BMW 5 Serie: alles wat je moet weten over de nieuwe 5

Auteur: , 125 Reacties

De Baureihe F10 maakt plaats voor de G30. We zetten alle details over motoren, afmetingen, prestaties en uitrusting op een rijtje.

Bijna was het BMW gelukt. Maandenlang werd er geteased, klanten mochten de auto tijdens speciale evenementen al bekijken, maar het overgrote deel van de autoliefhebbers leek tot de officiële onthulling te moeten wachten voor de eerste kijk op de nieuwe Fünfer. Todat een halve dag voor de officiële onthulling de eerste plaatjes al over het net gingen. Gelukkig hebben we bij deze officiële aankondiging nog meer dan genoeg informatie die je nog níet eerder wist.

BMW heeft gekozen voor een evolutie van het huidige design, waarmee de auto voor het eerst sinds de E28 behoorlijk veel op zijn voorganger lijkt. Wel is de auto in alle richtingen iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger: de lengte bedraag 4.935 mm (+ 28 mm), de breedte 1.868 mm (+ 8 mm) en in de hoogte 1.466 mm (+ 2 mm). Anders dan je misschien zou verwachten, is dit BMW’s meest gestroomlijnde auto van het moment: 0.22 Cw voor de EfficientDynamics Edition (EDE). Daarnaast is de nieuwe 5 tot wel honderd kilo lichter dan zijn voorganger.

BMW 5 Serie G30

Motoren

Al die verbeteringen leiden uiteraard ook tot een lager verbruik. Voor de 520d EDE geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 3,8 l /100 km (102 gram CO2 per km), 12 procent zuiniger dan voorheen. Behalve die tweeliter diesel, presenteert BMW nog een heel scala aan motoren, van vier- tot achtcilinder. De specificaties tussen haakjes zijn voor de vierwielaangedreven varianten.

BMW 530i/BMW 530i xDrive
Viercilinder-in- lijn benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 185 kW (252 pk) bij 5.200 – 6.500 tpm
Maximumkoppel: 350 Nm bij 1.450 – 4.800 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur): 6,2 s (6,0 s)
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,4 l/100 km (5,7 l/100 km)
CO 2 -emissie (gemiddeld): 126 g/km (133 g/km)

BMW 530e iPerformance
Viercilinder benzinemotor plus BMW eDrive elektrische aandrijflijn (plug-in hybride), 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Systeemvermogen: 185 kW (252 pk) bij 4.460 – 6.500 tpm
Maximaal systeemkoppel: 420 Nm bij 1.450 – 4.000 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur): 6,2 s
Elektrische actieradius: 45 km
Gemiddeld brandstofverbruik: 2,0 l/100 km
CO 2 -emissie (gemiddeld): 46 g/km

BMW 540i/BMW 540i xDrive
Zescilinder-in- lijn benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 2.998 cc
Vermogen: 250 kW (340 pk) bij 5.500 – 6.500 tpm
Maximumkoppel: 450 Nm bij 1.380 – 5.200 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur): 5,1 s (4,8 s)
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,5 l/100 km (6,7 l/100 km)
CO 2 -emissie (gemiddeld): 150 g/km (156 g/km)

BMW 5 Serie

BMW M550i xDrive
Achtcilinder benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 4.395 cc
Vermogen: 340 kW (462 pk) bij 5.500 tpm
Maximumkoppel: 650 Nm vanaf 1.800 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur ): 4,0 s
Gemiddeld brandstofverbruik: 8,9 l/100 km
CO 2 -emissie (gemiddeld): 204 g/km

BMW 520d EfficientDynamics Edition
Viercilinder dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 tpm
Maximumkoppel: 400 Nm vanaf 1.750 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur): 7,5 s
Gemiddeld brandstofverbruik: 3,9 l/100 km
CO 2 -emissie (gemiddeld): 102 g/km

BMW 520d/BMW 520d xDrive
Viercilinder-in- lijn dieselmotor, Handgeschakelde zesversnellingsbak /8-traps Steptronic automaat (xDrive: 8-traps Steptronic automaat)
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 tpm
Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.750 – 2.500 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur): 7,7 s/7,6 s (7,6 s)
Gemiddeld brandstofverbruik: 4,1 l/100 km / 4,0 l/100 km (4,2 l/100 km)

BMW 530d/BMW 530d xDrive
Zescilinder-in- lijn dieselmotor. 8-traps Steptronic automaat
Cilinderinhoud: 2.993 cc
Vermogen: 195 kW (265 pk) bij 4.000 tpm
Maximumkoppel: 620 Nm bij 2.000 – 2.500 tpm
Acceleratie (0–100 km/uur): 5,7 s (5,4 s)
Gemiddeld brandstofverbruik: 4,5 l/100 km (4,7 l/100 km)
CO 2 -emissie (gemiddeld): 118 g/km (125 g/km)

BMW 530e
De aandrijflijn van de BMW 530e iPerformance

Onderstel

Vroeger was BMW het sportiefste jongetje van de klas, tegenwoordig zijn de auto’s uit München meer dan ooit op comfort afgestemd. Volgens BMW heeft de nieuwe 5 Serie een nieuw ontwikkeld onderstel dat hem “een koploper in zijn klasse maakt als het gaat om rijdynamiek. De engineers van BMW zijn erin geslaagd de handling verder te verbeteren zonder het comfort van deze business sedan teniet te doen.” Het woordje comfort doet vermoeden dat BMW met deze 5 Serie de ingeslagen weg verder bewandeld en dat de 5 Serie meer op comfort dan op dynamiek is afgestemd. Uiteraard sturen we Wouter of Casper zsm op pad om uit te zoeken hoe de 5 in de praktijk rijdt.

BMW levert de 5 Serie optioneel met vierwielbesturing en voor het eerst is dat systeem nu ook leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving. Ook Dynamic Damper Control, actieve bochtenstabilisatie of een verlaagd BMW M Sport-onderstel staan eveneens op de optielijst. 17-inch lichtmetalen wielen zijn standaard, voor wielen tot 20-inch moet -afhankelijk van de uitvoering- worden bijbetaald.

BMW 5 Serie g30

Uitrusting en opties

Natuurlijk stopt BMW de nieuwe Fünfer vol met de nieuwste snufjes. Sommige tegen bijbetaling, andere standaard. Zo beschikt elke 5 Serie over LED-koplampen, optioneel is adaptieve LED-verlichting leverbaar. Verder zien we snuisterijen als stoelen met massagefunctie, gesture control voor het infotainmentsysteem, een optioneel 10,25-inch scherm voorin of twee van die schermen achterin, ingebouwde luchtverfrisser voor twee verschillende geuren (acht geuren leverbaar), draadloos opladen van de smartphone, wifi-hotspot en een Ambient light-functie waarbij kunt kiezen uit zes kleuren licht in het interieur. Ook de sleutel met display van de 7 Serie vindt zijn weg naar de Vijf, deze is standaard en kan gebruikt worden om bijvoorbeeld de ramen te sluiten of airco vast aan te zetten.

BMW 5 Serie

Audiofielen komen eveneens aan hun trekken in de 5 Serie, mits ze over voldoende liquide middelen beschikken. Standaard is een 8-kanaals audiosysteem met twaalf speakers, maar optioneel is er ook een 9-kanaals systeem van Harman Kardon met zestien speakers en 600 watt vermogen. De echte muziekliefhebber kiest echter voor het systeem van Bowers & Wilkins, met 10-kanaals versterker, zestien speakers en 1400 watt vermogen.

Prijzen en levertijd

Wat de nieuwe 5 Serie gaat kosten is nog niet duidelijk. De auto is vanaf half november te bestellen en tegen die tijd verwachten we ook de eerste informatie over de prijsstelling. Vanaf 11 februari staat de nieuwe 5 Serie bij de dealers, om precies te zijn als 530i, 540i, 520d en 530d. De 530e, 520d EDE en M550i zijn leverbaar vanaf maart 2017. Bewegende beelden van de G30 check je HIER en HIER.



125 reacties

530e met een verbruik van 2 liter op 100 km?
@staal: easy. Met mijn golf zit ik daar nog onder.
@mvdbosch: @staal bedoelt brandstof, niet olie…
@staal: binnenkort Egate van BMW? Ze begeven zich wel op glad ijs
Ik vind het een zeer mooie auto. En het boeit me helemaal niks dat ‘ie op zijn voorganger lijkt, de technologie is toch zeker een generatie vooruit gegaan.
@singer911: toch knap dat bij Audi dit “eenheidsworst” wordt genoemd en bij BMW boeit het ineens niet…hoog fanboy gehalte
@87sandyd: Oke, ten eerste heb je mij nooit horen zeggen dat ik audi ‘eenheidsworst’ vind.. Ten tweede, eenheidsworst gaat volgens mij over het feit dat meerdere modellen binnen het gamma op elkaar lijken, en daar zeg ik ook niks over. Bovendien, de mensen die altijd het hardst ‘fanboy’ roepen zijn daar zelf vaak het best in.
Zijn ze het dashboard vergeten te vernieuwen?
@thomasthomas: nee hoor
Lijkt nog steeds een generatie achter te lopen op de huidige E-klasse, vooral qua interieur.
@phevtreb: Die begrijp ik niet. In design? Kwestie van smaak. In kwaliteit ? Knappe jongen als je dat zo ziet van de foto’s !

On topic: 6 cilinder benzine pas bij de 540i.

Het houdt niet op, niet vanzelf….
@olivier420: Maar wel een achtcilinder voor een non-M5…
@jochempie: Maar goed dat is toch ook niet echt nieuw, anders kopen amerikanen hem niet. En hier word er ook een handje vol verkocht aan mensen die geen M5 willen.
@reistje: Dat is het punt nu juist. Het is niet nieuw, en daarmee opvallend. In een nieuwe auto.
@olivier420:
530 is 2L, 540 is 3L, 550 is 4L, eindelijk kun je dus weer de cylinderinhoud aflezen van de typeaanduiding :-) (niet dat de cylinderinhoud er tegenwoordig nog veel toe doet).
@super: de 530d is wel E”. Dus niet echt..
@amg65: 3L
@amg65:
ja, diesel loopt nog wat achter, en 518i zal ook wel geen 0.8L worden vermoed ik
@super: De nieuwe 550i is 4,4l.
@phevtreb: interieur is kwestie van smaak, zijn allebei even goed
Prachtige cijfers, maar dat design… ík weet het niet…
@n0zem: dat zei men ook bij het vorige model en het model daarvoor en daarvoor en daarvoor.
Nou nou hele verandering hoor.. Beetje jammer BMW. Van mij mag de trend ‘ zo min mogelijk veranderen ‘ wel afgelopen zijn in auto land.
Eerste wat ik dacht… He een nieuwe Infiniti maar wat is dat design druk? Lelijk ding weer, veel teveel poespas, rommelig en druk design. Ze leren het ook nooit daar. Waar blijft Alfa met dikke Giulia’s? 350pk zes cilinder, 275/325pk diesels.. kom op nou. Bmw is het spoor bijster, Mercedes bouwt liever bejaarden vervoer, Audi rijdt nog steeds vooral rechtdoor… Sla toe!
@w0o0dy: de alfa is leuk en ik hoop oprecht dat hij het goed gaat doen, maar ook Jaguar heeft mooie alternatieve opties.
Naast het feit dat het een vrij laaaaaaaaaaaang artikel is een galary van 158 foto’s.. dat is meer aandacht dan de gemiddelde lancering van een… ik noem maar iets… spaceshuttle. En dat voor een auto die slechts een evolutie is.. ja hij ziet er best gelikt en gelukt uit.. maar in mijn ogen geen 157 swipes waard om vanuit elk perspectief te begluren.
@brave: dan stop je na 3 slides met klikken…

gezeur
@shogun: Nederland (en ook niet-NL) wordt steeds meer een zeur cultuur. Wat zeur ik toch!
@skinnybmw: jij hebt niks te zeuren, jij rijd een e34 ;)
@shogun: Reed ;-)
@brave: eerlijk gezegd had ik wel 157 swipes nodig om erachter te komen dat ie best wel ok is. Ook al is het wel een beetje een ouwe lullen auto geworden.
Ik wist het eerst niet zeker maar ik vind het een erg mooie auto geworden.

Ligt het trouwens aan mij of gaan BMW’s ontzettend snel naar de 100? De 250 pk versie is er al in 6 seconden. Erg snel als je ook het gewicht ernaast houdt.
@woot: BMW’s sprinten in de regel snel naar de 100 in vergelijking met bv Mercedes. Laatstgenoemde is op de tussensprints meestal wat sneller.
Waarom zou je nog gaan voor de 520d als de 520d ED betere cijfers heeft (inclusief een snellere acceleratie)?
@granlusso: wellicht zijn de opties op de ED-versie beperkt. Dat kunstje hebben ze vaker geflikt.
@granlusso: er kan geen trekhaak op een ED variant. Voor een Nederlander dé reden om voor een gewone 520d te kiezen. Anders kan zijn sleurhut niet mee op vakantie..
@granlusso:
Vind die acceleratiecijfers best rap voor een “instapper”.
(Er zal wss wel nog een 518 komen)
7,5s naar 100 is niet bepaald langzaam…
Jammer van de evolutie…. Helaas nu ook bij BMW. Hoewel ik moet zeggen dat de verschillen tussen de 5 en de 7 wel aanzienlijk duidelijker aanwezig zijn dan de verschillen bij de E en S klasse. De achterkant is totaal anders. Van voren scheelt het weinig.

Ik vind het desondanks een knappe auto. Ben benieuwd hoe hij rijd. En hopelijk stopt de evolutie bij de volgende modellen. Deze trend is wel echt om te janken namelijk….
Zouden jullie wat meer foto’s kunnen posten? Mooie auto hoor, maar weer veilig Duits met niet teveel verandering!
Prachtige auto! Voorspelbaar? Wellicht. Maar dat maakt het niet een lelijke auto. Qua materiaalgebruik lijken ze flinke vooruitgang geboekt te hebben, al vraag ik me af of ze de norm van de E-klasse halen.
Ik kijk al uit naar de Touring!
ik blijf me erover verbazen. Wie zit er nu te wachten op een elektrische handrem?
Ze hebben daar in München een steengoeie kopieerapparaat staan met verkleinfunctie!
Het interieur ziet er gewoon het zelfde uit als de F10…
@vandijkbv: dus? Is toch een mooi interieur?
@vandijkbv: haha, nog nooit in een F10 gezeten?
Afgaande op de foto’s zou ik hem toch vooral zonder M-pakket bestellen. Met M-pakket heeft de achterbumper te veel plastic en heeft de voorbumper lelijke mistlichten. Zonder M-pakket is het gewon een hele stijlvolle wagen geworden. Op dat rare geforceerde frutseltje op de flank dan, dat ziet op alle wagens niet uit en haalt de flow van het design onderuit.
Fraaie auto, mooie koplampen. Jammer genoeg nog maar een paar 6 in lijn motoren en die zijn erg duur.
BMW interieurs gaan nooit wat worden, zo blijkt maar weer. Verder vind ik deze opgeblazen 3-Serie de mooiste 5-Serie in heel erg lange tijd!
@kapiteinaudi: wat hebben de engineers te maken met het design?
Komt er geen 520i of worden de instappers later aangekondigd? Daarnaast houd ik mijn hart vast. Komt er wel een M5? Aangezien hier een M550i wordt aangekondigd.
@wijsneus: Wees gerust, de M5 komt er sowieso!
@wijsneus: De M5 G90 wordt later in 2017 geïntroduceerd. Ze zijn op dit moment nog druk bezig met het testen daarvan. Op bimmerport.com kan je genoeg spyshots zien. De M5 wordt straks ook leverbaar als xDrive.
Heel erg meh… niet mooi, niet lelijk.
Maar zet hem naast een E-klasse of een S90 en hij lijkt een generatie ouder.
Waar Mercedes hard bezig is het ouwelullen imago van zich af te schudden, lijkt BMW zich er juist op te richten.
Ik vind hem dik!
Leuk. Maar niets wereldschokkend lijkt me. Props voor het interieur. Mooi en stijlvol!
Ik weet t nog niet. Zal vast weer een kwestie van wennen zijn…
Jammer dat de type aanduiding niets meer met de motorinhoud te maken heeft maar met het aantal vermogen. Een 530i als 4 cilinder hoort gewoon niet! Voor de rest vind ik dit een dijk van een auto. Mensen klagen wel dat het een evolutie is maar de auto is toch echt op alle fronten grondig aangepakt en verbeterd.
@sollie1984: Is al even zo dat ze matchen op prestaties toen ze over zijn gestapt op geblazen blokken. Deze 530i komt bv aardig overeen qua prestaties met mijn ongeblazen 6-in-lijn E90 330i. Is n marketingkeuze, maar niet eens zo’n onlogische.
@volvoturbo: ja dat weet ik. Dat is nu al jaren gaande. Maar het blijft voor verwarring zorgen. Een 530i hoort gewoon een 6-in-L te zijn.
@sollie1984: De echte purist zegt zelfs dat de 6-in-lijn ook ongeblazen en met handbak hoort te zijn. Maar ja, tijden veranderen…
Auto zelf is leuk maar meer een kleine 7, jammer verschil zie je bijna niet, ben benieuwd naar de M5
@isobmw: verschil is opmerkelijk groot van vanachter te zien wat een afschuwelijke achterlichten
Doen ze niet verkeerd!
Was een beetje teleurgesteld na het zien van de spionagefoto’s en vond het meer van hetzelfde, maar moet zeggen dat het er weer allemaal gelikt uitziet. Nu maar hopen dat de volgende generatie weer een revolutie is ipv een evolutie. Volgens de planning zou dat wel zo moeten zijn. Meestal evolueert het design van BMW na een revolutie dus het zou in de lijn van verwachting liggen als de opvolger er weer totaal anders uitziet.
Staan er in die optielijst ook extra lijntjes, vouwtjes of naden? Ik had er graag wat meer gehad, vandaar.
Wederom tijdloos getekend. Zeer geslaagde facelift!
Laat anderen maar zagen over facelifts. Ik vind het een mooie en elegante wagen, die ook nog eens dynamiek uitstraalt. Ik ben fan!
@leaper035t: wel met het M-sportpakketje bestellen aub ;)
Ik vind hem geslaagd.
De 540i lijkt mij de lekkerste uitvoering, ondanks dat het model erg op zijn voorganger lijkt vind ik het design best okay.
Ook met het vergrootglas kan ik geen verschillen ontdekken
Het is of het model is getekend en daarna teveel opgepompt is. Het ontwerp mist scherpte, dynamiek en vooral karakter. Tov vorige model stuk minder en dat was ook al middle of the road. Mis de scherpte van oude BMWs, de Luthe jaren met strak Duits design. Geen kitch patroontjes in zittingen.
Hoewel ik denk dat het een mooie auto is (ik moet ‘m eerst even in het echt zien), lijkt ie mij wat te veel op de huidige 3-serie. Deze 5er doet naar mijn idee niet echt groter aan dan de 3-serie, iets wat de vorige generaties 5-serie naar mijn idee allemaal wel deden.
Hij is weer heel mooi, maar niemand die valt over die “airduct” bij de wielkas? Dat maakt het hele ontwerp zo goedkoop ineens. Dat is leuk bij een sportwagen, maar bij een luxe sedan hoort dat gewoon niet. Momenteel zou ik liever nog een F10 kopen (nu het nog kan?).
@s2khonda: die is speciaal voor de cw waarde te verlagen…
Wat een prachtige auto! Complimenten aan BMW
Ik zie nog meer 3 serie..
Ik vind de normale versies wel een pak mooier dan de M versie
Mooie wagen met een mooi interieur dat net als z’n voorganger schreeuwt om een lichte kleur. In een donkere kleur wordt het een grote saaie wagen.
Ik vind het echt een schitterende auto weer, net als alle vorige 5ers. Het interieur is net zo goed schitterend, gewoon lekker praktisch en degelijk. Hoeft niet zo zeer slecht te zijn omdat het er anders uitziet. Hebben de Beierse Engineers vast over na gedacht.
Leuk, zo’n patjepeeër in een glimpak.
Ze weten bij BWM in ieder geval hun doelgroep
Prachtige auto, die gaat zeker op mijn shortlist, ik denk zelf de 520d. Veel sneller hoeft zakelijk niet.
Gewoon een chique BMW met zoals gewoonlijk weer de beste aandrijflijn etc.
Ik wil deze auto heel erg graag mooi vinden. Gewoon mooi vinden om het feit dat de F10 vandaag de dag nog steeds een erg fraaie 5-serie is geworden. Zeker in vergelijking met zijn voorganger, de E60. Maar het lukt me niet. Naja, deels lukt het me niet. Vanaf de zijkant gezien vind ik het best een mooie auto om naar te kijken, ook al lijkt het vanaf de zijkant net een facelift. Laat ik hem 90 graden draaien en ik zie de kont, stoor ik mij aan de achterlichten. Die vind ik niet mooi vormgegeven. Laat ik hem nog eventjes draaien tot de neus, dan weet ik het ook niet zo goed. Koplampen staan hem goed, maar de altijd oh zo karakteristieke nieren vind ik veel te groot.

Over het interieur ben ik net zo. De stoelen? Erg fraai en zullen weer de beste stoelen zijn in zijn klasse. Dat kan BMW absoluut als geen ander. Het dashboard vind ik dan weer niet mooi en dan met name het scherm. Ik ben nooit fan geweest van een iPad als scherm, al helemaal niet in de ‘grote modellen’ als de 7-serie en dus de 5-serie. Zo kijk ik er net zo tegenaan met het interieur van Audi. Een geïntegreerd scherm vind ik zo veel mooier en naar mijn mening doet Mercedes dat dus veel beter bij de modellen als de E-klasse en S-klasse. Ik zou dan ook 100% voor zijn grootste concurrent kiezen, de E. Nogmaals, de benchmark in zijn klasse. Al jaren. Hoewel het heel even spannend was tussen de F10 5-serie en de W212 E-klasse waarbij ik de BMW mooier vond, is Mercedes nu weer helemaal terug.
Het is weer een zeer nette auto geworden. Zal wel weer opperbest rijden. Dat ie op de huidige 5-serie lijkt vind ik niet zo erg. Dat was immers ook een mooie auto. En van E12, E28, E34 naar E39 leek het ook allemaal op elkaar. Dikke prima, allemaal mooie wagens.

Een donkerblauwe 530d High Executive graag. Mooie 19 inch wielen eronder, zwart leer en die Bowers and Wilkins installatie. Heb je de meest perfecte, ingetogen lange-afstandscruiser.
@willeme: en een m-sport onderstel, absoluut een must voor de 5-sedan. Zeer instabiel zonder. Die 19-inch velgen moeten zonder banden besteld worden zodat je niet met die ellendige runflats de weg over stuitert.
@ettie: Daarom zou ik nooit kiezen voor het M-onderstel. Dat is onzin op een 5-serie. Dat ‘zeer instabiel’ valt reuze mee. Het is een reisauto, geen circuitmonster. Ik zou denk ik gewoon luchtvering bestellen. Past veel beter dan al die pseudo sportieve prularia waar je mee wordt doodgegooid. Die banden zou ik inderdaad wel direct omzetten, ondanks dat de runflats tegenwoordig een stuk beter zijn dan voorheen.
@willeme: met de f10 van m’n vader is serieus niet te rijden als er maar een ook maar een beetje zijwind staat. Met een aantal aanpassingen aan de instellingen van het onderstel is het iets beter geworden maar het is nog steeds niet prettig. In de bochten is er niks mis mee, maar rechtuit…
Een 530e iPerformace die 1 op 50 kan rijden? Lijkt mij te mooi om waar te zijn!
Hij is mooier geworden maar de uiterlijke aanpassingen mochten iets meer zijn. Met het interieur design lopen ze toch nog steeds achter op Mercedes of Audi. Ik mis nog informatie over rijhulpsystemen, ‘virtual dashboards’, al is het waarschijnlijk gewoon copy+paste uit de 7-reeks. Er waren ook ‘rumors’ over een 540e, misschien komt die wat later?
535d, in het blauw en zonder M pakket. M onderstel, 20″ wielen, panoramadak en Oyster leder. Uiteraard ontdaan van dat rare stuk plastic op de flank, of mee laten spuiten in kleur. Ow en natuurlijk in Touring vorm. Sedans liggen mij totaal niet.

Dan heb je een mooie auto op de oprit staan.
ik vind het wel een prachtbak.

en voor de mensen die het een te kleine vooruitgang vinden, het is geen e39-e60 overgang nee, maar hoeveel verandering had je verwacht?

mooie auto, en zoals @cpp1 hem op z’n oprit wil, zo wil ik hem ook wel. maar dan wel als Sedan en ook Het M-pakket.
Gezien de prestaties van de 530d ben ik zeer benieuwd naar de ook nog komende 535d. F10 535d was in mijn ogen al de ultieme diesel, en dat zal nu alleen nog maar beter worden. M550d daarbuiten gelaten wat toch wel een prijsklasse hoger in de markt ligt.
Prachtig! Lichtblauw metallic met cognac interieur lijkt me schitterend. Die fel-blauwe (M5-?)lakkleur op de foto in de spuiterij trouwens, wow! Ik ben wel blij met dit design. Zo ziet mijn 3, die toch echt al wat jaartjes oud is, er voorlopig nog niet zo verouderd uit. Het ontwerp van het interieur mocht van mij wel wat futuristischer en gewaagder. Dat enorme dubbele scherm van de E voelt dan veel moderner. Ben benieuwd hoe het rijdt!
Ik had er iets meer van verwacht, maar vind het toch een fraaie auto geworden. Hier en daar oog hij nog niet helemaal lekker, maar ik verwacht dat dat wel went. BMW maakt meestal auto’s die beter worden met de tijd.

Maar waar ik de 5 normaal de mooiste van zijn klasse vind, denk ik dat die eer nu toch naar de E gaat. En het is voor het eerst dat ik een E mooi kan noemen.
Wanneer komt de touring versie? Ik ben daar nml erg benieuwd naar.
Ik vind hem niet verrassend. Op zich heb ik geen problemen dat een generatie op elkaar lijkt (een E30 3-serie, E34 5-serie en E32 7-serie lijken ook in de basis best veel op elkaar, net als de E21, E28 en E23) maar er moet wel verschil zitten tussen de generaties. Het is niet zo’n evolutie als de E39 of E60 en dat vind ik wel jammer. BMW heeft t veilig gehouden dit keer net zoals Audi dat al jaren doet. Er zitten 7-serie-achtige achterlichten op en een scherpere neus zoals de huidige F30, maar die wordt ook snel vervangen dus de 5 hangt er nu een beetje tussenin. Ik zie het meer als een revolutie dan een evolutie. Vind hem wel duidelijk verschillen met de vorige F10 5-serie. Bijna ieder merk met generatie modellen lijken op elkaar tijdens zo’n generatie. Het merk moet wel een gezicht houden.
Alle turbomotoren weg? HOERA!! WELKOM NA-MOTOREN!! YAY BMW!!
Mooi dat de 530d een 6 cilinder heeft anders was het exit. En de 520d heeft gelukkig nog een 4 cilinder ipv 3 waar al vaker over is gesproken. En goed dat ze de 550 een 8 cilinder meegeven anders was het droevig gesteld lag BMW met de 5 uit de race met Mercedes. En een 535d komt die ook nog? Ik blijf het overigens raar vinden dat ze het dashboard niet doortrekken. En dat stuur ben ik ook niet kapot van
@730ld: het stuur is altijd nog beter dan het vorige dikke opgeblazen stuur.
Netjes maar een beetje saaie update. De gewichtsverlaging is wel zeer welkom. Ik zou een M550e leuk vinden: hybride voor in de stad, en een fijne zescilinder voor buiten de stad. Ben benieuwd of dat nog gaat komen, er waren wel geruchten over.
@frederik: die komt eraan! net zoals de m550d
@uselessblogger: Cool! Mooie vervanger voor de 535i tzt.
Mooie auto maar…iphoneoplader naast de bekerhouder? Ik bedoel: LOL! Dat is echt heel dom.
Heel fraai! Van binnen ook. Persoonlijk vind ik hem van binnen mooier dan de nieuwe E klasse. Iets sjieker ofzo. De buitenkant is geen enorme verrassing, maar dat hoef je tegenwoordig ook niet meer te verwachten. Bij geen enkel merk. Wel jammer dat de vroegere benaming volledig overboord is gegooid. Als je dan toch besluit 540i weer terug te brengen, zorg dan ook voor een fatsoenlijke 8 pitter.
Wow. De nieuwe M550i is sneller dan de huidige M5, 4.0 vs. 4.4 seconden naar de 100 (30 Jahre buiten beschouwing gelaten). En dat met 98 pk minder. Zo zie je maar hoe efficiënt vierwielaandrijving is. Het zal mij niet verbazen als de nieuwe M5 (xDrive) binnen 3 seconden de 100 km/h haalt.
@razvan: Vergeet ook het lagere gewicht niet.
@berlinetta: Je hebt gelijk.
Jammer dat er zo weinig foto’s zijn…
Hmmm… Moeilijk om dit een verbetering te vinden.
Ook hier weer Freddie Mercury invloeden met uitstekende delen achter (F12, M2) en nu ook voor!
Ik vind de lijnen van de F10 voor de facelift veel cleaner. En die neus wordt steeds grotrer. op sommige foto’s lijkt de overhang voor groter geworden. Het zal toch niet zo zijn dat we langzaam worden voorbereid op voorwielaandrijving?!
Ik zou de oude nemen en een lichtere vriendin, dan ben je er ook
@piedlourd: Als je vriendin wel 100 kg mag verliezen zou ik sowieso gaan rondkijken naar een lichtere. :-)
Zelfde als bij de nieuwe mercedessen. Opczichzelf is het een hele mooie auto maar hij lijkt veel te veel op z’n grote broer. Niet dat ik de 7-serie niet mooi vind maar iets meer variatie wens ik wel te zien. Als ik trouwens toch aan het zeiken ben, waar zijn de ronde uitlaat pijpen heen? Ik vind niks mooier dan gewoon een rond pijpje links en een rond pijpke rechts. Ik vind deze sinds de Insignia OPC de lelinkste uitlaten hebben. Verder is het een prachtige auto en zal vast ook top sturen en alles top kwaliteit zijn.
Mooi onderstel met dubbele draagarmen dus hoeft niet zo hard geveerd om goed op de weg te liggen. Maar of de gemiddelde koper dat begrijpt…
Hele mooie kar. Wel jammer dat er steeds minder 6 pitters zijn. Toch wel hèt bmw blok. Ook had het interieur wel iets spannender gemogen. Ziet er al 3 generaties nagenoeg het zelfde uit.
Jammer dat ik nog 4 jaar vastzit aan mijn c350e. Ik vind de huidige 5 serie echt een prachtige auto en ik had stiekem gehoopt dat ze het design niet te veel veranderden en gelukkig is dit niet gebeurd bij de nieuwe. Reageerders moeten simpelweg begrijpen dat kopers in dit segment geen grote veranderingen willen zien. En indien je een design verandering wilt kan je alsnog kijken bij Mercedes en Audi.
De tijden zijn veranderd in autoland zo doen met name de Duitse 3 heel erg aan dezelfde product uitstraling binnen de groep.
Mooie neus maar mijn god watvhzbbzn ze gedaan met de achterkant meerbepaald de achterlichten zijn egt afschuwelijk had btr beetje de 7 serie fijnere achterlichten gekopieerd staan zoveel mooier !
Snap niet dat de 3liter diesel 530d genoemd wordt. Het zou logischer zijn om 540d te gebruiken. Nu erg inconsequent.
@mark997gt3: dat komt puur omdat een 535d en m550d ook uitgerust zijn met een 3 liter diesel. Je kan ze immers niet allemaal als 540d op de markt brengen.
G30 klinkt als een Infiniti.
SUBLIEM, TIJDLOOS….haters gonna hate…..
Prachtige bak zeg….
Dit soort auto’s moet je in werkelijkheid zien. Zeker hoe het daglicht het lijnenspel in de carosserie benadrukt!!
De neus van de huidige 5 serie f10 is al een kunstwerk van ongekende klasse, en toch kan het nog mooier bewijst BMW hier. Ook de verkenning bij de Hofmeister-knik vind ik er erg fraai uitzien.
Gek gezegt doet BMW nu hetzelfde met de 5 wat Porsche met hun 911 doet. (iets wat perfectie nadert nog beter maken ;-)
De meeste zullen in veilig donkerblauw of zwart verschijnen met ballonnen.
M550d? :(
Hele mooie auto! M5 zal m lekker sportief staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).