Het zat er al aan te komen, maar nu heeft BMW’s CEO Norbert Reithofer zich er over uitgesproken: BMW gaat een milieuvriendelijke, elektrische, compacte stadsauto bouwen. Het model moet wereldwijd inzetbaar zijn, maar de ogen zijn met name gericht op Californië, op milieugebied veruit de hardste noot om te kraken.
Reithofer meldt aan het Duitse blad Die Zeit dat de zuinigerd in 2 varianten uitgebracht zal worden: de ene met een zeer zuinige, kleine verbrandingsmotor en de andere met enkel elektrische aandrijving.
Het design gaat zeer onderscheidend worden van dat van andere BMW-modellen, dus we zijn erg benieuwd! BMW heeft overigens als warmlopertje al een elektrisch MINI-project lopen in Californië.
Of het nieuwe model een BMW-badge zal dragen, of misschien de komst van een, eerder geopperd, vierde merk (Isetta?) zal inluiden is nog niet bekend.
Het is in ieder geval duidelijk dat de BMW-top nu serieus vaart zet achter een groene koerswijziging. Eerder werden al viercilinders voor Amerika overwogen, en zijn er viercilinder turboblokjes op komst. Geen slecht idee, als je weet dat je inmiddels overcapaciteit hebt bij de productiefaciliteiten van je zes- en achtpitters. (via autocar)
RX-7/6UK Owner zegt
niet doen bmw..laat audi dit maar doen hun imago is toch al naar de filisteinen
Alwood zegt
jep, als ze het in stijl doen, doen ze het isetta :) leukste zou nog wel zijn als het deurtje dan meteen aan de voorkant zit :P ben benieuwd ;)
XytraS zegt
Knap van BMW, hoewel ik niet echt een fan ben door de vele johnny’s en andere soep die denken dat ze ‘king of the road’ zijn met hun BMW (subjectief ik weet het) besef ik dat het best goede auto’s zijn en komen ze ook regelmatig innovatief en gedurfd uit de hoek (nog meer bij hun motorfietsen zelfs). Dus dit verdient wel enig respect…
christophe zegt
Na jarenlang niets anders gedaan te hebben dan overdreven verbruik komen ze bij bmw ook op de proppen met milieuvriendelijkheid , wat een lacher!
®uben zegt
RX-7/6UK Owner
imago audi naar de filisteinen,
dit is een bericht over BMW, dus over welk imago heb je het ik dacht toch echt over de groene, milieu liefhebbende, geitensokkenrijdende, BMW thaahahaha
Stahlblau zegt
@XytraS: Slap om geen fan van BMW te zijn vanwege het ‘imago’. Wat is nou belangrijker? Dat jij als autoliefhebber plezier hebt van het autorijden (Freude am Fahren) of dat een paar buren die een keurige, saaie station/MPV rijden je uit jaloezie ‘Johnny’ noemen terwijl ook zij weten dat je het toch niet bent??
Dat er mensen zijn die niks met BMW hebben vind ik alleen maar goed, anders zou de wereld ook maar saai zijn. Ik ben dan ook absoluut niet het type die iemand bekeert tot BMW-liefhebber, maar als je niks met BMW hebt, gebruik het zogenaamde ‘imago’ dan alsjeblieft niet als excuus. Dat vind ik zo slap, zo iemand kan ik haast geen autoliefhebber noemen. Een autoliefhebber rijdt een auto namelijk met zijn hart en vooral voor zichzelf.
Dan even on-topic: Vind het wel een leuk idee, zo’n zuinig stadsautootje van BMW. Als het maar niet zo’n saaie auto wordt als een Primuts. Een nieuwe Isetta lijkt mij persoonlijk wel wat. Maar niet als reïncarnatie, want echt mooi vind ik een Isetta ook weer niet.
Doe dan gewoon een nieuw model dat hier en daar wel kenmerken heeft van de Isetta – het lijnenspel bijvoorbeeld – maar niet die deur aan de voorkant..
Timmah zegt
@Stahlblau,
Ook slap van jou om een stijve te krijgen van die elektrische bmw en dan die prius een beetje te lopen dissen….
Stahlblau zegt
@Timmah: Ik vind een Toyota Primuts esthetisch gezien gewoon geen aantrekkelijke auto, heeft niks met hybride te maken. Een Lexus RX400h of een Lexus LS600h vind ik ook best fraai en dat zijn ook hybrideauto’s..
Emile_Benz zegt
@ Stahlblau:
Zoiets dan waarschijnlijk:
Of zoiets:
Persoonlijk vind ik de 2de er beter uitzien dan de 1ste.
mashell zegt
Zolang die er maar beter uitziet dan hun vorige pogingen op elektrische auto gebied de BMW E1.
)
XytraS zegt
@ Stahlblau:
ik bedoelde dat vele BMWrijders van zichzelf denken dat ze ‘king of the road’ zijn en daar ook naar handelen. En ik denk niet dat ik op imago afga, want het echte imago van BMW lijkt te zijn dat je er pas bij hoort of het gemaakt hebt, als je er een hebt, dus dan zou ik het net wel voor BMW moeten hebben. De auto is nu eenmaal voor velen een penisverlenger.
Getuige de velen die enkel een BMW kopen omdat het zo stoer staat en die zitten hier mijn inziens meer dan genoeg.
Verder heb ik mij met het budget waar ik al een dikke 2dehandsBMW voor mezelf had kunnen mee kopen een nieuwe… saxo gekocht (als die geen johnny-imago heeft, dan heeft geen enkele auto er één). Weliswaar een saxo 1600 16v (bekend uit meerdere rally’s, Andros Throphy en om zijn best goede wegligging en rijplezier in zijn categorie), maar dat is voor de modale medemens en zelfs voor vele autoliefhebbers niet te zien.
Maw, ik heb hem gekocht voor wat jij het ‘freude am fahren’ noemt, wetende dat iedereen mij toch enigzins anders ging bekijken dan wanneer ik in een 3serietje rond bolde. En mensen zijn subjectief, dat is simpelweg onze natuur, de vraag is in hoeverre je je daar laat door meeslepen.
Dus kom mij niet vertellen dat ik enkel op imago afga, want dan had ik er niet bij gezegd dat ik het technisch en innovatief gezien goede auto’s vind^^
Rick dos zegt
Och gut, nu is het zelfs een penisverlenger….
De overgrote meerderheid van kopers of leasers van auto’s kan die stigma wel omgehangen krijgen.
Het ligt alleen aan je budget hoe lang die verlenging wordt….
Stahlblau zegt
Nou ja als een BMW een penisverlenger is, heb ik toch lekker een klein piemeltje? Zolang de vrouw er tevreden mee is en ik met plezier BMW rijd, hoor je mij niet klagen hoor..
@Emile: Zoiets als die tweede inderdaad, maar er valt vast nog iets veel leukers van te maken lijkt me. ;)
w0o0dy zegt
Misschien kunnen ze wat 8 cilinders in 4 stukken hakken en dat blokje gebruiken. Lekkere V-twin voor je Hybride, lol.
Op zich goed dat BMW inziet dat het geld over de balk pissen met die waterstof slagschepen niet gaat werken. Of de wereld zit te wachten op premium en duur in de kleine hybride stadsauto’s daarbij heb ik mijn twijfels…. Smart kreeg in feite ook geen echte voet aan de grond en dat was niet eens een hybride….
Emile_Benz zegt
@ XytraS: hihi, BMW ’n penisverlenger die vind ik goed :lol: Mercedes zeker ook? Dus jij zegt dat BMW-rijders (en M-B-rijders, is immers 1 pot nat) eigenlijk aantonen dat ze (naar hun mening) ’n kleine hebben? Laat onderzoek nou uitgewezen hebben dat de meeste vrouwen liever ’n vent hebben met ’n iets kleinere tot middelmatig dan ’n zware jongen… Dat verklaart dan ook meteen waarom die categorie meer “succes” heeft (size doesn’t matter, it’s what you do with it). En laat er nou ook ’n onderzoek hebben aangetoond dat (Nederlandse) mannen met ’n grote auto zeer tevreden zijn over hun relatie (ze gaven de realtie ’n ruime 8) en mannen met kleine auto’s hun relatie met hun vrouw/vriendin ’n magere 6 gaven… :roll:
Emile_Benz zegt
* En laat er nou ook ‘n onderzoek hebben aangetoond dat (Nederlandse) mannen met ‘n grote auto zeer tevreden zijn over hun relatie (ze gaven de realtie ‘n ruime 8 ) en mannen met kleine auto’s hun relatie met hun vrouw/vriendin ‘n magere 6 gaven… :roll:
Emile_Benz zegt
realtie = relatie en 8) is 8 -spatie- ) :roll:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat ‘het er vroeg bij zijn’ wat de milieu-hype betreft wel belangrijk is. Geen verkeerde zet dus, maar daar valt BMW de laatste tijd toch al niet op te betrappen…
Heb niks met het merk, maar de manier van zakendoen is op dit moment wel top!
Emile_Benz zegt
Hm dat hele stukkie tekst loopt niet lekker. Ff herschrijven (gelieve dit te edit-en):
En laat er nou ook ’n onderzoek gedaan zijn dat aantoont dat (Nederlandse) mannen met ’n grote auto tevredener zijn over hun relatie, dan mannen met ’n kleine auto. Ze gaven hun relatie namelijk ’n ruime 8, terwijl de mannen met ’n kleine auto slechts ’n magere zes gaven…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Trouwens, BMW is al jaren groen hoor:
http://img243.imageshack.us/img243/7389/dsc00184editedhe8.jpg
Emile_Benz zegt
@ SAAB: ik krijg de afbeelding niet geladen (noch in explorer, noch Firefox), maar ik gok Alpina… :wink:
Oxymoron zegt
@SAAB: Ik denk niet dat BMW tegenwoordig kotsgroen bedoelt ….
Emile_Benz zegt
hè bah vieze kleur (krijg ‘m nu wel geladen).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat bedoel ik: als je BMW (of elk ander merk) en Groen googled, krijg je een heleboel BMW’s, maar moest nog goed zoeken naar een ECHT groene!!
LOL
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
wat een uitleg pf altijd ma discussiëren over hetzelfde. ik rij ook BMW, en ik vind het enorm erg dat die mottige ape die het geld van ocmw en drugs incassere daarmee hun een dikke bmw kopen( en kopen ze het nog met 3 man ofzo), ik kan tenminste eerlijk zeggen: het geld waarvan de mijne mee is gekocht is tenminste eerlijk verdient en dus noem ik dat “mijn legale bmw”. overlangs zo een bruin met een M6 cabrio zien rond rijde, hij stond langs mij zat em zo neer te kijken van “jij hebt maar een 135i’tje” kheb hem kortaf gezegd: ” mijne is met legaal geld lever jij ook maar is zo een prestatie dan met drugsgeld en ocmwgeld zoiets te kopen” en hup ik was weg( blijven staan was geen goede optie meer geweest denk ik) meneer johnny brill nietmeer gezien( en ja ik zeg altijd wat ik denk, heb er nog nooit nadelen mee gekend gelukkig).
ik ben ermee opgegroeid, spijtig dat zoveel mensen misbruik van dit merk maken maar dat deert mij niet, laat ze ma doen ze krijgen wel ooit is de deksel op hun neus. en ik vind het goed dat BMW ook werkt aan het “groene traject” chapeau.
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
verdiend* ecxuseer :)
Tommy zegt
Dit kan er ook nog wel bij, de reputatie van BMW is toch al naar de knoppen geholpen met al die rare modellen, nu wil niemand straks meer 6 en 8 cilinders kopen, enkel zuinige 4 cilindertjes. Jammer want dat zijn nu juist de moters waarom iemand een BMW koopt. Nu maar hope dat dit een zeer strak autotje wordt een geen sloom ding.
Bangle zegt
@Tommy: Wat bedoel je met “rare modellen”? Onder andere Engine of the year awards en uitstekende verkoopaantallen bewijzen het tegendeel van wat jij stelt; er zijn legers autoliefhebbers die heel bewust voor BMW kiezen in plaats van bijvoorbeeld de bekende overpriced-volkswagens-met-andere-badge.
De zescylinders van BMW zijn inderdaad legendarisch, maar de kracht van BMW is altijd geweest dat al hun auto’s fantastisch zijn, van instap- tot topmodel. De viercylinders van BMW zijn heus geen straf! Altijd bergen met vermogen, koppel en een heerlijk geluid. De achterwielaandrijving en de ongeevenaarde hoeveelheid rijplezier krijg je er nog steeds altijd bij, hoezo niet genoeg redenen meer om BMW te kopen?!