Voor de schermen lijkt het net alsof BMW en Mercedes elkaars bloed wel kunnen drinken, maar achter de schermen kunnen beide concerns het (soms) best goed met elkaar vinden. Zo weten we al sinds 2008 dat beide bedrijven samen onderdelen inkopen. En Herbert Diess (hoofd inkoop BMW) heeft bekend gemaakt dat vanaf 2012/2013 het Beierse merk 100 miljoen euro gaat besparen op jaarbasis.
En dat is natuurlijk mooi meegenomen in deze tijden waarbij alles draait om het drukken van kosten en vergroten van de schaal. BMW en Daimler kopen op dit moment al een groot aantal onderdelen gezamenlijk in. Hoeveel willen ze niet zeggen, maar wel dat het getal uit 2 cijfers bestaat. Ook maakten beide concerns enkele maanden geleden bekend dat ze samen stoelframes gaan ontwikkelen (besparing van 200 miljoen per jaar). Ook zou BMW in de toekomst meer onderdelen samen met PSA (Peugeot/Citroen) in willen gaan kopen.
En voordat fanboys gelijk in de stress schieten, het gaat hier natuurlijk alleen maar om “onzichtbare” onderdelen. Het zal je misschien verbazen, maar auto’s van verschillende merken hebben meer uitwisselbare onderdelen dan je zou denken. Uiteraard zullen merkspecifieke zaken gewoon zelf ontwikkeld en ingekocht worden. (via: autonews.com)
rsx zegt
fusie fusie !! :P geintje, vroeg of laat moeten ze toch samenwerken om winstgevend te zijn en laat dat liever een samenwerking zijn met een landgenoot dan iets uit …. (fill in)
koos zegt
@rsx: doe dan maar liever BZW, Bayerische Zitronen Werke.
xilver zegt
@rsx: Een überfusie zou ik zoiets noemen xD. Wel slim bekeken van beide merken. Alles is goed om kosten te besparen. Kan het vinden met beide merken dus geen fanboy-gelul voor mij :D
spykerboy zegt
tja ik vind dit wel kut als bmw fan maja als het moet voor de kosten moet het ;) trouwens met kut heb ik het over die franse zooi niet dat ze met mercedes samen werken ;) maja zelfde geld voor andere auto, citroen C1 toyota aygo etc staan ook zelfde platform!
lincoln zegt
“onzichtbare onderdelen” !!
ooooowww .. de “made in China” onderdelen ..
agarde zegt
@lincoln:
Wil je daarmee zeggen dat BMW en MB bagger zijn?
S3 zegt
ach ja, liever en ster op de motorkap, dan een motorkap in je ster……;)
HDM zegt
Zolang er niets van AMG naar BMW gaat lijkt het me redelijk prima…
roan zegt
verbaasd het verder niemand dat alleen op de ontwikkeling van de stoelframes van bmw al 200 miljoen euro te BESPAREN is! wat voor een onvoorstelbaar godsvermogen moet dat allemaal wel niet kosten dan :|
Dev zegt
@roan:
BMW (en Merc) zitten ook gewoon heel erg lekker :)
floryn zegt
Nog best knap dat ze het zo lang nog redelijk autonoom hebben volgehouden. Je betaald natuurlijk niet voor niets zo veel geld voor een nieuwe Duitser. En laten ze vooral samenwerken. Zolang het monster VAG zich er maar niet mee gaat bemoeien.
bob zegt
Een BMW met Peugeot wieldoppen.
jack_abarth zegt
Opzich wel geinig dat er flink bespaart wordt. Vooral als je erbij bedenkt dat je gewoon hetzelfde prijskaartje mag blijven betalen ;)
mardec zegt
Dit kan er alleen maar voor zorgen dat de totale kwaliteit van de auto omhoog gaat. Geweldig nieuws dus :-)
Arnold zegt
Ach zie er wel heil in, de merken houden toch hun eigen karakter wel.
bepaalde elektronica, meschanische stukken, rail voor de stoelen o.a. kan prima worden uitgewisseld.
Het zal echt neit worden zoals Volkwagen & Audi bijvoorbeeld dat een A3 niets meer is dan een veredelde Golf
Laue zegt
pfff 100 miljoen, waar hebben we het over in de automotive business. kleingeld.
de sjonnies zegt
Doen ze al jaren, op straat ruzie maken, maar in de keuken van elkaars gerechten proeven.
Koop een Rover 75 en je koopt een BMW 5 serie met voorwielaandrijving.
Platform is hetzelfde en op de remklauwen staat het BMW logo.
the-budel-guy zegt
heefd BMW soms problemen omdat ze zo gaan besparen ???
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Bestaan er nog andere dan?
Alpinaa zegt
Niks mis mee. De meeste onderdelen komen toch al van merken zoals Bosch en dergelijke.
HDM: Dat zou idd een schande zijn, de eerste BMW die niet zo strak stuurt.:P
graafWillem zegt
Zo de redactie zo vriendelijke willen zijn om mensen die graag vrouwelijke geslachtsdelen in hun commentaar stoppen, er op te wijzen dat dit niet kan. (spykerboy)
Overigens zijn er zowel mooie BMW’s als Merc’s.
Dus laten ze onder de oppervlakte maar rustig dezelfde onderdelen gebruiken. Anders is de autoproductie in Europa helemaal naar China verplaatst.
VAG-LOVER zegt
hahahaha bmw en mercedes en dan nog wa franse rommel ertussen! Leuk nieuws!
bob zegt
@ VAG-LOVER
je klinkt behoorlijk wereldvreemd.
Benz.. zegt
@bob: Wanneer je als “vag-lover” klaagt over de kwaliteit van BMW, Mercedes of Citroën dan is er wel meer aan de hand..
OT: Lijkt me een goede maar ook logische oplossing. Door nu op de kosten te letten kun je later nog wat lijden mocht het ineens slecht gaan. (Wat ik me niet voor kan stellen aangezien BMW bijv. onlangs nog haar winst verzevenvoudigd heeft en ook Mercedes goede zaken deed).
Maar hé, het kan..
mb man zegt
Is toch een goede zet.