BMW-coureur: ‘Er werkten 1.500 meisjes in mijn nachtclubs’

Auteur: , 35 Reacties

Een van BMW’s stercoureurs bij de Historic Grand Prix had drie nachtclubs. Waar je kon dansen met meisjes, maar dan horizontaal. Waar je achteraf voor moest betalen.

BMW-coureur: ‘Er werkten 1.500 meisjes in mijn nachtclubs’

De Historic Grand Prix op Zandvoort is niet alleen een Porsche-feestje, ook BMW is er weer aanwezig. Het 100-jarig bestaan van BMW en het 50-jarig bestaan van de 02-serie wordt groots gevierd, onder meer met een speciale race. Bovendien is het de eerste keer dat de BMW 3.0 CSL Hommage R en de BMW 2002 Hommage tegelijkertijd rijden. Voor de gelegenheid zijn bovendien twee 1802 Tourings in oude luister hersteld; van 1974 tot eind jaren ’80 waren bij de OCA zulke oranje BMW’s in gebruik als rescue-auto’s.

De coureurs die BMW mee heeft genomen naar Zandvoort, zorgen in Nederland vaak voor wat glazige blikken. In Duitsland zijn Harald Grohs en prins Leopold van Beieren heel wat bekender; Grohs omdat hij de allereerste DTM-race ooit won, in 1984 op het circuit van Zolder, en de prins omdat adel natuurlijk sowieso bekend is.

Hoe het is om het eeuwfeest van BMW te vieren, vroeg ik de prins. ‘Het is geweldig om hier te zijn, maar we moeten natuurlijk ook weer niet gaan doen of honderd jaar heel lang is. Mijn familie bestaat duizend jaar.’ Niettemin beviel het hem goed om met een klassieke 3.0 CSL te rijden, ook al was het dan een replica. ‘Harald en ik rijden achteraan, we rijden met auto’s van BMW Classic die te kostbaar zijn om er echt mee te racen. Er is een groot deelnemersveld en je weet natuurlijk niet hoe de anderen rijden. Maar er is geen reden om minderwaardig over deze CSL te doen omdat het een replica is. Integendeel, hij is namelijk pas net af. Dit is voor het eerst in jaren dat ik met een CSL zit die aanvoelt zoals de CSL’s aanvoelden toen ze nog nieuw waren.’

BMW

Aan het tafeltje waar we zitten, schuift ook Harald Grohs aan. Hij won de allereerste DTM-race ooit, in 1984, en won datzelfde seizoen nog een handvol races met zijn BMW 635 CSi. De tweede race, op Hockenheim, won hij ook, maar hij werd gediskwalificeerd vanwege een technische kleinigheid. Als dat niet gebeurd was, had hij zelfs de allereerste DTM-kampioen kunnen zijn. Of hij toen leefde voor de autosport? ‘Ik was rond die tijd een keer op Zandvoort voor een race, misschien een seizoen eerder. Er wilden allerlei vrouwen komen. Toen moest ik nog kaartjes gaan ritselen bij andere coureurs, Lauda en zo. Uiteindelijk zat ik hier met vijftien meisjes op het circuit. Of ik nog tijd had voor de race? Eh, nog net.’

Grohs vertelt het niet uit zichzelf, maar na enig aandringen. Verder is zijn carrière ook nogal kleurrijk verlopen. Als ik ernaar vraag, vertelt hij eerst over races. Tegen de tijd dat we een half uur in gesprek zijn, laat hij ook nog wat los over zijn andere activiteiten. ‘In de jaren ’80 had ik drie nachtclubs.’ Zo kun je het noemen, maar het waren wel nachtclubs van het soort waar je horizontaal met meisjes danst en waar je voor dat dansje moet betalen. ‘Op het hoogtepunt werkten er 1.500 meisjes. In 1989 heb ik alles verkocht. Of er veel criminaliteit in die wereld was? Nee, dat trof je op een ander niveau.’

Grohs vertelt het niet als een tof verhaal, hij heeft er zelfs wat last van gehad. ‘Mijn vrouw, Angelika, kwam ook vaak op het circuit voordat we getrouwd waren. Ze had een relatie met Stefan Bellof. Nadat Stefan verongelukte, heb ik me om haar bekommerd. Pas later kregen we een relatie, maar dat duurde even. Zij had natuurlijk ook over die nachtclubs gehoord, en toen ik in Zandvoort was met al die meisjes waren Stefan en zij er ook. Ze dacht dat ik een playboy was, en misschien niet helemaal onterecht — maar gelukkig is dat later allemaal goedgekomen!’

BMW



35 reacties

‘Het is geweldig om hier te zijn, maar we moeten natuurlijk ook weer niet gaan doen of honderd jaar heel lang is. Mijn familie bestaat duizend jaar.’

Hier word ik een beetje akelig van.
@dennisjuh95: Inderdaad, alsof hij daar iets aan heeft gedaan. Tradities zijn prima, maar af en toe moet je je afvragen aan welke traditie je vasthoud en welke niet. Dat zijn familie duizend jaar geleden al geld had om die banden te registreren, heeft die man niks voor hoeven doen.

OT: die Heritage concepts vind ik nog steeds niet heel mooi. Zo’n oude CSL daarentegen, erg gaaf!
@dennisjuh95: Zal ongetwijfeld met een knipoog zijn. Alleen Prins Marcus von Anhalt is zo’n narcist namelijk.
Overigens is de titel prins geloof ik niet eens officieel in Duitsland, maar gebruiken mensen dat vooral uit historisch besef.
@granlusso: Duitsland heeft de monarchie afgeschaft, maar niet de adellijke titels. Dat betekent dus dat hij nog ‘gewoon’ prins is. De koningen van Beieren kwamen uit deze familie, het huis Wittelsbach, toen Beieren nog een koninkrijk was.
@dennisjuh95: prins Leopold is een pauper.
@dennisjuh95: niet zo zeer akelig. Wel gaan m’n nekharen rechtovereind staan…

De souteneur komt dan toch net wat sympathieker over…
@dennisjuh95: tja je kan een familie hebben die 1000 jaar bestaat. Maar dat maakt je als pooier geen haar beter..
@str8six: het verhaal sloeg niet op de prins..
@ghost: het één sluit het ander niet uit :P
@dennisjuh95: same here
@dennisjuh95: heerlijk juist
De jaren ’80… Toen dat soort nachtclubs nog een zekere charme hadden.
Fout, maar goud.
@granlusso: net zoals gouden BBS-jes…
Drie nachtclubs met 1500 meisjes…

Dat is wel de overtreffende trap van Freude Am Fahren.
@moveyourmind: ik zie dan een soort van 3x de brabanthallen voor me met allemaal donkere, roodverlichte kamertjes en 500 vrouwen per hal die liggen te kroelen.
@ghost: …en dan denkt hij aan Brabant, want daar brandt nog licht…
@moveyourmind: Vandaag is rood.
Die eerste alinea, heerlijk verwoord!
Nadat Stefan ”verongelukte”
Een fatsoenlijke circuit eigenaar had em er meteen vanaf getrapt ..
De pace car van de grand prix was een GTA, iemand nog gezien achter de spuuglelijke mercedes?. Tja een pooier deze vent, wat ik daarvan denk hoort niet thuis op AB.
@sracert: hoe bedoel je GTA?
@davelepeef: 156 Alfa?
@sracert: dat lijkt voor de hand te liggen, maar niet gezien. Tussen een M6, Porsche GT3 ook beetje een buitenbeentje ;) Ik denk dat ie op de 4C doelde, die ik een serieus gekunsteld geluid vond uitbraken. Er rijden op zo’n dag de meest lekkere motoren rond, met idem soundtracks, en dan komt er zo’n vierpittertje langs bassen en roggelen…
Die CSL’s horen wat mij betreft tot de mooiste/indrukwekkendste auto’s op het evenement. Die witte replica was fantastisch, maar de groene en vooral de zwarte vond ik fantastisch!
Mooie wagens.
Net alsof duizend jaar zo lang is. Die van mij bestaat al bijna 3 miljoen jaar. Ik heb de foto’s hier nog hangen. Zaten we met z’n allen nog in een boom. Mooie tijden waren dat.

BMW moet trouwens die CSL en 2002 turbo hommage in productie nemen net als de M1 hommage. Word ik misschien weer een beetje verliefd op ze.
@Rick-dos: Welke is die nummer 25? Geen verstand van BMW’s… Maar die is schitterend!
@svenska_aeroplan_ab: Dat is de 3.0 CSL Hommage R. Zeker een mooie auto. Vooral in die kleurstelling.
Ik heb vorig jaar nog met Grohs gepraat. Mooie vent uit de tijd dat racen nog echt benzine snuiven was.
Autoblog, allemaal leuk en aardig! Maar kom nou eens met een agenda ofzo waar dit soort evenementen lang op voorhand staan aangekondigd!
@c220amg: als je je enigzins in autosport zou verdiepen dan had je op genoeg plekken kunnen lezen dat de Historic Grand Prix dit weekend was. Check anders eens de kalender van Circuit Park Zandvoort.
@gertjan2012: allereerst heb je geen idee of ik me in de auto sport verdiep of niet. En het gaat me niet alleen om deze grotere evenementen maar ook de kleinere. Het zou daarom leuk zijn als er wel een agenda zou zijn waar alles in staat, en doorverwijzen naar een andere website is lekker makkelijk voor je, als al het automo nieuws hier staat hoef ik toch niet ergens anders heen.
BMW-Pooiers: als een coureur succes boekt maakt zijn achtergrond helemaal niet meer uit…
Oh wat is die CSL toch lekker zeg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).