorbeeld het Brake Energy Regeneration op afstemmen. Het systeem is zelfs in staat om de accu’s na aanvang van de reis door regeneratie sneller op te laden, zodat het laatste deel van de route volledig elektrisch en uitstootvrij gereden kan worden.

Volgens BMW gaat er in de BMW Concept 5 Serie ActiveHybrid vrijwel geen energie verloren. Dankzij het energiemanagementsysteem, de volledige integratie en samenwerking van alle zaken waar elektriciteit een rol speelt, is het mogelijk om de reikwijdte op puur elektrische aandrijving te vergroten en het brandstofverbruik van de auto met meer dan tien procent te verlagen. Tevens is er een e-boost functie, die ondersteund de verbrandingsmotor nog eens extra bij stevig accelereren, bijvoorbeeld tijdens inhalen.

BMW 5 Hybrid video

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • BMW 2 Serie: 374 pk zes-in-lijn en meer sappige details

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, activehybrid, BMW, concept, geneve-2010, Hybride

Vorig bericht: « Win 2 toegangskaarten voor Geneve 2010!
Volgend bericht: Kies maar: Volvo C30 T5 R-design of Mazda 3 MPS »

Lees Interacties

Reacties

  1. YK zegt

    26 februari 2010 om 12:22

    Hahaha

    “(yaday yada)” :lol:

    Login om te reageren
  2. BananaFlip zegt

    26 februari 2010 om 12:23

    Efficiëntie is het toverwoord. In combinatie met een twinturbo (of twee-in-een-ding) zescilinder is dat helemaal geen probleem.

    Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    26 februari 2010 om 12:30

    …en we hebben imiddels allemaal ons huiswerk gedaan, en geconstateerd dat CO2 nodig is voor de groei van alle leven op aarde ?….gek toch dat we dat moeten verlagen dan ? En dat het IPCC één grote bron van leugen is ?

    Maargoe, de vindingrijkheid van mensen is groot, zo ook bij deze BMW ! Hulde !

    Login om te reageren
    • super zegt

      26 februari 2010 om 12:43

      @Megakix:
      biologie/scheikunde is kennelijk niet je sterkste kant en toch durf je uitspraken te doen over het werk van honderden afgestudeerde, gepromoveerde wetenschappers die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in de wetenschap.

      Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      26 februari 2010 om 12:46

      @Megakix: Een te grote hoeveelheid is nooit goed.

      Login om te reageren
    • Henk zegt

      26 februari 2010 om 12:47

      @Megakix:
      Dat olie langzamerhand schaars begint te worden is geen leugen.

      Login om te reageren
  4. autoblogger zegt

    26 februari 2010 om 12:46

    UPDATE: meer plaatjes en nu ook de eerste video op autojunk,
    http://www.autojunk.nl/2010/02/bmw-concept-5-series-activehybrid

    Login om te reageren
  5. flyingd zegt

    26 februari 2010 om 12:48

    Ik zeg Hebben!!! een premium limousine met het verbruik van een Yaris, dat kan alleen maar goed zijn.

    Login om te reageren
  6. BananaFlip zegt

    26 februari 2010 om 12:48

    Die velgen zijn inderdaad wel heel erg lelijk…

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    26 februari 2010 om 13:18

    [q]Volgens BMW gaat er in de BMW Concept 5 Serie ActiveHybrid vrijwel geen energie verloren[/q]
    Wat een benzine motor met een rendement van bijna 100%? BMW maakt eindelijk haar naam waar. Of zal het weer een teleurstelling blijken te zijn?

    Login om te reageren
    • super zegt

      26 februari 2010 om 14:31

      @mashell:
      is fysisch onmogelijk (2e hoofdwet) het rendement zal met huidige techniek nooit hoger dan ca. 40% kunnen zijn.

      Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    26 februari 2010 om 13:23

    Met net zoveel recht kun je stellen dat de Japanners achterlopen met dieseltechnologie. Beide routes (benzine/hybride en diesel) leiden tot hetzelfde resultaat, dieseltechniek is echter een stuk goedkoper.

    Login om te reageren
  9. Aardbeien Snorbet zegt

    26 februari 2010 om 13:32

    Wat een nep al dat Hybride, ga of de E-tron achterna met alleen elektro motor, of ga waterstof gebruiken, en niet altijd die duo nep, heb liever de gewone 5 serie, dan maar wat meer verbruik en uitstoot

    Login om te reageren
  10. RobertJ zegt

    26 februari 2010 om 14:07

    Wat ik niet snap, evenals bij de touareg: waarom in vredesnaam allemaal met een 3.0V6 + wat luchtdrukverhogers?

    Het is juist toch leuk (voor het merk) om een 2.0 erin te plempen en dan extreem zuinig te zijn?(en snel zat.)
    Bij de touareg kunnen ze echt wel af met een 2.0 tfsi. (350 vs 440Nm is geen gigagat, dan gaat hij in bijvoorbeeld 8 ipv minder dan 7 seconden(6.2?oid?) naar de 100…)

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      26 februari 2010 om 18:46

      @RobertJ:
      Zoveel zuiniger ben je met een 2.0 TSI ipv een 3.0 TSI niet. Bedenk dat zo’n 2.0 TSI dan vaak al zijn vermogen nodig heeft om een zware SUV goed vooruit te krijgen. Dan rij je niet zuiniger als met een grotere motor. Ik denk zelfs dat de 3.0 TSI het ideale compromis is voor in een SUV als de Cayenne/Touareg enz. De Cayenne S Hybrid is wat dat betreft ideaal.

      Login om te reageren
  11. CSL zegt

    26 februari 2010 om 14:15

    Wow dus de 3liter twinpower 5serie heeft 380pk!
    Lekker hoor :) en extra zuinig!
    Niemand doet dit na! Steends meer vermogen maar steeds weer zuiniger dan de oudere model.
    minstends 10% zuiniger scheelt toch gauw 65km op een volle tank. Daarvan kun je wel oneindig gratis naar de AH rijden :)

    Login om te reageren
  12. prop zegt

    26 februari 2010 om 14:16

    Mis nog steeds wat harde cijfers qua verbruik en etc.

    Maar dit is een goede stap van BMW, het is gewoon nodig voor een merk om technieken in de praktijk te brengen .. wel of niet bestempeld als effcient doet er niet doe, dit is werke aan de toekeomst, hoewel ikzelf meer geloof in waterstof voor de lange termijn

    @ iemand hierboven .. gelijkwaardig het verbruik van een Yaris??

    Login om te reageren
  13. CSL zegt

    26 februari 2010 om 14:20

    wel lekker strak!
    )

    Login om te reageren
    • FuelMinded zegt

      26 februari 2010 om 18:03

      @CSL: Lekker strak inderdaad. Maar of het ook zo in productie gaat is nu maar de grote vraag. :S

      Login om te reageren
  14. Den zegt

    26 februari 2010 om 15:02

    hoeveel pk’s voor welke prijs? schrap wat plastic, de schoepen die voor velgen door moeten gaan en je hebt de productie versie.
    voor de rest hybrides zijn een grote scam. gewoon gaan lopen :)
    @RobertJ:
    mee eens het is marketing gelul. die 1 seconde sneller op de honderd is 1 seconde langer in de file :D

    Login om te reageren
  15. Benz.. zegt

    26 februari 2010 om 16:37

    @CSL:

    “Steends”
    “dan de oudere model.”
    “minstends”

    Nederlands je “goeiste” vak? :lol:

    Login om te reageren
  16. Dimglor zegt

    26 februari 2010 om 16:40

    En nu wil ik wel eens weten of die lelijke velgen ook maar enig effect hebben….

    Login om te reageren
  17. rene zegt

    26 februari 2010 om 17:54

    Laurens ,van U heb ik in een kort verleden wel andere taal gehoord ivm hybride voertuigen.
    Toch je technische kennis eens bijgeschaafd of is het omdat het nu BMW heet ?

    Login om te reageren
  18. Pieter-Jan zegt

    26 februari 2010 om 19:31

    Het verschil tussen de 3-5-7 is dus de grootte van de neusgaten? Is er trouwens iets op de motorkap gevallen? Mogen ze eens uitkloppen voor ze foto’s nemen.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      26 februari 2010 om 19:49

      @Pieter-Jan: in de jaren 90, begin 00 leken BMW’s ook van voren en achteren flink op elkaar hoor. Niks nieuws. Hetzelfde geldt voor Audi. Alleen nu valt iedereen er weer over..

      Login om te reageren
  19. RobertJ zegt

    26 februari 2010 om 19:32

    @Ferdinand1: mwah, ben ik het niet mee eens. Je hebt het over een hybride, dus voor de zware momenten wordt je bijgestaan. Daarnaast, heb je uberhaupt wel eens een 2.0 TFSI gereden met 350Nm koppel? In de Q5 trekt die er prima aan, en dat is ook geen lichtgewicht. (17 a 1800 kg)

    Samen met hybridetechniek is dat gegarandeerd zuiniger dan deze 3.0, daar durf ik wel een paar honderd euro op te wedden hoor ;)

    Login om te reageren
  20. Pieter-Jan zegt

    26 februari 2010 om 20:43

    @Ahura

    Ik ging het met rust laten, maar de reacties op de laatste Audi post gaven mij weer inspiratie (rechtvaardiging). Kerels hebben het niet door, maar ik ben een satire van de commentaren bij de Audi posts. Voor mijn eigen amusement.
    Ik neme de argumenten, ik vervang de stereotypen door het BMW equivalent, ik trappe op hun teentjes. Mijn regel is dat het ongeveer op dezelfde tijd moet gebeuren als hun Audi post, om ze een kans te geven het verband te leggen. Ik heb er altijd wel een paar aan de haak.

    Ik rij met een e39, dus BMWs die op elkaar lijken stoort me niet. Ik heb wel een bloedhekel aan snobs.

    Login om te reageren
    • 1'er Reihe zegt

      26 februari 2010 om 21:45

      @Pieter-Jan: Pure gezelligheid dat we er allebei plezier aan beleven :D biertje?

      Login om te reageren
  21. Jacuzzi zegt

    26 februari 2010 om 22:54

    @Pieter-Jan: Ik rij ook een BMW e39, blijft een fijne auto he!

    Login om te reageren
  22. tss68nl zegt

    27 februari 2010 om 12:45

    @super
    Ik ben zo’n afgestudeerde natuurkundige, en dat hele klimaatgeneuzel is een farce. Een stok van de overheid om de burger meer geld afhandig te kunnen maken.

    Het fundamentele basisprincipe waar alle milieuargumenten op zijn gebaseerd is dat de temperatuur op aarde beïnvloed zou worden door het CO2 gehalte. Een misverstand wat echter actief in leven wordt gehouden, gezien het verband andersom ligt. Uit onderzoeken tot honderdduizenden jaren terug blijkt dat het CO2 gehalte de temperatuurstijgingen volgt.

    Daarnaast, is de invloed van de gehele mensheid (dus inclusief vliegtuigen, auto’s, energiecentrales, ademen) niet meer dan 3% op het totale CO2 gehalte. Waar de grootheidswaan vandaan komt dat we met wat milieumaatregelen daar wat aan gaan veranderen gaat mij boven de pet. Allemaal stoppen met ademen, en dan nog maakt het niets uit. ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North