• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW bouwde ooit deze E24 6-serie muilezel met V12

Auteur: jaapiyo, gepost 17 december 2017 om 20:01 – 32 Reacties

E24-V12-front


Uit de oude doos: een haaienneus met V12 in de nose.

Er was een periode dat niemand de BMW E24 6-serie meer wilde hebben, maar vandaag de dag is het uiteraard een gewaardeerde klassieker geworden. Dat geldt voor alle modellen, maar met name natuurlijk voor de dikste van het stel, de M635 CSi. In het verleden brachten we al eens een ode aan deze auto.

Maar, was de M635 CSi eigenlijk wel de dikste E24 die BMW ooit bouwde? Ja en nee. Als het gaat om de normale productiemodellen wel, maar wat de meesten niet zullen weten is dat BMW ook ooit een E24 bouwde met een V12 in het vooronder. Niet alleen was deze Sechser qua motor moddervet, hij was ook letterlijk moddervet. Zoals je kan zien op de plaatjes waren de wielkasten namelijk uitgeklopt tot epische proporties.

E24-motor

Daar is een logische verklaring voor. Stiekem was deze 6-serie helemaal geen 6-serie. In 1984 besloot men bij BMW de 8-serie te gaan bouwen. Die auto kwam uiteindelijk pas in 1989 op de markt na een ontwikkelingsproces dat een miljard Duitse Mark kostte. Deze op de aloude 6-serie lijkende mule uit 1984 was het eerste opzetje voor BMW’s nieuwe topmodel. Let wel, BMW leverde destijds nog geen V12 in haar auto’s. De E32 750i kwam pas in 1987 op de markt, wat volgens de overlevering Mercedes ertoe noopte ook halsoverkop een V12 te ontwikkelen voor de nieuwe S-Klasse.

Rear

BMW is er destijds dus kennelijk in geslaagd de E24 met zijn speciale motor goed geheim te houden. En ook nu is er, in tegenstelling tot de bij de ‘Goldfish’ E32 met V16, maar weinig over bekend over het ding. Slechts een paar granige foto’s van de brute rode haaienneus met de ‘M’ van Landkreis München op het kenteken bewijzen dat het machtige monster echt bestaat/bestond.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, 8-serie, BMW, Coupe, Klassiekers, mule, rood

Vorig bericht: « De Tesla Model S station is af
Volgend bericht: Koop deze hoge turquoise Volkswagen Golf in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    17 december 2017 om 20:10

    Spreekt tot de verbeelding iig ..
    Je hebt er precies helemaal nix aan ..

    Ding voor echte petrolheads dus ..

    Login om te reageren
  2. alfablog zegt

    17 december 2017 om 20:33

    is die V16 later niet teruggekomen in de Rolls van Johnny English?

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      18 december 2017 om 08:22

      @alfablog: dat was volgens mij weer een andere V16, initieel ontwikkeld om in de 2003 Phantom te leggen. Uiteindelijk is er toch voor een V12 gekozen, maar er zijn toch 2 fully functional V16’s gebouwd waarvan er inderdaad een in de Phantom Coupé van JE is geëindigd.

      Login om te reageren
      • dutchiehd zegt

        18 december 2017 om 12:35

        @racerx: was inderdaad een andere 9.0L V16, in tegenstelling tot de 6.7L uit de Goldfish.

        Login om te reageren
  3. papa zegt

    17 december 2017 om 20:34

    635 CSI is niet de dikste e24, dat is de m6

    Login om te reageren
    • mikespek zegt

      17 december 2017 om 20:39

      @papa: m6 heet oficieel m635csi in europa en de hele wereld op vs en japan na

      Login om te reageren
      • DonEmilio zegt

        17 december 2017 om 20:51

        @mikespek: Heet niet alleen anders, maar heeft ook een ander motorblok. De m635csi heeft een m88 blok, de m6 de s38. In de praktijk is de m635csi nipt sneller.

        Login om te reageren
        • alfablog zegt

          17 december 2017 om 21:14

          @donemilio: een kenner spreekt ;-)

          Login om te reageren
        • E550 zegt

          18 december 2017 om 03:54

          @DonEmilio: veel US-spec BMWs uit de jaren 80’ en 90’ waren geknepen, zo ook de E36.

          Login om te reageren
        • mikespek zegt

          18 december 2017 om 07:41

          @DonEmilio: dat klopt niet helemaal, verschil in motor naam geeft aan als ze wel of geen katalysator hebben en een paar interne wijzingen, de latere m635csi uit europa hadden ook gewoon een s38 net als amerika

          Login om te reageren
          • DonEmilio zegt

            18 december 2017 om 08:44

            @mikespek: Voor zover ik weet is het blok hetzelfde. Maar zoals je zelf al zegt: ”kleine wijzigingen.” Andere zuigers om de compressie te verlagen en wat kleine verschillen in de cilinderkop. Voor de één relevant, voor de ander niet… Persoonlijk zal ik altijd voor de euro-spec auto gaan.

            Login om te reageren
            • alfablog zegt

              18 december 2017 om 18:56

              @donemilio: belangrijk verschil is de enkele(euro) of dubbele (us) ketting voor de nokkenassen. Je herkent ze makkelijk aan de plaats van de olievuldop. Heb zelf een euro.

              Login om te reageren
              • DonEmilio zegt

                18 december 2017 om 22:01

                @alfablog: Jij bent de echte kenner hier dus! :P Heb je een m635csi of ligt het blok in een andere wagen? Heb zelf de makke versie van jouw blok in een e9 liggen (m90). Ook enkele ketting.

              • alfablog zegt

                18 december 2017 om 22:16

                @donemilio: Een M635csi uit 85, zit wat werk aan, heeft veel stilgestaan.
                Een E9 was mijn droom (en nu nog) ;-)

              • DonEmilio zegt

                18 december 2017 om 22:38

                @alfablog: Mooi man, geniet ervan. Jaren 70/80 BMWs blijven geweldig. Die e9 komt nog wel…

  4. mikespek zegt

    17 december 2017 om 20:41

    Voor de e24 met v12 is er ook een e23 prototype geweest met zowel v8 als v12

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      18 december 2017 om 08:00

      @mikespek: https://goo.gl/images/9ZJv1w

      Login om te reageren
  5. rickilicious zegt

    17 december 2017 om 20:50

    Doe mij die maar

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    17 december 2017 om 21:03

    Die wielkasten lijken wel op die van de uber m3

    Login om te reageren
  7. Crosscabouter zegt

    17 december 2017 om 21:08

    @autoblog schrijft @willeme alleen nog maar collums? Dit is ook een mooi stukkie tekst, maar ben gewoon nieuwsgierig ;)

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      17 december 2017 om 21:08

      @crosscabouter: collums is een autocorrect voor comments

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      17 december 2017 om 22:40

      @crosscabouter: nee hoor, hij heeft zelfs vanochtend nog wat artikels geschreven!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        18 december 2017 om 08:24

        @jaapiyo: altijd fijne artikelen van Willeme

        Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    17 december 2017 om 21:15

    Zal misschien nog ergens vergeten in een hoekje staan, ze waren ooit 50 Range Rover mules ‘kwijt’. (Voor de ontwikkeling van de X5, de nieuwe Range Rover en om het managumunt kennis te laten maken met het Range Rover gevoel)

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    17 december 2017 om 21:37

    Stukken beter dan die muilezels die ze tegenwoordig bouwen…

    http://static6.businessinsider.com/image/59b2d11f45e23820008b59b3/the-bmw-x7-concept-is-what-it-looks-like–a-great-big-bmw-suv.jpg

    Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    17 december 2017 om 21:59

    Toen BMW nog mooie auto’s bouwde. Prachtig ding vind ik dit!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 december 2017 om 22:05

      @viezefreddyw:

      Binnenste koplampen weghalen en hij is bijna net zo stoer als een 69er Cuda ..

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        17 december 2017 om 22:12

        @lincoln: Ja, daar noem je wat. Onbetaalbaar geraakt helaas. Toch wel dé musclecar in mijn ogen.

        Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    18 december 2017 om 10:52

    Het verschil in vermogen is zo minimaal tussen de V12 en de 35i motor, kan me zo voorstellen dat het extra gewicht van de V12 dat kleine beetje meer pk’s teniet doet. Wel een toffe widebody zo!

    Login om te reageren
  12. jules713 zegt

    18 december 2017 om 16:38

    Zal de toekomstige 8-serie een V12 krijgen?

    Login om te reageren
  13. wallieman zegt

    19 december 2017 om 11:16

    Dit was dus de inspiratie van mijn uitgebouwde BMW E24 635. Hier wat fotos van de mijne:-)
    https://www.autojunk.nl/2015/11/bmw-e24-635csi-wide-body

    Login om te reageren
    • alfablog zegt

      19 december 2017 om 12:56

      @wallieman: ziet er goed uit. Mooi project geweest!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North