BMW E30 M3 krijgt moderne genen dankzij engine-swap

Auteur: , 52 Reacties

Komt die vermogensboost.

E30 M3

De E30 M3 was de enige M3 met een vierpitter onder de kap. Er was niks mis met die 2.3 vier-in-lijn, maar bij deze occasion moest het blok om wat voor reden dan ook plaatsmaken voor iets anders. De allereerste M3 valt geregeld ten prooi aan tuners die sleutelen aan het hart van de Duitser. Ook dit groene exemplaar werd op de pijnbank gelegd.

Onder de kap huist nu een N55 motor, afkomstig van een M135i (rijtest). Een drieliter zes-in-lijn met de befaamde twinscroll turbo techniek. In deze E30 levert het blok, dat slechts 3.000 kilometer heeft gelopen, een nette 450 pk. Naast de motorswap staat de uit 1989 afkomstige M3 onder andere op Brembo remmen, zijn er wat carbon goodies opgeplakt en zijn er enkele details van een M3 Evo toegevoegd.

Een nadeeltje is de prijs. De projectauto staat te koop voor een vraagprijs van 70.000 euro. Oef!

M3

N55



52 reacties

Dit vind ik nou echt zonde
@dutchcarguy: doodzonde zelfs. Nu hebben ze een klassieker die gegarandeerd meer en meer waard zou worden tot een oude auto met een nieuwe motor laten verworden.
Als je een auto wilt verbouwen, neem dan een Honda Civic maar houd je de E30 M3 origineel, dat is je pensioenvoorzeining!
@mashell: Kort pensioentje dan.
@mashell: rustig, rustig mensen! In de advertentie staat er nergens dat hier is begonnen van een originele M3… Dus laat ons hopen.
@phdg: nou als je ernaar kijkt lijkt het wel een originele M3 waar ze mee begonnen zijn
@remcott: bij nader inzien vrees ik het ook, de hoek waaronder de achterruit staat en de antenne vooraan op het dak zijn toch dure aanpassingen om te doen op een niet M3 koetswerk
@dutchcarguy: Inderdaad! Suf klinkende turbo blok voor een van de meest magistrale atmosferische viercilinders ooit. Ik moet bijna van braken, zo ziek ben ik ervan.
@gekketurbo: dat magistrale geluid is er toevallig gekomen trouwens. Dit door de korte ontwikkelingstijd die er nog maar was voor de motor (maar 14 dagen volgens sommigen) en op tijd te zijn met het benodigde aantal homologatiemodellen te halen.
Normaal moest er nog een turbo op komen zoals op de siƫrra cosworth!
@phdg: Weer eens wat wijzer. Ik begin wel een patroon te herkennen dat vaak beperkte tijd en/of geld tot de meest briljante bolides hebben geleid. Dat is waarschijnlijk het probleem bij de hedendaagse wagenpark, alles is te doordacht en iedere auto moet een allemans vriend zijn.
@dutchcarguy: Je bent wel het eerste bij de MC Drive! Maar je kunt er ook 70.000 euroknallers voor kopen…. Mmmm lastige keuze. Toch maar n originele M3.
@dutchcarguy: dus als ik in me 330i e46 een 335i motor hang is het ook niks? Of bedoel je ivm dat het een M is…. Natuurlijk ?
Vroegere bmw’s waren het mooist, zo ook met deze. Geen probleem dat er dan een ander blok in ligt, maar vraag er dan alstublieft ook de prijs naar.
Volledig orgineel die prijs waard, nu max 50.000 dunkt mij…
@peug206: Je mag ook zeggen dat deze gewoon verneukt is
Nu wat een gek ervoor geeft indien standaard die 70 waard. Prutsers
Als het nu op basis van een 316i is prima.
Schade gehad? Deuren sluiten niet strak aan op de foto. Kan ook lichtinval zijn
@lekkerlinksrijden: windhaak
@sr20det: luchthaak?
Velen zullen het zonde vinden (ik ben daar 1 van), maar als de eigenaar hier blij mee is… Ik vind die achterlichten echt om te kotsen! En geef mij die S14 dan maar, gooi ik hem wel bij mij er in :)
Dit lijkt me eerder het bedrag waard maar origineel is toch altijd beter veel beter http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/31/hoe-bouw-je-een-bmw-e30-met-500pk-v10
Had er dan een echt m3 blok in gedaan van de e46 had je tenminste nog een lekker geluid
Er zijn nog genoeg 316’s en 318’s over om aan te passen, waarom een M3 pakken?
@erwh: Omdat er daar ook nog volop van zijn.
@erwh: omdat dat lelijke hokken zijn en een M3 niet…
Dit is zo zonde, E30 M3 orgineel houden! Als je dan een engine swap wil doen, lepel dan een v10 in een 316i.
@bmwe30: Veel beter kies je voor de BMW V8, Deze is met 202 kg 15 kg lichter als de lijn 6.
Ook is het V8 blok veel korter waardoor je een betere gewichtsverdeling bereikt.
De atmosferische S65 heeft circa 440 pk, lijkt mij meer dan zat.
@T16: Daar heb je ook gelijk in, alleen blijf ik het bijzonder vinden zo’n V10. Zoals het artikel laatst waarbij er een V10 in een E30 was geplaatst.
@bmwe30: Geluid van de V10 is hemels maar het blok is net iets te zwaar voor deze toepassing. Een V8 is nauwelijks langer als een 4 cilinder, het scheelt slechts een halve cilinder.
Vierpittertje, kom maar efkes wisselen…

Zonde gewoon.
Idd doodzonde , maar het originele blok is vast bewaard dus terug bouwen kan altijd nog.
Jammer van de swap, de velgen en de achterlichten maar die zijn zo te vervangen.
Zonde, maar goed het zal wel om de peekaatjes gaan
Hoe zeker weten we dat dit een ekte ekte M3 was? En dan geen antwoorden als: omdat hij die brede body heeft want dat is allemaal te koop..
Haha 70000 euro voor een verkrachte tot niet meer originele e30 M3… Die dreamboy mag blij zijn als hij er 30000 euro voor krijgt. Voor iets meer dan 70000 eurootjes is een erg mooie met best lage kilometerstand originele e30 M3 (Cecotto, Evo2) met gereviseerd blok ook te krijgen momenteel…
@venividivici: hmm, een lage kilometerstand en gereviseerde motor? Lekker spul dan…
@daniel1975: Ik merk het al… je hebt er niet heel veel verstand van.
@venividivici: nee, jij hebt er veel verstand van?! Het is wel eeg dubieus als een M3 motor met zo’n lage kilometer stand gereviseerd is. Maar goed als jij graag meer geld uitgeef als dat de auto ooit nieuw heb gekost houd ik je vooral niet tegen…
@daniel1975: een E30 M3 heeft normaal gesproken goede componenten, throttlebodies, gesmede zuigers, fatsoenlijke krukas, etc, dus er klopt gewoon iets niet.
Heel nice, maar voor die 70k (wat veeel te veel is) wel graag andere achterlichten..
Wat een gelul van puristen. Als je een auto koopt ben je eigenaar en vrij om te doen wat je wilt. Wil je een originele M3 koop er dan zelf 1 ! Ga dan niet lopen zeiken wat een eigenaar met zijn eigen auto wil doen.
@FieRo: ehh nee. Als je een auto koopt dan mag je er niet eens mee rijden. Tenzij je een rijbewijs behaalt en belasting betaald. En dan nog mag je geen mensen er mee omver rijden, je mag niet sneller dan de maximumsnelheid rijden, zelfs niet als je M3 dat gemakkelijk kan. Je mag er niet mee driften op de openbare weg. Eigenlijk mag je er bijna niks mee. En je mag je originele M3 dus ook niet verbouwen! Dat mag alleen met Honda Civics, die zijn daarvoor, die knappen er van op.
@mashell: jij snapt het niet. Ik heb het over wat je met je eigen auto doet qua verbouwen. De rest wat je zegt is onzin.
@FieRo: haha. Maar nee, dat wat ik zeg dat noemen ze sarcasme, dat snap je toch wel?
Gave achterlichten. Zouden dergelijke gebleekte exemplaren ook bestaan voor een 159 ?

Maar uh serieus, heeft iemand een hoop tijd aan besteedt, en nog netjes ook. Alleen 70k ? Pfft dat is wel erg enthousiast.
Ik vind de E30 heel aardig, vooral die moeilijk na te maken achterruit maakt ‘m uniek. Verder vind ik de prijzen belachelijk hoog, want ze waren echt veel goedkoper en onderhoud is ook niet te doen. Daarnaast is de auto niet meer super snel te noemen, dus ik snap de swap, maar een kompressor of turbo geeft het zelfde resultaat en dan is het redelijk origineel. Grotere wielen zijn een must: 3 delig of DTM look.
@daniel1975: eeuhm om een turbo op een S14 blok te bouwen moet je wel heel veel veranderen, compressie e.d. zal omlaag moeten , versnellingsbak kan het koppel niet aan, koeling zal anders moeten en ga zo maar door.
Daarmee is het blok vrijwel niet meer origineel, leg er dan wat anders in en hou het originele blok ernaast.
@remcott: het is zeker geen makkelijke en goedkope modificatie, maar dat was deze swap ook niet denk ik. En met compressor of turbo niet origineel, maar wel iets origineler dan een swap…
Gelukkig weten wij schijnbaar allemaal hoe de auto eruit zag voordat de ombouw plaats vond. In ieder geval veel respect voor de ombouw.
Alles met ITB’s is mooi in deze auto. Zo’n karakteristiekloze N55 daarintegen…
Jammer. Geen LS swap. Laat dan maar.
Like!
Dat gezeur altijd over die trage orginele m3 vierpitter.
Nu komt die m3 tenminste van zn plek. Alleen die achterlichten zijn lelijk tot en met.
En nu nie janken over wegligging. Want met de meeste m3s word toch niet op t circuit gevlamd. Die worden gebruikt om van A naar B te rijden met de nodige stoplichtsprints… die je nu wel kunt winnen.
En t is ook niet zo dat die m3s zeldzaam zijn ofzo.
Dikke like voor deze m3
Een klassieker? Dit? Nou nee …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).